Ännu en kabeltråd :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-18 19:33

Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!
Bilagor
snoken_3742.jpg
snoken_3742.jpg (67.45 KiB) Visad 1433 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-18 19:43

Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-18 19:46

heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?


Ja, går du ner till 1 meter så räcker de inte fram. Det är den viktigaste parametern. De måste vara tillräckligt långa. De gånger jag möblerat så mina Van den Hul inte nått fram till den bortre högtalaren har jag skarvat med sockerbit o lampsladd sista metrarna. Ingen kan höra någon skillnad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-18 19:49

hifikg skrev:
heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?


Ja, går du ner till 1 meter så räcker de inte fram. Det är den viktigaste parametern. De måste vara tillräckligt långa. De gånger jag möblerat så mina Van den Hul inte nått fram till den bortre högtalaren har jag skarvat med sockerbit o lampsladd sista metrarna. Ingen kan höra någon skillnad.


Lustigkurre...jag tror du förstog vad jag menade.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-18 20:06

hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!


Vad i hel..var det där 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-18 20:07

heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?


Jag tror du skulle bli förvånad över hur liten skillnaden blir! Förutsatt att du inte råkar ha högtalare med impedans om 1 Ohm eller mindre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-18 20:12

Baffel skrev:
hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!


Vad i hel..var det där 8O


En 50.000 dollars kabel från Coconut Audio (det företaget måste du väl känna till??), fast på slutet reades den för 500 dollar o jag fick mitt exemplar gratis.

Sitter nöjd :)

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-18 22:59

Baffel skrev:
hifikg skrev:Kabel i strumpa, försedd med adekvata kristaller och allt. Magiskt!
Om någon bevisligen hör att den låter bättre än vanliga suprakablar eller standard medskick så får hen ta den med sig hem, men fixa bärhjälp!


Vad i hel..var det där 8O


Precis, som från en skräckfilm...fet rälig orm på soffan i vardagsrummet 8O

Dock skithäftigt att den var gratis...liksom för att understryka bruksvärdet.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav MacBruce » 2020-12-18 23:51

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
Almen skrev:Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Man vet ju inte, vad för sk*t som har gått genom de dära kablarna... ;-)


Du menar att de får bättre andrahandsvärde om man bara lirat klassisk musik av hög kvalitet, en tanke så god som någon.


Å andra sidan — om någon har spelat t.ex dansbandsmusik genom dem, är de nog oreparabla... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav I-or » 2020-12-20 13:54

heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?


Nej, med normala högtalare börjar du nog att märka någorlunda tydlig skillnad vid 0,15 mm2. 8O

Med en resistans om 4 ohm för högtalarna har du då tappat ca 1 dB i känslighet vid impedansminium och så har du höjt Q-värdet i basen med ca 11 %, vilket motsvarar ca 1 dB höjning av känsligheten här. +/- 1 dB för frekvensgången lär vara ganska tydligt för en hyggligt känslig lyssnare. Har du lite tur med hur skillnaderna påverkar ditt system kan du t.o.m. tycka att det låter bättre. 8)

Kablarna blir inte ens ljumma med musiksignaler heller, vid 300 W ut från förstärkaren och en toppfaktor om 15 dB kommer effektutvecklingen här att ligga på ca 1 W.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav spiii » 2020-12-20 21:02

MacBruce skrev:Å andra sidan — om någon har spelat t.ex dansbandsmusik genom dem, är de nog oreparabla... ;-)

Eller, vilket gud förbjude, Håkan Hellström.
Ingen kabel i världen kan återhämta sig efter det!

/S@m
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav I-or » 2020-12-21 17:06

Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-21 17:25

I-or skrev:Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.


Det kanske är då man behöver en, eller flera, Entreq jordboxar? Som fällor.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav MacBruce » 2020-12-22 04:42

I-or skrev:Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.


Vid närmare eftertanke: ! — Det blir helt tyst i högpratarna!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-22 10:25

I-or skrev:Dansbandsmusik konfunderar bara elektronerna, Håkan Hellström får dem att fly.


De unga elektronerna verkar ju i alla fall gilla HH.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Griff » 2020-12-23 23:54

I-or skrev:
heliac skrev:Vart går gränsen för fysikens lagar för när det ballar ur? Om man sätter en signalkabel till högtalaren och börjar höja lite grann så måste väl återgivningen få stryk snart. Jag har 2,5 mm2 kablar på 2 meter idag och det räcker säkert mer än väl. Skulle man märka nåt om man gick ner till 1,0 ?


Nej, med normala högtalare börjar du nog att märka någorlunda tydlig skillnad vid 0,15 mm2. 8O

Med en resistans om 4 ohm för högtalarna har du då tappat ca 1 dB i känslighet vid impedansminium och så har du höjt Q-värdet i basen med ca 11 %, vilket motsvarar ca 1 dB höjning av känsligheten här. +/- 1 dB för frekvensgången lär vara ganska tydligt för en hyggligt känslig lyssnare. Har du lite tur med hur skillnaderna påverkar ditt system kan du t.o.m. tycka att det låter bättre. 8)

Kablarna blir inte ens ljumma med musiksignaler heller, vid 300 W ut från förstärkaren och en toppfaktor om 15 dB kommer effektutvecklingen här att ligga på ca 1 W.

Som simpel ingenjör är det är få saker på forumet som ger mig ett så stort leende som när du så enkelt får hokuspokusåsikter att bli fysik.
Tack för dina fina och välgrundade inlägg, inte bara i denna tråden.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav I-or » 2020-12-24 02:19

Tack, jag gör mitt bästa.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav distad » 2020-12-30 12:59

hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505

Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.

I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sida :roll: Behövde du leta länge för att gräva fram den ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav jansch » 2020-12-30 15:47

FBK skrev:
hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505

Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.

I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sida :roll: Behövde du leta länge för att gräva fram den ?


Får man tycka lite allmänt...
PERSONLIGEN tycker inte jag att faktiskt.io är ett "kabelhatarforum". Däremot uppfattar jag faktiskt.io betydligt mer teknikorienterat där många utgår ifrån matematik, fysik och i viss mån kemi. JAG är en av dom och finner "trygghet" i det som kan förklaras eller beskrivas på ett sätt som betyder likadant för alla människor. Detta leder ju också till att JAG blir misstänksam om något inte går att verifiera på ett logiskt eller matematiskt sätt - tyvärr....

Psykoakustik är ju ett typiskt kunskapsområde där "vilket skulle bevisas" normalt inte fungerar och alltifrån individuellt "tyckande" till seriösa "masstester" får näring. FÖR MEJ är det därför nödvändigt att vara tydlig med att hålla isär teknik och psykologi.

Apropå kablar....
Jag blev så jäkla glad när jag i en annan tråd fick se en länk till en högtalarkabel som hade några tekniska data....då kände jag mej "trygg"!

PS. I förra veckan mätte jag lite vibrationer i mitt golv i närheten av högtalarlådorna. För att ha en "referens" körde jag 94dB (dBC "slow") på 1 meters avstånd. Som vanligt "testade" jag mej själv genom att öka volymem tills jag tyckte det var 94dBC........jag gissade 11dB fel!!! Antagligen hade jag haft det för tyst runt omkring mej innan. DS.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav petersteindl » 2020-12-30 15:51

Jag hatar kablar, alla kablar! :twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-30 21:23

FBK skrev:
hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505

Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.

I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sida :roll: Behövde du leta länge för att gräva fram den ?


Nä, den var inte så bra, det kan jag hålla med om, hittade en länk till den i ett annat forum där faktiskt fick skäll för att vi inte tror på något. Läste bara något enstaka inlägg, men ser nu att det var en hel del personliga fejder i den tråden, så vi kan bortse från den länken.
Jag hoppas att många har sparat en massa sköna slantar på att läsa kabeltrådar här och därmed kunnat satsa dem på sådant som verkligen gör skillnad. Musik t ex :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav distad » 2020-12-31 01:50

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Vi är ett "kabelhatarforum" he he

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505

Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.

I den där tråden visar forumet Faktiskt ifrån sin sämsta sida :roll: Behövde du leta länge för att gräva fram den ?


Nä, den var inte så bra, det kan jag hålla med om, hittade en länk till den i ett annat forum där faktiskt fick skäll för att vi inte tror på något. Läste bara något enstaka inlägg, men ser nu att det var en hel del personliga fejder i den tråden, så vi kan bortse från den länken.
Jag hoppas att många har sparat en massa sköna slantar på att läsa kabeltrådar här och därmed kunnat satsa dem på sådant som verkligen gör skillnad. Musik t ex :)

Eller göra som jag lyssna och det blev ganska billigt till slut, ca 1000kr för en massa kabel och kontakter. Men jag har ju också ägt en del dyra kablar genom åren även om det inte varit uppe och nosat på 10.000kr och över.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-31 02:23

Ja för tusan, förutom superultradeluxekabeln från Coconut använder jag Suprakablar för att leda ström, så även jag är lite dum i huvudet, men jag fick dem billigt!
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster