Vad tusan är rörljud?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 07:21

När jag i mitt normalstora vardagsrum med en 2x5 W rörförstärkare (pushpull, 6AQ5 slutrör) tillsammans med högtalare med uppgivet 96dB 15W känslighet , spelar musik på normal lyssningsvolym får jag ett behagligt ljud och kan lira i timmar utan att bli lyssningstrött . Minirörisen knuffar tom på Kef Cadenzarna bra i basen . Måhända aningens "rund" bas och för vissa låtar lite tunn bas men ändå . Volym i detta fall på en skala 1-10 på volymen då ställd på 4 typ och det räcker till och finns lite till så det blir över (funderar på att fixa en volymkontroll som går till 11) . Så 1-10 0,5 W per steg runt 2W . Gissar jag på. Typ.

Signal in till förstärkaren via padda/mobil kabel via denna:
https://www.clipthat.vip/

Fråga:

1.En rörförstärkare verkar generellt ha runt 1% dist. En pushpull i alla fall. Vad jag kunnat läst mig till. Låt säga att jag skulle koppla in en tex digital förstärkare på 2x5 W som har 1% dist till samma högtalare . Skulle jag i det fallet kunna lyssna timmvis lyssningsjutbart på denna på samma sätt som rörförstärkaren ? Vad tror ni?

2. Lurar jag mig själv att det låter bra bara för att det är en rörförstärkare och jag har tutat i mig att en rörförstärkare har ett varmt, behagligt ljud, med 3d känsla, bra soundstage osv osv. . Allt det man läser om när det talas om rörisar . Det är ju bara ta valfri video på Youtube så upprepas detta som ett mantra för alla rörförstärkare som recenseras. Har alla dessa recensenter bara tutat i sig och lurar sig själva att tro att det låter bra för det handlar om just rörförstärkare? Jag vet att ni inte kan svara på om jag lurar mig, men ni förstår min tanke.

Kan detta ha något med det jag upplever som ett bra ljud i rörförstärkare att göra?

"MOSFET-Förstärkare. Genom att använda MOSFET-transistorer i utgångssteget fås ett slutsteg som har egenskaper som liknar rörförstärkarens, dvs en mjukare klippning av signalen vid överstyrning"

https://sv.linkfang.org/wiki/MOSFET-f%C ... C3%A4rkare

Tog en i mängden där det recenseras rörförstärkare . De är ganska lika . Olika recensenter i olika klipp säger ungefär samma sak om olika rörförstärkare. Har man sett en recension av rörförstärkare på Youtube har man sett alla.

https://youtu.be/mu8VQ8nL7zc

Min plåtröris och Kef Cadenza jag lirar med.
Bilagor
IMG_20201118_045625 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg
IMG_20201118_045625 (1)_copy_2340x2340 (1).jpg (1.02 MiB) Visad 1470 gånger
IMG_20201118_045546_copy_2340x2340_1 (1).jpg
IMG_20201118_045546_copy_2340x2340_1 (1).jpg (559.87 KiB) Visad 1470 gånger
Senast redigerad av Baffel 2020-11-18 08:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-18 07:41

All dist är inte född lika. Rör har dominerande jämna övertoner. Vad det gäller soundstage så är det troligen en effekt av att rör komprimerar när man närmar sig maxeffekt - dvs. smådetaljer hamnar alltså närmre de annars mer högljudda ljuden och blir då lättare att märka av.

Men duplicerar man distorsionsspektrat som rör har i en transistorförstärkare och på något sätt kan duplicera den olinjära (antar jag) kompressionen, så borde ljudupplevelsen kunna återskapas också. Om man nu vill förändra det man lyssnar på så pass grovt baserat på egen smak, dvs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 07:55

Nu har du väckt de björnar som sover ska du se. Det lär bli rond, vad är vi i dagsläget 5 i bataljen jämna övertoner I-or vs jansch .

Intressant det du säger om soundstage.

Har också funderat på om det inte via någon typ av EQ, DSP eller annan manick gå att ställa in så man får rörljud i tex trisseförstärkare. Enligt jansch så går inte det. Om jag nu fattat han rätt.

Kollade lite noggrannare nu , runt 4 på volymkontrollen. Ev nere på 3.

Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav hifikg » 2020-11-18 08:50

Den mjuka rörglöden gör sitt till, tror jag. Så när jag testat alla kombinationer ska jag använda rörhäckarna som mysbelysning. För min del har jag ramlat på en rörkombo som låter för bra, dvs så nära referensen att jag måste anstränga mig för att höra att det inte är 208:an som lirar. Jag vill ha en tydlig skillnad, annars behöver jag inte två uppsättningar liksom. Det jag söker är något oskarpt och lite fluffigt ljud som bollar o rullar fram. Troligen en färgning som jag hört och gillat vid något tillfälle, även om jag inte kan komma ihåg när eller var det hände. Misstänker att jag inte skulle lyssna på det rörljudet veckor i sträck, mer som en utflykt med husvagnen, som kan vara hur skön som helst men det är alltid skönt att återvända till civilisationen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 09:04

Kanske en dåligt konstruerad rörförstärkare som förvränger ljudet extra "rörigt " är lösningen ? :)
Om så är fallet borde det väl vara tämligen enkelt att hitta det ljud du söker. Lyssna på det billigaste du kan hitta så ökar dina chanser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav hifikg » 2020-11-18 09:10

Baffel skrev:Kanske en dåligt konstruerad rörförstärkare som förvränger ljudet extra "rörigt " är lösningen ? :)
Om så är fallet borde det väl vara tämligen enkelt att hitta det ljud du söker. Lyssna på det billigaste du kan hitta så ökar dina chanser.


Det har jag (också) gjort, men det var ingen lösning. Fast "Fatman" som den hette var en del av boven i dramat när det gäller mitt audiofila återfall (förfall). En fantastisk liten kombo för några få tusenlappar. Då ingick både förstärkare och hörlursförstärkare. Gav runt 5000 för den, men så sänkte Mediamarkt (!) priset till runt 2000 helt plötsligt o då fick jag tillbaka mellanskillnaden :)

Och si där, där är min gamla PD77 också. Den avser jag dricka upp till kvällens middag :)
Bilagor
fatmansetup5325.jpg
fatmansetup5325.jpg (31.65 KiB) Visad 1441 gånger
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav jansch » 2020-11-18 10:22

Baffel - Jag måste kommentera din volymratt....

Hörseln har ju inte en linjär uppfattning om ljudstyrka. Vi uppfattar ljudnivåändringar lite mer logaritmiskt. Jag skriver "lite mer" då man egentligen inte kan omsätta hörselns förmåga i detta fall till en enkel matematisk formel.*

Vår uppfattning om "dubbelt så högt ljud" beskrivs ofta* som en höjning av ljudnivån med 10dB, alltså från t.ex 95dB(SPL) till 105dB(SPL). I ljudeffekt, det du matar in i högtalaren, motsvarar det 10ggr.
Enkelt uttryckt - Dina högtalare har en känslighet på 95dB (1watt in och 1meters avstånd), för att få ut "dubbelt så högt ljud", alltså 105dB(SPL), krävs 10watt och vill du ha ut 115dB(SPL), dubbelt så högt igen måste du stoppa in 100watt...osv.

Tillbaka till din volymkontroll.
Volymkontrollen är ett variabelt motstånd, en potensiometer, och har en logaritmisk kurva. När du vrider på den skall ju hörseln tycka att det blir "dubbelt så högt" mellan siffran 3 och siffran 6 på ratten.
Nu stämmer det inte exakt på något sätt, först och främst för att hörseln inte är så "enkel" men också för att hifiutrustning och inspead musik inte är kalibrerad på det sättet. T.ex:

- Det kan skilja 10-15 dB på inspelad musiks starkaste avsnitt.
- Det kan skilja 10 dB på olika picup:er
- ett slutstegs förstärkning grundar sig oftat på 200mV för full utstyrning. Ett 5watts slutsteg ger då 5watt och ett 500watts slutsteg 500 watt.

Sååå..... om din förstärkare ger ut 1watt, 5watt eller 0,2watt när du spelar en låt och voymratten står på "halva volymen" har varken jag eller du någon aning om.

* uppfattad volym ökning och ljudnivå rent allmänt beror på så mycket. Vad du lyssnar på, om du vill lyssna, om ljudet innehåller information, när på dagen, hur högt ljud du har utsats för innan, hur du mår, osv

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 10:51

Så det blir inte mer volym om jag fixar ratten så den går till 11?
(hoppas du sett Spinal Tap, annars tror du väl jag fått fullständigt snurr ...volymsnurr :D )
Edit: https://youtu.be/uMSV4OteqBE

Skämt å sido. Jo dessutom så vid max pådrag så börjar det skorra. , klippa , överstyra eller vad som nu händer så det med volym 3-4 säger nog inget. Ville bara måla upp en bild . Generellt kan jag säga så här , det finns möjligheter att vrida upp volymen en hyfsad bit till . Och frågan kvarstår . En digital/trisseförstärkare på 2x5 W med låt säga 1% dist skulle den vara lika behaglig att lyssna på som min röris på 2x5 w 1% ( gissar jag) dist?
Senast redigerad av Baffel 2020-11-18 11:26, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-18 10:55

Baffel skrev:Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.


Ja, den komprimerar peakarna - initialt i alla fall, medan trissor klipper tvärt. Därför kommer man "undan" med en underdimensionerad röris medan det är väsentligt med trissor att ha headroom för "worst case peak"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 11:04

Aha. Tja det låter ju rimligt. Lite overkill av mig att skriva ett så långt, smått förvirrat, startinlägg när frågan kunde formulerats enklare. Strunt samma. Tack för svar nattis. :)

OT fasen vad bra mix av jazz det spisas här
https://somehowjazz.com/audiophile-quality-stream/

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav LarsF » 2020-11-18 11:35

det här måste ju vara rörljud :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 11:41

Bättre upp. Jag har ett par baselement jag trixar lite med . Funderar på att dra till Biltema och köpa några

https://www.biltema.se/bygg/murning/mur ... 2000019586

Och montera dem i.

Ska man lira med rör ska man ju gå all in :D

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav RJohan » 2020-11-19 08:37

Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.


Ja, den komprimerar peakarna - initialt i alla fall, medan trissor klipper tvärt. Därför kommer man "undan" med en underdimensionerad röris medan det är väsentligt med trissor att ha headroom för "worst case peak"


+1

Det är ju därför rör är bättre till gitarrstärkare, idealet där är att när man spelar starkare/hårdare ska disten öka, inte nivån. Man ligger hela tiden nära full utstyrning. Med transistorstärkare blir det en plötslig och ful dist. Sen kan man hålla på och diskutera om det är 'rätt' dist när man överstyr i för eller slutsteg... Oj, nu blev det rätt OT.

Nå, till HiFi då. Här vill vi ju inte ha någon dist alls. Jag är inte så hemma på rörförstärkare, har försökt läsa in mej några gånger men misslyckats, konstiga spänningar hit och dit, men det går säkert att göra utmärkta förstärkare med rör. Om inte annat blir det billigare med transistorer, t.o.m. om man tar hänsyn till utstyrningsmarginal, som du nämner.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Morello » 2020-11-19 12:04

Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.


Ja, den komprimerar peakarna - initialt i alla fall, medan trissor klipper tvärt. Därför kommer man "undan" med en underdimensionerad röris medan det är väsentligt med trissor att ha headroom för "worst case peak"


Ja och nej. Låt oss ta groggarna i rimlig ordning; det är inte trissorna per se som "klipper tvärt" - det är den regulativa återkopplingen i ett typisk, kraftigt återkopplat slutsteg som medför att förstärkningen förblir hyggligt konstant tills trissorna helt mättas/satureras. Så hade det blivit även med rör med samma grad av regulativ återkoppling, men det låter sig inte utan vidare göras praktiskt på grund av att utgångstrafon komplicerar fasgången avsevärt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Nattlorden » 2020-11-19 18:43

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.


Ja, den komprimerar peakarna - initialt i alla fall, medan trissor klipper tvärt. Därför kommer man "undan" med en underdimensionerad röris medan det är väsentligt med trissor att ha headroom för "worst case peak"


Ja och nej. Låt oss ta groggarna i rimlig ordning; det är inte trissorna per se som "klipper tvärt" - det är den regulativa återkopplingen i ett typisk, kraftigt återkopplat slutsteg som medför att förstärkningen förblir hyggligt konstant tills trissorna helt mättas/satureras. Så hade det blivit även med rör med samma grad av regulativ återkoppling, men det låter sig inte utan vidare göras praktiskt på grund av att utgångstrafon komplicerar fasgången avsevärt.


Det är skillnad på en populärvetenskaplig artikel och en doktorsavhandling också. Men det var ju bra att du ställde upp med ett mer ingående förtydligande. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-19 19:59

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Baffel skrev:Hum undrar om en rörförstärkare är bättre än trisse med samma effekt att hantera olika peakar bättre, klipper mjukare ? Kanske det med basen i lilla rörisen jag upplever att den ibland inte fullt ut hänger med ha med det att göra? Någon som känner till någon riktigt krävande låt jag kan testa med så tipsa gärna.


Ja, den komprimerar peakarna - initialt i alla fall, medan trissor klipper tvärt. Därför kommer man "undan" med en underdimensionerad röris medan det är väsentligt med trissor att ha headroom för "worst case peak"


Ja och nej. Låt oss ta groggarna i rimlig ordning; det är inte trissorna per se som "klipper tvärt" - det är den regulativa återkopplingen i ett typisk, kraftigt återkopplat slutsteg som medför att förstärkningen förblir hyggligt konstant tills trissorna helt mättas/satureras. Så hade det blivit även med rör med samma grad av regulativ återkoppling, men det låter sig inte utan vidare göras praktiskt på grund av att utgångstrafon komplicerar fasgången avsevärt.


Men finns det ingen digitalt styrd grunka som kan läsa av när trissorna helt mättas/satureras ,eller håller på att nå gräns för max mättnad och reglerar så att de avmättas? Sänker signalstyrkan,effekten typ.

Fast det är klart man kan väl ge tusan i att spela så högt så löser väl det sig :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-19 21:21

RJohan skrev:
Det är ju därför rör är bättre till gitarrstärkare, idealet där är att när man spelar starkare/hårdare ska disten öka, inte nivån. Man ligger hela tiden nära full utstyrning. Med transistorstärkare blir det en plötslig och ful dist. Sen kan man hålla på och diskutera om det är 'rätt' dist när man överstyr i för eller slutsteg... Oj, nu blev det rätt OT.
.


Hum, ang rörljud . Är det inte så att många gitarrister använder dig av el34 rör i sina stärkare? En rörförstärkare för hifibruk med just el34 rör är inte den då lämplig för lira gitarrbaserad musik med? Eller det kanske inte funkar så.?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav hifikg » 2020-11-19 23:20

Baffel skrev:
RJohan skrev:
Det är ju därför rör är bättre till gitarrstärkare, idealet där är att när man spelar starkare/hårdare ska disten öka, inte nivån. Man ligger hela tiden nära full utstyrning. Med transistorstärkare blir det en plötslig och ful dist. Sen kan man hålla på och diskutera om det är 'rätt' dist när man överstyr i för eller slutsteg... Oj, nu blev det rätt OT.
.


Hum, ang rörljud . Är det inte så att många gitarrister använder dig av el34 rör i sina stärkare? En rörförstärkare för hifibruk med just el34 rör är inte den då lämplig för lira gitarrbaserad musik med? Eller det kanske inte funkar så.?


En sådan kan vara lämplig för ALL sorts musik. Min PrimaLuna är ett bra exempel på en sådan. Den fixar allt. Nästan lika bra som 208:an. Den är med andra ord så gott som felfri, men 2x35W innebär vissa begränsningar, sådana som jag bara upplever i undantagsfall, då jag sällan spelar så dramatiskt starkt som många andra i forat verkar göra som standard.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-19 23:25

Ja vet :wink:
Bilagor
PhotoPictureResizer_201119_220550772_copy_2448x1836 (1).jpg
PhotoPictureResizer_201119_220550772_copy_2448x1836 (1).jpg (334.2 KiB) Visad 1170 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav Baffel » 2020-11-19 23:50

Ha ha. Tankade ned en app så man kan öka volymen. ,signalstyrkan ut från mobil/padda. Undras om man ska pröva att dra på nått så in i h och ser vad som händer när det börjar övertyra.Kan jag fixa min egen dist . :)

Fast då bränner jag väl högtalarna, så det får vara.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Vad tusan är rörljud?

Inläggav RJohan » 2020-11-20 08:16

Baffel skrev:
RJohan skrev:
Det är ju därför rör är bättre till gitarrstärkare, idealet där är att när man spelar starkare/hårdare ska disten öka, inte nivån. Man ligger hela tiden nära full utstyrning. Med transistorstärkare blir det en plötslig och ful dist. Sen kan man hålla på och diskutera om det är 'rätt' dist när man överstyr i för eller slutsteg... Oj, nu blev det rätt OT.
.


Hum, ang rörljud . Är det inte så att många gitarrister använder dig av el34 rör i sina stärkare? En rörförstärkare för hifibruk med just el34 rör är inte den då lämplig för lira gitarrbaserad musik med? Eller det kanske inte funkar så.?


Som sagt, i en gitarrstärkare VILL man ha dist och mycket, så där 20% eller mer. Utan att ha kollat upp det sägs gitarrstärkare ha minimal eller ingen global motkoppling för att ge ordentligt med dist. Så 'dåliga' är väl inte ens såna där single ended triodförstärkare?

Jag har provat att stoppa in elgitarr i en transistor HiFi-förstärkare, gud vad tråkigt det lät! Bidrog gjorde också att gitarrpickuper är gjorda för högohmig ingång, det brukar ligga på någon Mega Ohm, använder man en HiFi-förstärkare med kanske 10 k Ohm, dämpas diskanten p.g.a. hög självinduktans i pickupen.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster