Felsökning onkyo vl5

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-12 18:19

Hej har en onkyo förstärkare.
Tänkte bara kolla med er kära teknikkunniga om
Ni gissningsvis har någon slags ide vad för fel
det kan vara på denna (jo jag vet att det är bäst att lämna in , men då ska man hitta någon som kan göra det billigare än begvärde 1500kr)
Felet är 1. Att det surrar som elektriskt ljud enbart i höger högtalare och ljudet spricker vid pådrag i denna kanal i bas och mellan register i vänster låter det bra. 2. Balansen funkar inte som den ska utan även fast man drar den till högsta vänster eller höger kommer det fortfarande typ halva ljudnivån i andra kanalen. Provat flera ingångar så verkar ligga på utgående höger kanal. Kommer lite bilder tusen tack på förhand!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-12 20:08

Undras om du kan trixa med tape out på något sätt? För att testa

Samma om du lyssnar med hörlurar?

Långsökt måhända men har du ett par lurar så testa.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-13 10:35

Tror jag lyckats lokalisera felet till högra transformatorn då den brummar med locket av men inte vänstra , ska skifta kablarna för att säkerhetställa. Någon som har koll om hur man får tag i en sån i så fall ? (Kollade ebay där va det tomt). Är det lönt att laga eller ska jag lägga ut den som defekt på tradera ?. Vet ju att en del gör det sjölvare kan ha nytta av delarna....

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-13 10:46

Men har du fler oljud? Först surrade det vid pådrag och nu så brummar det med. Brummar det konstant ?

Konstant brum , låg frekvens . Har du kollat jordning?

Är säkert något med en konding eller någon annan liten komponent som pajat. Fel på elektrolyter kan skapa ett lågfrekvent brum. Skruva isär och kolla om någon lödning etc ser fel ut. Det får de mer erfarna ge dig tips om. Reparatören där jag bor skulle ta några hundringar för att kolla upp vad felet är. Vet inte vad reparatörer hos dig kostar.

Testar du hörlurar så kopplar du förbi slutsteget.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-13 13:20

Kanske är dålig på förklara. Är ett konstant oljud som hörs vid låg volym som en surrande transformator låter det är som brumm. ljudet hörs både från högtalaren och från högra transformatorn. Vid medel volym hörs det inte speciellt mycket från högtalaren men fortfarande från transformatorn. Vid fullt pådrag så distar bas och mellanregister i högra kanalen /högtalaren. Så själva brummande är konstant bara Vid transformatorn men hörs bara ur högtalaren vid låg volym sen som dist bas mellanregister Vid hög volym om felet gäller bara höger kanal. Jag känner bara till en rep i trakterna som är svår få tag i ska försöka ge det försök igen imorgon. Välkomnar idéer om vad felet kan vara och är tacksam !

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-13 13:21

Baffel skrev:Men har du fler oljud? Först surrade det vid pådrag och nu så brummar det med. Brummar det konstant ?

Konstant brum , låg frekvens . Har du kollat jordning?

Är säkert något med en konding eller någon annan liten komponent som pajat. Fel på elektrolyter kan skapa ett lågfrekvent brum. Skruva isär och kolla om någon lödning etc ser fel ut. Det får de mer erfarna ge dig tips om. Reparatören där jag bor skulle ta några hundringar för att kolla upp vad felet är. Vet inte vad reparatörer hos dig kostar.

Testar du hörlurar så kopplar du förbi slutsteget.


Samtliga lödningar och komponenter ser bra ut btw

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-13 13:38

Okej då återstår felsökning och mäta. Där slutar mina kunskaper. Hoppas någon med kunskap och erfarenhet här kan ge dig tips. Testa googla felsökning förstärkare . Du kanske kan lista ut något den vägen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav distad » 2020-12-13 17:25

Om transformator låter så är det den som är källan till allt, tror jag. Men det finns mer kunniga personer på forumet som borde kunna lista ut detta. Men var är ni :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-13 19:49

Ähä, vi fortsätter .

1. Har du testat hörlurar?

2. Hur fungerar den där tape out?

3. Hur gammal är förstärkaren?

4. Hur uppkom problemet? Helt plötsligt ? Hade du bytt något innan dess, kablar, uttag osv? Undrar om det kanske ändå inte kan vara något jordningsfel.

Läs den här tråden , påminner ditt problem om det?

viewtopic.php?f=3&t=67686

Obs jag är ute på hal is nu. Fattar inte varför inte någon med lite kunskap kring felsökning inte kan ge tips och råd.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Tangband » 2020-12-13 20:13

Oeldling skrev:Hej har en onkyo förstärkare.
Tänkte bara kolla med er kära teknikkunniga om
Ni gissningsvis har någon slags ide vad för fel
det kan vara på denna (jo jag vet att det är bäst att lämna in , men då ska man hitta någon som kan göra det billigare än begvärde 1500kr)
Felet är 1. Att det surrar som elektriskt ljud enbart i höger högtalare och ljudet spricker vid pådrag i denna kanal i bas och mellan register i vänster låter det bra. 2. Balansen funkar inte som den ska utan även fast man drar den till högsta vänster eller höger kommer det fortfarande typ halva ljudnivån i andra kanalen. Provat flera ingångar så verkar ligga på utgående höger kanal. Kommer lite bilder tusen tack på förhand!


Frågor :

1. Är förstärkaren moddad ?
2. Har du testat med annan rca kabel ?
3. Är du säker på att det inte är signalkällan som är problemet ? Har du testat med annan insignal ?
4. Har plus och minus på högtalarutgången kontakt med varann nånstans på så sätt att det blir liiite kortslutning pga det ?

5. Kvarstår problemet - koppla ur förstärkaren så du inte förstör dina högtalare .
Tyvärr kostar det kanske mer att laga än beg-värdet.

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-13 20:32

Baffel skrev:Ähä, vi fortsätter .

1. Har du testat hörlurar?

2. Hur fungerar den där tape out?

3. Hur gammal är förstärkaren?

4. Hur uppkom problemet? Helt plötsligt ? Hade du bytt något innan dess, kablar, uttag osv? Undrar om det kanske ändå inte kan vara något jordningsfel.

Läs den här tråden , påminner ditt problem om det?

viewtopic.php?f=3&t=67686

Obs jag är ute på hal is nu. Fattar inte varför inte någon med lite kunskap kring felsökning inte kan ge tips och råd.


Svarar det jag redan vet har inte möjlighet att testa så mycket då jag har lite för mycket annat som tar min aktiva tid (bla krävande fru och 1åring )

1.nej inte hunnit pga tidsbrist
2. Inte hunnit prova
3.ca 10 år är klass d förstärkare
4.provat tre olika kablar bla ojordad (stäekaren är ojordad från in kabel) kabel stärkaren

Svar tangband
1.nej inte moddad
2 samma rca kabel funkar till min denon pma 1060 har dessutom provat växla höger vänster ingen skillnad
3. Provat med min telefon med samma sak
4. Tänk samma sak med kortis grejen men hittar inget som rör varandra.
5. Jo precis vågar ej ha den i kopplad då jag hört att även om det exempelvis inte hörs vid medel volym kan ändå störningar på utvinnas vara skadliga

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-13 20:54

Min gissning. Om du testat med exakt samma kablar, exakt samma insignal , exakt samma högtalarkablar, samma högtalare och det fungerar med en annan förstärkare så testa inget mer , som Tangband säger. Har du inte kopplingschemat så blir det svårt. Även om du hade det och inte kan tyda det samt arbeta med att praktiskt mäta med en multimeter så kommer du ingen vart. Kan nog tom förvärra saker och ting.

Är nog bäst att du väger kostnaden för vad en reparatör tar mot vad den är värd på marknaden (i fungerande skick, samt vad ev kan få för den i nuvarande skick ). Gissningsvis felsökning några hundralappar sen tillkommer kostnader för reparation men kolla det med någon lokal reparatör.

Det blir nog till att bita i det sura äpplet och köpa ny stärkare, men hav förtröstan ! Du har riktig tur. Tangband som skrev i denna tråd är en hejare på klass D förstärkaren Aiyima tpa3251. Tangband har skrivit mycket gott om den här på forumet. Och det finns seriösa tester utförda på den. Visar på mycket goda värden. Den plus en nätdel runt tja 1100 kr så har du en riktigt bra klass D förstärkare. :) Startar du en tråd på köprådsektionen här på forumet och frågar om just Aiyima tpa3255 vs Aiyima tpa3251 så lovar jag dig att du omgående får svar från Tangband. :)

P.s jag har en Aiyima tpa3255 , men jag får icket säga hur den låter pga den ska vara med i ett blindtest i Januari. Men skicka ett PM. :D

Oeldling
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2020-12-06

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Oeldling » 2020-12-13 21:22

Ja får nog bli rep annars ut på tradera så får någon er kunnig ta sig ann den eller strippa för delar. Jag är igentligen ingen förstärkar nörd är mest inne på högtalare. Denon pm 1060 räcker gott o väl till den nivån jag ligger på. Onkyon var ett spontan köp som sedan blev gratis pga att säljaren inte visste om felet och gjorde rätt för sig med bravur. Gillar stärkaren så gör ett försök att få felsökning och kostnadsförslag. Så får vi se var det bär av . Stort tack för engagemang!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Felsökning onkyo vl5

Inläggav Baffel » 2020-12-14 12:56

Men fungerade den ett tag hos dig? Då infaller sig givetvis frågan hur du tyckte du den lät? Om du jämför med din Denon tex. Tyckte du att det var någon skillnad mellan dem?

Berätta gärna fortsatta äventyr med den . Vad reparatören sa (om du lämnar in den dvs) .


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster