Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav petersteindl » 2020-12-12 23:04

jonasp skrev:
Calleberg skrev:
Ted_B skrev:Jag förstår inte heller varför man inte skriver vilken produkt det är, det finns väl ingen anledning att mörka det?


Först och främst vill jag vara tydlig med att jag varken vill bekräfta eller förneka att det skulle röra sig om produktnamnet som nämts.... :D

Jag har haft flera anledningar till att "mörka", men en av dem var att jag ville att folk skulle få jobba lite själva, en annan att jag inte tycker att just denna tillverkaren är extra klandervärd på något sätt, värre exempel finns i stor mängd. En tredje är att kundkretsen för dylika produkter verkar vara svårt faktaresistent, så att denna tråden skulle göra någon skillnad för dem är inte alls självklart. En fjärde är väl att på detta forum predikar jag förhoppningsvis lite för de redan frälsta så att säga, och i den kontexten får den här tråden lite mer formen av en humortråd, vilket i vart fall I-or har uppfattat och uppskattat, tack för det. :)


Jag noterar efter att snabbt har gurglat på några väl valda sökord att i de tester som förekommer av apparaten i fråga har ingen enda testare mätt på dosan... man bara pluggar in den i systemet och lyssnar på musik, typ. 8O

Kan man ansluta sina lampor till den och få mer transparent ljus? :|


Nej, de är filtrerade. Du får blått ljus med den ena, rött med den andra och grönt med den tredje. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Calleberg » 2020-12-14 10:10

Nattlorden skrev:Då skulle man ju faktiskt vilja se hur Supra står sig i jämförelse då...


Jag är på, men hur får jag tag på en supralist utan att behöva köpa en?

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Fostex » 2020-12-15 18:25

Jag kan skruva upp min, återkommer.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Fostex » 2020-12-15 19:39

Supra MD6-EU/SP MK3: http://www.jenving.se/products/view/sur ... 3024000733

Inget jag normalt sett hade stoltserat med, men jag köpte den för en spottstyver med 2 m LoRad 2,5mm på köpet. Snyggare än IKEA-listen den ersatte.

IEC 16A-don in.
Bild

Bakom panelen skymtar ett kretskort. Jord leder till direkt till en jordpunkt i höljet (utan fjäderbricka), där den möter två andra jordledare.
Bild

Ett ganska litet kretskort, jag hade förväntat mig något större, då denna kontaktlist både filtrerar och skyddar mot överspänning. Fas och nolla in/ut, och en jordledare till chassiet.
Bild

Hela rasket ute ur höljet. Alla kontakter sitter i serie med varandra, och fas och nolla passerar genom en ferritkärna mellan varje kontakt, dock undantaget den första kontakten.
Bild

På det lilla kretskortet skådas några strömbegränsningsmotstånd, ett gasurladdningsrör, två varistorer under gummihattar tillsammans med två säkringar.
Bild

Under hatten. Temperatursäkring, 115 °C.
Bild

Schema. Det vore spännande att se hur det ser ut i samma modell utan överspänningsfiltret. :D
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav Calleberg » 2020-12-15 23:12

Ett helt vanligt överspänningsskydd precis som i vilken grendosa som helst som har sånt, kryddad med en ganska rejäl dos ferrit-chokes, och trådat med normala ledare. Mer prisvärt än Bakis ändå, för visst kostar den sisådär 1500-1600 ny?

Tack för att du gjorde dig besväret att ta isär den :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav lennartj » 2020-12-16 01:15

Anders J skrev:Det är ytterst märkligt att just sista metern från närmsta vägguttag till grenuttag för förstärkare, D/A, CD eller vad det nu kan vara så är det väldigt noga med oxygen free cooper och annan ormoljeteknik till absurda priser. Resten av matningen från transformatorn uppström på (ofta) 20 kV-nätet (i mitt fall är det 350 m, det mesta 98 kvmm luftledning), inkl kabel och centraler i fastigheten, så verkar ingen bry sig det minsta. Annat än att det ska dimensioneras korrekt med avseende på de bestämmelser som finns.

Det är mig en gåta att det finns en marknad för nätkabel som kostar tiotusentals kronor.

Det är inte märkligt alls, du ser bara "problemet" från fel håll.
Nät-/Apparatkablarna kan agera som antenner.
För drygt 30 år sedan laborerade jag med nätfilter på grund av smällar som slumpvis störde mina bandkopieringar. De visade sig komma från kylskåpskompressorn som satt på samma fas. Bäst är att bekämpa sådana störningar vid källan och det kylskåpet från 70-talet hade en vanlig kopplingslist så jag kunde lätt som en plätt montera en XY-kondensator för ett par tior från ELFA.

När jag av någon anledning (kanske kabeltester) flyttat mina Dynaco Mk.III rörslutsteg från sina ordinarie platser till resten av anläggningen.
Då blev det mekaniska brummet från deras nättransformatorer klart hörbart från lyssningsplatsen och jag lade märke till ett intressant fenomen, brummets övertonsspektrum ändrades när jag startade skivspelaren.
Jag beställde en Flutterbuster från HifiNews, med bl.a. 33/45 rpm-omkopplare och kristallstyrda hastigheter som gjorde vad som utlovades men transformatorerna var ännu inte helt opåverkade. Som tur var hade jag dessutom beställt ett 5A Mushcrusher enkanaligt nätfilter som dissekerades noga. Innehållet var mycket likt de Schaffner-filter ELFA hade i sortimentet då och grundliga beskrivningar av hur man räknar om dem för högre och lägre strömförbrukning. Jag har byggt ett antal för DAC, försteg mm. och lyssnat mig fram till hur hårt man kan begränsa utan samtidigt begränsa dynamiken.

En bra grenlåda, typ Brennstuhl och skärmade apparatkablar utan hokus-pokus tycker jag kan vara rimligt att kosta på sig för feelgood.

Efter att ha bytt upp mig på DAC, försteg mm. så har jag plockat bort några filter och det har snarare gett mig bättre subjektivt upplevd dynamik.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Dissekering av Nätfilter/Strömrenare, känsliga varnas...

Inläggav MacBruce » 2020-12-16 05:32

lennartj skrev:
Anders J skrev:Det är ytterst märkligt att just sista metern från närmsta vägguttag till grenuttag för förstärkare, D/A, CD eller vad det nu kan vara så är det väldigt noga med oxygen free cooper och annan ormoljeteknik till absurda priser. Resten av matningen från transformatorn uppström på (ofta) 20 kV-nätet (i mitt fall är det 350 m, det mesta 98 kvmm luftledning), inkl kabel och centraler i fastigheten, så verkar ingen bry sig det minsta. Annat än att det ska dimensioneras korrekt med avseende på de bestämmelser som finns.

Det är mig en gåta att det finns en marknad för nätkabel som kostar tiotusentals kronor.

Det är inte märkligt alls, du ser bara "problemet" från fel håll.
Nät-/Apparatkablarna kan agera som antenner.
För drygt 30 år sedan laborerade jag med nätfilter på grund av smällar som slumpvis störde mina bandkopieringar. De visade sig komma från kylskåpskompressorn som satt på samma fas. Bäst är att bekämpa sådana störningar vid källan och det kylskåpet från 70-talet hade en vanlig kopplingslist så jag kunde lätt som en plätt montera en XY-kondensator för ett par tior från ELFA.

När jag av någon anledning (kanske kabeltester) flyttat mina Dynaco Mk.III rörslutsteg från sina ordinarie platser till resten av anläggningen.
Då blev det mekaniska brummet från deras nättransformatorer klart hörbart från lyssningsplatsen och jag lade märke till ett intressant fenomen, brummets övertonsspektrum ändrades när jag startade skivspelaren.
Jag beställde en Flutterbuster från HifiNews, med bl.a. 33/45 rpm-omkopplare och kristallstyrda hastigheter som gjorde vad som utlovades men transformatorerna var ännu inte helt opåverkade. Som tur var hade jag dessutom beställt ett 5A Mushcrusher enkanaligt nätfilter som dissekerades noga. Innehållet var mycket likt de Schaffner-filter ELFA hade i sortimentet då och grundliga beskrivningar av hur man räknar om dem för högre och lägre strömförbrukning. Jag har byggt ett antal för DAC, försteg mm. och lyssnat mig fram till hur hårt man kan begränsa utan samtidigt begränsa dynamiken.

En bra grenlåda, typ Brennstuhl och skärmade apparatkablar utan hokus-pokus tycker jag kan vara rimligt att kosta på sig för feelgood.

Efter att ha bytt upp mig på DAC, försteg mm. så har jag plockat bort några filter och det har snarare gett mig bättre subjektivt upplevd dynamik.


+1!

Det som en "strömrenare" förväntas utföra, är ju just att "rena" inkommande störningar i el-nätet. I och för sig — med nuvarande regler — "borde" det inte vara några problem, givet att "moderna" elförbrukare förväntas ta hand om de störningar som kan förekomma.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster