Baffel skrev:Här mäts det skillnad mellan olika OP ampar. En sympatisk kille, sett några av hans videor. Katten hans är också med.
Hursomhelst. Det jämförs skillnad mellan bla NE5532 och LM4562.
Det där med att byta OP amp verkar ju inte vara det enklaste. Ju bättre prestanda ju mer krävs att konstruktionen är konstruerad för att kunna ta till vara på det. I annat fall kan det bli värre. Ju bättre prestanda på OPA ju mer krav på bypass capacitorerna ställs för att kunna matcha. Om jag tolkade det hela rätt .
Ni med erfarenhet och kunskap kan skippa den första delen när han förklarar vad step respons, bredband slew-rate och oscillation är samt där han förklarar inställningar på sitt oscilloskop och hoppa direkt till testet vid 8:50
https://youtu.be/m1favo4Ykm4LM4562 verkar ju vara riktigt bra men finns det hörbara skillnader mellan olika OPA ?
Ja det finns det. Är OP:n riktigt dålig, tex en op 358 eller 741 så kommer de flesta höra att en lm4562 låter bättre.
Som du vet är meningarna delade här på forumet. Den delningen finns även på det större forumet DIY-audio.
Det finns välrenommerade konstruktörer där som menar att det går att höra skillnad på även bra OP förstärkare. Det finns även konstruktörer som hävdar motsatsen. De flesta entusiaster verkar överens om att det finns en hel del kretsar som upplevs bättre än ne5532.
Jag kan bara gå till mig själv - hade min Aiyima a04 tpa3251 låtit lika bra med ne5532 så hade jag inte bytt kretsen till lm4562. Det är ju jobbigt att byta !. Nu blev skillnaden klart hörbar. Det är min subjektiva uppfattning.
Jag antar att jonasp och Morello tycker annorlunda. Jag tror däremot ( är inte säker ) att Peter Stendl tycker annolunda än dem.
Radelius tycker att det går att höra skillnad, snart ska jag testa de opa1642 han skickat...