Skillnad mellan olika OP - amps

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Skillnad mellan olika OP - amps

Inläggav Baffel » 2020-12-03 12:38

Här mäts det skillnad mellan olika OP ampar. En sympatisk kille, sett några av hans videor. Katten hans är också med. :)

Hursomhelst. Det jämförs skillnad mellan bla NE5532 och LM4562.
Det där med att byta OP amp verkar ju inte vara det enklaste. Ju bättre prestanda ju mer krävs att konstruktionen är konstruerad för att kunna ta till vara på det. I annat fall kan det bli värre. Ju bättre prestanda på OPA ju mer krav på bypass capacitorerna ställs för att kunna matcha. Om jag tolkade det hela rätt .

Ni med erfarenhet och kunskap kan skippa den första delen när han förklarar vad step respons, bredband slew-rate och oscillation är samt där han förklarar inställningar på sitt oscilloskop och hoppa direkt till testet vid 8:50

https://youtu.be/m1favo4Ykm4

LM4562 verkar ju vara riktigt bra men finns det hörbara skillnader mellan olika OPA ?

Tangband
Semesterfirare

Re: Skillnad mellan olika OP - amps

Inläggav Tangband » 2020-12-03 15:54

Baffel skrev:Här mäts det skillnad mellan olika OP ampar. En sympatisk kille, sett några av hans videor. Katten hans är också med. :)

Det där med att byta OP amp verkar ju inte vara det enklaste. Ju bättre prestanda ju mer krävs att konstruktionen är konstruerad för att kunna ta till vara på det. I annat fall kan det bli värre. Ju bättre prestanda på OPA ju mer krav på bypass capacitorerna ställs för att kunna matcha. Om jag tolkade det hela rätt .

Ni med erfarenhet och kunskap kan skippa den första delen när han förklarar vad step respons, bredband slew-rate och oscillation är samt där han förklarar inställningar på sitt oscilloskop och hoppa direkt till testet vid 8:50

LM4562 verkar ju vara riktigt bra men finns det hörbara skillnader mellan olika OPA ?

Ja det finns det. Är OP:n riktigt dålig, tex en op 358 eller 741 så kommer de flesta höra att en lm4562 låter bättre.
Som du vet är meningarna delade här på forumet. Den delningen finns även på det större forumet DIY-audio.
Det finns välrenommerade konstruktörer där som menar att det går att höra skillnad på även bra OP förstärkare. Det finns även konstruktörer som hävdar motsatsen. De flesta entusiaster verkar överens om att det finns en hel del kretsar som upplevs bättre än ne5532.

Jag kan bara gå till mig själv - hade min Aiyima a04 tpa3251 låtit lika bra med ne5532 så hade jag inte bytt kretsen till lm4562. Det är ju jobbigt att byta !. Nu blev skillnaden klart hörbar. Det är min subjektiva uppfattning.

Jag antar att jonasp och Morello tycker annorlunda. Jag tror däremot ( är inte säker ) att Peter Stendl tycker annolunda än dem.
Radelius tycker att det går att höra skillnad, snart ska jag testa de opa1642 han skickat... :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 16:01

Ska bli spännande att jämföra . LM4562 beställd.

Jobbigt säger du, ironiskt misstänker jag. Pilla ur den där myran ser ju inte svårt ut.

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-03 16:20

Skillnaden mellan ne5532 och OPA1656 går inte att missa.
Klar skillnad i ljudbilden som blir större om man kan säga så.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 17:02

Aha förslag på ny OPA. Intressant. Här gäller det att inte utveckla ett beroende.

Här var ju kul. Samma kille som nollar ut två olika OPA för att höra om de tar ut varandra.

https://youtu.be/niCpb72evE4

Edit: 11:50 in i videon jämförs NE5532 mot LM4562

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 20:22

Men va! Det går ju inte att höra någon skillnad mellan NE5532 mot LM4562?!

I alla fall inte om man genomför ett test som han i länken, i mitt förra inlägg gjorde. Gör han något fel?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-03 21:31

Blindtest eller gå hem säger jag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 21:36

Jo men om du kollar på testet så fattar jag det som att han är fiffigare än så. Har kör den ena OPA på ena kanalen och den andra på den andra kanalen. Sätter gain så de är lika , sen kollar han om de tar ut varandra ljudmässigt. Han hör då inget ljud i högtalarna. Om , obs OM, jag fattar det rätt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-03 21:44

Jag har i ärlighetens namn inte kollat på länken. Dock är det många som uttalar som att OP A låter si och OP B låter så. Det finns åtskilliga problem med detta. För det första lyssnar man aldrig på en OP, man lyssnar på hela systemet / implementationen där OP:n är en del. I vissa fall går det inte att byta OP rakt av exempelvis om man byter från en med bipolär ingång till JFET eller tvärtom. Sedan är det kanske inte säkert att kretsen är helt stabil om man pillar in OPn i en konstruktion som den inte var tänkt för.

Slutligen är en OP som 5532/5534 ytterst högpresterande om den är rätt implementerad. Ja, det går att hitta bättre enheter, men de skillnader som finns kvar kommer att vara ytterst, ytterst subtila. För att kartlägga dessa måste man blindtesta och eller mäta. Helt dubbelblint.

Kolla hur solhaga här på forumet gjorde i någon byggtråd, ytterst ambitiöst.

Observera att jag verkligen inte vill pissa på någons parad. Men även om man har de högsta ambitionerna är det lätt att kollra bort sig själv med så små skillnader som vi pratar om här, förutsatt att man faktiskt verkligen gör en rättvisande jämförelse, vilket det ofta INTE blir om man bara slänger in en OP i en befintlig krets på måfå.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 21:52

Det är en hemmapulad bräda han byggt , men det hymlar han inte med . Han kör de båda olika OPA samtidigt. Men som du säger så kan man väl egentligen inte göra.

Obs jag vill inte heller trampa någon på tårna . De är ju inte dyra OPA så det är väl bara att pröva på. Jag ska göra det . :)

Tackar för tips om solhagas byggtråd. :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2020-12-03 22:53

Baffel skrev:Det är en hemmapulad bräda han byggt , men det hymlar han inte med . Han kör de båda olika OPA samtidigt. Men som du säger så kan man väl egentligen inte göra.

Obs jag vill inte heller trampa någon på tårna . De är ju inte dyra OPA så det är väl bara att pröva på. Jag ska göra det . :)

Jo, fast jag märkte ingen skillnad ändå (LM5532 var dock inte med).

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-03 22:56

Tangband skrev:
Baffel skrev:Här mäts det skillnad mellan olika OP ampar. En sympatisk kille, sett några av hans videor. Katten hans är också med. :)

Ja det finns det. Är OP:n riktigt dålig, tex en op 358 eller 741 så kommer de flesta höra att en lm4562 låter bättre.
Som du vet är meningarna delade här på forumet. Den delningen finns även på det större forumet DIY-audio.
Det finns välrenommerade konstruktörer där som menar att det går att höra skillnad på även bra OP förstärkare. Det finns även konstruktörer som hävdar motsatsen. De flesta entusiaster verkar överens om att det finns en hel del kretsar som upplevs bättre än ne5532.

Jag kan bara gå till mig själv - hade min Aiyima a04 tpa3251 låtit lika bra med ne5532 så hade jag inte bytt kretsen till lm4562. Det är ju jobbigt att byta !. Nu blev skillnaden klart hörbar. Det är min subjektiva uppfattning.

Jag antar att jonasp och Morello tycker annorlunda. Jag tror däremot ( är inte säker ) att Peter Stendl tycker annolunda än dem.
Radelius tycker att det går att höra skillnad, snart ska jag testa de opa1642 han skickat... :)

Även jag tycker att det var rejäl skillnad på bytet radelius gjorde i sin Topping D50s dac, vi jämförde sida vid sida hos mig då vi har var sin D50s. En med original och en med Opa1642. Det jag reagerade mest på (typ omgående) var skillnaden i den översta diskanten, det lät klarare och renare och mer naturligt, öppnade upp. Sedan fanns det fördelar i röster och blåsinstrument som var mer subtila.
Det är mycket möjligt att det inte går säga att just opa1642 är bättre i allt man sätter den i men just i D50s med min anläggning så var det ett lätt beslut att byta.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 23:01

solhaga skrev:
Baffel skrev:Det är en hemmapulad bräda han byggt , men det hymlar han inte med . Han kör de båda olika OPA samtidigt. Men som du säger så kan man väl egentligen inte göra.

Fy sa...vad imponerade. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-03 23:26

solhaga skrev:

Kul att läsa ! :)

Jag har ju nyligen testat med opa1612 på diskantsteget på en av mina Aiyima a04 och jag kunde inte höra nån skillnad mellan den och lm4562. Däremot hör jag skillnad mellan ne5532 och lm4562. Lm4562 låter subjektivt renare och mer dynamiskt samt lite öppnare i toppen, jämfört med ne5532.
Kommer även ( snart ) testa med opa1642 i Aiyima a04 som då får driva Jbl 530 fullregister .

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 11:48

Byte av NE5532 till OPA1656 i TPA3251/55 är definitivt hörbar och det är majoriteten överens om på diyaudio.
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ad-15.html
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 11:55

Finns det mätdata som tillstyrker anekdoterna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 12:00

Morello skrev:Finns det mätdata som tillstyrker anekdoterna?

Hur mäter man förändrad ljudbild går det?

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 12:11

Här har konstruktören av OPA1656 en tråd om det säger något om datan.
https://www.diyaudio.com/forums/vendor- ... p-amp.html

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 14:21

Det kanske är transienten som är skillnaden?

"But if we want to speak only from a scientific point of view we must be open to any consideration. The blessed measurements don't consider every aspect of the audio, just the main ones.
For example, the phase of the frequencies is never measured (and with different opamp it changes, see datasheet).
The transients response is never measured (or non measurable) but it changes even just with different capacitors.
The Seebeck effect is never measured (or non measurable), but it exists.
The audio analyzer itself has its limits and uncertainties of measurement (any instrument has it, it is metrology).
In short, establishing an axiom on the audibility of electronics is not scientific ... just as it is not scientific to establish that the auditory perception of the human it is objective and not subjective."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 14:27

Det gamla bluddret om saker som går att mäta inte går att mäta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-04 14:39

Solveit skrev:

Man kan också utföra blindade ABX-lyssningar för att verifiera (eller vederlägga) eventuella skillnader. Men det är det naturligtvis ingen som gjort, eller? Eftersom det var så tydliga skillnader?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 14:47

Almen skrev:
Solveit skrev:

Man kan också utföra blindade ABX-lyssningar för att verifiera (eller vederlägga) eventuella skillnader. Men det är det naturligtvis ingen som gjort, eller? Eftersom det var så tydliga skillnader?

Jag har gjort AB test alltså inte blindtest men bytt op ampar på dip-8 sockel snabbt och klart hörbar skillnad mellan NE5532 och OPA1656 i just MIN TPA3255.
Hur det låter i andra implantationer vet jag inte men i min förstärkare stannar dom kvar. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-04 14:51

Solveit skrev:
Almen skrev:
Solveit skrev:Hur mäter man förändrad ljudbild går det?

Jag har gjort AB test alltså inte blindtest men bytt op ampar på dip-8 sockel snabbt och klart hörbar skillnad mellan NE5532 och OPA1656 i just MIN TPA3255.

Ett sådant test ger, som du förhoppningsvis vet, ingen information huruvida det är någon hörbar skillnad mellan dessa två OP-ampar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 14:55

Det kan du själv se och höra här, om det är någon skillnad .

OBS ta det med en nypa salt. Detta utförs på den bräda han fixat. Vill du ser hur han byggt den,med vilka komponenter så får du kolla hela videon.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-04 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Solveit

Inläggav Solveit » 2020-12-04 15:10

Almen skrev:
Solveit skrev:
Almen skrev:Man kan också utföra blindade ABX-lyssningar för att verifiera (eller vederlägga) eventuella skillnader. Men det är det naturligtvis ingen som gjort, eller? Eftersom det var så tydliga skillnader?

Ett sådant test ger, som du förhoppningsvis vet, ingen information huruvida det är någon hörbar skillnad mellan dessa två OP-ampar.

Men herregud!
Tror jag är döv?
Om jag lyssnar på exakt samma passage och byter OP så är det ingen hörbar skillnad menar du?
Min hjärna luras alltså i en sån uppenbar skillnad?
Så funkar inte min hjärna som är van lyssnare på skillnader.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 15:11

8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 15:16

Det kanske bör påpekas att skillnader i den spatiella presentatioen vid byt av elektronik är ytterligt ovanligt - om vi förhåller oss till seriösa tester och bortser från anekdoter. Det är också fullt rimligt att det förhåller sig så, då elektronik inte utan vidare påför efterklang, avsevärda klangavvikelser och/eller tid- och amplitudavvikelser mellan de tvenne kanalerna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-04 15:19

Baffel skrev:Det kan du själv se och höra här, om det är någon skillnad .

Han säger ju i videon att han inte tror att det resulterar i någon hörbar skillnad mellan OP-amparna i praktiskt bruk?

Givetvis kan man lyssna på eller mäta skillnadssignalen som en lite intressant grej, men det är ju inte det man lyssnar på i slutändan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-04 15:20

Solveit skrev:
Almen skrev:
Solveit skrev:Jag har gjort AB test alltså inte blindtest men bytt op ampar på dip-8 sockel snabbt och klart hörbar skillnad mellan NE5532 och OPA1656 i just MIN TPA3255.

Men herregud!
Tror jag är döv?
Om jag lyssnar på exakt samma passage och byter OP så är det ingen hörbar skillnad menar du?
Min hjärna luras alltså i en sån uppenbar skillnad?
Så funkar inte min hjärna som är van lyssnare på skillnader.

Nej, jag tror inte du är döv. Men jag tror att du inte har någon koll på blindtest och förväntansbias.

Korta versionen: Ja, din hjärna luras.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 15:23

Det bör också påpekas, för femtioelfte gången, att artefakterna i sammanhanget helt domineras av klass-D-kretsen från TI. Att byte mellan olika operationsförstärkare i förstegsdelen är alltså fråga om suboptimering av sällan skådat slag.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Teknikforum