Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Calleberg » 2020-12-09 21:59

Slog till på ett strömfilter, högst medveten om det sannolikt bara var en glorifierad grendosa, priset på det lätt begagnade filtret var endast ca 3 gånger motsvarande Brennenstuhldosa med överspänningsskydd. Nypriset... heeeelt galna 5300:-

Sprättade såklart upp dyrgripen på stuberten. Innuti den här "tekniskt avancerade strömlisten" sitter....
Nästan ingenting. Den "egenutvecklade och avancerade filterteknologin" Består av 3st parallelkopplade varistorer mellan fas och nolla, mellan fas och nolla sitter även en MKP konensator på 0,1micro. Två keramiska avkopplingskondingar till jord finns ochså. Några motstånd och en diod agerar troligen strömbegränsning och halvvågslikriktare till en lysdiod. Det är ALLES.

I den mycket långa texten som beskriver strömlistens förträfflighet påstås ochså, bland mycket annat att varje uttag filtreras separat, vilket är lögn och förbannad dikt.
(även om det med ett filter med enbart parallellkomponenter troligen varit en försummbar skillnad om man splittat upp på 6 separata filter, möjligen att avkopplingen mot jord kunde ha blivit något effektivare om den varit placerad direkt vid nätbrunnarna.)

Bilder på underverket, tunna kablar och ett filter som man kan löda ihop själv för under hundringen:

Resized_20201209_143233_1150.jpg
Öppnat, och filtret lossat
Resized_20201209_143233_1150.jpg (208.59 KiB) Visad 3472 gånger

Resized_20201209_145659_1446.jpg
En nätbrunn från baksidan, ser ut att vara av rätt bra kvalisort.
Resized_20201209_145659_1446.jpg (141.89 KiB) Visad 3472 gånger

Resized_20201209_144530_8760.jpg
Det magiska "Delta" filtret från baksidan
Resized_20201209_144530_8760.jpg (140.76 KiB) Visad 3472 gånger

Resized_20201209_143624_5475.jpg
Varistorer och finkonding
Resized_20201209_143624_5475.jpg (196.65 KiB) Visad 3472 gånger

Resized_20201209_144200_4220.jpg
Avkopplingskondingar till jord
Resized_20201209_144200_4220.jpg (230.59 KiB) Visad 3472 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2020-12-09 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Baffel » 2020-12-09 22:09

Du kan ju läsa denna tråd om strömrenare

viewtopic.php?f=9&t=70917

För övrigt trist det du säger. :|

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-12-10 00:53

Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering... jag hade ju gärna sett en jordförbindelse även till toppdelen av lådan, den ser ledande ut? Men kanske ihopskruvad med taggbricka till botten?
Jag hade nog förväntat mig mer där i och grövre kabel. Men i alla fall en rimlig konstruktion, men av det slag jag mer förväntar mig som generell 230VAC-ingång i en apparat.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-10 01:37

Calleberg skrev:Slog till på ett strömfilter, högst medveten om det sannolikt bara var en glorifierad grendosa, priset på det lätt begagnade filtret var endast ca 3 gånger motsvarande Brennenstuhldosa med överspänningsskydd. Nypriset... heeeelt galna 5300:-

Sprättade såklart upp dyrgripen på stuberten. Innuti den här "tekniskt avancerade strömlisten" sitter....
Nästan ingenting. Den "egenutvecklade och avancerade filterteknologin" Består av 3st parallelkopplade varistorer mellan fas och nolla, mellan fas och nolla sitter även en MKP konensator på 0,1micro. Två keramiska avkopplingskondingar till jord finns ochså. Några motstånd och en diod agerar troligen strömbegränsning och halvvågslikriktare till en lysdiod. Det är ALLES.

I den mycket långa texten som beskriver strömlistens förträfflighet påstås ochså, bland mycket annat att varje uttag filtreras separat, vilket är lögn och förbannad dikt.
(även om det med ett filter med enbart parallellkomponenter troligen varit en försummbar skillnad om man splittat upp på 6 separata filter, möjligen att avkopplingen mot jord kunde ha blivit något effektivare om den varit placerad direkt vid nätbrunnarna.)

Bilder på underverket, tunna kablar och ett filter som man kan löda ihop själv för under hundringen:

:mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-10 08:56

Frisk skrev:Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering....

Det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade... :D

i övrigt kan jag bara hålla med, separat jordning till locket i borstad aluminium saknas. Det verkar som man litar på att det jordar genom skruvarna.
Förutom det är det ju inget direkt fel på konstruktionen, komponenterna, om än kinesiska verkar rätt klassade osv.

Att saluföra den som något annat än en 5-600 kronors grendosa med överspänningsskydd är ju däremot rätt så tveksamt. Men den siste idioten är ju ännu inte född, så kunder verkar finnas, så även lyriska recensioner av apparatens "ljudförbättrande" egenskaper :roll:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-12-10 08:58

Hur är det med kablar som bär nätspänning; får dom verkligen lödas in i kretskortet så där? Ska det inte vara nåt slags kläm-/skruvförband?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-10 09:12

Frisk skrev:Jag hade nog förväntat mig mer där i och grövre kabel.

Varför grövre kabel? Det är väl vanligtvis endast 1.5 mm2 draget i väggen.

Conan skrev:Hur är det med kablar som bär nätspänning; får dom verkligen lödas in i kretskortet så där? Ska det inte vara nåt slags kläm-/skruvförband?

Det undrar jag också.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-10 10:07

RogerGustavsson skrev:Varför grövre kabel? Det är väl vanligtvis endast 1.5 mm2 draget i väggen.

Den där plastkabeln som såklart påstås vara "PTFE isolerad silverpläterad ofc koppar" (och det kanske den är, men den är helt omärkt så inte plättlätt att kolla upp), är så tunn att jag misstänker att tvärsnittsarean understiger 1,5mm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-10 10:20

Conan skrev:Hur är det med kablar som bär nätspänning; får dom verkligen lödas in i kretskortet så där? Ska det inte vara nåt slags kläm-/skruvförband?

Det finns inget reglementsvidrigt (enligt IEC 62368-1) med lödförband.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-12-10 19:30

Calleberg skrev:
Frisk skrev:Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering....

i övrigt kan jag bara hålla med, separat jordning till locket i borstad aluminium saknas. Det verkar som man litar på att det jordar genom skruvarna.
Förutom det är det ju inget direkt fel på konstruktionen, komponenterna, om än kinesiska verkar rätt klassade osv.

Att saluföra den som något annat än en 5-600 kronors grendosa med överspänningsskydd är ju däremot rätt så tveksamt. Men den siste idioten är ju ännu inte född, så kunder verkar finnas, så även lyriska recensioner av apparatens "ljudförbättrande" egenskaper :roll:

Nja, det var inte menat som rent skämt, eller ja, att det fyller ju inte vad jag ser fullt avsedd funktion. Däremot om man skulle nyttja skarvdosan som kopplingslist för att mäta något högfrekvent misstänker jag den skulle vara ganska bandbreddsbegränsad men ganska samma beteende mellan samtliga uttag. Mata in en fyrkantsvåg, med höga stig och falltider i uttag ett och mätt samma signal i ett annat uttag så misstänker jag den är en del filtrerad (och skulle vara även utan kondensatorer). Dock inte så effektivt som man kunnat vänta sig av beskrivning.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2020-12-10 20:39

Tillräckligt isolerande avstånd (luft) mellan lödningarna?

Behöver inte Jordkablar vara Gulgröna hela vägen även i apparater?

Risk för att oisolerade olödda kabellänga viks mot andra fasers d:o kabeldelar?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-10 21:19

Frisk skrev:
Calleberg skrev:

Nja, det var inte menat som rent skämt, eller ja, att det fyller ju inte vad jag ser fullt avsedd funktion. Däremot om man skulle nyttja skarvdosan som kopplingslist för att mäta något högfrekvent misstänker jag den skulle vara ganska bandbreddsbegränsad men ganska samma beteende mellan samtliga uttag. Mata in en fyrkantsvåg, med höga stig och falltider i uttag ett och mätt samma signal i ett annat uttag så misstänker jag den är en del filtrerad (och skulle vara även utan kondensatorer). Dock inte så effektivt som man kunnat vänta sig av beskrivning.

Menar du på riktigt att sladdsnuttarnas egeninduktans skulle generera något annat än högst försummbar dämpning? 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-10 23:35

ChristianAndersson skrev:Tillräckligt isolerande avstånd (luft) mellan lödningarna?

Krypavståndet på mönsterkortet ser adekvat ut, men det är riktigt att skyddsjorden skall vara gul/grön.

Noterar att kondensatorn mellan fas och nolla är av X-klass, vilket är korrekt.

Kondensatorer mellan fas/nolla och jord måste emellertid vara av Y-klass, då en sådan inte under några omständigheter får uppvisa kortslutning, vilket kan medföra livsfara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-11 00:23

Morello skrev:
ChristianAndersson skrev:Tillräckligt isolerande avstånd (luft) mellan lödningarna?

Krypavståndet på mönsterkortet ser adekvat ut, men det är riktigt att skyddsjorden skall vara gul/grön.

Noterar att kondensatorn mellan fas och nolla är av X-klass, vilket är korrekt.

Kondensatorer mellan fas/nolla och jord måste emellertid vara av Y-klass, då en sådan inte under några omständigheter får uppvisa kortslutning, vilket kan medföra livsfara.

Ibland längtar jag efter semko ( trodde aldrig jag skulle tycka det)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-12-11 00:24

Calleberg skrev:
Frisk skrev:
Calleberg skrev:Det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade... :D

Menar du på riktigt att sladdsnuttarnas egeninduktans skulle generera något annat än högst försummbar dämpning? 8O

Allt är förstås relativt. En mätning på signaler med snabba stig och falltider går det inte ha så långa kablar med så stor loop utan att få felaktiga mätvärden. Men som jag skev, ingen adekvat funktion för produkten. Så till produkten sett menar jag inte att det är annat än försumbar dämpning. Skulle dragningen varit för LVDS-kommunikation hade det inte varit försumbart.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-11 09:11

Morello skrev:Noterar att kondensatorn mellan fas och nolla är av X-klass, vilket är korrekt.

Avkopplingskondingen är X1Y2 Klassad, så även den är korrekt. Utförandet av detta MYCKET simpla filter är det som sagt inget större fel på. Jämfört med den Brennenstuhldosa som jag plockade isär så är det faktiskt rena altartavlan.

För komisk effekt har jag nedan bifogat en försäljningstext som sägs beskriva produkten ifråga, överord saknas icke, företagsnamn/produktnamn ändrade, det i mitt tycke skojjigaste fetat:

Bakis - en förstklassig strömlist
Den här tekniskt avancerad strömlisten ingår i firmans Abagnale-serie och var faktiskt den första produkten som lanserades i serien. Jämfört med den utgångna Posener är den här modellen något smalare och lättare. Höljet är i metall och den finns endast i ett utförande i dess silverfinish med svarta inslag. Kvalitetskänslan är i sedvanlig ordning otroligt hög och saknar motstycke i klassen.
Monterar man isär strömlisten så finner man mycket egenutvecklad och avancerad filterteknologi. Som vanligt när det gäller Madoff så eliminerar man både brus, som fäster sig i nätkablarna via andra växelströmsprodukter, eller radiovågor (Common Mode Noise) samt brus som uppkommer ifrån diverse produkter i hemmet, som är kopplade till samma nät (Differential Mode Noise).

Att eliminera dessa två typer av störningar är den viktigaste åtgärden för nätfiltrering och kan göras på sätt med olika kvalitet. En klumpig standardlösning medför en strypt tillförsel varpå en begränsad dynamik upplevs. Madoff har i många år förfinat sin filtreringsteknologi och kommit fram till en exceptionellt bra lösning som gör filtreringen med ett resultat som ökar dynamiken.
Som en äkta Madoff-produkt har Bakis även isolering mellan alla uttagen, vilket innebär att ingen av de inkopplade apparaterna kan kontaminera varandra. För den oinvigde kan vi berätta att det är just denna innovativa isolering som gav firman sitt namn - Madoff.

Som överslagsskydd finns det 13.500A omedelbart skydd. Också denna funktion kan göras med olika kvalitet. Ett överslagsskydd måste alltid vara aktivt och ligga och känna efter om det kommer en skadlig spik. Många enklare filter med överslagsskydd ligger på konstant, vilket stryper tillförseln med resultat av begränsad dynamik. Madoff använder sig av ett egenutvecklat sekventiellt skyddssystem som fungerar som ett högfrekvent ABS system som ser till att strömflödet inte blir lidande.

Hur Madoff löser strömreningen bättre än andra
En ofta förekommande uppfattning av alla de olika strömreningsprodukter (skydds- och filterkretsar) är att man begränsar dynamiken i musiken, speciellt när slutsteg är inkopplade. Vad är då anledningen till detta?
När strömmen i hemmets eluttag skall renas, eller rensas upp, så försöker man stävja variationer, spikar, distorsioner och ringningar. Fritt uttryckt kan man säga att man "dämpar" ner den orena strömmen och att man då kan uppfatta det som att även musikens toppar - dynamiken - också blir dämpad. En förstärkare eller ett rent slutsteg är enskilt den komponent i systemet som alstrar mest ström, och är därför också den mest känsliga komponenten för hur kvalitativ strömmen är. Viktigt är att göra filtreringen extremt noggrant, och det är här Madoff glänser med sitt stora och breda kunskapsområde.
Deras filosofi är att applicera mindre individuella filter i en och samma produkt, som är anpassade för ett specifikt ändamål. Det förebygger också olika apparater från att störa varandra genom elnätet. Förutom standardfilter så har Madoff designat egna filter som man använder i kombinationer och på olika nivåer i sina produkter.

Madoff´s filterlösningar i korta drag
Shuntfilter: den enklaste formen av filter som sitter parallellt med Fas och Nolla.
Seriefilter: en typ av spole som kopplas i serie. Samtliga av dessa filter är helt egengjorda av Madoff i deras produkter.
Deltafilter: en avancerad form av shuntfilter som även kopplas in till jord. Det fungerar som tre olika Shuntfilter i ett och är den mest praktiska lösningen för den värsta typen av brus.
Multi Layer Deltafilter: ett deltafilter där filtreringen delas upp i olika delar av frekvensområdet och på så sätt kan skräddarsys.
Humbug-X: återfinnes i samtliga Madoff produkter, baserad på Kirchhoffs två lagar. Med väldigt avancerade kretsar guidas elektronerna genom ledarna där induktansen är som lägst.
Gating: används i anpassning för medium strömstyrka, med skapad balans mellan uttagen och därmed optimala förhållanden för filtrena.
Adaptiv Gating: känner automatiskt av strömstyrkan i de olika uttagen på en produkt. Detta skapar en balans mellan uttagen och en perfekt miljö för filtreringen - oavsett strömstyrka.

God Jul!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-11 10:53

Calleberg skrev:Utförandet av detta MYCKET simpla filter är det som sagt inget större fel på. Jämfört med den Brennenstuhldosa som jag plockade isär så är det faktiskt rena altartavlan.

Hur menar du? Att Brennenstuhl var bättre eller sämre?

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-12-11 11:26

Den textmassan är ju helt monumentalt patetisk, t ex "Med väldigt avancerade kretsar guidas elektronerna genom ledarna där induktansen är som lägst.", vilket får mig att tänka på Erik Halléns bevingade ord i "Elektricitetslära": "ledningselektronerna välla fram helt långsamt i metallen".

Jag tror inte jag köper en.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-11 12:33

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Utförandet av detta MYCKET simpla filter är det som sagt inget större fel på. Jämfört med den Brennenstuhldosa som jag plockade isär så är det faktiskt rena altartavlan.

Hur menar du? Att Brennenstuhl var bättre eller sämre?

Brennestuhls överspänningsfilter är annorlunda och är mer av typen åskskydd, även om visst överspänningsskydd finns mellan fas och nolla eftersom varistorerna är kopplade i serie mellan dem med gasurladdningsröret kopplat till jord från varistorernas sammankopplingspunkt. Extra plus för att Varistorerna har tempsäkringar, i övrigt Bedöm själv:

20201210_181443rez.jpg
Varistorer och tempsäkring innanför krympslang, den runda "tunnan" är gasurladdningsröret
20201210_181443rez.jpg (260.3 KiB) Visad 3112 gånger

20201210_181420rez.jpg
IC´n relät, småkomponenterna och finkondingen tillhör master/slav funktionen,så ochså de heta zenerdioderna!
20201210_181420rez.jpg (325.71 KiB) Visad 3112 gånger

20201210_181746 rez.jpg
Baksidan, osedvanligt fult lödda ledaranslutningar, annars rätt ok
20201210_181746 rez.jpg (604.07 KiB) Visad 3112 gånger
Senast redigerad av Calleberg 2020-12-11 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-11 12:35

Och ändå har produkten inte mer Madoff-Posener-elektronspinn än nästan vilken högtalarkabel som helst. Fantastiskt kul tråd, jag älskar sån't här. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-11 15:10

Har ni hittat flux capacitor'n än?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-12-11 16:14

Typisk "maskinöversättning" utan efterföljande koll av någon som är kunnig i "mål-språket". Alla har väl sett ett foto av den japanska restaurang, där en neonskylt visar namnet i både katakana och "engelska" — "Server Error". :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2020-12-12 01:43

Och produkten heter Isotek polaris, varför dölja det? Rakt av falsk marknadsföring där man påstår att uttagen på något sätt är filtrerade i förhållande till varandra fast dom i verkligheten är direkt ihopkopplade. Ren bluff och lögn häng ut dom bara. Det finns fler bilder på nätet på dessa alster med exponerat innanmäte, bland annat här:

https://forums.stevehoffman.tv/threads/isotek-polaris.781761/

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-12-12 02:18

Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 13:38

Filterkretsen verkar vara Schweizisk (Audio Power Systems GmbH) men Isotek är väl annars brittiskt?

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-12-12 16:02

Det är ytterst märkligt att just sista metern från närmsta vägguttag till grenuttag för förstärkare, D/A, CD eller vad det nu kan vara så är det väldigt noga med oxygen free cooper och annan ormoljeteknik till absurda priser. Resten av matningen från transformatorn uppström på (ofta) 20 kV-nätet (i mitt fall är det 350 m, det mesta 98 kvmm luftledning), inkl kabel och centraler i fastigheten, så verkar ingen bry sig det minsta. Annat än att det ska dimensioneras korrekt med avseende på de bestämmelser som finns.

Det är mig en gåta att det finns en marknad för nätkabel som kostar tiotusentals kronor.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-12-12 17:56

Ted_B skrev:Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag varken vill bekräfta eller förneka att det skulle röra sig om produktnamnet som nämts.... :D

Jag har haft flera anledningar till att "mörka", men en av dem var att jag ville att folk skulle få jobba lite själva, en annan att jag inte tycker att just denna tillverkaren är extra klandervärd på något sätt, värre exempel finns i stor mängd. En tredje är att kundkretsen för dylika produkter verkar vara svårt faktaresistent, så att denna tråden skulle göra någon skillnad för dem är inte alls självklart. En fjärde är väl att på detta forum predikar jag förhoppningsvis lite för de redan frälsta så att säga, och i den kontexten får den här tråden lite mer formen av en humortråd, vilket i vart fall I-or har uppfattat och uppskattat, tack för det. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-12 18:06

Då skulle man ju faktiskt vilja se hur Supra står sig i jämförelse då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-12-12 21:40

MacBruce skrev:Typisk "maskinöversättning" utan efterföljande koll av någon som är kunnig i "mål-språket". Alla har väl sett ett foto av den japanska restaurang, där en neonskylt visar namnet i både katakana och "engelska" — "Server Error". :-)

Ber om ursäkt, Japan, det var visst en kinesisk restaurang.

https://www.seriouseats.com/2008/07/translate-server-error-restaurant-in-china-poorly-translated-banner.html
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-12 22:01

Calleberg skrev:
Ted_B skrev:Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag varken vill bekräfta eller förneka att det skulle röra sig om produktnamnet som nämts.... :D

Jag har haft flera anledningar till att "mörka", men en av dem var att jag ville att folk skulle få jobba lite själva, en annan att jag inte tycker att just denna tillverkaren är extra klandervärd på något sätt, värre exempel finns i stor mängd. En tredje är att kundkretsen för dylika produkter verkar vara svårt faktaresistent, så att denna tråden skulle göra någon skillnad för dem är inte alls självklart. En fjärde är väl att på detta forum predikar jag förhoppningsvis lite för de redan frälsta så att säga, och i den kontexten får den här tråden lite mer formen av en humortråd, vilket i vart fall I-or har uppfattat och uppskattat, tack för det. :)

Jag noterar efter att snabbt har gurglat på några väl valda sökord att i de tester som förekommer av apparaten i fråga har ingen enda testare mätt på dosan... man bara pluggar in den i systemet och lyssnar på musik, typ. 8O

Kan man ansluta sina lampor till den och få mer transparent ljus? :|
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum