Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråga om

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråga om

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 14:28

I dessa tider™ känns det som en klassisk ”kabeltråd” är i sin ordning för att starta julmyset. Jag har länge funderat på banankontakter. Och det känns kul att skriva om detta på ett forum med likasinnade. Det känns härligt att ge sig hän åt amatörens klassiska hifi-hybris i syfte att delge världen Sanningen. Vilken är då den bästa banankontakten? Jag har 4 kandidater:

- QED Screwloc (skruvlåsning men kan och ska lödas; guld)
- QED Airloc (kräver crimpverktyg; guld)
- Deltron 580/584 (lödning – crimp, skruv; guld)
- Wago 215-212 (”knivbanan”, cage clamp; nickel)

Hur har jag kommit fram till detta? Dels har jag följt diskussionen på faktiskt.io, där IngOehman länge rekommenderat Wagos bananer. Jag har inte sett någon riktigt bra förklaring och började titta på Wagos dokumentation eftersom de bland annat gör ”toppklämmor” för kopplingsdosor. Jag kom fram till följande: högt och varaktigt kontakttryck. Det betyder att alla kontaktelement som inte crimpas eller löds endast får deformeras elastiskt. Formulerat på ett annat sätt: kontakttrycket måste utövas av en kontaktdel som bibehåller sin fjädrande funktion och inte deformeras plastiskt, vare sig direkt vid inkoppling eller över tid.

Gemensam nämnare mellan ovanstående kontakter är att kontakttrycket utövas av en fjädrande stång i stål som går längs med kontakten. Eftersom fjädern är förhållandevis lång är risken för plastisk deformation minimal. Vidare är den löst sittande fjädern inte viktigt för att leda ström – den skall främst trycka kontaktkroppen mot hylsans insida.

När det gäller kabelns anslutning är crimpning eller lödning det enda sättet att får en gastät anslutning. Skruvanslutning har ingen fjädring och om kabeln kallflyter uppstår en försämring av kontakten, även om man initialt uppnår en gastät anslutning genom att dra skruven hårt. Ett undantag är Wagos ”cage clamp”, eller som den är känd på faktiskt.io: knivbanan. Wagos ”cage clamp” går ut på att ett fjädrande element upprätthåller ett hårt kontakttryck över en vass kam. Genom att göra fjädern större än traditionella klämmor behåller den sitt kontakttryck över lång tid. Tekniken används av Wago i många olika produkter. Skillnaden mot traditionella fjädrande kontakter är att fjädertungan har längre gång och minimerar därför risken för plastisk deformation. Man kan dessutom demontera kabeln mycket lätt om man behöver göra en ny kabel eller vill ”fräscha upp ledaren” genom att skala av ett par centimeter. Tekniken är utvecklad för kopplingar på elnätet där man inte gärna vill serva mer än vart 50 år eller så och är anpassade för både flerkardeliga och enkardeliga (”solid core” ledare). Den som värmfotograferat ett elskåp vet att en skruvanslutning som ser OK ut kan vara 150 grader varm pga av man inte dragit med rätt moment. Skruvförband är bra för höga strömmar men kräver a) att den flerkardeliga ledningen terminerats med en crimpad kabelsko och att b) skruven dragit med momentnyckel för att säkerställa att skruven endast deformeras elastiskt och fungerar som en fjäder. Detta är inte vad som uppnås i en bar ledare i en polskruv. Att behålla kontakttrycket under lång tid är blodigt allvar när det gäller kopplingar på elnätet och inget som är relaterat till audiofila nojjor. Vägguttag har numera ofta fjädrande klämmor istället för de klassiska skruvarna. Det är inte bara snabbare utan ger också bättre långtidsegenskaper. Nackdelen med Wagos banan är att den inte är guldpläterad men frågan är hur stort problemet är. Nickel är hårt och mycket motståndskraftigt mot oxidation om än inte en ädelmetall. En in-/urkoppling en gång om året borde räcka för att hålla oxidskikt borta i torr miljö. Tror jag. Verkar duga åt IngOehman, s'att... Summa summarum:

- Fjädrande kontaktelement bibehåller kontakttrycket endast om de att deformeras elastiskt. Alla kontaktelement där man kan misstänka plastiskt deformation går "fetbort".
- Elastiskt fjädrande kontakt mot ledaren (cage clamp) bibehåller högt kontakttryck mot kabeln under lång tid och kan (tydligen) ersätta crimpning eller lödning.
- Nickelplättering är slitstarkt och motståndskraftigt mot oxidation (dock inte lika bra som guld).
- Wagos banan är det billigaste av ovan nämnda alternativt. Den är i mitt tycke jävligt ful, typ Renault 5-ful. Men också jävligt ”välingenjörad”. Tur att de sitter på baksidan av högtalaren.
- Deltrons banan ser ut som en klassisk labbpropp och har liknande funktion som Wago om man löder ledaren. Schweizisk qualität. Finns även i nickel.
- QED Screwloc är i princip identisk med Deltron om man löder
- QED Airloc ger sannolikt den ”bästa” kontakten OM man har möjlighet att göra en korrekt crimpning. Anslutningen med ledaren blir gastät och tvärsnittet ser ut som homogen metall. Bra crimpverktyg kostar dock en hel del.

Slutsatser: För bästa kontakt ska själva kontakten har fjädrande element som inte deformeras plastiskt. Detta för att upprätthålla kontakttrycket över tid. Detta ställer krav på fjäderns material och den bör därför inte vara tillverkad i en "mjuk" metall. Detta gäller även kabelanslutningen. Alternativ till ”cage clamp” för anslutning av ledaren är lödning eller crimpning.

Härmed bör alla diskussioner om bästa banankontakt vara avslutade. Frågan om varför patinerad brons inte är mer populär än vad den är kvarstår dock.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Belker » 2020-12-14 14:54

Håller med. Vill bara slå ett extra slag för Wago 221. Grymt bra för att splitta kablar till t.ex. parallellkoppling av basar. Kan också användas som terminal om man bara släpper ut två kabelstumpar ur basmodulerna. Två borrhål i MDFen med gucka i. Klart!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav paa » 2020-12-14 15:44

Här är den definitiva Youtubevideon om banankontakter:

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 15:52

paa skrev:Här är den definitiva Youtubevideon om banankontakter:

:D Borde vara faktiskt.io:s officiella signaturmelodi.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 15:53

Belker skrev:Håller med. Vill bara slå ett extra slag för Wago 221. Grymt bra för att splitta kablar till t.ex. parallellkoppling av basar. Kan också användas som terminal om man bara släpper ut två kabelstumpar ur basmodulerna. Två borrhål i MDFen med gucka i. Klart!


Low-Fi när den är som bäst! :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Frisk » 2020-12-14 15:56

Håller med i allt du skriver.
Mitt val föll på Cal Test CT2017-x.
Eventuellt sämre klämma i kabelanslutningen men samma princip och tar grövre kablar.
Isolerad kontakt vid demontering.
Vad har du för åsikt kring fjädrande korg som multi contact kört länge? Är ju samma princip som kabelanslutningen. Konstant fjädertryck med många små punkter med högt kontakttryck fördelat över stor yta.
Fjädrande korg kan, och är ofta fantastiskt kasst men tänker jag teorin bakom känns det som en mycket klok anslutning, korrekt utförd i rätt material.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 17:58

Frisk skrev:Håller med i allt du skriver.
Mitt val föll på Cal Test CT2017-x.
Eventuellt sämre klämma i kabelanslutningen men samma princip och tar grövre kablar.
Isolerad kontakt vid demontering.
Vad har du för åsikt kring fjädrande korg som multi contact kört länge? Är ju samma princip som kabelanslutningen. Konstant fjädertryck med många små punkter med högt kontakttryck fördelat över stor yta.
Fjädrande korg kan, och är ofta fantastiskt kasst men tänker jag teorin bakom känns det som en mycket klok anslutning, korrekt utförd i rätt material.


Vad jag tycker spelar ingen roll: jag är bara amatör. En del skulle säga dilettant. Men eftersom du frågar så snällt: här är mina objektivt värdelösa kommentarer.

Om man tittar på lösningen som t.ex. Stäubli kör med ser man två saker:
1. Fjädern utgör själva kontaktytan men sitter pressad på kontaktkroppen. Det blir två övergångar. Stäulblis lösning verkar ha bättre passning men vissa billiga varianter är i princip "lekande".
2. Fjäderbladen är relativt korta, och kommer att pressas ihop hårdare. Hur mycket vet jag inte, men risken för plastisk deformering är större än för Deltron.
3. Det framgår inte riktigt av databladet, men fjädern verkar även den vara i mässing. Bra om man vill förgylla men inte samma fjong i som stål.
4. Slutsatser: Stäubli är ett känt märke och deras labbproppar i säkert adekvatat. Jag väljer dock helst en annan lösning på kontaktfjädern såvida ingen övertygar mig om att jag fått allt om bakfoten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Tangband » 2020-12-14 18:17

Deltron 580 är skitbra.

Jag slår även ett slag för Deltron 550 .
Silverpläterad och lödning, helgjuten kontakt.
Billig, bara omkring 15-20 kr styck.
Finns på elfa och farnell och takt&ton mfl.

Man tvinnar kopparkardelerna, stoppar in dem i metallhylsan och värmer sedan på baksidan av kontakten ( lödtennet på själva kopparkardelen ) tills lödtennet flyter ut närmast perfekt :) .
Se till att du fört plasthylsan över kabeln INNAN lödning. :)

Allvarligt - jag är fundersam om det öht går att motivera någon dyrare kontakt än denna ?
Tekniskt närmast perfekt, om man klarar sig med under 4 kvmm kabel .

Subjektivt flummande:
Jag tycker mig dessutom höra en viss förbättring av ljudet, jämfört med skruvade och roterande kontakter som är i flera delar. Ett mer distinkt ljud utan något som sticker ut. Har jämfört med bl.a Claes ohlssons skräp-kontakter.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 18:49

Tangband skrev:Deltron 580 är skitbra.
//
Jag slår även ett slag för Deltron 550 .
Silverpläterad och lödning, helgjuten kontakt.


Mja...Silver sulfiderar. Jag är skeptisk för annat än som labbkontakter där man inte vill ha nickel. Men konstruktionen är ju rätt enligt mitt förmenande, så håller med om resten. Alla andra banankontakter borde tas bort från marknaden. Var finns de statliga regleringarna för skydd av konsumenter när man verkligen behöver dem?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Baffel » 2020-12-14 19:01

Snabb fråga,gick jag på en nit när jag köpte dessa? Tänkte inte så mycket utan tyckte bara att jaha, de där ser ju smutt ut. Var ärliga, jag blir inte ledsen.
Bilagor
shot_2020-11-18_11-24-42 (1) (1).png
shot_2020-11-18_11-24-42 (1) (1).png (1.11 MiB) Visad 2578 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-14 19:13

Tangband skrev:Deltron 580 är skitbra.

Jag slår även ett slag för Deltron 550 .
Silverpläterad och lödning, helgjuten kontakt.
Billig, bara omkring 15-20 kr styck.
Finns på elfa och farnell och takt&ton mfl.

Man tvinnar kopparkardelerna, stoppar in dem i metallhylsan och värmer sedan på baksidan av kontakten ( lödtennet på själva kopparkardelen ) tills lödtennet flyter ut närmast perfekt :) .
Se till att du fört plasthylsan över kabeln INNAN lödning. :)

Allvarligt - jag är fundersam om det öht går att motivera någon dyrare kontakt än denna ?
Tekniskt närmast perfekt, om man klarar sig med under 4 kvmm kabel .

Subjektivt flummande:
Jag tycker mig dessutom höra en viss förbättring av ljudet, jämfört med skruvade och roterande kontakter som är i flera delar. Ett mer distinkt ljud utan något som sticker ut. Har jämfört med bl.a Claes ohlssons skräp-kontakter.


Den du visar på bilden trodde jag var bra förut. Inte längre. Felet med dem är:

1. Den tunna fjäderpinnen kan bli plastiskt deformerad så att den inte längre fjädrar som den ska. Följden är glappkontakt!
2. Som DQ-20 även påpekar är de silverpläterade som sulfiderar.

I praktiken blir det i förlängningen glappkontakt med denna kontakt. Detta vet jag efter att ha långtidstestat dem i åratal. Jag börjar tröttna nu.

Därför blir min rekommendation: UNDVIK! :!:
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Frisk » 2020-12-14 19:16

"Problemet" som jag ser det med den kontrakten är att den har en fjäder för att hålla kontakten på plats och en relativt stor yta som ska agera elektrisk förbindning. Nä, jag ser det inte som egentligt problem men om man går ner i tekniska detaljer... En "stor" yta maj försöker ansluta blir lätt en stor area med väldigt lågt tryck per ytenhet och ett par kontaktpunkter med dåligt tryck. Nu är nog kontakten i fråga konstruerad på ett sätt att trycket ändå blir rätt bra och inget problem. Men MC/stäbuli visar ju på många jämt fördelade kontakpunkter både mot egen part och mottagande part, i sina egna säljtexter. Men det är viktigt det är rätt, det finns många urusla kopior på marknaden, dock har jag aldrig haft problem med goda labbsladdar.

Sen är jag själv ett fan av wago-kontakten, liten smidig med bra känsla i både kontakt och vid anslutning. Samtidigt gillar jag isolerade kontakter.

För att vara extra tydlig, jag försöker inte säga emot eller påstår att kontakterna i förstaposten är dåliga, men vill skapa lite diskussion i ämnet. En konkret parameter att jämföra är ju strömtålighet. Är det en absolut parameter att jämföra eller handlar det mer om vad tillverkaren behagat testa för? Handhar det om hur bra kontakt det är eller är det mer värmeavledning och värmetålighet? Inte för att påstå det har någon betydelse i HiFi-sammanhang, men kul att lära sig mer kring detaljerna.

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav AlbertHall » 2020-12-14 20:07

Varför inte välja låsbara bananer. De sitter som i ett skruvstäd om man drar åt ordentligt. WBT har sådana.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 20:57

Johan_Lindroos skrev:Därför blir min rekommendation: UNDVIK! :!:


Jag har inte följt med i svängarna på sistone så jag kanske slår in öppna dörrar, men jag tolkar att det är Deltrons variant som tappar fjongen. Om man tittar på Wagos variant har fjädern en annan och bättre form där den kan fjädra utmed hela sin längd. Fan också.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 21:09

AlbertHall skrev:Varför inte välja låsbara bananer. De sitter som i ett skruvstäd om man drar åt ordentligt. WBT har sådana.


Därför att de deformerar plastiskt? Det måste finnas ett fjädrande element i förbandet. Stumma förband är skit. Det är därför man drar förband för t.ex 800 A/10 kV med momentnyckel. Om man drar ”utav helvete” blir kontakttrycket mindre hur konstigt det än kan låta. Samma gäller för övrigt alla skruvförband, även hjulmuttrar. De är därför man anger moment - för att försäkra sig om att skruven fortfarande fjädrar.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 21:27

Baffel skrev:Var ärliga, jag blir inte ledsen.


Men då så: de är bajs.

1. Kontaktpinnen är pressad in i kragen, inte i ett stycke.
2. Anslutningen av ledaren verkar inte gastät och dessutom helt stum
3. Tveksamt att materialet (mässing?) fjädrar elastiskt

Jag tycker det är rimligt att titta på hur industrin gör för att ansluta kontakter: lödning, crimpning eller ”cage clamp”. Detta är ingetdera.

Fast man ska inte överdriva problemen. De ser ju ganska lyxiga ut. Att lägga tid på den perfekta banankontakten är inte helt friskt. 8O

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Baffel » 2020-12-14 21:50

Fan vad ledsen jag blir


Nej då. :D Får sättas på kontot - läropengar. :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav AlbertHall » 2020-12-14 21:58

DQ-20 skrev:
AlbertHall skrev:Varför inte välja låsbara bananer. De sitter som i ett skruvstäd om man drar åt ordentligt. WBT har sådana.


Därför att de deformerar plastiskt? Det måste finnas ett fjädrande element i förbandet. Stumma förband är skit. Det är därför man drar förband för t.ex 800 A/10 kV med momentnyckel. Om man drar ”utav helvete” blir kontakttrycket mindre hur konstigt det än kan låta. Samma gäller för övrigt alla skruvförband, även hjulmuttrar. De är därför man anger moment - för att försäkra sig om att skruven fortfarande fjädrar.

DQ-20


Du drar ju bara tills det sitter fast ordentligt. Precis som med hjulmuttrarna. Inga problem alls. Det är ju förövrigt just ett fjädrande element som dessa kontakter har. De ska inte dras "utav helvete". Det är ett missförstånd.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Calleberg » 2020-12-14 22:25

Äh, nu får ni ta er samman. Skruvplintar har använts industriellt i tusen år, att bananer med skruvanslutning för kabeln inte skulle vara tillräckligt bra hemma i vardagsrummet är trams.
Visst är crimpning och fjäderplintar oslagbart i krävande applikationer men att ansluta en förstärkare till högtalare räknas inte dit.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Baffel » 2020-12-14 22:48

Hum , kanske ska behålla mina små sexybananisar då.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Calleberg » 2020-12-14 22:58

Baffel skrev:Hum , kanske ska behålla mina små sexybananisar då.


Tycker jag absolut du ska göra. Nu när du redan köpt dem så kan du ju rädda en mikroskopisk del av planeten genom att ge dem en chans istället för att köpa några andra :D

Du märker ju om de börjar glappa och då är det fritt fram att lägga dem i metallskroten.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav jansch » 2020-12-15 00:36

Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav peterh » 2020-12-15 00:49

jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?

+1
Klämda "spades" i ett skruvförband sitter bra !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-15 01:34

Calleberg skrev:Äh, nu får ni ta er samman. Skruvplintar har använts industriellt i tusen år, att bananer med skruvanslutning för kabeln inte skulle vara tillräckligt bra hemma i vardagsrummet är trams.
Visst är crimpning och fjäderplintar oslagbart i krävande applikationer men att ansluta en förstärkare till högtalare räknas inte dit.


Tycker du att vi håller på att nojja med petitesser? Du har kommit till fel forum. Här finns inget som är för litet för att dra iväg ett par hundra trådsidor. Åhh... Jag minns det som i går: mjukfötter. Om du skriver något som du INTE tror att "vanliga" människor ser ut som frågetecken inför, alternativt hånskrattar åt, så har du formulerat dig fel. Släpp sargen och känn audio-neurosen välla över dig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-15 01:38

peterh skrev:
jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?

+1
Klämda "spades" i ett skruvförband sitter bra !

Nja, det är väl på gränsen för vanliga polskruvar och bör i så fall ha ett definierat moment. Om man skall göra det korrekt alltså... I "riktiga" skruvförband för höga strömmar använder man definitivt inte guldplätering. Däremot en väl definierad kraft som ger rätt kontakttryck över tid.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DQ-20 » 2020-12-15 01:56

jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?


Det kan man fråga sig. För att de passar i polskruvarna? "Proffs" kopplar dock i och ur sina kontakter relativt ofta. Då är det bättre att pläteringen är stryktålig än ultimat motståndskraftig mot oxidation. Tillkommer riktig dragavlastning, låsning och annat "proffsigt". Lustigt nog är polskruvar och banankontakter typiska labb-kontakter. I många andra kontakter, i synnerhet mångpoliga, är hanens stift stumt och det är hålet i honan står för kontakttrycket. Det är liksom lättare att lösa de så eftersom slipper ha det fjädrande elementet mellan kontaktytorna. Dags för en kommission?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav AlbertHall » 2020-12-15 02:04

jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?


Det är väl högtalaranslutningar vi snackar om??? Jag Speakon i slutsteget och låsbara bananer i högtalarna. Varför har jag inte spadar undrar du kanske? Därför att de lossnar är svaret.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav jansch » 2020-12-15 06:43

AlbertHall skrev:
jansch skrev:Jag fattar inte varför man använder banankonakter överhuvud taget i hifianläggningar..... Jag antar att man använder dom enbart för högtalaranslutning.

Att dom används i labmiljö är naturligt och praktiskt där vanligtvis kontaktresistansen inte behöver ligga o milliohm-området. Därutöver är labkontakter inte avsedda för "stationärt bruk" och därför fungerar utmärkt även med silverbeläggning eller riktigt bra med nickel och "rostfritt".

Varför envisas med banankontakter som genom sin storlek har relativt lågt kontakttryck, d v s som gjort för att skapa problem långsiktigt???
Varför väljer "hifivärlden" en kontakttyp som normalt ratas för proffesionell utrustning? Är det så att proffsvärlden består av inkompetenta idioter som inte förstår att lösningar med lågt kontaktryck krävs för att t.ex musiken inte skall tryckas ihop (sämre dynamik! 8O ) - eller någon annan "elegant" nördförklaring?


Det är väl högtalaranslutningar vi snackar om??? Jag Speakon i slutsteget och låsbara bananer i högtalarna. Varför har jag inte spadar undrar du kanske? Därför att de lossnar är svaret.


Nä.....kommer inte ens på tanken. Framförallt inte hifikabelnörd-varianter med tjock guldbeläggning som "flyter".

Varför inte använda Speakon på högtalarlådor oxå? .......och hoppas på att hifiindustrin inte hittar på idiotvarianter som förstör detta utmärkta don.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav DVD-ai » 2020-12-15 08:01

Calleberg skrev:Äh, nu får ni ta er samman. Skruvplintar har använts industriellt i tusen år, att bananer med skruvanslutning för kabeln inte skulle vara tillräckligt bra hemma i vardagsrummet är trams.
Visst är crimpning och fjäderplintar oslagbart i krävande applikationer men att ansluta en förstärkare till högtalare räknas inte dit.


Jag vill bara då nämna att jag vid några tillfällen har stött på ljudanläggningar med klart hörbar och mycket obehaglig distortion som uppstår lavinartat vid höga ljudtryck, och detta har visat sig vara pga olika varianter av bananer med skruvanslutningar för kabeln
Efter att ha säkerställt kontakten så är missljudet borta, ett par gånger har det även varit pga dåligt utförande på själva fjädern i bananen och i dom båda fallen åkte bananerna raka vägen i soporna.

I mitt yrke så är det inte alls ovanligt att problem löses genom att säkerställa anslutningen som är skruvad, installationerna är då typiskt mellan 0-30år.
Trots den låga åldern så är det mycket vanligt att mätfel, överhettning, sporadiska nedstängningar och brutna slingor i allmänhet är just pga skruvanslutningar.
Ja vist man kan argumentera för att detta är installatörerna fel! (Att det ej dras korrekt)
Men jag vill nog ändå påstå att lösningen som sådan är just "något man alltid använt" och inte nödvändigtvis något man borde fortsätta att använda. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Allt ni velat veta om banankontakter men inte vågat fråg

Inläggav Kraniet » 2020-12-15 09:59

Själv använder jag den här typen

Bild

De är lite besvärliga på så vis att jag har svårt att sticka in och dra ut dom för att de sitter så jäkla hårt..

Jag har aldrig varit med om en illaljudande kontakt under de 25 år jag hållt på med hifi. Kanske haft tur?
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster