Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-20 17:30

Snokade jag upp.

Titel på exemelsarbetet är :
Besparingsmöjligheter vid högtalarkonstruktion genom kompensering med digital signalbehandling

Denna rapport har skrivits som examensarbete på Högskole-ingenjörsprogrammet i Elektroteknik vid Uppsala universitet.

1.2 Problemställning
Ändamålet med detta arbete är att utvärdera huruvida det finns ekonomiska besparingar och ljudkvalitetsmässiga vinningar att göra genom att anpassa en
högtalares konstruktion specifikt för ändamålet att användas tillsammans med DSP.

Nyckelord: DSP, högtalare, delningsfilter, kostnadsbesparingar


https://www.uppsatser.se/uppsats/eace65282c/

Jag återkommer med någon fråga. Intressant rapport . Måhända basic för I-or och tex Peter ,men ändå. Lite smått och gott fanns det allt däri. :)

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Kompensering med digital signalbehandling

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-20 18:05

Jag har inte läst igenom pdf:en utan bläddrade ner till slutsatser:

"Mätresultaten indikerar att det finns besparingar att göra genom att bestycka högtalare med billigare element och enklare delningsfilter och behålla återgivning genom användning av DSP."

Kii Three / BXT för 350 000 kr är ett bra exempel. Den använder sig av Seas DXT diskant á 600kr och Peerless 6,5" á 200kr.

Edit:

Dem tre viktigaste punkterna för en mäklare: Location. Location. Location.
Dem tre viktigaste punkterna för en lyssnare: Frekvensgång. Frekvensgång. Frekvensgång.

Eller som I-or uttryckte det i en annan tråd: "Först kommer frekvensgången i lyssningspositionen, sedan kommer ingenting och sedan ingenting."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Tangband » 2020-12-21 22:19

Denna har jag läst. Den är intressant .
Det bästa resultatet får man nog då man kombinerar bra know-how med dsp teknik OCH bra element.
Inte bara för att spara pengar.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-21 22:28

Lite intressanta mätningar där hittade ett diskantelement jag använder mig av Fountek NeoCD3.0
som ursprungligen kommer från XTZ.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav I-or » 2020-12-23 01:16

Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.

Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Kalejdokom » 2020-12-23 02:16

Hm. Av resonemangen tidigare i tråden får man intrycket att alla element låter likadant om man ställer frekvenskurvan lika via en dsp. Men så enkelt är det ju inte. Kan man säga något generellt om vilka egenskaper som främst påverkar ljudet, förutom den uppmätta frekvensgången?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-23 03:21

Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-23 03:26

Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.

Fast det är klart stoppar du in något riktigt uruselt bränsle i F1an så kanske Volvon med bra soppa kan komma ikapp.

Fanfaktiskt
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2020-11-16

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-23 07:46

Kalejdokom skrev:Hm. Av resonemangen tidigare i tråden får man intrycket att alla element låter likadant om man ställer frekvenskurvan lika via en dsp. Men så enkelt är det ju inte. Kan man säga något generellt om vilka egenskaper som främst påverkar ljudet, förutom den uppmätta frekvensgången?

Om frågan riktas till mig så rankar jag frekvensgången vid lyssningsplats(erna), dvs inkl jämn spridning, som den viktigaste parametern följt av elementkvalité och rummets påverkan, förutsatt att man har tillgång till DSP. Kii Three har t ex en mycket kapabel diskant, men det var priset jag hakade upp mig på.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Tangband » 2020-12-23 08:15

Fanfaktiskt skrev:
Kalejdokom skrev:Hm. Av resonemangen tidigare i tråden får man intrycket att alla element låter likadant om man ställer frekvenskurvan lika via en dsp. Men så enkelt är det ju inte. Kan man säga något generellt om vilka egenskaper som främst påverkar ljudet, förutom den uppmätta frekvensgången?

Om frågan riktas till mig så rankar jag frekvensgången vid lyssningsplats(erna), dvs inkl jämn spridning, som den viktigaste parametern följt av elementkvalité och rummets påverkan, förutsatt att man har tillgång till DSP. Kii Three har t ex en mycket kapabel diskant, men det var priset jag hakade upp mig på.


+1.
Fundering..... Man kan väl även vända på resonemanget och konstatera att världens bästa element med ojämn frekvensgång och ojämn spridning i en viss konstruktion tillsammans med en diskant kommer att låta sämre än ett standardelement där man elektroniskt korrigerat så det blir rakt.
...Inom vissa gränser, dvs distorsionen bör väl vara under 1 % och att man spelar under klippgränsen. Fasgången får inte vara fel heller vid delningen.

Men - ett kanon-element som equaliserats till perfektion och sprider bra borde förstås vara ännu bättre :)

En rak tonkurva och spridning ihop med en diskant borde kanske vara krav nr 1 ? Sedan kommer de andra kraven , men är inte nummer 1 fixat så blir det aldrig bra.

Purifi-högtalaren som testades i audioscoïencereview är kanske ett bra exempel på ett jättebra element vars resultat blivit försämrat pga dåligt konstruerat filter eller trasig konstruktion.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-23 09:07

Ett element kan ha hög distorsion trots rak frekvenskurva. Om dist blandas in i ekvationen hur faller det då ut Tang och Fan?

Sen audioscience Amir och Purifi det var väl mer något kardinalfel om det var på elementet (det går inte göra något vettigt med ett trasigt element) eller om det var någon komplett felaktig högtalarkonstruktion . Det var väl så pass fel att det väl egentligen inte kan betraktas som en utvärdering av ett element. Det var en infekterad diskussion om det här för ett tag sedan. Vi kanske inte ska öppna det locket igen. Se tråd om Purifi.
viewtopic.php?f=3&t=70721

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav jonasp » 2020-12-23 10:46

I-or skrev:Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.

Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.


I praktiken finns inte så många hifi högtalare där man utelämnat det passiva filtret och snyggat till frekvensgången med EQ. Jag minns bara två på rak arm, nämligen någon aktiv NHT (Xd?) och JBL M2. En dag ska jag göra en sådan högtalare, men deblir ju tyvärr rätt komplexa och lite opraktiska om man inte kan integrera elektroniken själv.

Ett alternativ är att göra en högtalare med passivt filter, så den kan drivas med en förstärkarkanal, men bara optimera delningsfiltret för spridning, distorsion och effekttålighet, och sedan optimera frekvensgången i ett externt aktivt filter. Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag tycker är smartast. Personligen tycker jag det är lättare att designa passiva filter, men jag är antagligen knasig.

Här är M2 - med vinprovartermer och allt:

https://hifi-musik.se/upload/documents/ ... _56-59.pdf
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Tangband » 2020-12-23 11:00

jonasp skrev:
I-or skrev:Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.

Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.


I praktiken finns inte så många hifi högtalare där man utelämnat det passiva filtret och snyggat till frekvensgången med EQ. Jag minns bara två på rak arm, nämligen någon aktiv NHT (Xd?) och JBL M2. En dag ska jag göra en sådan högtalare, men deblir ju tyvärr rätt komplexa och lite opraktiska om man inte kan integrera elektroniken själv.

Ett alternativ är att göra en högtalare med passivt filter, så den kan drivas med en förstärkarkanal, men bara optimera delningsfiltret för spridning, distorsion och effekttålighet, och sedan optimera frekvensgången i ett externt aktivt filter. Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag tycker är smartast. Personligen tycker jag det är lättare att designa passiva filter, men jag är antagligen knasig.

Här är M2 - med vinprovartermer och allt:

https://hifi-musik.se/upload/documents/ ... _56-59.pdf



Meridian var väl först att göra seriösa dsp filter i hifihögtalare.
Phillips gjorde en dsp modell för länge sedan som lät förfärligt.
Linn använder exakttekniken i 6 modeller med individuellt uppmätta element som är korrigerade med dsp teknik.


Iövrigt som du skriver, inte så många inom hifi , men väldigt många inom studio har dsp i sina aktiva filter....
Jbl 305, Genelec 8330 och många fler använder dsp i sina filter inte bara för delningen, utan även för peq och EQ.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav jonasp » 2020-12-23 12:42

Hur kunde jag glömma Meridian! Jag tar mig för pannan. De borde stått först på min lista.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav I-or » 2020-12-23 13:39

Jag vill t.o.m. påstå att om högtalaren hade uppfunnits idag, så hade den aldrig varit annat än aktivt driven och försedd med DSP som inte bara förhöjde ljudkvaliteten utan även var försedd med alla upptänkliga skyddsfunktioner. Nu finns dessa tingestar i och för sig redan - i den betydligt mer rationella proffsljudvärlden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav petersteindl » 2020-12-23 13:45

Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav jonasp » 2020-12-23 14:06

petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.

Mvh
Peter


Du tänker på Canton Digital 1?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Bill50x » 2020-12-23 14:16

petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.

Jodå. Jag var där. och det lät fördj-igt. Hade sällskap med en tjej i hissen på väg hem och hon sade att det var det värsta hon hört på mycket länge.

Vasst och distat var mitt bestående intryck som fick mig att sky automatisk frekvenskompensering väldigt länge.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav petersteindl » 2020-12-23 14:21

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.

Mvh
Peter


Du tänker på Canton Digital 1?


Så kanske de hette. Jag minns inte. De fick utmärkelser både här och där. Satt man exakt i rätt punkt i sweet spot så kanske det funkade. Övriga fick det sämre. :lol: :|

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav jonasp » 2020-12-23 14:39

Ja, men med den helt vansinniga utformningen på koaxialelementet är det inte annat att vänta. Frekvensgången utanför huvudloben kommer skilja sig kraftigt från den rakt fram, dessutom med kamfiltereffekter. Undrar vad de tänkte. Att DSPn magiskt skulle lösa allt? Ambitionen med den högtalaren var ju iofs att kompensera både rum och högtalare, vilket skiljer rätt kraftigt från att ”bara” optimera högtalaren.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-23 14:48

Har inte Nattlorden ett par sådana Canton?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav hifikg » 2020-12-23 14:54

Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.


Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Tangband » 2020-12-23 15:05

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.

Mvh
Peter


Du tänker på Canton Digital 1?


Så kanske de hette. Jag minns inte. De fick utmärkelser både här och där. Satt man exakt i rätt punkt i sweet spot så kanske det funkade. Övriga fick det sämre. :lol: :|

Mvh
Peter


Jag kom ihåg reklamen för Canton digital 1.
Den påminde lite om Phillips ”Pure, perfect sound, -forever ” 1982 angående Cd-systemet och hade väl lika fel :P

Yamaha släppte en dsp-processor 1985 som hette dsp-1. Med den kunde man enligt reklamen då välja vilka konsertsalar man ville ha att lyssna på sina favoritskivor :)

Lite kul att komma ihåg hur dessa lanserades , samtidigt var tekniken ny så det var nog inte så svårt att få köpare även fast det lät illa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav I-or » 2020-12-23 15:23

hifikg skrev:
Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.


Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.


:mrgreen:

Eller när Sabine Schmitz i Top Gear körde Nordschleife på Nürburgring på strax över 10 minuter i en... Ford Transit Diesel https://youtu.be/5KiC03_wVjc.

(Bakgrunden var att en nöjd Jeremy Clarkson efter mycket träning klarade banan på 9:59 i en Jaguar och Sabine kontrade med att hon kunde göra det med en standard-van. Hennes rekord har blivit utraderat idag, men det är otroligt vad en skicklig förare kan göra med nästan vilket skräp som helst.)


Vad gäller Canton Digital 1, så hade jag inget minne av det häpnadsväckande idiotiska koaxialelementet som måste vara alla diffraktionsproblems moder (för en någorlunda seriös högtalare), men det är alltid kul med lite gamla ingenjörsmässiga "brain farts". Problemen hade såvitt jag vet ingenting att göra med DSP-kontrollen, dock.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Tangband » 2020-12-23 15:34

Såhär såg Philips ”heldigitala” högtalare ut. Dss930 från 1993.

Digitala delningsfilter och två slutsteg per högtalare. Delning vid 4 kHz vilket innebar att båda 5-tummarna spelade upp till delningen.

Det jag minns av denna var lysande recensioner i bla hifi&musik och då jag senare hade möjlighet att lyssna till den blev besvikelsen väldigt stor.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav I-or » 2020-12-23 15:50

Ännu en konstruktion utan hänsyn tagen till spridningseffekter, alltså. Det verkar som att man har slängt ut akustikerna och ersatt dem med elektroniker i de här projekten. Fortfarande säkerligen inga problem relaterade till DSP.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-23 15:58

I-or skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.


Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.


:mrgreen:

Eller när Sabine Schmitz i Top Gear körde Nordschleife på Nürburgring på strax över 10 minuter i en... Ford Transit Diesel https://youtu.be/5KiC03_wVjc.

(Bakgrunden var att en nöjd Jeremy Clarkson efter mycket träning klarade banan på 9:59 i en Jaguar och Sabine kontrade med att hon kunde göra det med en standard-van. Hennes rekord har blivit utraderat idag, men det är otroligt vad en skicklig förare kan göra med nästan vilket skräp som helst
.


Just I-or och hifikg. Det har ni rätt i. Tänkte inte på det. :)

För övrigt hur svårt är det som amatör att ratta en F1a? Inte det enklaste visar det sig:

Richard Hammond testar en F1
https://youtu.be/EGUZJVY-sHo

Kan inte komma på att dra några paralleller till Hifi. Än så länge är det ju lätt att ratta in volymen på förstärkaren .
........fast det är klart ratta in en DSP kanske blir ett smärre F1 projekt . :mrgreen:

Att du I-or är F1 DSP förare betvivlar jag inte. Men för den breda allmänheten . Är väl därför detta med att fixa med DSP inte slagit igenom på bred front. Fast det är kanske en process som kan automatiseras fullt ut?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav VintageHiFi » 2020-12-23 16:14

hifikg skrev:
Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.


Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.


Gissar att det var den breddade Amazonen med turboladdad BMW V8 & Skyline drivlina den går rätt bra :-)

https://www.facebook.com/Timeattacknu/v ... 003551033/

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav STDI » 2020-12-23 17:34

VintageHiFi skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.


Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.


Gissar att det var den breddade Amazonen med turboladdad BMW V8 & Skyline drivlina den går rätt bra :-)

https://www.facebook.com/Timeattacknu/v ... 003551033/

Eller Vöcks gamla kombi: https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/volvo-amazon-kombi-sags-vara-snabbaste-bilen-i-storbritannien-162775/
Eller någon annan kraftigt modifierad Amazon.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalare- Kompensering , digital signalbehandling

Inläggav Baffel » 2020-12-23 17:51

App app. Bilar är kul men vi kan väl starta en tråd om bilar , div klipp eller något, på öppet diskussion istället (jag vet sten i glashus eftersom det var jag som började). :)

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster