Problem med REW

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-26 16:41

Jag har ju mätt med REW i många år och aldrig haft några särskilda problem. Idag fick jag anledning att kontrollmäta mina dipolsubbar och får väldigt konstiga resultat.
Med rosa brus 20-100 Hz hör jag tydligt att basarna gräver djupt ner i parketten.
Mäter jag med RTA/dBFS får jag i det närmaste en rak kurva mellan 20-100Hz närfältsmätning med rosa brus i samma frekvensspann.
MEN om jag gör en "vanlig" mätning med svep mellan 20-100 Hz får jag väldigt låg nivå fram till ca 60/70Hz, därefter sticker kurvan i princip rakt upp.

Vad är det som händer? Det ser ut som att det ligger ett högpassfilter i vägen? Jag hittar inga konstiga inställningar i programmet. Kör med Java-drivrutiner och använder ett Zoom F4 som externt ljudkort.

Snälla någon - vad är fel?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-26 17:57

Jag gjorde en "factory reset" och bytte till ASIO drivers - och nu ser allt normalt ut.

Tack för hjälpen! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problem med REW

Inläggav paa » 2020-11-26 19:57

Det är du som ska ha tack!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Problem med REW

Inläggav jonasp » 2020-11-26 20:31

paa skrev:Det är du som ska ha tack!

:D Så sant!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Problem med REW

Inläggav Baffel » 2020-11-26 20:34

Dagens bästa, Kalejdokom. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-26 20:50

Tack!

Jag återkommer i en byggtråd nära dig om varför jag behövde mäta... 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Problem med REW

Inläggav jonasp » 2020-11-26 23:45

Ser vi fram emot!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Problem med REW

Inläggav jansch » 2020-11-27 00:45

Kalejdokom skrev:Jag gjorde en "factory reset" och bytte till ASIO drivers - och nu ser allt normalt ut.

Tack för hjälpen! :D


Håll kollen på mic:ens brusnivå vid så låga frekvenser. Det är lätt hänt att man "mäter" brusgolv istället för signal vi 20Hz.
Kör svep/mätning utan signal till högtalaren för att kontrollera vad brusgolvet ligger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-27 01:52

Intressant. Ska kolla vid tillfälle.
Idag var det egentligen inte subbasen som skulle mätas, men jag mätte på den för att försöka få bukt med problemet med REW.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Problem med REW

Inläggav jonasp » 2020-12-16 15:36

Har det blivit rewolution än? :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-12-22 00:08

jonasp skrev:Har det blivit rewolution än? :oops:

Jag förväntar mig ingen rewolution, men är väldigt nyfiken på om min teori om rätt element i rätt kavitet stämmer.
Byggtråden jag syftar på är den här: viewtopic.php?f=3&t=69167
men elementen som skall testas är bara hyllvärmare än så länge:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-12-22 00:39

Jag är ju egentligen jättenöjd med mina dipoler, men där sitter två finfina Revelator midbasar, som inte simulerar optimalt i så liten låda på 11 liter. Om dom skulle spela fullregister borde det vara en volym på minst 20 liter för två element. Resultatet är att jag tvingas dela vid >100 Hz mot dipolbasarna. Jag skulle vilja dela lite lägre, men inbillar mig att elementen inte mår så bra av att tvingas spela så låg midbas i alldeles för liten låda. Visst kan jag kröka kurvan med MiniDSP:n, men jag misstänker att jag får onödigt mycket dist på köpet.

Jag skall alltså prova att byta Revelator-basarna mot två 6-tummare i samma serie som mina mellanregister; Dayton Audio RS150P-8. Dom har helt andra parametrar som ger en optimal volym på endast 10 liter för båda elementen.

Någon dag efter julmat och julfirande på coronasäkrad altan kanske det blir en lucka för lite egentid - och då ser jag gärna att mitt REW är redo för lite mätningar. 8)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Problem med REW

Inläggav RSG » 2020-12-22 18:55

Kalejdokom skrev:Jag gjorde en "factory reset" och bytte till ASIO drivers - och nu ser allt normalt ut.

Tack för hjälpen! :D


Hmmm, skulle nog behöva hjälp med att byta till ASIO drivers jag också.
Sist jag skulle försöka brast det,,, mitt tålamod/intresse i datorer har upphört att existera...

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2020-12-23 02:06

Till mitt Presonus ljudkort installerades ASIO drivers automatiskt. Det var bara att välja under inställningar i programmet.

-Roger-
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-02-09
Ort: Göteborg

Re: Problem med REW

Inläggav -Roger- » 2021-01-27 10:24

Kalejdokom skrev:Till mitt Presonus ljudkort installerades ASIO drivers automatiskt. Det var bara att välja under inställningar i programmet.


Vad använder du för mikrofon till ditt presonus? Jag har varit inne på att skaffa en UMIK som har USB men har ett focusrite-ljudkort och skulle egentligen kunna använda en vanlig mikrofon utan USB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Problem med REW

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 14:19

Fast det är smidigt med de där USB-anslutna mikrofonerna. Annars ska du väl köra med t.ex. Line Audio OM-1 som är rätt linjär även utan kalibreringsfil. Priset är ungefär samma som för de kalibrerade USB-mickarna. Den absoluta ljudnivån är det svårare med vid separata mikrofoner/mikrofonförstärkare,

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-27 22:32

-Roger- skrev:
Kalejdokom skrev:Till mitt Presonus ljudkort installerades ASIO drivers automatiskt. Det var bara att välja under inställningar i programmet.


Vad använder du för mikrofon till ditt presonus? Jag har varit inne på att skaffa en UMIK som har USB men har ett focusrite-ljudkort och skulle egentligen kunna använda en vanlig mikrofon utan USB.

Jag använder Line Audio OM1 för mätningar. Om jag bara behövde mik för mätning skulle jag nog också valt USB-mik (som Roger G förespråkar). Men jag gör en del inspelningar och livemixning av musik så jag har en hel case med diverse OM1, CM3 och AKG-mickar för olika behov och setup.

Bor du i närheten av Lindome/Göteborg kan du få låna en OM1 för att testa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-27 22:35

RogerGustavsson skrev:Den absoluta ljudnivån är det svårare med vid separata mikrofoner/mikrofonförstärkare,

Ja, det är bra att ha en "vanlig" dB-mätare för att kalibrera ljudkort och mik för mätning, men vid mätning är det ju inte så noga med exakta absoluta nivåer, så det räcker att man hamnar någorlunda rätt.

-Roger-
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-02-09
Ort: Göteborg

Re: Problem med REW

Inläggav -Roger- » 2021-01-28 09:12

Kalejdokom skrev:Jag använder Line Audio OM1 för mätningar. Om jag bara behövde mik för mätning skulle jag nog också valt USB-mik (som Roger G förespråkar). Men jag gör en del inspelningar och livemixning av musik så jag har en hel case med diverse OM1, CM3 och AKG-mickar för olika behov och setup.


Det låter som samma situation som jag är i, spelar ibland in på datorn och om man kan använda mikrofonen både till att mäta och spela in hade det varit kanon.

Kalejdokom skrev:Bor du i närheten av Lindome/Göteborg kan du få låna en OM1 för att testa.


Det låter intressant, jag bor i Askim! Mitt projekt är på välja elementstadiet ännu men jag skulle också kunna testa att mäta på mina befintliga högtalare för att få en uppfattning om processen, återkommer!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2799
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Problem med REW

Inläggav xmag » 2021-10-23 15:46

Postar i denna tråd eftersom jag har (hade) problem med REW.

Kopplade för första gången sedan i vintras in REW och Matro (min mätjigg).

Det som överraskade mig är att det som förra vintern fungerade problemfritt varje gång jag skulle mäta fungerade inte nu.
Ställde om inställningar överallt och testade. Startade om datorn flera gånger.
Inget fick igång mätgrejerna!

Plötsligt efter några timmar fungerade det igen?????
Blir inte klok på detta problem! Det var så också första gången jag skulle testa REW förra året.

Någon som vet vad det är som händer när det blir så här?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2799
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Problem med REW

Inläggav xmag » 2021-10-23 15:52

Nu, en fråga som någon kanske kan svara på:

När man använder ASIO4ALL får man med Behringer USB-ljudkort två val på Output och Input.

1. USB Audio CODEC 1
2. USB Audio CODEC 2


När jag installerat den nya REW hade den satt:

Output = 1. USB Audio CODEC 1
Input = 2. USB Audio CODEC 2

Det fungerade inte!



Jag satte om det till hur det var förra vintern:

Output = 2. USB Audio CODEC 2
Input = 2. USB Audio CODEC 2

Nu fungerar det!



REW skall ställa in rätt val av dessa men valde tvärt om mot vad som fungerar därför undrar jag om detta stämmer:

1. USB Audio CODEC 1 = Vänster kanal
2. USB Audio CODEC 2 = Höger kanal


När jag kör utan ASIO4ALL så står valen i klartext, dvs vilket som är höger och vänster men med ASIO4ALL har det bytts ut mot siffror så frågan är
vilket är höger och vilket är vänster? Är det rätt det jag satt upp strax här ovan?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Problem med REW

Inläggav Kalejdokom » 2021-10-25 12:17

Krångliga saker det här. Nog enklast att bara prova sig fram och konstatera hur det är, kamma sig och gå vidare i livet. :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2799
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Problem med REW

Inläggav xmag » 2021-10-25 12:53

Kalejdokom skrev:Krångliga saker det här. Nog enklast att bara prova sig fram och konstatera hur det är, kamma sig och gå vidare i livet. :)


Jag har testat mig fram, det var en enkel historia.

Nr1 är vänster och Nr2 är höger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster