Fråga om passivt filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-26 21:43

Är på jakt efter ett 2-vägs passivt filter och kollar på detta. Jag vill att systemimpendasen skall bli 4 ohm. Elementen som skall anslutas är på 8 ohm.

Men betyder specen att systemimpendansen blir 8 ohm?
Bilagor
49EAA073-F2C8-464F-8453-7267083CD767.png
49EAA073-F2C8-464F-8453-7267083CD767.png (496.18 KiB) Visad 1233 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-26 22:20

På jakt efter ett delningsfilter? Det är inget man bara köper, det ska ju vara anpassat för ändamålet. Själva delningsfiltret har ingen impedans om 8 Ohm, det ges av elementen i kombination med delningsfiltret. Varför vill du att impedansen ska ligga på 4 Ohm nominellt? Om elementen ligger på 8 Ohm då blir i regel den nominella impedansen åt det hållet. Den högre impedansen är en lättare last för slutsteget.

Nu kan man misstänka att det är ett delningsfilter beräknat för resistiva laster vilket elementen knappast är.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-11-26 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav juanth » 2020-11-26 22:22

Det är ett filter som är beräknat för 8 Ohm
Om du tex kopplar in det på 4 ohms högtalare stämmer inte delningsfrekvensen som anges i specen längre.

Om dina element är på 8 Ohm så får du byta till 4 ohms element om du vill ha den impedansen och köpa filter avsett för en viss delning vid 4 Ohm

Jag antar att du har bas och diskant, båda på 8 Ohm vardera?

Men som Roger säger så är det inte säkert att ett random filter som tex det du visar i tråden passar just dina element, mycket som spelar in. Bäst är att mäta och labba fram ett skräddarsytt för just dem.
Senast redigerad av juanth 2020-11-26 22:33, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-26 22:30

Och här kan man kolla skillnad 4 resp 8 Ohm, komponenter till delningsfilter:

https://www.eluxson.se/content/51-bygga-delningsfilter

Men sen det ju låta bra med och då blir det som sagts hitintills en helt annan femma, hur man konstruerar delningsfiltret dvs.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-26 22:39

Jag har element på 8 ohm ja.

Ok..så svaret på frågan är i alla fall att systemimpendansen inte bli år 8 utan snarare 4 om jag använder mina element med detta filter.

Det skall drivas av ett bilslutsteg, därav vill jag ner till 4 ohm. Man får köpa så förbaskat stora steg om dom ska ge nåt vidare med effekt i 8 ohm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-26 22:45

Du kan inte ändra impedansen på elementen. Köp några till och koppla dem parallellt så blir elementen på 4 Ohm. Två 8 Ohms element parallellt kopplade blir då på 4 Ohm.

Eller byta element som juanth säger.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav juanth » 2020-11-26 22:51

heliac skrev:Jag har element på 8 ohm ja.

Ok..så svaret på frågan är i alla fall att systemimpendansen inte bli år 8 utan snarare 4 om jag använder mina element med detta filter.

Det skall drivas av ett bilslutsteg, därav vill jag ner till 4 ohm. Man får köpa så förbaskat stora steg om dom ska ge nåt vidare med effekt i 8 ohm.


Nope, det ända som händer är att delningsfrekvensen inte längre stämmer. Systemimpedansen har mestadels att göra med elementens nominella impedans.

Den där filterlistan som baffel länkade till behöver inte heller stämma särskilt bra, delningsfrekvenserna för olika komponenter kan skifta plus/minus säker 40% beroende på olika elements egenskaper.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-26 22:52

Helt rätt. Missade det sorry.

Se det ur ett principiellt perspektiv, skillnad mellan 4 och 8 Ohm.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-26 22:56

Ok..om jag bara kopplar baselementet och diskantelemnetet paralellt med varandra utan filter lär ju slutsteget få en last på runt 4 ohm att jobba mot...men diskanten brinner upp omgående. Right?

Så det enda för att få ner impendansen när elementen är tillsammans med filtret är att byta element eller lägga till fler? Right?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-26 23:08

Samma typ av element. Inte mixa hejvilt. Två basar , eller två diskanter. Två av samma , eller flera element. Obs inte helt säker. Ganska grön själv, men har svårt att tänka mig något annat.

Så här skrev solhaga i tråden

viewtopic.php?f=3&t=71164&start=30
"Geometriska serien är 1, 4, 9, 16, 25 och så vidare för att kunna serie/parallellkoppla till samma impedans som ett element.
Sedan får man se upp med var fyra eller fem seriekopplade diskanters induktans kan ställa till med med avseende på frekvensgången"

Vad har du för element ?

Här kan du läsa på lite om delningsfilter

http://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html
Senast redigerad av Baffel 2020-11-26 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-26 23:23

Baffel skrev:Samma typ av element. Inte mixa hejvilt. Två basar av samma modell/typ . Två av samma , eller flera element men då

Så här skrev solhaga i tråden

viewtopic.php?f=3&t=71164&start=30
"Geometriska serien är 1, 4, 9, 16, 25 och så vidare för att kunna serie/parallellkoppla till samma impedans som ett element.
Sedan får man se upp med var fyra eller fem seriekopplade diskanters induktans kan ställa till med med avseende på frekvensgången"

Vad har du för element ?


Jag har en RCF 10 tummare och Beyma diskant...per sida. Jag bygger en kraftig boombox för att lyfta i en större träbåt till sommaren. Det sitter 4 JBL tolvor nertill, och tanken är att dessa skall sitta ovanför och spela från ca 80 hz och upp. Det finns inte plats för fler element.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-26 23:31

Vänta nu , vad har du totat ihop ? Boombox aha . Får jag gissa på att du vill få det att låta och dunka på utav helvete och inte ute efter finlir hifi? Så länge elementen inte pajar?

Okej men skicka de tekniska specifikationerna , databladen på resp element.

P.s jag lämnar över stafettpinnen till någon med mer erfarenhet. Take it away. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav jansch » 2020-11-27 00:31

heliac skrev:Ok..om jag bara kopplar baselementet och diskantelemnetet paralellt med varandra utan filter lär ju slutsteget få en last på runt 4 ohm att jobba mot...men diskanten brinner upp omgående. Right?

Så det enda för att få ner impendansen när elementen är tillsammans med filtret är att byta element eller lägga till fler? Right?


Heliac - Se det såhär:
Ett filter är till för att dela upp signalen (musiken) från från förstärkaren i 2 eller flera frekvensområden, i ditt fall 2 frekvesområden, d v s bas och diskant.

- vid låga fekvenser är BARA bashögtalaren inkopplad , alltså förstärkaren "ser"8 ohm.
- vid höga frekvenser är BARA diskanthögtalaren inkopplad, förstärkaren "ser" 8 ohm.
- Vid delningsfrekvensen ger filtret ett motstånd för basen så att basen bara få halva effekten. Samma sak för diskanthögtalaren så att den får halva effekten.
- Vid delningsfrekvensen "delar" basen och diskanten alltå på effekten från förstärkaren.

Övergången mellan bas och diskant är "mjuk" och diskanten tar sakta över från basen ju högre frekvensen det är.
Detta är styrt av vilken "ordning" filtret tillhör och som kan vara 6dB/oktav (första ordningens filter), eller 12dB/oktav (andra ordninges filter, eler 18dB/oktav (tredje ordningens filter), o s v.

Filtret är alltså till för att "koppla in och ur" de olika högtalarna (i ditt fall bas och diskant) så att varje högtalare får jobba med rätt frekvensområde - filtret kan inte omvandla högtalarelementens impedans.

En lite förenkad förklaring av ett ganska komplext "problem" då t.ex en 8 ohms bashögtalare brukar variera i impedans mellan sådär 6 - 30 ohm beroende på frekvens.....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-27 01:08

jansch skrev:
heliac skrev:
En lite förenkad förklaring av ett ganska komplext "problem" då t.ex en 8 ohms bashögtalare brukar variera i impedans mellan sådär 6 - 30 ohm beroende på frekvens.....


Men hur får man då ihop komponenterna i ett passivt delningsfilter ? Ta det enklaste, ett 6dB filter . En spole för lågpassdelen (för att runda av frekvenser uppåt ) , en kondensator för diskanten högpassdelen (för att runda av frekvenser nedåt).

Vad ska då värdet på spolen vara om man tex vill dela vid 2500 Hz?

Edit: men vänta nu utgår man från impedanskuran från mätvärdena på elementet och kompromissar så gott man kan ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav jansch » 2020-11-27 06:17

Baffel skrev:
jansch skrev:
heliac skrev:
En lite förenkad förklaring av ett ganska komplext "problem" då t.ex en 8 ohms bashögtalare brukar variera i impedans mellan sådär 6 - 30 ohm beroende på frekvens.....


Men hur får man då ihop komponenterna i ett passivt delningsfilter ? Ta det enklaste, ett 6dB filter . En spole för lågpassdelen (för att runda av frekvenser uppåt ) , en kondensator för diskanten högpassdelen (för att runda av frekvenser nedåt).

Vad ska då värdet på spolen vara om man tex vill dela vid 2500 Hz?

Edit: men vänta nu utgår man från impedanskuran från mätvärdena på elementet och kompromissar så gott man kan ?


Så har man ungefär halva halva sanningen, fast man kompromissar inte..... man optimerar

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-27 07:10

jansch skrev:
heliac skrev:Ok..om jag bara kopplar baselementet och diskantelemnetet paralellt med varandra utan filter lär ju slutsteget få en last på runt 4 ohm att jobba mot...men diskanten brinner upp omgående. Right?

Så det enda för att få ner impendansen när elementen är tillsammans med filtret är att byta element eller lägga till fler? Right?


Heliac - Se det såhär:
Ett filter är till för att dela upp signalen (musiken) från från förstärkaren i 2 eller flera frekvensområden, i ditt fall 2 frekvesområden, d v s bas och diskant.

- vid låga fekvenser är BARA bashögtalaren inkopplad , alltså förstärkaren "ser"8 ohm.
- vid höga frekvenser är BARA diskanthögtalaren inkopplad, förstärkaren "ser" 8 ohm.
- Vid delningsfrekvensen ger filtret ett motstånd för basen så att basen bara få halva effekten. Samma sak för diskanthögtalaren så att den får halva effekten.
- Vid delningsfrekvensen "delar" basen och diskanten alltå på effekten från förstärkaren.

Övergången mellan bas och diskant är "mjuk" och diskanten tar sakta över från basen ju högre frekvensen det är.
Detta är styrt av vilken "ordning" filtret tillhör och som kan vara 6dB/oktav (första ordningens filter), eller 12dB/oktav (andra ordninges filter, eler 18dB/oktav (tredje ordningens filter), o s v.

Filtret är alltså till för att "koppla in och ur" de olika högtalarna (i ditt fall bas och diskant) så att varje högtalare får jobba med rätt frekvensområde - filtret kan inte omvandla högtalarelementens impedans.

En lite förenkad förklaring av ett ganska komplext "problem" då t.ex en 8 ohms bashögtalare brukar variera i impedans mellan sådär 6 - 30 ohm beroende på frekvens.....


Mycket bra svar. :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-27 08:39

Men iofs. 10-tummaren har 100db verkningsgrad och diskanten 103db, slutsteget lämnar 450 i 4 ohm. Så det skall nog kunna spela högt så det räcker i 8 ohm också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav jonasp » 2020-11-27 08:47

RogerGustavsson skrev:På jakt efter ett delningsfilter? Det är inget man bara köper, det ska ju vara anpassat för ändamålet. Själva delningsfiltret har ingen impedans om 8 Ohm, det ges av elementen i kombination med delningsfiltret. Varför vill du att impedansen ska ligga på 4 Ohm nominellt? Om elementen ligger på 8 Ohm då blir i regel den nominella impedansen åt det hållet. Den högre impedansen är en lättare last för slutsteget.

Nu kan man misstänka att det är ett delningsfilter beräknat för resistiva laster vilket elementen knappast är.


+1

Man kan inte köpa ett förberäknat delningsfilter till godtyckliga element. Det blir bara skit av det!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-27 09:09

heliac skrev:Men iofs. 10-tummaren har 100db verkningsgrad och diskanten 103db, slutsteget lämnar 450 i 4 ohm. Så det skall nog kunna spela högt så det räcker i 8 ohm också.


Det kommer låta högt som satan, så bekymra dig inte om det . Och är du bara är ute efter att det ska låta högt och inte bryr dig om att det låter bra så är du i hamn

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-27 09:19

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:På jakt efter ett delningsfilter? Det är inget man bara köper, det ska ju vara anpassat för ändamålet. Själva delningsfiltret har ingen impedans om 8 Ohm, det ges av elementen i kombination med delningsfiltret. Varför vill du att impedansen ska ligga på 4 Ohm nominellt? Om elementen ligger på 8 Ohm då blir i regel den nominella impedansen åt det hållet. Den högre impedansen är en lättare last för slutsteget.

Nu kan man misstänka att det är ett delningsfilter beräknat för resistiva laster vilket elementen knappast är.


+1

Man kan inte köpa ett förberäknat delningsfilter till godtyckliga element. Det blir bara skit av det!


Skit behöver det inte alls bli..men det beror väl på vad man är ute efter. Här kanske det inte skall sittas i sweetspot och lyssnas efter transienter, bredd, djup, hur effektläggningen är gjord i mixen osv. Det skall bli en boombox att ställa i båten för att förse ett gäng öldrickande grabbar med HÖG musik. Skulle frekvensgången bli lite skev finns det en 13-bands eq i huvudenheten...och följdfelen som blir när man skruvar på den är det ingen som bryr sig om när solen skiner och ölena är öppnade.

Jag ställde en fråga angående filter/ohm för att jag vill lära mig mer om det, och det har jag till viss del gjort med hjälp av svaren i tråden.

Om det blir skit vet varken du eller jag förrän lådan är klar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-27 09:26

Du kommer längre på vägen till att det låter bättre bara genom att titta på frekvenskurvorna på elementen, se impedanskurvorna och utifrån dem bygga ett eget delningsfilter . Det blir bättre och säkerligen billigare än det färdigbyggda . Om du bara säger vilka element det är med data ska du se att någon här , om någon tycker det är kul , ger dig ett förslag på delningsfilter. Det kommer bli bättre optimerat än det färdigköpta i alla fall.

Men testa själv . Konstruera ett delningsfilter . Starta en ny tråd på DIY sektionen och säg att det är första gången du ska bygga en Boombox . Förklara vad du har att spela med , elementen och lådan och ta det steg för steg utifrån det. När du ändå har så fina element är det bortkastade pengar att åtminstone inte försöka få det att låta hyfsat, tycker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-27 10:18

jansch skrev:
Baffel skrev:
jansch skrev:


Men hur får man då ihop komponenterna i ett passivt delningsfilter ? Ta det enklaste, ett 6dB filter . En spole för lågpassdelen (för att runda av frekvenser uppåt ) , en kondensator för diskanten högpassdelen (för att runda av frekvenser nedåt).

Vad ska då värdet på spolen vara om man tex vill dela vid 2500 Hz?

Edit: men vänta nu utgår man från impedanskuran från mätvärdena på elementet och kompromissar så gott man kan ?


Så har man ungefär halva halva sanningen, fast man kompromissar inte..... man optimerar


Ta tex branthet där finns det ju för och nackdelar med vilken typ av filter man konstruerar. På pappret, efter beräkningar, kan väl ett filter som delar brantare se tilltalande ut. Tom vara optimerat , men vet man hur transistentegenskaperna blir? Har för mig jag läst att de försämras, eller kan försämras, ju brantare delningsfilter man konstruerar? Fast med bra kvalitativa komponenter i delningsfiltret kanske den risken minskar? Då blir det väl å andra sidan en kompromiss med plånboken :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-27 11:53

Jag har också byggt med tabellfilter när det begav sig och har man hyfsat "normala" element kan det funka hjälpligt.
Dock vill jag tipsa om att du helt säkert kommer behöva dämpa diskanten, särskilt som du skriver att ni ämnar spela med hög volym. Du skriver att diskanten har 3 dB högre känslighet än basen så jag skulle rekommendera ca 6 dB dämpning av diskanten för att den inte ska bli för dominant och skrikig. Återkom om du behöver hjälp med detta, eller ännu bättre om du startar en byggtråd så kan vi ta det därifrån.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-27 12:05

Kalejdokom skrev:Jag har också byggt med tabellfilter när det begav sig och har man hyfsat "normala" element kan det funka hjälpligt.


Precis, jag har oxå snickrat ett antal 2-vägslådor för PA genom åren och använt mig av ”plugnplay” filter. Har man bra element och känsligheten är nära varann så får man till det med hjälp av en bra 31-bands eq...vilket så gott som alltid finns i en PA-rigg.

Å,går det helt åt skogen kan man ju alltid leta upp nån gammal L-pad från 80-talet å slänga emellan haha :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav Baffel » 2020-11-27 12:15

Vad kostar ett sådant där färdigt filter som du hade tänkt dig? Det kanske blir billigare att mecka ihop ett bättre anpassat själv ?

Dessutom tyckte jag det stod 2 vägsfilter. Skulle du inte ha JBL basar i botten ? Vad , hur driver du dem ? Hur driver du de andra elementen?

Starta gärna en byggtråd på DIY sidan . Spännande projekt. Kan nog bli riktigt bra . :) Jag kommer heja på.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav jonasp » 2020-11-27 12:31

heliac skrev:Skit behöver det inte alls bli..men det beror väl på vad man är ute efter. Här kanske det inte skall sittas i sweetspot och lyssnas efter transienter, bredd, djup, hur effektläggningen är gjord i mixen osv. Det skall bli en boombox att ställa i båten för att förse ett gäng öldrickande grabbar med HÖG musik. Skulle frekvensgången bli lite skev finns det en 13-bands eq i huvudenheten...och följdfelen som blir när man skruvar på den är det ingen som bryr sig om när solen skiner och ölena är öppnade.

Jag ställde en fråga angående filter/ohm för att jag vill lära mig mer om det, och det har jag till viss del gjort med hjälp av svaren i tråden.

Om det blir skit vet varken du eller jag förrän lådan är klar.


Jag ber om ursäkt för min klumpiga formulering.

Däremot vidhåller jag att fasintegration i delningen aldrig kommer att bli optimal - med det sagt har du såklart rätt i det du skriver ovan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-11-27 13:01

Baffel skrev:Vad kostar ett sådant där färdigt filter som du hade tänkt dig? Det kanske blir billigare att mecka ihop ett bättre anpassat själv ?

Dessutom tyckte jag det stod 2 vägsfilter. Skulle du inte ha JBL basar i botten ? Vad , hur driver du dem ? Hur driver du de andra elementen?

Starta gärna en byggtråd på DIY sidan . Spännande projekt. Kan nog bli riktigt bra . :) Jag kommer heja på.


Har ju liksom inte bestämt filter än med tanke på trådens utveckling :) Beyma har oxå färdiga filter med valbara dämpningar för diskanten.

Det är 4 jbl basar a 4 ohm. Kopplas parallelt och serie så det blir 4 ohm igen. Drivs av ett eget monosteg under 80 hz, och 10:an och diskanten ska inte vara fullregister utan ta vid från 80 hz då.

Kanske får bli en byggtråd.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav RSG » 2020-11-27 19:34

Jag har sett att det finns en del synpunkt på denna sida men jag tyckte att den gav en hel del som en introduktion.

http://www.drkrupp.se/hifi/

/Johan

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav heliac » 2020-12-01 12:26

Jag hoppade det passiva filtret och köpte en dsp och ett slutsteg till. Så nu får diskanterna eget steg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga om passivt filter

Inläggav jonasp » 2020-12-01 12:59

heliac skrev:Jag hoppade det passiva filtret och köpte en dsp och ett slutsteg till. Så nu får diskanterna eget steg.


Det tror jag blir bra/bättre! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster