Moderator: Redaktörer
paa skrev:Menar du kanske: vänder elementen med magneten utåt? Ja det kan minska olinjäriteterna och därmed disten. Ju bättre element desto mindre skillnad.
hifikg skrev:Välkommen till Faktiskt
En elementvridare tror jag inte jag sett här förr, fast jag kan ha missat en massa!
Fanfaktiskt skrev:.. i ett system med fyra eller fler basar? Jämnar man ut frekvensgång eller vad händer?
Tangband skrev:Fanfaktiskt skrev:.. i ett system med fyra eller fler basar? Jämnar man ut frekvensgång eller vad händer?
Vid 100 Hz är det en våglängd på ca 3,43 meter. Det händer inte så mycket alltså.
Spelar elementet däremot upp mot 1000 Hz så är våglängden bara 34,3 cm .
Om det spelar roll beror på.
Ett element med magnet-aschlet utåt har väldigt ojämn frekvensgång vid exempelvis 1000 KHz.
Baffel skrev:Hum . Skulle man inte kunna staga upp membranet på en Philips 9710 ? Knuffa upp det. Låta det vara fixerat så. Stryka på ett tunnt lager vatten , sen fort som attans blåsa med hårtork så det torkar. Skulle då fibrerna i membranet rätta till sig i den position membranet befinner sig i? Eller är det ett fruktlöst sätt att rätta till problemet med Xmax?
Nattlorden skrev:Läste på bilforum om någon som hade problem med att "trådarna" till talpolen slog emot konen och gjorde oväsen. I ett sådant dåligt ingenjörat element (Focal (!!!)) kan jag tänka mig att den kanske kan spela roll om de vill hänga sig in mot centrum eller ut från....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster