effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 10:33

Håller på att testa i en högtalare att byta en diskant med aluminium-dome mot en med aluminiumoxid-dome (keramik).

Det nya elementet har lägre max effekt spec. förmodligen beroende på att man har förlorat den extra kylning som metalldomen erbjöd.
Elementen är i stort sett identiska förutom material i själva dome.

Elementen:

https://sbacoustics.com/product/sb26adc ... DdjsgkKHFQ

https://sbacoustics.com/product/sb26cdc ... i7ikokZEtY

Om man då spelar starkt så att det keramiska elementet får högre talspole temperatur än aluminiumdome element... hur påverkar det ljud/utsignal?

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2020-12-19 10:38, redigerad totalt 1 gång.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav juanth » 2020-12-19 10:38

Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 10:42

Du får termisk kompression, dvs lägre utsignal/känslighet som följd av stigande resistans.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 10:43

juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.


Det är ju i den applikationen det testas men känslighet räcker inte till i diskant för att köra den med 4 Ohm Wavecor bas. Kanske kan funka med 8 Ohm Wavecor. Har dock inte testat 8 Ohm bas i den lådan.... bara i OA52.

Frekvensgången är ju smått otrolig i Keramikelementet.... 30 graders riktning faller ju nästan inget och följer O grader upp till 25000 Hz.

Vi testar det nu med Purifi-basen som då har lägre känslighet (3 dB jmf med Wavecore) och ger möjligheter till detta test.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 10:43

jonasp skrev:Du får termisk kompression, dvs lägre utsignal/känslighet som följd av stigande resistans.


Hur mycket uttryckt i dB?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 10:56

Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 11:45

jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.


Kommer den välventilerade (4 lagers lång talspole på glasfiber bobin) Purifi basen att "följa med" och ge samma fenomen vid samma in-effekter...?

Om diskant börjar komprimera "linjärt" (adderat motstånd) vid mycket starka ljudnivåer kanske det nästan kan vara en fördel :) Visst ljudkaraktären kommer att kantra över mot en "mörkare" återgivning men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyssnar vid höga ljudtryck.

I många andra fall (kanske inte med just Purifibasen) börjar ju basen komprimera mekaniskt och ljudkaraktären kan skifta åt det ljusare hållet vid pressad högtalare med höga ljudtryck.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 12:24

avr7000 skrev:Håller på att testa i en högtalare att byta en diskant med aluminium-dome mot en med aluminiumoxid-dome (keramik).

Det nya elementet har lägre max effekt spec. förmodligen beroende på att man har förlorat den extra kylning som metalldomen erbjöd.
Elementen är i stort sett identiska förutom material i själva dome.

Elementen:

https://sbacoustics.com/product/sb26adc ... DdjsgkKHFQ

https://sbacoustics.com/product/sb26cdc ... i7ikokZEtY

Om man då spelar starkt så att det keramiska elementet får högre talspole temperatur än aluminiumdome element... hur påverkar det ljud/utsignal?

Stefan


Det är egentligen samma dome som aluminiumdomen. Aluminiumdomen är svarteloxerad. Keramikdomen är aluminiumdomen eloxerad fast under en betydligt längre tid så att skiktet nästan blir genomgående eller helt genomgående. Sedan sker en härdningsprocess så att kristallerna formeras. Det är samma procedur som Thiel/Ceratec elementen, men jag förstod det som att SB inte har genomgående oxid, om de inte ändrat sedan jag pratade med dem angående detta. Det keramiska är alltså aluminiumoxid. Varför de tål mindre effekt vet jag inte. Jag har för mig att värmeledningen är god, men densiteten ökar något och då ökar värmekapacitiviteten något.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 12:54

Värmeledningen för aluminium oxid är är mycket sämre är för aluminium.

typ 25 W/m•°K för aluminiumoxid

240 W/m•°K för aluminium.


Aluminiumoxid dome tillverkas förmodligen på typ samma sätt som Theil partner gjorde.
Man kör eloxeringsprocessen så länge att nästan all aluminium i aluminum-dome omvandlas till aluminiumoxid.

Genomskärning av Theil parners membran visade ett litet "streck" i mitten som var den sista resten av aluminiummembran som eloxerats helt från båda sidor.

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2020-12-19 12:58, redigerad totalt 1 gång.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 12:56

Svarteloxeringen av den vanliga aluminiumdomen är bara 15-30 µm tjock och är svart av estetiska skäl och eller "heat dissipation"
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 13:14

avr7000 skrev:Svarteloxeringen av den vanliga aluminiumdomen är bara 15-30 µm tjock och är svart av estetiska skäl och eller "heat dissipation"


Jag vet, på 90-talet lämnade jag in frontpaneler till mina slutsteg för eloxering hos Eloxalverken, tror jag de hette. De djupeloxerade upp till 150-280 um. Man kunde välja. Deras eloxering var på aluminiumdelar som var utomhus i krävande miljö och de hade massor med fina olika färger.

Att Aluminiumoxid hade så pass mycket sämre värmeledningsförmåga visste jag inte. Trodde det var ungefär samma.

Om man inte eloxerar igenom så spricker skiktet inte lika lätt vid slag som då det är genomeloxerat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 14:40

avr7000 skrev:
jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.


Kommer den välventilerade (4 lagers lång talspole på glasfiber bobin) Purifi basen att "följa med" och ge samma fenomen vid samma in-effekter...?

Om diskant börjar komprimera "linjärt" (adderat motstånd) vid mycket starka ljudnivåer kanske det nästan kan vara en fördel :) Visst ljudkaraktären kommer att kantra över mot en "mörkare" återgivning men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyssnar vid höga ljudtryck.

I många andra fall (kanske inte med just Purifibasen) börjar ju basen komprimera mekaniskt och ljudkaraktären kan skifta åt det ljusare hållet vid pressad högtalare med höga ljudtryck.


8O Jag har kämpat för att minimera termisk kompression i mina konstruktioner!

Vet inte hur Purifi-basen uppför sig med avseende på termisk kompression, det är något jag gärna hade undersökt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 15:34

jonasp skrev:
avr7000 skrev:
jonasp skrev:Ja det beror ju på, men kolla på soundstage högtalartest, de mäter termisk kompression ibland. Effekten är mycket påtaglig.


Kommer den välventilerade (4 lagers lång talspole på glasfiber bobin) Purifi basen att "följa med" och ge samma fenomen vid samma in-effekter...?

Om diskant börjar komprimera "linjärt" (adderat motstånd) vid mycket starka ljudnivåer kanske det nästan kan vara en fördel :) Visst ljudkaraktären kommer att kantra över mot en "mörkare" återgivning men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyssnar vid höga ljudtryck.

I många andra fall (kanske inte med just Purifibasen) börjar ju basen komprimera mekaniskt och ljudkaraktären kan skifta åt det ljusare hållet vid pressad högtalare med höga ljudtryck.


8O Jag har kämpat för att minimera termisk kompression i mina konstruktioner!

Vet inte hur Purifi-basen uppför sig med avseende på termisk kompression, det är något jag gärna hade undersökt.


Det jag menar och undrar är:
Jag vet att den med aluminiumdome tål väldigt mycket effekt.
vi körde 1000 W Icepower1000asp under lång tid innan plastlinsen slogs av, smälte, talspole brann och lim smälte....

Bild

Bild

Bild

Bild


Om man nu med keramikmembran får sämre värmeavledning kan ju följande hända...

1. katastrofen ovan händer tidigare :)

2. termisk kompression inträder tidigare än med aluminiumdomen och kan påverka ljudet...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 15:58

Ja det beror ju lite på vad som hände. Rimligen händer det lite tidigare med oxiddomen om det är ett rent termiskt fenomen, men om det är en enskild transient som har fått det att slå för långt är nog effekttåligheten likvärdig mellan dem. Jag har åstadkommit liknande skada på en Seas H534, vilket berodde på att jag skulle göra en enkel distmätning och fumlade med inställningarna. Jag hade fel skalfaktor vilket medförde 10 ggr högre spänning. Med ett sinussvep så innebär det alltså kontinuerlig effekt med 0 i crestfaktor :D

Talspolen såg ut ungefär som din på bilden efteråt.

Jag tror det är svårt att bygga en partysäker oa51.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 16:18

En hel del termiskt skulle jag tro....
Man ser på baksidan av plastlinsen att den har deformerats (över tid) av strålningsvärmen från närliggande svart aluminiumdome.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav Baffel » 2020-12-19 17:05

Men det är väl bara bra att köra på så hårt tygen håller och mer därtill , dvs tills det brister. I alla fall om syftet är att skapa något som ska säljas på den kommersiella marknaden. Jag hade ju tex aldrig köpt en bil om jag inte visste att fordonstillverkaren kört skiten ur hyfsat många när de tog fram en ny modell. Speciellt omfattande test vad det gäller krocksäkerheten. Nu är ju inte högtalare frågan om liv eller död, men ändå. Effekttåligheten vill man ju ändå veta. :)

Om man köper något vill man ju veta vad grejerna klarar av. Var gränserna går.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav Tangband » 2020-12-19 20:41

jonasp skrev:Du får termisk kompression, dvs lägre utsignal/känslighet som följd av stigande resistans.


Jag fick rådet av en känd konstruktör inför HYBRIDDIST-bygget att driva diskanterna aktivt med ett motstånd i serie med pluspolen. På så vis kan den termiska kompressionen minska en aning och det blir på intet sätt sämre med motståndet eftersom diskanten ju inte spelar i EMK området. Man förlorar lite effektivitet men får ett bättre, mindre pressat ljud i diskantområdet.

Högtalare med passiva delningsfilter har ju oftast ”redan” ett motstånd i serie eftersom diskantens känslighet ofta behöver dämpas. Därav den mindre termiska kompressionen i många passiva högtalare , jämfört med direktkopplade element i de flesta aktiva konstruktioner.

Kanske är diskantelement med metallmembran redan från födseln genom sin konstruktion mindre känsliga för termisk kompression?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav Tangband » 2020-12-19 20:50

avr7000 skrev:
juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.


Det är ju i den applikationen det testas men känslighet räcker inte till i diskant för att köra den med 4 Ohm Wavecor bas. Kanske kan funka med 8 Ohm Wavecor. Har dock inte testat 8 Ohm bas i den lådan.... bara i OA52.

Frekvensgången är ju smått otrolig i Keramikelementet.... 30 graders riktning faller ju nästan inget och följer O grader upp till 25000 Hz.

Vi testar det nu med Purifi-basen som då har lägre känslighet (3 dB jmf med Wavecore) och ger möjligheter till detta test.

Stefan


Tycker du att cdc- elementet även låter bättre än adc elementet ? Intressant om det kommer en ny favorit...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 20:55

Ja, den där effekten finns och det beror på att effektmotståndet inte ökar resistansen i motsvarande grad som talspolen. De åtgärder som jag tagit till har mer varit av typen att höja spänningskänsligheten och dela med branta filter. Det förstnämnda medför automatiskt att det finns en icke-insignifikant resistans framför diskanten, men summerar man alla effekterna är det den minsta bonusen. Sedan är man i praktiken ofta hämmad av diskantens egna spänningskänslighet vilket begränsar hur mycket impedans man kan ha framför.

Vi vill ju inte elda upp effekten från de stora slutstegen i dämpmotstånd heller....
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 20:56

Stefan, hur mycket baffelsteg har du i praktiken i OA51.N-filtret? Kan du verkligen tillgodoräkna dig hela spänningskänsligheten hos Wavecor-basen?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 21:09

I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav jonasp » 2020-12-19 21:15

petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.

Mvh
Peter


96,5 dB vid 2,83 V är ovanligt högt och väldigt bra. Är det TeXtreme-kalotten? Det torde finnas förutsättningar för både låg distorsion och låg kompression med ledning av vad du skriver, även om delningen ligger ganska lågt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 22:08

jonasp skrev:
petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.

Mvh
Peter


96,5 dB vid 2,83 V är ovanligt högt och väldigt bra. Är det TeXtreme-kalotten? Det torde finnas förutsättningar för både låg distorsion och låg kompression med ledning av vad du skriver, även om delningen ligger ganska lågt.


Jag kommer att köra mina OA51 med Purifi och BlieSMa T34A-4 som har 96 dB i verkningsgrad.... Så i den konfigurationen har jag inga problem med termisk kompression.
Vi håller dock också på med OA51 Purifi med SB acoustics diskanterna och testar. Aluminiumvarianten har ca 2 Ohm seriemotstånd och Keramikvarianten har ca 1 Ohm i serie.
Senast redigerad av avr7000 2020-12-19 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 22:10

jonasp skrev:Stefan, hur mycket baffelsteg har du i praktiken i OA51.N-filtret? Kan du verkligen tillgodoräkna dig hela spänningskänsligheten hos Wavecor-basen?


Väldigt lite.... Vi kör typ 1 mH 6 dB/oktav till 4 Ohms basen.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-19 22:13

Tangband skrev:
avr7000 skrev:
juanth skrev:Har inte med din fråga att göra men den med keramik ser ut att ha något mer att ge i översta diskanten och något bättre spridning i 30 graders off axis. Borde vara ett litet lyft i .N det.


Det är ju i den applikationen det testas men känslighet räcker inte till i diskant för att köra den med 4 Ohm Wavecor bas. Kanske kan funka med 8 Ohm Wavecor. Har dock inte testat 8 Ohm bas i den lådan.... bara i OA52.

Frekvensgången är ju smått otrolig i Keramikelementet.... 30 graders riktning faller ju nästan inget och följer O grader upp till 25000 Hz.

Vi testar det nu med Purifi-basen som då har lägre känslighet (3 dB jmf med Wavecore) och ger möjligheter till detta test.

Stefan


Tycker du att cdc- elementet även låter bättre än adc elementet ? Intressant om det kommer en ny favorit...


Fick hem dem igår och har inte hunnit testa ännu..... de sitter i Magnus högtalare just nu och han lyssnar och jämför. Återkommer med intryck senare.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav petersteindl » 2020-12-19 23:13

jonasp skrev:
petersteindl skrev:I äggen har jag 2 seriekopplade 4 ohms diskanter där var och en har en känslighet på 96,5 dB (2,83v/1m). Sedan tar jag ner diskanten något med motstånd. 3e ordningens filter vid 1600 Hz. Titanbobin.

Mvh
Peter


96,5 dB vid 2,83 V är ovanligt högt och väldigt bra. Är det TeXtreme-kalotten? Det torde finnas förutsättningar för både låg distorsion och låg kompression med ledning av vad du skriver, även om delningen ligger ganska lågt.


Nej, jag har valt att inte använda TeXtreme-kalotten. Jag använder fabric. Båda har lika harmonisk dist. Fabric har dock snyggare frekvensgång för min applikation. Egentligen har samtliga fabriksproducerade Bremendiskanter jag fått drygt 97 dB (2,83v/1m) och det är hög känslighet.
Bremendiskanten har titanbobin som är 30 um tjock. Original har aluminiumbobin 50 um tjocklek. Det går ganska stora flöden/fält i bobinen. Med titan blir det väsentligen mindre flöden i bobinen. Jag och Lilltroll håller på att reda ut just alla olika flöden/fält och strömmar runt magnetkretsen. Snacka om komplicerat med dynamiska högtalarelement om man vill ha totalkontroll över allt som händer och fötter. Vi är inte klara ännu och innan vi är klara tänker jag inte ta fram någon ny variant. Jag är rätt nöjd med den diskant jag har. Jag har även SB Berylliumdiskanterna hemma. De har distinktare diskant högst upp på cymbaler men färgar något mer på röster. Man ser en viss olinjäritet runt 2 kHz i impedanskurvan på Berylliumvarianten som jag inte gillar. TeXtreme-kalotten mäter därvidlag ganska lika som Beryllium och jag förmodar att de har samma lilla problem på röster. Alla Scan Speak jag provat, och det är många, låter orent i jämförelse. Jag har en uppsjö olika diskanter hemma från olika fabrikanter, bl.a. dessa SB aluminiumdiskanter som jag tipsade AVR7000 om, men jag har ännu inte skaffat den keramiska varianten. Jag har heller inte testat Bliesma 34 mm som jag bedömer som de mest intressanta Bliesma. Jag har dock kollat in Bliesma under några år. De har utvecklats med åren. Skulle jag använda Bliesma så skulle jag dock direkt få dem att göra en rätt stor ändring.

SB Aluminiumdiskant har för låg känslighet för att passa äggen. Den är även lite mer färgad och tillbakadragen än Bremendiskanterna. Aluminiumdiskanten är jämförelsevis beslöjad. Den är dock väldigt trivsam att lyssna på. Skulle jag använda den så skulle jag konstruera en betydligt större motor med ungefär 2,2 Tesla i gapet. Då måste järnet bytas ut mot annat exotiskt magnetiskt ledande material. Då kommer dess Qe gå ner till ungefär 0,5 eller lägre. Jag ämnar troligtvis ta fram ett sådant högtalarelement och då i specialutförande för anpassning till Bremen Waveguide. Med waveguide är mindre membran en stor fördel i oktaven mellan 10-20 kHz. Jag skulle då kunna ta fram sådana med 6-7 dB högre känslighet än originalet + det som waveguiden ger, men jag vill nog testa den keramiska varianten först. Det är både för och nackdel med mindre diameter på talspole.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-20 00:00

Är bobinen verkligen 30 µm tjock???? inte 300 µm.
Aluminiumfolie ör 15 µm tjock.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav avr7000 » 2020-12-20 01:01

avr7000 skrev:Är bobinen verkligen 30 µm tjock???? inte 300 µm.
Aluminiumfolie ör 15 µm tjock.

Stefan


Hmm kan nog stämma.... jag har 0.1 mm rostfri shimsplåt på jobbet och den är väldigt styv...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav petersteindl » 2020-12-20 01:09

avr7000 skrev:Är bobinen verkligen 30 µm tjock???? inte 300 µm.
Aluminiumfolie ör 15 µm tjock.

Stefan


Japp, titanbobinen är 30 um och aluminiumbobinen är 50 um tjock d v s både SB och Scan Speak har samma tjocklek på sina bobiner i domediskanterna. Till Midwoofern är bobinerna något tjockare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: effekt av uppvärmning talspole-tråd i diskant?

Inläggav I-or » 2020-12-20 02:32

Generellt sett är bobinen för tunn för att ge tillräckligt låg termisk resistans för att kunna leda bort värmen till kalotten annat än i mindre grad. Mellan de båda elementen skiljer effekttåligheten endast med 20 %, vilket motsvarar mindre än 1 dB. För en fullständigare analys bör man dock lägga till känslighetsskillnaden och då landar man totalt på ca 2 dB större marginal till effekttålighetsgränsen för aluminumkalotten för en given ljudtrycksnivå.

I praktiken handlar det inte så mycket om risken för att elda upp diskanterna som graden av termisk kompression och här vinner aluminiumkalotten med just ca 2 dB, vilket inte är helt försumbart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster