Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Slog till på ett strömfilter, högst medveten om det sannolikt bara var en glorifierad grendosa, priset på det lätt begagnade filtret var endast ca 3 gånger motsvarande Brennenstuhldosa med överspänningsskydd. Nypriset... heeeelt galna 5300:-
Sprättade såklart upp dyrgripen på stuberten. Innuti den här "tekniskt avancerade strömlisten" sitter....
Nästan ingenting. Den "egenutvecklade och avancerade filterteknologin" Består av 3st parallelkopplade varistorer mellan fas och nolla, mellan fas och nolla sitter även en MKP konensator på 0,1micro. Två keramiska avkopplingskondingar till jord finns ochså. Några motstånd och en diod agerar troligen strömbegränsning och halvvågslikriktare till en lysdiod. Det är ALLES.
I den mycket långa texten som beskriver strömlistens förträfflighet påstås ochså, bland mycket annat att varje uttag filtreras separat, vilket är lögn och förbannad dikt.
(även om det med ett filter med enbart parallellkomponenter troligen varit en försummbar skillnad om man splittat upp på 6 separata filter, möjligen att avkopplingen mot jord kunde ha blivit något effektivare om den varit placerad direkt vid nätbrunnarna.)
Bilder på underverket, tunna kablar och ett filter som man kan löda ihop själv för under hundringen:
Frisk skrev:Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering....
Frisk skrev:Jag hade nog förväntat mig mer där i och grövre kabel.
Conan skrev:Hur är det med kablar som bär nätspänning; får dom verkligen lödas in i kretskortet så där? Ska det inte vara nåt slags kläm-/skruvförband?
RogerGustavsson skrev:Varför grövre kabel? Det är väl vanligtvis endast 1.5 mm2 draget i väggen.
Conan skrev:Hur är det med kablar som bär nätspänning; får dom verkligen lödas in i kretskortet så där? Ska det inte vara nåt slags kläm-/skruvförband?
Calleberg skrev:Frisk skrev:Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering....
Det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade...![]()
i övrigt kan jag bara hålla med, separat jordning till locket i borstad aluminium saknas. Det verkar som man litar på att det jordar genom skruvarna.
Förutom det är det ju inget direkt fel på konstruktionen, komponenterna, om än kinesiska verkar rätt klassade osv.
Att saluföra den som något annat än en 5-600 kronors grendosa med överspänningsskydd är ju däremot rätt så tveksamt. Men den siste idioten är ju ännu inte född, så kunder verkar finnas, så även lyriska recensioner av apparatens "ljudförbättrande" egenskaper
Frisk skrev:Calleberg skrev:Frisk skrev:Med vald kabeldragning med individuella kablar och induktans ges väl viss individuell filtrering....
Det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade...![]()
i övrigt kan jag bara hålla med, separat jordning till locket i borstad aluminium saknas. Det verkar som man litar på att det jordar genom skruvarna.
Förutom det är det ju inget direkt fel på konstruktionen, komponenterna, om än kinesiska verkar rätt klassade osv.
Att saluföra den som något annat än en 5-600 kronors grendosa med överspänningsskydd är ju däremot rätt så tveksamt. Men den siste idioten är ju ännu inte född, så kunder verkar finnas, så även lyriska recensioner av apparatens "ljudförbättrande" egenskaper
Nja, det var inte menat som rent skämt, eller ja, att det fyller ju inte vad jag ser fullt avsedd funktion. Däremot om man skulle nyttja skarvdosan som kopplingslist för att mäta något högfrekvent misstänker jag den skulle vara ganska bandbreddsbegränsad men ganska samma beteende mellan samtliga uttag. Mata in en fyrkantsvåg, med höga stig och falltider i uttag ett och mätt samma signal i ett annat uttag så misstänker jag den är en del filtrerad (och skulle vara även utan kondensatorer). Dock inte så effektivt som man kunnat vänta sig av beskrivning.
ChristianAndersson skrev:Tillräckligt isolerande avstånd (luft) mellan lödningarna?
Behöver inte Jordkablar vara Gulgröna hela vägen även i apparater?
Risk för att oisolerade olödda kabellänga viks mot andra fasers d:o kabeldelar?
Morello skrev:ChristianAndersson skrev:Tillräckligt isolerande avstånd (luft) mellan lödningarna?
Behöver inte Jordkablar vara Gulgröna hela vägen även i apparater?
Risk för att oisolerade olödda kabellänga viks mot andra fasers d:o kabeldelar?
Krypavståndet på mönsterkortet ser adekvat ut, men det är riktigt att skyddsjorden skall vara gul/grön.
Noterar att kondensatorn mellan fas och nolla är av X-klass, vilket är korrekt.
Kondensatorer mellan fas/nolla och jord måste emellertid vara av Y-klass, då en sådan inte under några omständigheter får uppvisa kortslutning, vilket kan medföra livsfara.
Calleberg skrev:Frisk skrev:Calleberg skrev:Det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade...![]()
Nja, det var inte menat som rent skämt, eller ja, att det fyller ju inte vad jag ser fullt avsedd funktion. Däremot om man skulle nyttja skarvdosan som kopplingslist för att mäta något högfrekvent misstänker jag den skulle vara ganska bandbreddsbegränsad men ganska samma beteende mellan samtliga uttag. Mata in en fyrkantsvåg, med höga stig och falltider i uttag ett och mätt samma signal i ett annat uttag så misstänker jag den är en del filtrerad (och skulle vara även utan kondensatorer). Dock inte så effektivt som man kunnat vänta sig av beskrivning.
Menar du på riktigt att sladdsnuttarnas egeninduktans skulle generera något annat än högst försummbar dämpning?
Morello skrev:Noterar att kondensatorn mellan fas och nolla är av X-klass, vilket är korrekt.
Kondensatorer mellan fas/nolla och jord måste emellertid vara av Y-klass, då en sådan inte under några omständigheter får uppvisa kortslutning, vilket kan medföra livsfara.
Calleberg skrev:Utförandet av detta MYCKET simpla filter är det som sagt inget större fel på. Jämfört med den Brennenstuhldosa som jag plockade isär så är det faktiskt rena altartavlan.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Utförandet av detta MYCKET simpla filter är det som sagt inget större fel på. Jämfört med den Brennenstuhldosa som jag plockade isär så är det faktiskt rena altartavlan.
Hur menar du? Att Brennenstuhl var bättre eller sämre?
Ted_B skrev:Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?
MacBruce skrev:Typisk "maskinöversättning" utan efterföljande koll av någon som är kunnig i "mål-språket". Alla har väl sett ett foto av den japanska restaurang, där en neonskylt visar namnet i både katakana och "engelska" — "Server Error".
Calleberg skrev:Ted_B skrev:Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?
Först och främst vill jag vara tydlig med att jag varken vill bekräfta eller förneka att det skulle röra sig om produktnamnet som nämts....![]()
Jag har haft flera anledningar till att "mörka", men en av dem var att jag ville att folk skulle få jobba lite själva, en annan att jag inte tycker att just denna tillverkaren är extra klandervärd på något sätt, värre exempel finns i stor mängd. En tredje är att kundkretsen för dylika produkter verkar vara svårt faktaresistent, så att denna tråden skulle göra någon skillnad för dem är inte alls självklart. En fjärde är väl att på detta forum predikar jag förhoppningsvis lite för de redan frälsta så att säga, och i den kontexten får den här tråden lite mer formen av en humortråd, vilket i vart fall I-or har uppfattat och uppskattat, tack för det.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 3 gäster