Ny 15” från Scan-Speak

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 00:46

Magnetkameror är tekniska underverk. De flödestätheter man har pressat upp dem i numer för att nå ännu bättre signal-brusförhållande är nästan ofattbara.

Med 16 T har man lyckats levitera vattendroppar och t.o.m. en levande groda (utan märkbara biologiska problem). 8O
Leviterande munkar lär vi dock inte få se på ett tag eftersom detta skulle kräva flödestätheter upp till runt 40 T och effekter runt 1 GW, vilket är något svårhanterligt kylningsmässigt men kanske framförallt med dagens knäppgökselförsörjning*.


*Några ytterligare år av u-landsnivå på elförsörjningen och Morello kommer att bli tvungen att gå över till klass D. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-23 02:54

Är det inte bara att bygga en magnetar som högtalarmotor d v s 10^11 T? Så det blir lite drag under galoscherna. :)

Vi behöver bara bygga en supernova i kontrollerbar form, sen löser det sig automatiskt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morello » 2020-11-23 10:15

I-or skrev:
*Några ytterligare år av u-landsnivå på elförsörjningen och Morello kommer att bli tvungen att gå över till klass D. :mrgreen:


Inte nyttjar väl distorsionsjägaren i-or klass-D-mög?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 11:58

Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 12:08

I-or skrev:Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)


"naturligtvis inte" även för att driva basar?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 12:17

rajapruk skrev:
I-or skrev:Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)


"naturligtvis inte" även för att driva basar?


Nu är jag inte I-or, men det funkar ju fin-fint, förutsatt att steget är jord med vettig kylning. (Själv kör jag ett par gamla NAD 216 som bassteg. Funkar hur fint som helst)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morello » 2020-11-23 12:36

rajapruk skrev:
I-or skrev:Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)


"naturligtvis inte" även för att driva basar?



Det kan finnas EMC-relaterade orsaker till varför man inte vill ha en störsändare i salongen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 12:43

jonasp skrev:Nu är jag inte I-or, men det funkar ju fin-fint, förutsatt att steget är jord med vettig kylning. (Själv kör jag ett par gamla NAD 216 som bassteg. Funkar hur fint som helst)


Jag ser att mitt inlägg kan se rätt förvirrat ut. NAD 216 är naturligtvis en vanligt klass-AB-steg.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 12:48

Morello skrev:
rajapruk skrev:
I-or skrev:Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)


"naturligtvis inte" även för att driva basar?



Det kan finnas EMC-relaterade orsaker till varför man inte vill ha en störsändare i salongen.


Ja, likt det att man inte vill ha störsändare på internetforum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 13:01

petersteindl skrev:Rikki, jag är inte säker på att jag förstår ditt inlägg. Jag ser saken så här. I en dynamisk högtalare finns det en spole/induktans som befinner sig i ett statiskt starkt DC-magnetfält. Om det nära denna spole finns ett elektriskt ledande material så uppstår en transformatoreffekt med en sekundär sida. Spolen i sig som är talspolen är primärsidan.

Sekundärsidan kommer att lasta primärsidan på ett eller annat sätt. Där får man skilja på förlustfri transformatoreffekt kontra med förluster. Förlusterna kan vara resistiva men även reaktiva eller snarast frekvensberoende resistiva. Impedansen ökar mot högre frekvens men inte fasvinkeln och ökningen i impedans är betydligt mindre än 6 dB/okt.

Finns mjukjärn på bägge sidor av spolen så är det ett magnetiskt ledande material såsom sig bör. Det är ju det som är dess önskvärda funktion i dynamiska högtalare.

I en dynamisk högtalare finns en så kallad top plate i mjukjärn på utsidan av talspolen och en så kallad center pole peace i mjukjärn på insidan av talspolen. I området mellan top plate och center pole piece är det så kallade magnetgapet som talspolen befinner sig i.

Det magnetiskt ledande materialet i närheten av talspolen ökar induktansen i spolen. Om det magnetiskt ledande materialet även till del är elektriskt ledande så fungerar det som sekundärsidan i en transformator som i viss mån kortsluter primärsidan.

Nu spelar man musik och det innebär växelspänning på högtalarklämmorna. Då uppstår växelström som går genom talspolen. I järnet runtomkring talspolen kommer det uppstå växelström som det gör på en sekundärsida. Man får virvelströmmar men även virvelströmsförluster som är frekvensberoende. Det uppstår en olinjär induktans. Magnetmaterialet är långt ifrån mättnad och en växelström genom talspolen kommer påverka det statiska DC-magnetfältet i järnet och modulera detta med växelströmmen. Det är en icke önskvärd effekt.

Sedan finns hysteresis med i ekvationen såsom en slags magnetisk friktion.

Man minskar induktansen och olinjäriteten med kortslutningsringar i eller runt magnetgapet som skall verka runt talspolen.

Kvar blir induktansen i talspolen såsom den skulle vara om spolen vore luftlindad. Det är tanken, men i praktiken uppnås inte det.

Då finns ett alternativ. Om man magnetiserar järnet kraftigt så att det går kraftigt in i mättnad och då skall den magnetiska returkretsen dimensioneras så att mättnaden sker närmast magnetgapet. Då kommer magnetkretsen d v s järnet uppföra sig mer som det vore luft. Induktansen minskar och virvelströmmar och förluster likaså. Hysteresiskurvan likaså.

Problemet är att komma till magnetisk mättnad. Förlusterna i form av strömagnetfält utanför gapet ökar markant då man går mot mättnad. Samtidigt får den magnetiska motorn mycket lägre utimpedans. Skulle denna impedans vara noll så kan inte magnetfältet moduleras.

Då finns det olika alternativ att attackera problemet. Säg att man skulle ha neodymmagneter som magnetiseras radiellt istället för axiellt, ja då kan man ha dessa magnetstavar runt talspolen och undgå alla magnetiska förluster samt minska/eliminera virvelströmmar och virvelströmsförluster i järnet.
Så är Bremens 10” bas tillverkad av Aurasound konstruerad. Den hade dessutom långt magnetgap och kort talspole.

Talspolen rör sig i magnetgapet på grund av att strömmen genom talspolen tillsammans med det statiska magnetfältet ger en kraft med riktning verkande på talspolen. Strömmen är växelström och riktningen blir fram och tillbaka i en kolvformsrörelse axiellt i magnetgapet. Men rörelsen måste regleras i dess sidled radiellt och det görs med upphängningen och centrerskiva. Domediskanter har upphängning och centrerskiva på samma ställe vilket är en nackdel.

Jag skulle tippa att beroende på vad man vill uppnå med magnetiseringen av den magnetiska returkretsen så kan det vara en fördel med superbrant magnetiseringskurva om man kör den i total mättnad. Tippar att hysteresis då möjligtvis kan gå mot noll, men jag vet inte riktigt.

Mvh
Peter


Intressant att vi resonerar något olika.

För min egen del tänker jag mer direkt på från spolen inducerade virvelströmmar i stålet. Magnetfältet i samband med dessa virvelströmmar motverkar det inducerade fältet och reducerar induktansen. Virvelströmmarna leder naturligtvis även till resistiva förluster. Stålet uppvisar olinjära hystereseffekter (minneseffekter), vilket leder till induktansrelaterad distorsion (strömmen som driver spolen blir distorderad) när magnetfältet varierar i styrka och växlar riktning i stålkornen. Dessa hystereseffekter kan ha tidskonstanter på minuter till mikrosekunder och är mycket svårhanterliga. Man får ett distorsionsgolv i återgivningen, typiskt runt ca 0,1 - 0,5 % i mellanregistret, som ligger kvar även vid låga ljudnivåer. Virvelströmmarna korresponderar med mycket kraftiga magnetfält i stålet, vilket förvärrar hysteresdistorsionen.

Kortslutningsringar runt magnetgapet kan reducera virvelströmmarna i stålet, men eliminerar dem inte. Att placera magnetmaterial nära spolen är en fördel eftersom man då slipper det känsliga stålet i detta område, men det leder även till lägre maximala flödestätheter och därmed lägre spänningskänslighet för högtalaren.

För att verkligen eliminera virvelströmmarna går det inte att utnyttja sintrad neodymium eftersom materialet har relativt låg resistivitet. Polymertypen av neodymiummagneter (bonded) fungerar i praktiken som isolatorer och är att föredra i en sådan tillämpning, men dessa producerar bara ungefär halva flödestätheten jämfört med sintrade dito.

Här är en länk till en intressant doktorsavhandling som tar steget full ut för en helt stålfri magnetkrets (t.o.m. returkretsen) uppbyggd av enbart just "bonded magnets" med olika magnetiseringsriktning och distorsionsreduktionen är imponerande (spänningskänsligheten är dock låg eftersom det är ferritmagneter som utnyttjas här): https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01279478/document.

För övrigt är mättnadsmagnetisering av stål inte en framkomlig väg om man är ute efter att närmast eliminera virvelströmmarna eftersom man i praktiken inte kommer tillräckligt nära full mättnad och att det därför fortsatt finns möjlighet för virvelströmmarna att uppstå (förvisso i reducerad form, men ändå tillräckligt starka för att vålla problem).

Det mest eleganta sättet att komma åt hela problematiken med induktanshysteresdistorsion är att gå över till strömdrift från förstärkaren (högimpediv drift), men detta leder förstås till en hel del nya svårigheter.
Senast redigerad av I-or 2020-11-23 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 13:03

rajapruk skrev:
I-or skrev:Naturligtvis inte, men en vargavinter med roterande nedsläckningar kanske tvingar fram klass D med batteridrift. 8)


"naturligtvis inte" även för att driva basar?


Klass D fungerar mycket bra upp till några kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 13:16

rajapruk skrev:
Ja, likt det att man inte vill ha störsändare på internetforum.


Lägg ner de där tjuvnypen nu!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 13:18

I-or, vad anser du om Aurasounds NRT-motor?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 13:23

jonasp skrev:
rajapruk skrev:
Ja, likt det att man inte vill ha störsändare på internetforum.


Lägg ner de där tjuvnypen nu!


Varje gång Morello skriver generaliserande att klass-d är mög så kommer jag tjuvnypa honom. Så är det bara :)
Jag tror att han, som jag, tycker detta tjafs är lite kul, eftersom han om och om igen skriver generaliserande att klass D är Mög. En gång gick det så långt att hans beskrivning blev Mögello en kort stund här på forumet. Mitt roligaste tjuvnyp.
Screen Shot 2019-10-18 at 12.35.28.png
Screen Shot 2019-10-18 at 12.35.28.png (56.5 KiB) Visad 1338 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2020-11-23 13:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 13:36

jonasp skrev:I-or, vad anser du om Aurasounds NRT-motor?


Om man vill konstruera en s.k. underhängd spole (läskigt uttryck, får mig osökt att tänka på motsatsen till välhängd :mrgreen:), måste man placera magneterna vid sidan om gapet eftersom flödestätheten annars varierar alltför mycket i spolens arbetsriktning. Det går helt enkelt inte att kröka fältlinjerna så mycket som man behöver i den sista 90-gradersvinkeln precis före gapet om magneten sitter konventionellt placerad under gapet istället för vid sidorna om det. Om Aurasound ville ha en ännu bättre motor borde de placera en magnet på insidan av gapet också för reduktion av alla induktansrelaterade distorsionsfenomen, vilka dominerar THD över ca 50 Hz i ett baselement.
Senast redigerad av I-or 2020-11-23 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Baffel » 2020-11-23 13:49

Här I-or kan du bygga. Låg distorsion. Vad du ska ha den till vet jag inte men det viktigaste, den går på batterier :)

https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

18:30 in i klippet visas distortionsnivå .
Senast redigerad av Baffel 2020-11-23 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 14:14

rajapruk skrev:
jonasp skrev:
rajapruk skrev:
Ja, likt det att man inte vill ha störsändare på internetforum.


Lägg ner de där tjuvnypen nu!


Varje gång Morello skriver generaliserande att klass-d är mög så kommer jag tjuvnypa honom. Så är det bara :)


Då får du vara beredd på att jag är framme med rödpennan också. Håll dig till sakfrågan. Att du av någon anledning är irriterad på Morello och därför känner att du måste ge igen kanske hör hemma på ett dagis, men knappast på faktiskt.io.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 14:18

I-or skrev:
jonasp skrev:I-or, vad anser du om Aurasounds NRT-motor?


Om man vill konstruera en s.k. underhängd spole (läskigt uttryck, får mig osökt att tänka på motsatsen till välhängd :mrgreen:), måste man placera magneterna vid sidan om gapet eftersom flödestätheten annars varierar alltför mycket i spolens arbetsriktning. Det går helt enkelt inte att kröka fältlinjerna så mycket som man behöver i den sista 90-gradersvinkeln precis före gapet om magneten sitter konventionellt placerad under gapet istället för vid sidorna om det. Om Aurasound ville ha en ännu bättre motor borde de placera en magnet på insidan av gapet också för reduktion av alla induktansrelaterade distorsionsfenomen, vilka dominerar THD över ca 50 Hz i ett baselement.


Jag är väl bekant med underhängda, eh magnetsystem/spolar. :D Ser du en fördel med en sådan motor jämfört med en väl implementerad konventionell motor i avseende av fältstyrka samt distorsionsegenskaper?

Här är för övrigt en aurasound nrt-motor för de som undrar vad vi dillar om:
Bilagor
aurasound nrt.jpg
aurasound nrt.jpg (53.74 KiB) Visad 1324 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-23 15:31

Ja, förutsatt att man sätter magneterna runt gapet (som i bilden ovan), annars blir kraftverkan asymmetrisk med minimum när spolen rör sig inåt. Kraftfaktorn som funktion av förskjutning blir jämnare, men med en mer abrupt gräns. Kraftfaktorn som funktion av ström blir också jämnare och induktansen blir lägre om man sätter en magnetring på insidan av gapet också. Förhållandet mellan kraftfaktor, resistans och massa blir bättre vid stort xmax. Man erhåller också en bättre kylning av spolen.

Motorn blir dock stor och tung. Dessutom blir den dyr när man gör på det här sättet eftersom det förutsätter användning av neodymiummagneter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-23 15:54

jonasp skrev:
rajapruk skrev:
jonasp skrev:
Lägg ner de där tjuvnypen nu!


Varje gång Morello skriver generaliserande att klass-d är mög så kommer jag tjuvnypa honom. Så är det bara :)


Då får du vara beredd på att jag är framme med rödpennan också. Håll dig till sakfrågan. Att du av någon anledning är irriterad på Morello och därför känner att du måste ge igen kanske hör hemma på ett dagis, men knappast på faktiskt.io.


Jag måste ha missförstått det hela kapitalt. Jag som alltid har trott att det här forumet är ett dagis för gubbar! :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-23 16:09

Det är iofs sant, men gubbarna måste vara snälla mot varandra! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav thiel » 2020-11-25 07:59

Varför inte kombinera kopparringar med neodymiummagneter eller anses kopparingar vara "omodernt" numera?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-25 09:42

Jag har sett neodynium-motorer med både kopparringar och polstycke i koppar, så de är nog inte ömsesidigt exklusiva.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav sprudel » 2020-11-25 10:04

jonasp skrev:Det är iofs sant, men gubbarna måste vara snälla mot varandra! :D


Jodå, men så in i h-e pk att man inte kan skämta med varandra går ju bort. En pik med en tydlig underton av humor och respekt, som kanske inte är alldeles uppenbar för en utomstående, borde ju ha sin plats.
Går det åt pipan är en ursäkt ett utmärkt verktyg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-25 10:33

Håller helt med om detta!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav paa » 2020-11-25 11:34

thiel skrev:Varför inte kombinera kopparringar med neodymiummagneter eller anses kopparingar vara "omodernt" numera?

OBS, vild spekulation från min sida:
En neodiummagnet i magnetgapet med underhängd talspole har nog ganska lite nytta av kopparringar, däremot om talspolen är längre än magneten så kan det säkert göra nytta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-25 11:42

Kopparringarna fungerar bra även med underhängd talspole mellan två koncentriska neodymiumringar, även om denna konfiguration har lägre induktans för samma kraftfaktor redan från början.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav petersteindl » 2020-11-25 16:04

Införs en åtgärd bör man först veta vad som skall åtgärdas. Det betyder att man först tar reda på vilket bör-värde det i bästa fall kan vara. Därefter kollar man befintligt är-värde. Differensen är underlaget för åtgärder. Sedan bör man ta reda på olika möjliga sätt till åtgärder och kostnad därför. Det är en strategisk väg för problemlösning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Kraniet » 2020-11-25 16:41

På PA-element har jag noterat att de ofta har kortslutningsringar på elementen med ferritmagnet men inte på samma element i neodymnform.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-25 16:48

petersteindl skrev:Införs en åtgärd bör man först veta vad som skall åtgärdas. Det betyder att man först tar reda på vilket bör-värde det i bästa fall kan vara. Därefter kollar man befintligt är-värde. Differensen är underlaget för åtgärder. Sedan bör man ta reda på olika möjliga sätt till åtgärder och kostnad därför. Det är en strategisk väg för problemlösning.

Mvh
Peter


Nej nej nej! Det här är hifibranschen! Vi måste ha lösningar, behöver inga problem! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster