https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf ... 582t00.pdf
Vad säger ni?

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Frågan är om detta är ett element som på grund av osymmetriska spridningsegenskaper ger olika resultat beroende på hur man vrider det?
jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.
rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet?
Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?
I-or skrev:jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.
Det går att få flödestätheten i magnetgapet lika hög med ferritmagneter till priset av en betydligt tyngre och klumpigare motorkonstruktion. Fördelen är att ferrit i princip är gratis, men ett kg färdig neodymiummagnet kostar inte mer än ca $20-30 beroende på temperaturtåligheten. Problemen med hög kraftfaktor är att det leder till högre massa, resistans och induktans. Scan-Speak har satsat på låg massa, lite högre resistans, men låg induktans, vilket ger hög verkningsgrad och goda möjligheter till låg distorsion från ca 50 Hz och uppåt. Längre ned i frekvens beror distorsionen mest på linjäritet i kraftfaktor och upphängning, vilket vi förstås inte vet något om.
I-or skrev:rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet?
Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?
Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.
Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.
I-or skrev:rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet?
Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.
Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.
jonasp skrev:I-or skrev:jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.
Det går att få flödestätheten i magnetgapet lika hög med ferritmagneter till priset av en betydligt tyngre och klumpigare motorkonstruktion. Fördelen är att ferrit i princip är gratis, men ett kg färdig neodymiummagnet kostar inte mer än ca $20-30 beroende på temperaturtåligheten. Problemen med hög kraftfaktor är att det leder till högre massa, resistans och induktans. Scan-Speak har satsat på låg massa, lite högre resistans, men låg induktans, vilket ger hög verkningsgrad och goda möjligheter till låg distorsion från ca 50 Hz och uppåt. Längre ned i frekvens beror distorsionen mest på linjäritet i kraftfaktor och upphängning, vilket vi förstås inte vet något om.
Linjäritet i kraftfaktor kan indikeras av denna länk:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-woofer
Upphängningen är väl okänd för oss, kan inte minnas att jag sett något sådan upphängning från Scan-Speak tidigare. Som jag tidigare förstått det var det möjligt att åstadkomma högre flödestäthet med neodynium än ferrit - detta kanske inte stämmer?
rikkitikkitavi skrev:I-or skrev:rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet?
Gör den det om plattan är magnetiskt homogen i materialet? Förvisso är gapet största reluktansen men fram dit varierar ju reluktansen i toppplattan beroende på var man sitter i periferin?
Fördelar det sig så homogent ? Det är iofs något de borde ha kollat i FEMM eller andra verktyg så jag tar ditt ord för det.
I-or skrev:rikkitikkitavi skrev:I-or skrev:
Gör den det om plattan är magnetiskt homogen i materialet? Förvisso är gapet största reluktansen men fram dit varierar ju reluktansen i toppplattan beroende på var man sitter i periferin?
Fördelar det sig så homogent ? Det är iofs något de borde ha kollat i FEMM eller andra verktyg så jag tar ditt ord för det.
Stålet är i stort sett magnetiskt isotropt även om det alltid finns en mindre anisotropi p.g.a. tillverkningsmetoden. Eftersom reluktansen totalt domineras av gapet gör inte några mm längre väg hit eller dit i stålet särskilt stor skillnad så länge som man håller tvärsnittsarean tillräckligt stor för att undvika mättnad. Detta har man garanterat sett till vid FEM-analyserna.
I-or skrev:Oftast ligger man nära mättnad i vissa delar av magnetkretsen, men det är i princip omöjligt att få till mättnad överallt utan diverse nackdelar.
I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.
*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.
JM skrev:I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.
*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.
Intressant OT i sammanhanget är att GE som första leverantör har i dagarna börjat sälja 7 T helkropps magnetkameror med 60 cms diameter på tunneln. Supraledande magnet. Submillimeter upplösning men knepiga artefakter. fMRI kommer ge helt nya rön om hörandet neurofysiologi.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.
Intressant OT i sammanhanget är att GE som första leverantör har i dagarna börjat sälja 7 T helkropps magnetkameror med 60 cms diameter på tunneln. Supraledande magnet. Submillimeter upplösning men knepiga artefakter. fMRI kommer ge helt nya rön om hörandet neurofysiologi.
JM
Är det elektromagneter? Det är faktiskt en icke oäven metod för högtalarelement om man vill åstadkomma extra höga magnetflöden.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Sillstryparn och 15 gäster