Ny 15” från Scan-Speak

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 10:28

Såg detta element nu på morgonkvisten från Scan Speak. 15” bas med elliptisk spole och veckad kantupphängning, rejält tilltagen känslighet och lång slaglängd (2cm p-p).

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf ... 582t00.pdf

Vad säger ni? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morgan » 2020-11-21 11:35

Det ser ut att vara ett alldeles utmärkt element för mellanbas och undre mellanregister. :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 12:10

Nu har jag bara räknat i huvudet men det där elementet torde kunna spela djupbas ner i källaren med rätt basreflexlåda!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Ayebee
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Ayebee » 2020-11-21 12:23

Ganska dyrt, ca 14’ per element... https://solen.ca/products/speakers/home ... ofer-8ohm/

Användarvisningsbild
bja47
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-04-07
Ort: Växjö

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav bja47 » 2020-11-21 14:03

Varför ha elliptisk spole ? Tillför det något positivt eller minskar det något negativt ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 14:42

Jag tror idén är att minska effekten av uppbrytningen genom att radien till kanten varierar med vinkeln. Jag tror inte det är så effektivt dock.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 14:58

Ja, den elliptiska spolen bryter upp symmetrin och ändrar en del på egenskaperna i uppbrytningsområdet. Om det är till det bättre ska man låta vara osagt, man måste komma ihåg att många förändringar av det här slaget utförs i marknadsföringssyfte. I övrigt neodymiummagneter, relativt hög kraftfaktor / låg induktans och en intressant veckad surround. Priset är dock direkt löjligt.

Här finns lite mer info för den intresserade: https://audioxpress.com/news/scan-speak-announces-new-large-size-ellipticor-woofer-38we-8582t00
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav paa » 2020-11-21 16:27

Frågan är om detta är ett element som på grund av osymmetriska spridningsegenskaper ger olika resultat beroende på hur man vrider det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Max_Headroom » 2020-11-21 16:31

Nu har jag inte kollat hur konen kopplar till den eliptiska spolen, men om man antar att konen har cirkulärt tvärsnitt hela vägen så är det nog OK. Verkar mest marknadsföring och fördyrande annars.

Bra värden i databladet, helt i min smak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 17:05

paa skrev:Frågan är om detta är ett element som på grund av osymmetriska spridningsegenskaper ger olika resultat beroende på hur man vrider det?


Jag skulle tro att i 95 % av användningen av detta element kommer man att dela relativt lågt och då har egenskaperna i uppbrytningsområdet ingen betydelse. De sista enstaka procenten där det kan inverka skulle kunna vara 2-vägskonstruktioner med MF/HF-horn.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 17:08

Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-21 17:22

Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet? :)

Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 17:32

jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.


Det går att få flödestätheten i magnetgapet lika hög med ferritmagneter till priset av en betydligt tyngre och klumpigare motorkonstruktion. Fördelen är att ferrit i princip är gratis, men ett kg färdig neodymiummagnet kostar inte mer än ca $20-30 beroende på temperaturtåligheten. Problemen med hög kraftfaktor är att det leder till högre massa, resistans och induktans. Scan-Speak har satsat på låg massa, lite högre resistans, men låg induktans, vilket ger hög verkningsgrad och goda möjligheter till låg distorsion från ca 50 Hz och uppåt. Längre ned i frekvens beror distorsionen mest på linjäritet i kraftfaktor och upphängning, vilket vi förstås inte vet något om.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 17:36

rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet? :)

Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?


Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 17:44

I-or skrev:
jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.


Det går att få flödestätheten i magnetgapet lika hög med ferritmagneter till priset av en betydligt tyngre och klumpigare motorkonstruktion. Fördelen är att ferrit i princip är gratis, men ett kg färdig neodymiummagnet kostar inte mer än ca $20-30 beroende på temperaturtåligheten. Problemen med hög kraftfaktor är att det leder till högre massa, resistans och induktans. Scan-Speak har satsat på låg massa, lite högre resistans, men låg induktans, vilket ger hög verkningsgrad och goda möjligheter till låg distorsion från ca 50 Hz och uppåt. Längre ned i frekvens beror distorsionen mest på linjäritet i kraftfaktor och upphängning, vilket vi förstås inte vet något om.


Linjäritet i kraftfaktor kan indikeras av denna länk:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-woofer

Upphängningen är väl okänd för oss, kan inte minnas att jag sett något sådan upphängning från Scan-Speak tidigare. Som jag tidigare förstått det var det möjligt att åstadkomma högre flödestäthet med neodynium än ferrit - detta kanske inte stämmer?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-21 17:46

I-or skrev:
rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet? :)

Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?


Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.


Sedan har jag lite svårt för när man designar mekaniska delar på insidan av en konstruktion för att de ska se balla ut. Den där blomformade mojängen som utgör botten på magnetsystem är ju söt, men varför?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-21 17:50

I-or skrev:
rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet? :)

Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?


Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.


Gör den det om plattan är magnetiskt homogen i materialet? Förvisso är gapet största reluktansen men fram dit varierar ju reluktansen i toppplattan beroende på var man sitter i periferin?

Fördelar det sig så homogent ? Det är iofs något de borde ha kollat i FEMM eller andra verktyg så jag tar ditt ord för det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 19:15

jonasp skrev:
I-or skrev:
jonasp skrev:Håller med om detta; att motverka uppbrytningen är betydligt mer intressant på de mindre elementen i serien. De få mätningar jag sett på dem indikerar dock att de är lyckade konstruktioner. Men: som I-or skrev, priserna är fullständigt vansinniga. Och jag undrar om man inte kunnat klämma ut ännu lite högre kraftfaktor ur motorn med tanke på neodyniummagneterna.


Det går att få flödestätheten i magnetgapet lika hög med ferritmagneter till priset av en betydligt tyngre och klumpigare motorkonstruktion. Fördelen är att ferrit i princip är gratis, men ett kg färdig neodymiummagnet kostar inte mer än ca $20-30 beroende på temperaturtåligheten. Problemen med hög kraftfaktor är att det leder till högre massa, resistans och induktans. Scan-Speak har satsat på låg massa, lite högre resistans, men låg induktans, vilket ger hög verkningsgrad och goda möjligheter till låg distorsion från ca 50 Hz och uppåt. Längre ned i frekvens beror distorsionen mest på linjäritet i kraftfaktor och upphängning, vilket vi förstås inte vet något om.


Linjäritet i kraftfaktor kan indikeras av denna länk:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-woofer

Upphängningen är väl okänd för oss, kan inte minnas att jag sett något sådan upphängning från Scan-Speak tidigare. Som jag tidigare förstått det var det möjligt att åstadkomma högre flödestäthet med neodynium än ferrit - detta kanske inte stämmer?


Med upphängning menar jag spider och surround, där spidern är dominerande när det gäller linjäritet. Kraftfaktorn såg inte överdrivet linjär ut i länken. Att det ska vara så svårt för tillverkarna att få till detta.

Det är stålet i topplattan som mättas vid runt 2,3 T. Neodymium är ett betydligt mer kraftfullt magnetmaterial, men detta går att kompensera med magnetvolym (och mer stål för att ta hand om det mer utspridda flödet) i ferritfallet. En fördel med "blomman" i topplattan är att man kan reducera de från spolen inducerade virvelströmmarna en del, men för bottenblomman finns inte mycket att hämta.
Senast redigerad av I-or 2020-11-21 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 19:22

rikkitikkitavi skrev:
I-or skrev:
rikkitikkitavi skrev:Som hittat. Är det fyra lådor som är optimalt för bra bas i rummet? :)

Om man ser hur magneterna sitter, kommer inte magnetstyrkan variera om man går runt i periferin i gapet? Förmodat symmetriskt, men det finns partier med lägre fältstyrka och partier med högre fältstyrka. Kan det förklara motorstyrkan?


Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.


Gör den det om plattan är magnetiskt homogen i materialet? Förvisso är gapet största reluktansen men fram dit varierar ju reluktansen i toppplattan beroende på var man sitter i periferin?

Fördelar det sig så homogent ? Det är iofs något de borde ha kollat i FEMM eller andra verktyg så jag tar ditt ord för det.


Stålet är i stort sett magnetiskt isotropt även om det alltid finns en mindre anisotropi p.g.a. tillverkningsmetoden. Eftersom reluktansen totalt domineras av gapet gör inte några mm längre väg hit eller dit i stålet särskilt stor skillnad så länge som man håller tvärsnittsarean tillräckligt stor för att undvika mättnad. Detta har man garanterat sett till vid FEM-analyserna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav avr7000 » 2020-11-21 19:49

Mina Volt 2500.1 10 tumsbasar har också en BL-faktor på 18.7. Men så väger magneten 8.1 kg och är lika stor som hålet i lådan :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 19:57

I-or skrev:
rikkitikkitavi skrev:
I-or skrev:
Ja, men det är närmast försumbart eftersom topplattan i stål sprider flödestätheten nästan helt jämnt runt gapet.

Jag skulle aldrig ens överväga att köpa dessa element, eftersom prestanda/pris-förhållandet är alldeles för lågt.


Gör den det om plattan är magnetiskt homogen i materialet? Förvisso är gapet största reluktansen men fram dit varierar ju reluktansen i toppplattan beroende på var man sitter i periferin?

Fördelar det sig så homogent ? Det är iofs något de borde ha kollat i FEMM eller andra verktyg så jag tar ditt ord för det.


Stålet är i stort sett magnetiskt isotropt även om det alltid finns en mindre anisotropi p.g.a. tillverkningsmetoden. Eftersom reluktansen totalt domineras av gapet gör inte några mm längre väg hit eller dit i stålet särskilt stor skillnad så länge som man håller tvärsnittsarean tillräckligt stor för att undvika mättnad. Detta har man garanterat sett till vid FEM-analyserna.


Precis. Flödeslinjerna fördelas jämt i järnet en bit ifrån. Det kan faktiskt inte vara på något annat sätt. Det handlar om DC. Men varför skulle man inte vilja gå ända upp till mättnad? Det får med sig vissa fördelar att ha stålet i returkretsen fullt ut mättat runt gapet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 20:06

Oftast ligger man nära mättnad i vissa delar av magnetkretsen, men det är i princip omöjligt att få till mättnad överallt utan diverse nackdelar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 20:23

I-or skrev:Oftast ligger man nära mättnad i vissa delar av magnetkretsen, men det är i princip omöjligt att få till mättnad överallt utan diverse nackdelar.


Mättnad överallt funkar inte och behövs inte. Däremot mättnad runt hela gapet där talspolen rör sig. Åstadkoms det så ser jag mest fördelar. Rättare sagt, jag ser inga nackdelar. Järnet blir mycket mindre benäget att få in virvelströmmar i. Induktansen bör gå ner dramatiskt. Flödet bör bli jämt i hela gapet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-21 23:35

Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.


*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-22 09:25

Hur fungerar det med mättnaden?
Spolen rör sig för att upphängningen forcera den och den generatoreffekten ger ett magnetfält ovanpå det statiska så det är upphängningen som styr konen?
Vill man ha hyfsat mjukmättande material då?
Inga kvadratiska magnetmaterial...

Jag hade en trafo som gick i mättnad.
Sans säkring, eller ialla fall för stor.
Där kan man snacka om att den magiska röken försvann :). När primären kortslöt gick säkringen och avslutade den stackarens lidande :) det var verkligen deep purple...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 16:53

Rikki, jag är inte säker på att jag förstår ditt inlägg. Jag ser saken så här. I en dynamisk högtalare finns det en spole/induktans som befinner sig i ett statiskt starkt DC-magnetfält. Om det nära denna spole finns ett elektriskt ledande material så uppstår en transformatoreffekt med en sekundär sida. Spolen i sig som är talspolen är primärsidan.

Sekundärsidan kommer att lasta primärsidan på ett eller annat sätt. Där får man skilja på förlustfri transformatoreffekt kontra med förluster. Förlusterna kan vara resistiva men även reaktiva eller snarast frekvensberoende resistiva. Impedansen ökar mot högre frekvens men inte fasvinkeln och ökningen i impedans är betydligt mindre än 6 dB/okt.

Finns mjukjärn på bägge sidor av spolen så är det ett magnetiskt ledande material såsom sig bör. Det är ju det som är dess önskvärda funktion i dynamiska högtalare.

I en dynamisk högtalare finns en så kallad top plate i mjukjärn på utsidan av talspolen och en så kallad center pole peace i mjukjärn på insidan av talspolen. I området mellan top plate och center pole piece är det så kallade magnetgapet som talspolen befinner sig i.

Det magnetiskt ledande materialet i närheten av talspolen ökar induktansen i spolen. Om det magnetiskt ledande materialet även till del är elektriskt ledande så fungerar det som sekundärsidan i en transformator som i viss mån kortsluter primärsidan.

Nu spelar man musik och det innebär växelspänning på högtalarklämmorna. Då uppstår växelström som går genom talspolen. I järnet runtomkring talspolen kommer det uppstå växelström som det gör på en sekundärsida. Man får virvelströmmar men även virvelströmsförluster som är frekvensberoende. Det uppstår en olinjär induktans. Magnetmaterialet är långt ifrån mättnad och en växelström genom talspolen kommer påverka det statiska DC-magnetfältet i järnet och modulera detta med växelströmmen. Det är en icke önskvärd effekt.

Sedan finns hysteresis med i ekvationen såsom en slags magnetisk friktion.

Man minskar induktansen och olinjäriteten med kortslutningsringar i eller runt magnetgapet som skall verka runt talspolen.

Kvar blir induktansen i talspolen såsom den skulle vara om spolen vore luftlindad. Det är tanken, men i praktiken uppnås inte det.

Då finns ett alternativ. Om man magnetiserar järnet kraftigt så att det går kraftigt in i mättnad och då skall den magnetiska returkretsen dimensioneras så att mättnaden sker närmast magnetgapet. Då kommer magnetkretsen d v s järnet uppföra sig mer som det vore luft. Induktansen minskar och virvelströmmar och förluster likaså. Hysteresiskurvan likaså.

Problemet är att komma till magnetisk mättnad. Förlusterna i form av strömagnetfält utanför gapet ökar markant då man går mot mättnad. Samtidigt får den magnetiska motorn mycket lägre utimpedans. Skulle denna impedans vara noll så kan inte magnetfältet moduleras.

Då finns det olika alternativ att attackera problemet. Säg att man skulle ha neodymmagneter som magnetiseras radiellt istället för axiellt, ja då kan man ha dessa magnetstavar runt talspolen och undgå alla magnetiska förluster samt minska/eliminera virvelströmmar och virvelströmsförluster i järnet.
Så är Bremens 10” bas tillverkad av Aurasound konstruerad. Den hade dessutom långt magnetgap och kort talspole.

Talspolen rör sig i magnetgapet på grund av att strömmen genom talspolen tillsammans med det statiska magnetfältet ger en kraft med riktning verkande på talspolen. Strömmen är växelström och riktningen blir fram och tillbaka i en kolvformsrörelse axiellt i magnetgapet. Men rörelsen måste regleras i dess sidled radiellt och det görs med upphängningen och centrerskiva. Domediskanter har upphängning och centrerskiva på samma ställe vilket är en nackdel.

Jag skulle tippa att beroende på vad man vill uppnå med magnetiseringen av den magnetiska returkretsen så kan det vara en fördel med superbrant magnetiseringskurva om man kör den i total mättnad. Tippar att hysteresis då möjligtvis kan gå mot noll, men jag vet inte riktigt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav JM » 2020-11-22 17:26

I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.


*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.

Intressant OT i sammanhanget är att GE som första leverantör har i dagarna börjat sälja 7 T helkropps magnetkameror med 60 cms diameter på tunneln. Supraledande magnet. Submillimeter upplösning men knepiga artefakter. fMRI kommer ge helt nya rön om hörandet neurofysiologi.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-11-22 18:49

tack peter, jag skall läsa och fundera på det du skrev. Jag har kanske inte beskrivit det korrekt men jag är bekant med fysiken, om än inte i det sammanhanget

Utöver en vanlig 50Hz trafo har jag lyckats elda upp en egendesignad switchtransformator med luftgap pga stray flux som överhettade lindningen närmast luftgapet. Men nu var det fyrkantvåg 50kHz och inte sinus 20-20000Hz (och troligen betydligt lägre än så när det gäller baselement). Och ströinduktanser, dessa förbannade ströinduktanser :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 19:42

JM skrev:
I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.


*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.

Intressant OT i sammanhanget är att GE som första leverantör har i dagarna börjat sälja 7 T helkropps magnetkameror med 60 cms diameter på tunneln. Supraledande magnet. Submillimeter upplösning men knepiga artefakter. fMRI kommer ge helt nya rön om hörandet neurofysiologi.

JM


Är det elektromagneter? Det är faktiskt en icke oäven metod för högtalarelement om man vill åstadkomma extra höga magnetflöden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav JM » 2020-11-22 19:57

petersteindl skrev:
JM skrev:
I-or skrev:Exakt, men med tillägget att även topplattan* sällan blir helt mättad i praktiken. Oftast ligger man omkring 1,8-1,9 T, vilket inte är tillräckligt. Att tvinga stålet tillräckligt nära mättnad för tydlig induktiv reduktion ger praktiska nackdelar via en väldigt ineffektiv magnetkrets som blir stor och tung, d.v.s. svårhanterlig och kostsam.


*I topplattan gör mättnaden som mest nytta för att reducera induktiva effekter. Virvelströmmarna sänker dock induktansen men leder istället till hysteresrelaterade olinjäriteter från korngränserna i stålet.

Intressant OT i sammanhanget är att GE som första leverantör har i dagarna börjat sälja 7 T helkropps magnetkameror med 60 cms diameter på tunneln. Supraledande magnet. Submillimeter upplösning men knepiga artefakter. fMRI kommer ge helt nya rön om hörandet neurofysiologi.

JM


Är det elektromagneter? Det är faktiskt en icke oäven metod för högtalarelement om man vill åstadkomma extra höga magnetflöden.

Mvh
Peter

Supraledande magneter till högtalare är en utmaning på många sätt. Med lite kul med flera hundra ampere i spolen som snurrar utan friktion.
Haken är bara att temperaturen måste vara några få grader Kelvin.
Personligen har jag en elektromagnet Lansing 15" högtalare (ej JBL o ej Altec Lansing) från 1930-talet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster