Apple har uppfunnit högtalaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-11-29 23:49

glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.



Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?

Notera att det är det första inslaget som handlar om hur en modern högtalare ska fungera och de säger att den låter... ja... hör själva.
Senast redigerad av hifikg 2020-11-30 12:46, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 09:17

hifikg skrev:glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.

[ YouTube ]


Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?


Det systemet fyller onekligen många av mina saknade behov. Jag väntar nog med att köpa, tills jag ser att det kan komputa min stenkakespelare. ;-)

Har inte sett det nämnas i fo-rum-et <profylaxandas...>, men såg en snutt av videon någonstans, möjligen på Apples svenska hemsida.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-11-30 09:49

"Forat" emanerar från ett Youtube-inlägg, hittar det inte nu, men jag är säker på att någon gör det innan jag vaknar.

Edit:

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav Baffel » 2020-11-30 10:49

hifikg skrev:glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.

[ YouTube ]


Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?


Den är ju på över en timme. Snabb sammanfattning KG , vad handlar det om ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-11-30 12:41

Baffel skrev:
hifikg skrev:glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.

[ YouTube ]


Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?


Den är ju på över en timme. Snabb sammanfattning KG , vad handlar det om ?


Du behöver bara se på de första minuterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav Baffel » 2020-11-30 13:44

Aha

Spoiler:
Visa
Du skojar. Där ödslade jag bort några minuter på att kolla på en högtalare i en liten blomkruka. 8O

Hur låter basen i den .... fjuff

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav I-or » 2020-11-30 14:16

hifikg skrev:glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.

[ YouTube ]


Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?

Notera att det är det första inslaget som handlar om hur en modern högtalare ska fungera och de säger att den låter... ja... hör själva.


Jag skrev i annan tråd om Apples skickliga marknadsföring. "Computational audio" är dock stora överord rent tekniskt. Med största sannolikhet har man implementerat i princip samma begränsningsfunktioner som sitter i varje mobiltelefon, laptop eller BT-högtalare på marknaden och i bästa fall har man bara gjort det lite mer sofistikerat. Mjukvaran räknar fram förskjutningen för membranet och i många fall mäter man även strömmen för att få en bättre bild av förloppet. Man tar även hänsyn till värmeutvecklingen i talspolen för att hålla temperaturen under kontroll. Denna information utnyttjas sedan för frekvensberoende komprimering av utsignalen från förstärkaren.

Totalt sett presterar denna högtalare säkert hyggligt för prisklassen, men det är definitivt inte hifi vi diskuterar här.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 14:34

hifikg skrev:"Forat" emanerar från ett Youtube-inlägg, hittar det inte nu, men jag är säker på att någon gör det innan jag vaknar.

Edit:

[ YouTube ]


Stumfilm har man ju beskådat — men detta hära var nog den "längsta" stillbild jag har tittat på. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav VintageHiFi » 2020-11-30 14:34

Apple Home Spy Mini :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-11-30 18:32

I-or skrev:
hifikg skrev:glöm allt annat, Homepod är vad som gäller, Computational Audio.

[ YouTube ]


Varför har den inte uppmärksammats i forat? Eller har jag missat det?

Notera att det är det första inslaget som handlar om hur en modern högtalare ska fungera och de säger att den låter... ja... hör själva.


Jag skrev i annan tråd om Apples skickliga marknadsföring. "Computational audio" är dock stora överord rent tekniskt. Med största sannolikhet har man implementerat i princip samma begränsningsfunktioner som sitter i varje mobiltelefon, laptop eller BT-högtalare på marknaden och i bästa fall har man bara gjort det lite mer sofistikerat. Mjukvaran räknar fram förskjutningen för membranet och i många fall mäter man även strömmen för att få en bättre bild av förloppet. Man tar även hänsyn till värmeutvecklingen i talspolen för att hålla temperaturen under kontroll. Denna information utnyttjas sedan för frekvensberoende komprimering av utsignalen från förstärkaren.

Totalt sett presterar denna högtalare säkert hyggligt för prisklassen, men det är definitivt inte hifi vi diskuterar här.


Jamen då får OA52:orna stå kvar ett tag till, men kom ihåg att det är "mini" de går ut med först, snart kommer värstingarna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav I-or » 2020-11-30 18:59

"Värstingarna" Apple HomePod släpptes för ett par år sedan och marknadsmottagandet var ganska svalt. Apple hade då valt en riktig knäppgökslösning för högtalardelen, men framförallt var den alltför dyr och klarade inte konkurrensen från Google och Amazon.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-11-30 19:02

I-or skrev:"Värstingarna" Apple HomePod släpptes för ett par år sedan och marknadsmottagandet var ganska svalt. Apple hade då valt en riktig knäppgökslösning för högtalardelen, men framförallt var den alltför dyr och klarade inte konkurrensen från Google och Amazon.


Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter, när ska de bli som vi var i vår ungdom o värdera ljudet!?
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 20:19

hifikg skrev:
I-or skrev:"Värstingarna" Apple HomePod släpptes för ett par år sedan och marknadsmottagandet var ganska svalt. Apple hade då valt en riktig knäppgökslösning för högtalardelen, men framförallt var den alltför dyr och klarade inte konkurrensen från Google och Amazon.


Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter, när ska de bli som vi var i vår ungdom o värdera ljudet!?


"Fjollifikationskoefficienten" (se tidigare kommentar) väger tungt i vissa kretsar...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-12-01 01:49

MacBruce skrev:
hifikg skrev:
I-or skrev:"Värstingarna" Apple HomePod släpptes för ett par år sedan och marknadsmottagandet var ganska svalt. Apple hade då valt en riktig knäppgökslösning för högtalardelen, men framförallt var den alltför dyr och klarade inte konkurrensen från Google och Amazon.


Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter, när ska de bli som vi var i vår ungdom o värdera ljudet!?


"Fjollifikationskoefficienten" (se tidigare kommentar) väger tungt i vissa kretsar...


Det har den nog alltid gjort. Jag hade bespetsat mig på ett par feta JAMO-högtalare, såna där med en massa metall framför diskanterna och jättestora baselement och många... o så kom jag ut med ett par OD-11, efter att ha träffat, Chico, en säljare som begrep sig på musik :)
(samma säljare fick mig att börja lyssna på jazz också, men då i en annan roll)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav jonasp » 2020-12-01 07:52

En högtalare där tillverkaren inte ens anger frekvensomfånget? Nåja.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav Lassen » 2020-12-01 10:57

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
hifikg skrev:
Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter, när ska de bli som vi var i vår ungdom o värdera ljudet!?


"Fjollifikationskoefficienten" (se tidigare kommentar) väger tungt i vissa kretsar...


Det har den nog alltid gjort. Jag hade bespetsat mig på ett par feta JAMO-högtalare, såna där med en massa metall framför diskanterna och jättestora baselement och många... o så kom jag ut med ett par OD-11, efter att ha träffat, Chico, en säljare som begrep sig på musik :)
(samma säljare fick mig att börja lyssna på jazz också, men då i en annan roll)


Ah, varför hade inte jag en "Chico" i min butik... fast jag var ändå (som ung tonåring) glad i mina Jamo med metall framför diskanterna, iaf tills jag fann en "Chico" i form av en Nils Gunnar :)

De större Home Pod är ju vettiga iom att de "analyserar omgivningen" och korrigerar ljudet. Vet inte om dessa nya har samma funktion. Men som sagt, inte hifi.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-12-01 11:11

jonasp skrev:En högtalare där tillverkaren inte ens anger frekvensomfånget? Nåja.


Vi utgår från att det är oändligt :)
När de större kommer så blir det ännu större frekvensomfång...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2020-12-01 11:13

Lassen skrev:
hifikg skrev:
MacBruce skrev:
"Fjollifikationskoefficienten" (se tidigare kommentar) väger tungt i vissa kretsar...


Det har den nog alltid gjort. Jag hade bespetsat mig på ett par feta JAMO-högtalare, såna där med en massa metall framför diskanterna och jättestora baselement och många... o så kom jag ut med ett par OD-11, efter att ha träffat, Chico, en säljare som begrep sig på musik :)
(samma säljare fick mig att börja lyssna på jazz också, men då i en annan roll)


Ah, varför hade inte jag en "Chico" i min butik... fast jag var ändå (som ung tonåring) glad i mina Jamo med metall framför diskanterna, iaf tills jag fann en "Chico" i form av en Nils Gunnar :)

De större Home Pod är ju vettiga iom att de "analyserar omgivningen" och korrigerar ljudet. Vet inte om dessa nya har samma funktion. Men som sagt, inte hifi.


De hade säkert större imponatorverkan :) Mina OD-11 fungerade som pallar när jag fyllde min enrummare med polare. Efter varje fest fick jag byta diskanterna, men de var billiga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav paa » 2020-12-01 14:11

hifikg skrev:
jonasp skrev:En högtalare där tillverkaren inte ens anger frekvensomfånget? Nåja.


Vi utgår från att det är oändligt :)
När de större kommer så blir det ännu större frekvensomfång...

Behövs det större, den där har ju dubbla slavbasar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-12-01 17:42

hifikg skrev:
Lassen skrev:
hifikg skrev:
Det har den nog alltid gjort. Jag hade bespetsat mig på ett par feta JAMO-högtalare, såna där med en massa metall framför diskanterna och jättestora baselement och många... o så kom jag ut med ett par OD-11, efter att ha träffat, Chico, en säljare som begrep sig på musik :)
(samma säljare fick mig att börja lyssna på jazz också, men då i en annan roll)


Ah, varför hade inte jag en "Chico" i min butik... fast jag var ändå (som ung tonåring) glad i mina Jamo med metall framför diskanterna, iaf tills jag fann en "Chico" i form av en Nils Gunnar :)

De större Home Pod är ju vettiga iom att de "analyserar omgivningen" och korrigerar ljudet. Vet inte om dessa nya har samma funktion. Men som sagt, inte hifi.


De hade säkert större imponatorverkan :) Mina OD-11 fungerade som pallar när jag fyllde min enrummare med polare. Efter varje fest fick jag byta diskanterna, men de var billiga.


Tack för påminnelsen att påminna...! :-) En av mina kompisar köpte för --- tja, mer än 10 år sedan i alla fall, ett par beg OD11 med åtföljande uppgraderingssats. Han ville att jag skulle installera uppgraderingen åt honom, men har hittills glömt att ta med dem, när han har besökt mig. Pga Corona har det ju inte blivit något besök det här året, men jag tänkte bifoga en "signatur" i min mail-växling med honom: "Glöm inte OD-11!". Gjort nu. Risken är väl, att kanterna på ersättningselementen har torkat vid det här laget...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav STDI » 2020-12-01 17:50

MacBruce skrev:...
Risken är väl, att kanterna på ersättningselementen har torkat vid det här laget...

OD11 hade SC165 typI eller typII element med skumkant. Det har funnits olika ersättare genom åren. 1996 kom OA50.2. De hade SC165 typ IV, även benämnda B65oa. De hade gummikant och rekommenderades som ersättare i äldre modeller. Så har ägaren köpt rätt ersättare efter 1996 så är de med gummikant. För ca 10 år sedan var det B65oaII som såldes.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-12-01 17:55

STDI skrev:
MacBruce skrev:...
Risken är väl, att kanterna på ersättningselementen har torkat vid det här laget...

OD11 hade SC165 typI eller typII element med skumkant. Det har funnits olika ersättare genom åren. 1996 kom OA50.2. De hade SC165 typ IV, även benämnda B65oa. De hade gummikant och rekommenderades som ersättare i äldre modeller. Så har ägaren köpt rätt ersättare efter 1996 så är de med gummikant. För ca 10 år sedan var det B65oaII som såldes.


Tack! Skall be kompisen att titta på vad elementen "heter". :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav STDI » 2020-12-01 18:06

B65oa = Peerless 831881
B65oaII = Peerless 830839
http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2020-12-01 18:38

STDI skrev:B65oa = Peerless 831881
B65oaII = Peerless 830839
http://carlssonkult.se/basoriginal.aspx


Tack igen! :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav hifikg » 2021-03-17 22:47

Apple har lagt ner produkten. Det var för många högtalartillverkare som hade fått lägga ner annars. Eller så beror det på något helt annat.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav MacBruce » 2021-03-18 07:53

hifikg skrev:Apple har lagt ner produkten. Det var för många högtalartillverkare som hade fått lägga ner annars. Eller så beror det på något helt annat.


TidBITS https://tidbits.com/ hade en snutt om det i veckans "brev".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Apple har uppfunnit högtalaren

Inläggav Helmut » 2021-03-19 20:16

Tur att man har tillgång till You-tub så man kan höra hur bra ljud det är i dessa små klot!??????????????


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster