Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-09 16:29

Till ett par högtalare. Två riktigt bra baselement eller åtta hyfsade , till samma pris . Vad är att föredra? Lite nyfiken. Har inte tillräckligt med kunskaper, än, för att ta fram några exempel på element utifrån databladen men ni fattar frågan.

För och nackdelar , förutsatt samma pris på de riktigt bra vs de hyfsade.

Svårigheter att konstruera?
Distorsionsnivå? Åtta st, där borde de väl hjälpas åt att sänka nivån, eller?
Adderas de dåliga egenskaperna som finns i de hyfsade elementen eller tas de ut?
SPL ökar ju om det riktigt bra elementet har samma känslighet som de hyfsade. Det borde väl vara positivt med högtalarna med de hyfsade elementen?

Edit. Ähä, jag tar ett exempel, för diskussionens skull utan att veta så mycket om elementet :

SB Acoustics SB20PFC30-4....., 356 kr st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-4.html

Vs
Seas Excel E0045-08 W22NY001...3231 kr/st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... ny001.html

Åtta st SB Acoustics SB20PFC30-4 i varje låda vs ett Seas Excel E0045-08 W22NY001 i varje låda. Vilket är att föredra?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav juanth » 2020-12-09 20:25

Om du hittar distorsionsmätningar på de båda så går det att räkna ut.
Visst kan man tänka sig att 8 mediokra/billigare element kan ha totalt mindre distorsion är 2 av de dyrare då de inte behöver anstränga sig. Beror på hur kraftigt du vill/behöver kunna spela, hur stort rummet är osv.

En fördel är såklart att flera utstrålningspunkter kan göra mycket gott för att motverka rumsresonanser och på så vis öka välljudet.

Var jag tvungen att välja så skulle jag gå på 8 st hyfsade/billigare. Om det skulle bli just dessa SB-Acoustic låter jag vara osagt. 50W är kanske lite klent. ? Du kan ju alltid slå till på 16 stycken.. :mrgreen:

Edit...50W kanske räcker rätt långt? De har hög känslighet. (92,5 dB)
Senast redigerad av juanth 2020-12-09 20:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav juanth » 2020-12-09 20:29

Det kan gå åt mer slutsteg till om du väljer 8 st. Den kostnaden behöver räknas in.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-09 20:34

Ha ha det vore något. 16 ST i varje högtalare. Just det spridning och resonanser.

Nä, jag ska inte köpa några element i dagsläget. Tog bara några för att föra den teoretiska diskussion , vidare. :)

Fast vänta nu. Visst SB basen har 50W effekttålighet men har du tex 8 st i varje låda så kan du väl brassa på mycket mer än så.?
Senast redigerad av Baffel 2020-12-09 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-09 20:36

juanth skrev:Det kan gå åt mer slutsteg till om du väljer 8 st. Den kostnaden behöver räknas in.


Behövs det mer effekt? Verkningsgraden ökar ju markant med fler element. Då behövs inte så många W.

Så här sa jonasp i en annan tråd om linjehögtalare:

"Seriekopplingen påverkar inte känsligheten men ökar impedansen. Parallelkopplingen ger sedan 4 ggr högre amplitud eftersom samma inspänning exciterar 4 grupper om element. Ökningen av känslighet blir då 20*log10(4) = 12 dB. Med en utgångspunkt av 85 dB vid 2,83 V når vi alltså ganska hiskliga 97 dB vid 2,83 V.

Vi kan resonera lite om vad det betyder. Om ett ensamt element spelar med 30W (vid 8 Ohm) in har vi 85 + 10*log10(30) = 100 dB ljudtryck. För att återge detta med 97 dB känslighet behöver vi endast 2W i 8 Ohm. Fördelar vi denna effekt på 16 element ser varje talspole en elektrisk effekt om 0,125 W. :D"

viewtopic.php?f=3&t=71164

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav radelius » 2020-12-09 21:30

Läs denna sida, ungefär från mitten och nedåt för inspiration:
https://svalander.se/tips_fakta/josefs_egna_sidor/min_anlaggning/historik/

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav jonasp » 2020-12-09 21:54

Jag föredrar personligen kvalitet framför kvantitet. Men frågan är ju mångdimensionell, de där små Vifa TC9 som JM tänker använda kan se skruttiga ut men är i praktiken högpresterande. Däremot att tåta ihop stora mängder "dåliga" element tror jag inte alls på.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav juanth » 2020-12-09 22:11

Jag skulle titta efter 4-8 st 8-10 tums begagnade element i lite bättre klass än de SB-Acoustic du nämner här.
SB gör generellt bra element men dessa är nog deras något sämre. Kanske prisvärda för någon men säkerligen kan snålheten bedra visheten här.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 09:09

radelius skrev:Läs denna sida, ungefär från mitten och nedåt för inspiration:
https://svalander.se/tips_fakta/josefs_egna_sidor/min_anlaggning/historik/


Aha , intressant och världen är liten. Det näms om Petter på Intelligent Sound. Där har jag varit några gånger när jag bodde i Kungsängen. Hans högtalare ser inte mycket ut för världen men låter väl bra vad jag minns. Det ser ut som han modifierat några Prosonhögtalare.
Senast redigerad av Baffel 2020-12-10 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 09:10

juanth skrev:Jag skulle titta efter 4-8 st 8-10 tums begagnade element i lite bättre klass än de SB-Acoustic du nämner här.
SB gör generellt bra element men dessa är nog deras något sämre. Kanske prisvärda för någon men säkerligen kan snålheten bedra visheten här.


Har du nog rätt i. Var mest intresserad av den teoretiska diskussionen plus att blanda in plånkan i det hela. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 09:15

jonasp skrev:Jag föredrar personligen kvalitet framför kvantitet. Men frågan är ju mångdimensionell, de där små Vifa TC9 som JM tänker använda kan se skruttiga ut men är i praktiken högpresterande. Däremot att tåta ihop stora mängder "dåliga" element tror jag inte alls på.


Joda de där små Vita TC9 verkar ju klart spännande.

Skippa hyfsade säg bra vs bättre. Ähä det där med ord och värderingar kan ju vara hopplöst ibland. Var mest intresserad av vad som ger mest välljud för pengarna . Så en teoretisk diskussion där plånboken blandas in. :D

Bäst vore ju mycket av kvalité men då får man gräva djupt i plånkan. :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 12:00

Baffel skrev:Till ett par högtalare. Två riktigt bra baselement eller åtta hyfsade , till samma pris . Vad är att föredra? Lite nyfiken. Har inte tillräckligt med kunskaper, än, för att ta fram några exempel på element utifrån databladen men ni fattar frågan.

För och nackdelar , förutsatt samma pris på de riktigt bra vs de hyfsade.

Svårigheter att konstruera?
Distorsionsnivå? Åtta st, där borde de väl hjälpas åt att sänka nivån, eller?
Adderas de dåliga egenskaperna som finns i de hyfsade elementen eller tas de ut?
SPL ökar ju om det riktigt bra elementet har samma känslighet som de hyfsade. Det borde väl vara positivt med högtalarna med de hyfsade elementen?

Edit. Ähä, jag tar ett exempel, för diskussionens skull utan att veta så mycket om elementet :

SB Acoustics SB20PFC30-4....., 356 kr st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-4.html

Vs
Seas Excel E0045-08 W22NY001...3231 kr/st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... ny001.html

Åtta st SB Acoustics SB20PFC30-4 i varje låda vs ett Seas Excel E0045-08 W22NY001 i varje låda. Vilket är att föredra?


Frågan är komplex .
Lite OT :
Om jag flyttar över resonemanget till förstärkare så kan två effektsvagare förstärkare låta bättre än en effektstarkare kopplat till en 2 vägare, om 2 vägaren drivs aktivt med de svagare förstärkarna, med ett perfekt aktivt delningsfilter .

Anledningen är främst att det aktiva systemet i praktiken behöver betydligt mindre effekt.
Med en passiv högtalare med ett bra slutsteg behövs ändå baffelstegsförstärkningen på 3-6 dB som i ett passivt filter måste dämpas bort . I ett aktivt filter görs detta innan signalen når förstärkarna .

Därför kan i många fall 2 st förstärkare på vardera 40 watt i en aktiv 2- vägs konstruktion spela lika starkt som en 100 wattare med en passiv konstruktion .
Senast redigerad av Tangband 2020-12-10 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Tangband » 2020-12-10 12:11

Baffel skrev:Till ett par högtalare. Två riktigt bra baselement eller åtta hyfsade , till samma pris . Vad är att föredra? Lite nyfiken. Har inte tillräckligt med kunskaper, än, för att ta fram några exempel på element utifrån databladen men ni fattar frågan.

För och nackdelar , förutsatt samma pris på de riktigt bra vs de hyfsade.

Svårigheter att konstruera?
Distorsionsnivå? Åtta st, där borde de väl hjälpas åt att sänka nivån, eller?
Adderas de dåliga egenskaperna som finns i de hyfsade elementen eller tas de ut?
SPL ökar ju om det riktigt bra elementet har samma känslighet som de hyfsade. Det borde väl vara positivt med högtalarna med de hyfsade elementen?

Edit. Ähä, jag tar ett exempel, för diskussionens skull utan att veta så mycket om elementet :

SB Acoustics SB20PFC30-4....., 356 kr st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c30-4.html

Vs
Seas Excel E0045-08 W22NY001...3231 kr/st
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... ny001.html

Åtta st SB Acoustics SB20PFC30-4 i varje låda vs ett Seas Excel E0045-08 W22NY001 i varje låda. Vilket är att föredra?



Jag antar att du BARA menar återgivningen under 100-200 Hz i de resonemang du för, angående många element ?
Resultatet blir garanterat jättedåligt med många element, utspridda, som ska spela samma frekvenser över 100-200 Hz.
Det har med våglängder att göra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Baffel » 2020-12-10 14:43

Nej även högre upp i frekvens. Men då inte montera ihop element random utan i en linje ungefär i stil med JMs planer
viewtopic.php?f=3&t=71164

Det verkar som de kommit en bit i funderingarna kring detta med spridning /våglängder i den tråden .

Just nu mest nyfiken, generellt sätt. Kommer ha fullt upp början nästa år med att försöka få igång några gamla Gamma banddiskanter och att pilla med en klass d förstärkare bla. :D Kanske göra några högtalare av gjutpapprör (verkar vara ett lagom nybörjarprojekt).

P.s min gissning vad det gäller hemmapulare högtalare , även om det idag finns vassa beräkningsprogram där man kan simulera. Få det att låta kan vem som helst. Få det att låta lite hyfsat det går nog. Få det att låta bra då får man nog fundera till rejält och besitta praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap. Få det att låta riktigt bra då ska det till proffs som IÖ eller Peter tex.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav avr7000 » 2020-12-11 22:08

jonasp skrev:Jag föredrar personligen kvalitet framför kvantitet. Men frågan är ju mångdimensionell, de där små Vifa TC9 som JM tänker använda kan se skruttiga ut men är i praktiken högpresterande. Däremot att tåta ihop stora mängder "dåliga" element tror jag inte alls på.


Håller med (om man inte kör flervägs och kör dem utanför sitt dåliga område).
Jag byggde fullrange linesource dipoler med 32 st 3.5" element i varje. (totalt 64 st)
Elementen behöver ju naturligtvis jobba mindre var och en men det eventuella dåliga beteende varje element har (dist, ojämnhet i frekvensgång etc.) adderas ju och blir lika illa eller värre.
Jag fick dem att låta hyfsat bra med parametrisk eq. som städade bort ojämnheter i frekvensgång.

Bild

Bild

Ola tyckte de var kul så jag bytte bort dem med honom mot en oxfilémiddag i Vä....

Ola fastnade för konceptet och har sedan med Naqrefs hjälp byggt nya linesource som spelar än idag.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Är fler hyfsade bättre än ett riktigt bra?

Inläggav Helmut » 2020-12-12 21:48

Hur är det med doppler effekten?
Tänker mej att om jag väljer 4 lite billigare 6,5 tums element blir konutslagen mindre än det blir om jag har ett element på 6,5 tum.
Har aldrig testat att jämföra en låda med ett 6,5 tums element mot en låda med fyra 6,5 tums element.
Vad händer om jag samtidigt spelar upp en ton på ca 100 Hz och en ton på ca 3000 hz.
Om jag kopplar in en mätmikrofon och ett bandpass filter som filtrerar bort 100 Hz tonen. Kommer högtalarens stora 100 Hz svängningar att påverka 3000 Hz tonen som passerat genom bandpassfiltret. Kommer det att bli någon doppler effekt av att membranet svänger ut och in av 100 Hz tonen
Bygger själv ofta med 4 6,5 tums element för att få mindre konutslag i basen och så vill jag bygga tvåvägs högtalare för att slippa flera delningsfrekvenser.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster