Ännu en kabeltråd :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-17 15:14

Jag har fått möjlighet att låna hem kablar. Har själv aldrig anammat dyra kablar men när chansen fanns att få låna dem tog jag tillfället i akt. Tyvärr har jag sällan tid att "lyssna" så det var ett bra tag sedan jag satt ner och finlyssnade.

Men igår så pluggade jag i samtliga kablar, balanserat i hela signalvägen samt högtalarkablar. Efter en stunds lyssnande knäppte jag av slutsteget och bytte högtalarkablarna till mina gamla enkla kablar. Försteget var på och volymen oförändrad. Samma spår startadeas och jag var helt inställd på att jag inte skulle höra någon skillnad öht. Men det gjorde jag. Ringde omedelbart en kompis med samma intresse så han kom över, och samma procedur kördes igen. Han hade legat och vilat efter jobbet och var lite yrvaken...vi bytte fram och tillbaka 2ggr och spelade samma spår. Han slutsats blev att det spelar aningens starkare med de dyrare högtalakablarna.

Det sitter en "klump" på högtalarkabeln som jag antar inte bara är dekor. Vad kan den innehålla? Kan det vara något som tar ned impedansen så att slutsteget lämnar lite mer effekt och att man därmed upplever nivån som lite högre?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-17 15:43

Låter som Transparent.
Det ni ska göra är att lyssna utan att veta vad ni lyssnar på o försöka pricka "rätt" i ett enkelt protokoll. När det inte lyckas så kommer ni båda att inse att kablarna inte gör någon skillnad och du har sparat en halv förmögenhet på kablar o framtida kabelbyten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-17 15:45

Skulle du ändå vilja ha kablarna kan du snickra ihop dem själv

https://www.instructables.com/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-17 15:58

hifikg skrev:Skulle du ändå vilja ha kablarna kan du snickra ihop dem själv

https://www.instructables.com/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/



Haha...jag hittade precis den tråden :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-17 15:59

Jag och polaren körde test högtalarkablar . Mina från Biltema och hans, minns inte vad de hette . Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel. Det kan jag kolla upp. Det är ju klart att vi hörde skillnad. Hans var klarare, tydligare, liksom luftigare och mer transparanta. Inte konstigt . Hade sett ut annars mot några biltemakablar.

Sen fick vi ett infall . :idea: Vi blidtestar. Sagt och gjort . Resultat . Vi kunde då höra absolut 0 skillnad,zipp ,nada , inget .

Han har ett hyfsat system

Så kan det gå. Så lätt är det att lura sig själv. :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-17 16:08

Lutar åt ett blindtest ikväll :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Almen » 2020-12-17 16:32

Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-17 16:37

heliac

Gör så. Men tänk på att blidtest inte är så lätt att göra . Ansiktsuttryck , kroppsspråk kan avslöja mycket så på med ögonbindel (den som lyssnar , inte den som byter kablar, men det är nog ett ganska självklart påpekande). Ljud . Inga ljud som kan avslöja för den med ögonbindel vilka kablar det rör sig om. Tex om det av någon mysko anledning skulle låta när kablar byts i förstärkaren så helst på med hörselskydd den som lyssnar . Den som byter kablar får ta av dem för den som lyssnar.

Och viktigt ! Ändra absolut inte volymen på förstärkaren , eller insignalen till slutsteget mellan varven ni byter.

Ta tid . Båda kablarna lyssnas på exakt lika länge med samma låtar. Det ska ta lika lång tid att byta kablarna med .

Sen slumpvis ordning .

Gör ni så och hör skillnader så grattis.

P.s om du nu törs ändra rubriken på denna tråd till: blindtest av högtalarkabel, eller vilken kabel ni nu ska testa. Men du måste ha ballar av stål då för hela forumet kommer ikväll avvakta era resultat. Blindtester drar till sig forumister som skit till flugor . :D
Senast redigerad av Baffel 2020-12-17 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-17 16:43

Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Men de små elektronerna sliter ju så hårt på kablarna ju. :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav AlbertHall » 2020-12-17 16:49

Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Kan det vara så att de har råkat spela dem i fel riktning så de blivit förstörda? :-)

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-17 16:51

Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Tvärtom borde dem betinga högre än nypris då man har "bränt in" dem. Minst 2000 timmar krävs för att dyrkablar riktigt skall glänsa :D

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav MorganM » 2020-12-17 16:55

Klumpen på kabeln är nog en som tar bort störningar (magnet).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-17 16:58

Ska se om han har tid ikväll. Men ni som kan det teoretiska...jag läste igenom DIY-tråden. Ett motstånd och en konding tvärsöver ledarna, påverkar det inte impedansen och kanske därmed slutstegets arbete? Eller är det så ringa att det inte är hörbart?

Jag tyckte igår att nåt hände när jag bytte kabel, det står jag fast vid, möjligt att ett blindtest ändrar på det dock. Men det var så det kändes igår, och jag var så himla beredd på noll skillnad. Det lät inte bättre, eller sämre heller för den delen, men det var nåt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-17 17:14

Ingen stress med testet. Gör det när ni känner för det . :D Spännande och intressant.

Vänta vad sa du ska du slänga in kondingar och motstånd någonstans mellan slutsteget och högtalarna?

I vilket fall såklart exakt samma förutsättningar för båda kablarna vid ett blidtest. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-17 17:38

hifikg skrev:Låter som Transparent.


De har väl disekterats på detta forum men det krävs nog Paa för att hitta den tråden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Almen » 2020-12-17 17:51

heliac skrev:Jag tyckte igår att nåt hände när jag bytte kabel, det står jag fast vid, möjligt att ett blindtest ändrar på det dock. Men det var så det kändes igår, och jag var så himla beredd på noll skillnad. Det lät inte bättre, eller sämre heller för den delen, men det var nåt.

Det finns en sak som man alltid kan se, och det är att första bytet alltid indikeras som en hörbar skillnad, oavsett om det är en faktiskt skillnad eller ej. Det är klassisk testpsykologi, och gäller all sorts testning. Det kan vara så att man noterar en detalj vid andra lyssningen som man inte hörde vid den första - men när man byter tillbaka så hör man det lika tydligt igen.

En annan sak - fysisk, inte psykisk - som man bör beakta är att man gnider bort oxid från kontakteringen när man byter kablar, eller att kablarna kanske satt lite dåligt från början, och på så sätt kan ljudet ändras. Men det försvinner å andra sidan senare, när ytorna är rengjorda och kablaget sitter korrekt vid varje lyssning.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-17 17:55

Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Den snabba utvecklingen av just kablar, så klart! Jämför med en tre år gammal mobiltelefon. Än finns det mycket att göra på kabelsidan. Flosklerna är inte slut på långa vägar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-17 17:58

Senast redigerad av hifikg 2020-12-17 18:00, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-17 17:59

Baffel skrev:
Vänta vad sa du ska du slänga in kondingar och motstånd någonstans mellan slutsteget och högtalarna?

I vilket fall såklart exakt samma förutsättningar för båda kablarna vid ett blidtest. :)


Nej..men jag upptäckte ju efter lite surfande att den dyrare kabeln faktiskt har ett motstånd och en konding tvärsöver ledarna...medans min billigare kabel inte har det. Om jag kan höra det eller ej vet jag inte..men det borde vara det som är den största skillnaden dem emellan...förutom priset då :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-17 18:01

Förmodligen kan man, med en låda på magen, addera en massa "skön" färgning som kan upplevas...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-17 18:53



Är du vikarie för Paa? Synd att bildlänkarna är döda.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-18 08:15

Fick inte till något blindtest igår. Men väl ett par timmars test av mig själv som kandidat. Jag brydde mig bara om högtalarkabeln, den tar tyvärr lite tid att byta då min egna billiga kabel saknar bananer mot slutsteget och måste skruvas dit.

Jag lyssnade endast på ett spår och gick in för att jämföra vissa partier. Jag kan inte med säkerhet påstå att kablarna låter exakt likadant, men det är i så fall mycket små skillnader.

Har läst mig till att den ena kabeln har vad som kallas konjugatlänk medans den andra inte har det. Så rent teoretisk borde kablarna kunna låta olika. Men att betala så mycket extra för några ynka småkomponenter i snygg förpackning...då köper jag hellre Single Malt för pengarna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-18 10:15

heliac skrev:
Baffel skrev:
Vänta vad sa du ska du slänga in kondingar och motstånd någonstans mellan slutsteget och högtalarna?

I vilket fall såklart exakt samma förutsättningar för båda kablarna vid ett blidtest. :)


Nej..men jag upptäckte ju efter lite surfande att den dyrare kabeln faktiskt har ett motstånd och en konding tvärsöver ledarna...medans min billigare kabel inte har det. Om jag kan höra det eller ej vet jag inte..men det borde vara det som är den största skillnaden dem emellan...förutom priset då :)


Stopp!

Ja men då mäter du ju INTE skillnad mellan olika kablar utan skillnad mellan kablar med och utan kondingar över ledarna . Det låter för övrigt inte klokt i mina öron. Att fixa till ytterligare komponenter i kedjan utan att ens räkna på vad det kan innebära för ljudet. Vi för väl se om någon med erfarenhet kan berätta vad tusan det kan vara för magiska kondingar du har fått tag i.

Användarvisningsbild
heliac
 
Inlägg: 740
Blev medlem: 2009-09-04

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav heliac » 2020-12-18 10:29

Baffel skrev:
heliac skrev:
Baffel skrev:
Vänta vad sa du ska du slänga in kondingar och motstånd någonstans mellan slutsteget och högtalarna?

I vilket fall såklart exakt samma förutsättningar för båda kablarna vid ett blidtest. :)


Nej..men jag upptäckte ju efter lite surfande att den dyrare kabeln faktiskt har ett motstånd och en konding tvärsöver ledarna...medans min billigare kabel inte har det. Om jag kan höra det eller ej vet jag inte..men det borde vara det som är den största skillnaden dem emellan...förutom priset då :)


Stopp!

Ja men då mäter du ju INTE skillnad mellan olika kablar utan skillnad mellan kablar med och utan kondingar över ledarna . Det låter för övrigt inte klokt i mina öron. Att fixa till ytterligare komponenter i kedjan utan att ens räkna på vad det kan innebära för ljudet. Vi för väl se om någon med erfarenhet kan berätta vad tusan det kan vara för magiska kondingar du har fått tag i.


Det är inget jag fått tag i...utan kabeln är sådan från leverantör.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Almen » 2020-12-18 10:33

Baffel skrev:
heliac skrev:
Baffel skrev:
Vänta vad sa du ska du slänga in kondingar och motstånd någonstans mellan slutsteget och högtalarna?

I vilket fall såklart exakt samma förutsättningar för båda kablarna vid ett blidtest. :)


Nej..men jag upptäckte ju efter lite surfande att den dyrare kabeln faktiskt har ett motstånd och en konding tvärsöver ledarna...medans min billigare kabel inte har det. Om jag kan höra det eller ej vet jag inte..men det borde vara det som är den största skillnaden dem emellan...förutom priset då :)


Stopp!

Ja men då mäter du ju INTE skillnad mellan olika kablar utan skillnad mellan kablar med och utan kondingar över ledarna .

Jo, om den ena kabeln är konstruerad med en inbyggd R/C-länk så är det väl logiskt att börja med att lyssna på kablarna precis som de är.

Sedan kan man väl - beroende på vad lyssningstestet ger - testa att koppla in samma R/C-länk på den andra kabeln, eller att ta bort den befintliga R/C-länken och jämföra två nakna kablar.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-18 10:44

Jag byggde en LTS-kabel( 20 ledare?) med konjugatlänk för många år sedan. Högtalarna var på 4 Ohm och förstärkaren var riktigt mög. Med kabeln skulle förstärkaren se 8 Ohms nominell impedans, om jag minns rätt. Skillnaden var stor i basen. Det lät som att högtalarna gick en oktav djupare. På ett senare system med ordentlig förstärkare så upplevde jag ingen skillnad mot vanliga kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-18 12:23

Vi är ett "kabelhatarforum" he he

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=12505

Själv gillar jag mina kablar alldeles väldigt, blir sååå tyst utan dem.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav MacBruce » 2020-12-18 17:05

Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Man vet ju inte, vad för sk*t som har gått genom de dära kablarna... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav hifikg » 2020-12-18 18:06

MacBruce skrev:
Almen skrev:
Baffel skrev:Hyfsat dyra runt 10 000 kr nya, han hade köpt dem begagnade för 1500 om jag inte minst fel.

Det där är roligt, alla som har dyrkablar har betalat några tusen för dem begagnat, men nypris var alltid minst 10 ggr så mycket. Undrar vad det är som gör att kablar slits så mycket så att de tappar så himla mycket i andrahandsvärde? :D


Man vet ju inte, vad för sk*t som har gått genom de dära kablarna... ;-)


Du menar att de får bättre andrahandsvärde om man bara lirat klassisk musik av hög kvalitet, en tanke så god som någon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ännu en kabeltråd :)

Inläggav Baffel » 2020-12-18 18:16

Han ska sälja dem nu! Endast 1300 kr passa på!
Skojar. Han gick det hela med en klackspark , sa typ jaha där ser man på.

Sen om man vill att högtalarkablarna ska låta bättre så köp:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... belstrumpa

Gäller bara att intala sig själv att det låter bättre . :mrgreen:
Fast det är klart de kan ju se lite snyggare ut. Funderar på att klä in mina billiga kablar.
:!: :Ja det måste man ju göra ifall man någon gång säljer något hifi och köparen kommer på besök och ska lyssna. Den personen lör tänka wow den för killen kan sina kablar/hifi. Ho ho.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster