Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Hm. Av resonemangen tidigare i tråden får man intrycket att alla element låter likadant om man ställer frekvenskurvan lika via en dsp. Men så enkelt är det ju inte. Kan man säga något generellt om vilka egenskaper som främst påverkar ljudet, förutom den uppmätta frekvensgången?
Fanfaktiskt skrev:Kalejdokom skrev:Hm. Av resonemangen tidigare i tråden får man intrycket att alla element låter likadant om man ställer frekvenskurvan lika via en dsp. Men så enkelt är det ju inte. Kan man säga något generellt om vilka egenskaper som främst påverkar ljudet, förutom den uppmätta frekvensgången?
Om frågan riktas till mig så rankar jag frekvensgången vid lyssningsplats(erna), dvs inkl jämn spridning, som den viktigaste parametern följt av elementkvalité och rummets påverkan, förutsatt att man har tillgång till DSP. Kii Three har t ex en mycket kapabel diskant, men det var priset jag hakade upp mig på.
I-or skrev:Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.
Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.
jonasp skrev:I-or skrev:Utredningar som denna finns det mängder av på de flesta språk och egentligen behöver man inte ens läsa dem. Svaret är enkelt, ja det finns stora fördelar med elektroniskt kompenserade system eftersom man kan släppa frekvensgången och bara fokusera på spridning och distorsion. Ekvalisering borde vara en självklarhet för alla audiofiler.
Det generella problemet är dock att man inom audioindustrin ofta tänker i ekonomiska termer eller i termer av miniatyrisering, vilket leder till sämre ljudkvalitet. Dessutom tar man ofta till diverse fula signalbehandlingstrick för att skräpet inte ska låta riktigt så illa, men detta misslyckas alltid totalt i mina öron åtminstone. Detta förhindrar dock inte att det dyker upp nya "enhancing" algorithms som lovar hifi-ljud från laptops, små BT-högtalare och billiga soundbars nästan varje månad.
I praktiken finns inte så många hifi högtalare där man utelämnat det passiva filtret och snyggat till frekvensgången med EQ. Jag minns bara två på rak arm, nämligen någon aktiv NHT (Xd?) och JBL M2. En dag ska jag göra en sådan högtalare, men deblir ju tyvärr rätt komplexa och lite opraktiska om man inte kan integrera elektroniken själv.
Ett alternativ är att göra en högtalare med passivt filter, så den kan drivas med en förstärkarkanal, men bara optimera delningsfiltret för spridning, distorsion och effekttålighet, och sedan optimera frekvensgången i ett externt aktivt filter. Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag tycker är smartast. Personligen tycker jag det är lättare att designa passiva filter, men jag är antagligen knasig.
Här är M2 - med vinprovartermer och allt:
https://hifi-musik.se/upload/documents/ ... _56-59.pdf
petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.
jonasp skrev:petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.
Mvh
Peter
Du tänker på Canton Digital 1?
Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:Undrar om inte Canton var först ut med digital frekvenskompensering i sina högtalare med dsp. Det var i mitten på 90-talet om jag minns rätt. De hade en demo på ett hotel i Globenområdet.
Mvh
Peter
Du tänker på Canton Digital 1?
Så kanske de hette. Jag minns inte. De fick utmärkelser både här och där. Satt man exakt i rätt punkt i sweet spot så kanske det funkade. Övriga fick det sämre.
Mvh
Peter
hifikg skrev:Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.
Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.
I-or skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.
Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.
Eller när Sabine Schmitz i Top Gear körde Nordschleife på Nürburgring på strax över 10 minuter i en... Ford Transit Diesel https://youtu.be/5KiC03_wVjc.
(Bakgrunden var att en nöjd Jeremy Clarkson efter mycket träning klarade banan på 9:59 i en Jaguar och Sabine kontrade med att hon kunde göra det med en standard-van. Hennes rekord har blivit utraderat idag, men det är otroligt vad en skicklig förare kan göra med nästan vilket skräp som helst
.
hifikg skrev:Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.
Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.
VintageHiFi skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Du kan tuna in, finjustera och trimma till en gammal Volvo till att prestera riktigt bra på racebanan . Men hur mycket du än försöker , vad du än gör så kommer den aldrig slå en F1 bil pga av att det i grund och botten är en gammal Volvo.
Det beror nog väldigt mycket på hur racebanan är beskaffad och vad som sitter mellan ratten och ryggstödet.
En polare till mig hade en värstingporsche med allt fixat för banracing. Vid ett möte på Gelleråsen blev både han och flera andra varvade av en Volvo Amazon. Han slutade köra på bana efter det, he he. Nä, det var inte jag som körde Amazonen.
Gissar att det var den breddade Amazonen med turboladdad BMW V8 & Skyline drivlina den går rätt bra
https://www.facebook.com/Timeattacknu/v ... 003551033/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster