Hur funkar distorsion i praktiken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 12:14

Favoriten på detta forum distorsion . Ska vara låg, väldig låg såklart men hur uppfattar vi det i praktiken?

Ta en förstärkare som är helt förträfflig ypperligt bra. Alla mätvärden på den är absolut i toppklass. Kraftull så det räcker till och blir över. Driver med lätthet alla typer av högtalare. Denna kopplas ihop den med ett högtalare, lika med dem i absolut toppklass vad det gäller mätvärden, distorsionsnivå, frekvensgång osv osv. Mata in en signal till förstärkaren ,i absolut världsklass den med såklart. På förstärkaren finns det en switch där man kan välja distorsionsnivå . Från i princip noll och uppåt . När hör man då att distorsionen ljudet ? Detta i ett vanligt lyssning/vardagsrum spelandes musik på normal lyssningsljudnivå . Vid ...0,000001, 0,001, 0,1,1 % dist eller när?

Sen vänder vi på steken och låter förstärkaren vara på i princip 0 % dist och sätter switchen på högtalarna när upplever vi då distorsionen?

Distorsion förstärkare + högtalare är det bara att addera den för att få THD dem ihop ? Ex förstärkare 0,001% dist + högtalare 0,5% dist blir 0,501% dist? Om så är fallet varför ens bry sig om hur mycket en förstärkare distar när allt hänger på högtalarna?

Lite funderingar . Har ingen aning om man ens teoretiskt kan resonera så här, om det är annat i praktiken som bör vägas in när vi talar om lyssningsbara effekter av distorsion.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-16 14:53, redigerad totalt 1 gång.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav MorganM » 2020-11-16 12:29

Det jag tycker upplevas med "mer" distorision,är att ljudet låter mer öppet och spelar lite på en.

Medans "mindre" distorision tycker jag låter mer avgrundsdjupt/lugnt/detaljerat.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 12:41

Intressant . Kanon med en beskrivning av det upplevda . . Undras om fler än du upplever detsamma ? Följdfrågor . Vad föredrar du då? Antingen låg , hög eller en nivå mitt emellan ? Hur skulle du sätta distswitchen :) Går det ens att kvantifiera denna mellanvägs distortionsnivå?

Märker att detta börjar flummiga ur men det spelar ingen roll. Är nyfiken på det upplevda och subjektiva .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 13:21

Jo missade att slänga i ekvationen ovan , för att krångla till det. Inte enbart dist mätt i % utan även vilken typ av dist bör väl vägas in. En rörförstärkare kan ju ha 1% THD men ändå låta bra tex (avhandlat i annan tråd, tänkte bara påpeka det).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-16 14:07

En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.

Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.

Med riktigt lågdistorderande högtalare, långt under vad konventionella dito klarar, låter de flesta förstärkare tydligt olika även i blindtest. Lägre distorsion är bättre, men det finns förstås en gräns för hörbarhet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 14:32

Tackar för svar I-or. Intressant .

Joda jag har allt läst när ni tungviktare , du , Morello (tror jag) och jansch tex , gått i klinch varandra ang detta andrahandsdistorsion , ojämna och jämna övertoner osv. På den teoretiska nivån ni befinner er på kan jag icket tillföra något . Men som sagt mycket intressant att läsa och lära sig.

Så om jag tolkar dig rätt . Om man bara kopplar in en EQ och skruvar upp aningens mer bas , mellandiskant och toppdiskant (finns det andra typer av diskanter?) så kan man få "rörljud" ? Detta under förutsättning att förstärkaren , låt säga är av kaliber top notch beskrivet i mitt startinlägg.

I-or skrev:.....men det finns förstås en gräns för hörbarhet.


Det var just det som var frågan var denna gräns går :) Vågar du på gissning ? Med bra lågdistande bra högtalare . En förstärkares dist Ta till med säkerhetsmarginal . För att spetsa till det. Du står i valet och kvalet och ska välja en förstärkare . Allt verkar bra vad du kan se , så ser du uppgivet THD 0,001% väljer du denna stärkare eller hoppar du den pga disten?
Senast redigerad av Baffel 2020-11-16 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav solhaga » 2020-11-16 14:40

Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.

Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.
Senast redigerad av solhaga 2020-11-16 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav E » 2020-11-16 14:42

Skall man nöja sig med mojänger med så små olinjäriteter att distorsionen blir ohörbar, eller bör man ta en viss höjd?

(Ja, så vitt jag vet stavas det distorsion på svenska.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 14:56

solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.

Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.


-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 14:58

E skrev:Skall man nöja sig med mojänger med så små olinjäriteter att distorsionen blir ohörbar, eller bör man ta en viss höjd?

(Ja, så vitt jag vet stavas det distorsion på svenska.)

Mvh E*


Välj själv . Laborera lite teoretiskt . Intresserad var gränsen för denna ohörbara dist ligger.

Stavning distorsion fixad. Lärde jag mig det i alla fall. Steg ett avklarat. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav PerStromgren » 2020-11-16 14:58

Baffel skrev:
solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.

Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.


-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .


Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Tangband » 2020-11-16 15:11

PerStromgren skrev:
Baffel skrev:
solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.

Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.


-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .


Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.


Lägre dist än 0.1 % genom en hel kedja tror jag upplevs väldigt transparent . Jag har svårt att höra skillnad med mindre än 0,1 % distorsion på de filer som presenterats där man kunde lyssna på original, samt olika mängd distorsion som tillsats.
Även 1% dist kan vara svårt att höra beroende på vilket material det är.

Nån som hittar den länken igen ? :)

Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?

Läs här :
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... ot-percent

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 15:24

Tangband skrev:
PerStromgren skrev:
Baffel skrev:
-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .


Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.


Lägre dist än 0.1 % genom en hel kedja tror jag upplevs väldigt transparent . Jag har svårt att höra skillnad med mindre än 0,1 % distorsion på de filer som presenterats där man kunde lyssna på original, samt olika mängd distorsion som tillsats.
Även 1% dist kan vara svårt att höra beroende på vilket material det är.

Nån som hittar den länken igen ? :)

Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?

Läs här :
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... ot-percent


Nu börjar det likna något. Låt mig då fråga detta . I princip de flesta förstärkare har ju lägre THD än 0,1% dist så varför ens då bry sig om vad för dist en förstärkare producerar ? Varför då denna eufori kring tex Aiyama tpa3251s låga dist om det ändå i praktiken inte spelar några roll , för ljudet skull, om den så hade 10 ggr mer dist än uppgivet?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav solhaga » 2020-11-16 16:01

Tangband skrev:
snip

Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?

snip



Ja.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav solhaga » 2020-11-16 16:09

Baffel skrev:
snip

Nu börjar det likna något. Låt mig då fråga detta . I princip de flesta förstärkare har ju lägre THD än 0,1% dist så varför ens då bry sig om vad för dist en förstärkare producerar ? Varför då denna eufori kring tex Aiyama tpa3251s låga dist om det ändå i praktiken inte spelar några roll , för ljudet skull, om den så hade 10 ggr mer dist än uppgivet?


Vilken överton dominerar THD:en?
Det är en väsentlig skillnad om det är andraton/jämna eller tredjeton/udda som dominerar.

Jag också vill hävda att det finns andra viktiga saker att ta hänsyn till vad det just gäller slutsteg: strömförmåga, dämpfaktor, olika intermodulationsdistorsionskomponenter, matching mot högtalare mm.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-16 16:42

Det har tjatats mycket om detta, men det tål tydligen att upprepas:

1. Med musiksignaler är det IM-produkter som stör hörseln. Vad man hör och inte hör med sinusvågor har mindre betydelse.

2. Förstärkare har ett annat distorsionsspektrum med större andel högre ordningens produkter, vilket gör maskeringen från nyttosignalens frekvenskomponenter mindre effektiv.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav rajapruk » 2020-11-16 17:02

I-or, jag skulle vilja få ett råd av dig.

Jag har denna dac som mäter lite sisådär:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -adc.7556/
(jag lyckades tjata mig till att Amir testade dessa, han har dem själv i sin hemmabio och han var lite motvillig :) )

BSS Blu BOB2 heter den (samma som BOB1 fast i annan typ av låda bara)

Jag har funderat på att byta till denna dac som är state-of-the-art:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/
Okto Research Dac8 Pro.

Tror du jag skulle höra skillnad av detta dacbytet? (aktivt delat 4-vägs system, så jag behöver 8 dac-kanaler). Signifikant förbättring? Marginell?

Övriga grejer i systemet är riktigt riktigt bra grejer mätmässigt.
Senast redigerad av rajapruk 2020-11-16 17:13, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav solhaga » 2020-11-16 17:07

I-or skrev:Det har tjatats mycket om detta, men det tål tydligen att upprepas:

1. Med musiksignaler är det IM-produkter som stör hörseln. Vad man hör och inte hör med sinusvågor har mindre betydelse.

2. Förstärkare har ett annat distorsionsspektrum med större andel högre ordningens produkter, vilket gör maskeringen från nyttosignalens frekvenskomponenter mindre effektiv.


Precis.

Men det är ju så mycket svårare att mäta (alternativt komma överens om hur man skall mäta och sedan tolka resultaten), detta gör att man faller tillbaka på rena (sorry) distorsionsmätningar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav distad » 2020-11-16 19:19

I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.

Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.

Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört :? . På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav jonasp » 2020-11-16 20:01

FBK skrev:
I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.

Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.

Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört :? . På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.


På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Morello » 2020-11-16 20:26

FBK, med litet högre utgångsimpedans blir det inte sällan litet ljusare klang då högtalare inte sällan(!) uppvisar en mot högre frekvens tilltagande impedans.

Rörslutsteg (av trafokopplad typ) är komplexa väsen i så måtto att distorsionen mer eller mindre utan undantag sticker avsevärt mot lägre frekvens. Inte helt olik en typisk högtalare i detta avseende.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-16 20:41

Några enkla distorsionslyssningstest med tysk knorr.

https://youtu.be/7dLArMd-y64

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav jansch » 2020-11-16 21:59

Alltså..... med risk att skapa ännu en oändlig diskussion. Det finns dist:

- som stör ljudupplevelser generellt
- som stör musikupplevelser specifikt
- som hörs men inte stör
- som skapar en upplevelse om upplevs positivt
- som egentligen inte hörs.

Bara för att "mota Olle i grind" - Vissa distorsionsformer hänger ihop rent fysikaliskt men låt oss hålla isär dom upplevelsemässigt.

Om man ska förenkla/förtydliga problematiken ytterligare så bör man här på Faktiskt.io diskutera upplevelsen av distorsion vid musiklyssning. Musiklyssning är helt enkelt mer krävande avseende distorsion just p g a att det är musik - människans känsla för harmonier. En mycket stor del av musikupplevelsen bygger på harmonier och disharmoni. Vår fantastiska förmåga att inte bara uppleva dur och moll som en känsla utan även uppfattta olika genrer och hur harmonier kan vara "rätt eller "fel" beroende på olika musikstilar.

Frågan är då: är ovanstående allmänt skitsnack?
Eller är det så att vi kan ha 10% 2:a och 4:e tonsdist och det låter fortfarande bra eller kanske t o m bättre eller kan det t o m vara så att vi inte ens hör att det finns dist så länge vi inte jämför med orginalet?
Prova!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav jansch » 2020-11-16 22:06

jonasp skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.

Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.

Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört :? . På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.


På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.


Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav jonasp » 2020-11-16 22:23

jansch skrev:
jonasp skrev:
FBK skrev:Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört :? . På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.


På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.


Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.


Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav petersteindl » 2020-11-16 22:50

Ett rum tillför väl ingen harmonisk distorsion! Jag förstår inte resonemanget? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man spelar 1000 Hz sinus i 10 ms med en anläggning med 1% 2a-ton och 1 % 4e-ton och rummet råkar ha en efterklangstid på 0,02 s vid 1000 Hz och 10 s vid 2 kHz och 10 s vid 4 kHz. Sedan integrerar man i 2 sekunder och gör en fft i rummet och simsalabim så får man ett mätresultat som kan tolkas lite hursomhelst.

Eller menar ni luftens harmoniska dist vid exempelvis ljudnivåer kring 165 dB?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-16 23:05

jonasp skrev:
jansch skrev:
jonasp skrev:
På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.


Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.


Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.

Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse - sannolikt finns här en evolutionär komponent.
Även inga reflexer i ett ekofritt rum färgar upplevelsen. En icke blind individ har en förväntan på reflexer i ekofriarummet vilken färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse beroende på ljudkällans karaktär.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna vid tal och gles musik.
Således hör vi sällan ickeförvrängt ljud utan vi gissar friskt.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-16 23:21, redigerad totalt 3 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur funkar distortion i praktiken?

Inläggav distad » 2020-11-16 23:16

jonasp skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.

Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.

Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört :? . På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.


På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.

Nu är du där igen som du var i en annan tråd, JAG VET DETTA. Rummets påverkan är ENORM, jag har som sagt bott på olika platser så jag vet var rummet och dess akustik gör för ljudet. Som du själv: skriver Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Men när du lyssnar på rum efter rum med exakt samma mått som det ofta är på Hotell och med samma inredning så går det faktiskt att bilda sig en lite uppfattning när två likadan rum låter så pass olika "som det kan göra ibland".
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6170
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-16 23:17

JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.

JM


Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-16 23:37

I-or skrev:
JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.

JM


Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.

Nu finns olika objektiva synsätt på hörandet vilka är komplementära. Jag har i mitt inlägg tydligt visat att jag lämnat fysiken och betraktar betraktar hörandet i den neuropsykologiska verkligheten. Fysiken har inte tolkningsföreträde. För mig finns ingen konflikt här. Båda synsätten behövs för att korrekt objektivt förstå att båda kan leda till förvrängt hörandet. Problemet är att korrekt särskilja synsätten och dess begränsningar. Här har tyvärr sk "psykoakustiken", huvudsakligen skriven av fysiker, blandat begreppen på mycket olyckligt sätt.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-16 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster