Ny 15” från Scan-Speak

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6262
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav I-or » 2020-11-25 16:49

Kraniet skrev:På PA-element har jag noterat att de ofta har kortslutningsringar på elementen med ferritmagnet men inte på samma element i neodymnform.


Om du för PA-elementen menar konventionella, överhängda, talspolar så gör kortslutningsringarna precis samma nytta i neodymiumfallet som i ferritfallet. Antagligen har man försökt att spara en aning på kostnaderna för konstruktionen genom att utelämna kortslutningsringarna när man har använt det mer kostsamma neodymiummaterialet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-25 17:15

jonasp skrev:Håller helt med om detta!


Efter din lilla tillrättavisning av mig i denna tråden så satt jag och funderade lite på vad jag tycker om att någon "i branschen" är redaktör/moderator här på forumet. Tror jag kom fram till att jag inte gillar det teoretiskt så att säga. Men jag har ingen aning om hur det är just för dig, är audiobranschen ditt levebröd? Det kan ju bli olika grader av konkurrensfördelar, nepotism, motsatsen till nepotism, och allsköns andra olika kommersiella agendor som modereras in i forumet då så att säga, kanske även omedvetet. Teoretiskt alltså. Jag anklagar inte dig för något av detta.
Tråkigt om det blir faketiskt.io! ;)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morello » 2020-11-25 17:44

I-or skrev:
Kraniet skrev:På PA-element har jag noterat att de ofta har kortslutningsringar på elementen med ferritmagnet men inte på samma element i neodymnform.


Om du för PA-elementen menar konventionella, överhängda, talspolar så gör kortslutningsringarna precis samma nytta i neodymiumfallet som i ferritfallet. Antagligen har man försökt att spara en aning på kostnaderna för konstruktionen genom att utelämna kortslutningsringarna när man har använt det mer kostsamma neodymiummaterialet.



Helfestlig prioritering! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-25 18:02

rajapruk skrev:
jonasp skrev:Håller helt med om detta!


Efter din lilla tillrättavisning av mig i denna tråden så satt jag och funderade lite på vad jag tycker om att någon "i branschen" är redaktör/moderator här på forumet. Tror jag kom fram till att jag inte gillar det teoretiskt så att säga. Men jag har ingen aning om hur det är just för dig, är audiobranschen ditt levebröd? Det kan ju bli olika grader av konkurrensfördelar, nepotism, motsatsen till nepotism, och allsköns andra olika kommersiella agendor som modereras in i forumet då så att säga, kanske även omedvetet. Teoretiskt alltså. Jag anklagar inte dig för något av detta.
Tråkigt om det blir faketiskt.io! ;)


Jag har än så länge inte tjänat en krona på mitt audiobolag, det är en ’labour-of-love’ som det heter. Tanken är dock att det ska bringa inkomst. Skulle jag börja apa mig för mycket som redaktör blir jag väl först tillsagd och sedan möjligen utslängd. Men dit ska vi inte behöva komma, om jag anses agera oetiskt så berätta det för mig så lyssnar jag. Så med andra ord så välkomnar jag att du hör av dig om du har synpunkter på mitt agerande.

Jag håller med dig om att det ät potentiellt problematiskt att sitta på flera stolar. Således skulle jag inte få för mig att moderera något som rör en tråd eller ett ämne där mitt bolag har intresse - det får jag överlämna till mina kollegor.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-25 18:23

Jag tycker inte dessa två stolar är lämpliga att förena. Min personliga åsikt.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav JM » 2020-11-25 18:34

rajapruk skrev:Jag tycker inte dessa två stolar är lämpliga att förena. Min personliga åsikt.

Hobbyverksamhet är ok enligt mitt förmenande så länge otillbörlig gynnande av egna kommersiella produkter inte sker.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-25 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav paa » 2020-11-25 18:51

jonasp har skött sig exemplariskt, och det känns onödigt att diskutera hypotetiska stolar på detta sättet.
Naqref skötte forumet med ungefär samma förhållande mellan kommersiella engagemang och forummoderering, och jag såg ingen som kritiserade honom på den punkten!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-25 19:13

rajapruk skrev:Jag tycker inte dessa två stolar är lämpliga att förena. Min personliga åsikt.


Jag saknar din argumentation om varför du tycker som du gör.

Tycker du det rent allmänt, eller är det något som har med just Jonasp att göra?

Personligen tycker jag Jonasp sköter sig helt invändningsfritt.

Du behöver nog visa upp något bevis så att säga, om du vill fortsätta med din önskan. Eller så lägger du ned bara.
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-26 11:16

Johan_Lindroos skrev:
rajapruk skrev:Jag tycker inte dessa två stolar är lämpliga att förena. Min personliga åsikt.


Jag saknar din argumentation om varför du tycker som du gör.

Tycker du det rent allmänt, eller är det något som har med just Jonasp att göra?

Personligen tycker jag Jonasp sköter sig helt invändningsfritt.

Du behöver nog visa upp något bevis så att säga, om du vill fortsätta med din önskan. Eller så lägger du ned bara.


Läs inlägg 2550 ovan i tråden. Där har du svaret på dessa frågor.

Vilken önskan är det du refererar till? Jag har inte skrivit någon önskan vad jag vet.

Edit: skumt inläggsnummer verkar ändras på forumet vid refresh, försöker länka här:
viewtopic.php?f=10&t=71203&p=2142117#p2141985

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morello » 2020-11-26 11:45

rajapruk skrev:
jonasp skrev:Håller helt med om detta!


Efter din lilla tillrättavisning av mig i denna tråden så satt jag och funderade lite på vad jag tycker om att någon "i branschen" är redaktör/moderator här på forumet. Tror jag kom fram till att jag inte gillar det teoretiskt så att säga. Men jag har ingen aning om hur det är just för dig, är audiobranschen ditt levebröd? Det kan ju bli olika grader av konkurrensfördelar, nepotism, motsatsen till nepotism, och allsköns andra olika kommersiella agendor som modereras in i forumet då så att säga, kanske även omedvetet. Teoretiskt alltså. Jag anklagar inte dig för något av detta.
Tråkigt om det blir faketiskt.io! ;)



Du fick en tillrättavisning av jonasp på grund av ditt olämpliga uppförande - det du skriver saknar all bäring på den aktuella reprimanden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-26 22:21

Morello skrev:det du skriver saknar all bäring på den aktuella reprimanden.


Håller med, det har inte med varandra att göra alls. Det har jag inte heller påstått. Min tanke om detta väcktes när jag kollade upp lite vad jonasp verkar vara för en filur.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-26 22:29

paa skrev:jonasp har skött sig exemplariskt, och det känns onödigt att diskutera hypotetiska stolar på detta sättet.
Naqref skötte forumet med ungefär samma förhållande mellan kommersiella engagemang och forummoderering, och jag såg ingen som kritiserade honom på den punkten!


Moderatorer som har kommersiella intressen är en dålig idé tycker jag och alla som inte tycker det tycker fel tycker jag :)

Har för mig att Morello ville bli moderator i något läge, men att han inte ansågs lämplig av ovan skäl? Jag kan minnas fel.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-26 23:36

rajapruk skrev:
Morello skrev:det du skriver saknar all bäring på den aktuella reprimanden.


Håller med, det har inte med varandra att göra alls. Det har jag inte heller påstått. Min tanke om detta väcktes när jag kollade upp lite vad jonasp verkar vara för en filur.


Har jag hamnat på din shit-list, tillsammans med alla parkeringsvakter som gett dig en p-bot? :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Bill50x » 2020-11-26 23:38

Men nu handlade väl denna tråd om ett 15" baselement? Vi som är intresserade kanske önskar mer om elementet än en massa elakheter, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-26 23:40

Så sant så sant. Dessvärre hindrar ju det helt ohemula priset på elementet några mer uttömmande tester. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-27 11:17

jonasp skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:det du skriver saknar all bäring på den aktuella reprimanden.


Håller med, det har inte med varandra att göra alls. Det har jag inte heller påstått. Min tanke om detta väcktes när jag kollade upp lite vad jonasp verkar vara för en filur.


Har jag hamnat på din shit-list, tillsammans med alla parkeringsvakter som gett dig en p-bot? :mrgreen:


Jag tycker du är bra skit :) Men jag tycker inte du skall vara moderator om du har kommersiella intressen i audio-branschen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav jonasp » 2020-11-27 12:07

rajapruk skrev:Jag tycker du är bra skit :) Men jag tycker inte du skall vara moderator om du har kommersiella intressen i audio-branschen.


Tack för det! :) Det är noterat.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav paa » 2020-11-27 14:53

rajapruk skrev:
paa skrev:jonasp har skött sig exemplariskt, och det känns onödigt att diskutera hypotetiska stolar på detta sättet.
Naqref skötte forumet med ungefär samma förhållande mellan kommersiella engagemang och forummoderering, och jag såg ingen som kritiserade honom på den punkten!


Moderatorer som har kommersiella intressen är en dålig idé tycker jag och alla som inte tycker det tycker fel tycker jag :)

Har för mig att Morello ville bli moderator i något läge, men att han inte ansågs lämplig av ovan skäl? Jag kan minnas fel.

Den enda kritik jag såg mot hans kandidatur var att han varit avstängd vid några tillfällen.
Men den kritiken framfördes inte av dom som bestämmer, så vad som avgjorde tror jag inte man kan läsa ut av inläggen på forumet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav bomellberg » 2020-11-27 14:55

rajapruk skrev:Edit: skumt inläggsnummer verkar ändras på forumet vid refresh, försöker länka här:
viewtopic.php?f=10&t=71203&p=2142117#p2141985

Inlägg: xxx, som visas under din avatar, anger hur många inlägg du har skrivit totalt på forumet.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-27 15:13

bomellberg skrev:
rajapruk skrev:Edit: skumt inläggsnummer verkar ändras på forumet vid refresh, försöker länka här:
viewtopic.php?f=10&t=71203&p=2142117#p2141985

Inlägg: xxx, som visas under din avatar, anger hur många inlägg du har skrivit totalt på forumet.

Aha! På många andra forum har ju varje inlägg ett nummer. Jag blandade ihop det.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav rajapruk » 2020-11-27 15:16

paa skrev:
rajapruk skrev:
paa skrev:jonasp har skött sig exemplariskt, och det känns onödigt att diskutera hypotetiska stolar på detta sättet.
Naqref skötte forumet med ungefär samma förhållande mellan kommersiella engagemang och forummoderering, och jag såg ingen som kritiserade honom på den punkten!


Moderatorer som har kommersiella intressen är en dålig idé tycker jag och alla som inte tycker det tycker fel tycker jag :)

Har för mig att Morello ville bli moderator i något läge, men att han inte ansågs lämplig av ovan skäl? Jag kan minnas fel.

Den enda kritik jag såg mot hans kandidatur var att han varit avstängd vid några tillfällen.
Men den kritiken framfördes inte av dom som bestämmer, så vad som avgjorde tror jag inte man kan läsa ut av inläggen på forumet.


Jasså Morello har uppfört sig olämpligt enligt faktiskt-moderator så till den milda grad att det leder till avstängning. Vid flera tillfällen. Det var mer än vad jag visste.

Samtidigt ska man väl ha en avstängning i cv:t för att kunna kalla sig en riktigt forumräv. Jag jobbar på det ;)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ny 15” från Scan-Speak

Inläggav Morello » 2020-11-27 15:32

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster