Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-06 22:09

I-or skrev:
Kralle skrev:
I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.

Roade mig med att låta REW logga ljudnivån under någon timmas lyssning på min normala nivå. Peak hamnade på 119 dBz och det maxvärde som de kallar för "Fast" hamnade på 110 dBc. Den senare tycks ha 125 ms integrationstid.
Allt mätt i lyssningspositionen som är 3 m från högtalarna.


119 dB Peak i lyssningspositionen är inte illa jobbat och inte mindre än ca 20 dB högre pådrag än vid din mätning runt 105 dB / 30 cm. 8)

Mycket transienter i pianomusiken jag lyssnade till...

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-07 23:26

För att utröna hur peakmätningen fungerar i REW:s SPL-mätare så lade jag ut en kontinuerlig signal på 1 kHz och startade nivåmätningen. Det visar sig att Peak visar 8 dB mer än "Fast" på en signal med konstant amplitud.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-08 15:41

Detta verkar märkligt. Tidsvägningen Fast har en tidskonstant om 125 ms. Resultatet borde här, med en stationär signal, motsvara RMS-värdet om man kör mätningen i minst 0,6 sekunder (vilket är den tid det tar för Fast-vägningen att stabilisera sig helt). Peak betyder toppvärdet, vilket är 3 dB högre än RMS-värdet för en sinus.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-09 13:53

Ja det är skumt och vilseledande.
Hur som helst, om jag nu vill hålla mig inom det någorlunda lågdistande området på OA51 med 85 dB på 1 m avstånd.
Det borde bli + 6 dB för två högtalare i stället för en = 91 dB.
Sedan minus ca 10 dB för avståndet 3 m i stället för 1 meter = 81 dB max lyssningsnivå i sweetspot.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-09 15:19

För direktljudet och med samma signal till båda högtalarna stämmer detta. I praktiken får du dock ta med rumsbidragen och räkna med att det är olika signaler till högtalarna, vilket ger ca 88 dB vid 3 m i ett någorlunda normalt rum för två högtalare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-09 20:54

OK. Tack.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kraniet » 2021-01-11 14:53

jonasp skrev:Om jag inte ser fel är båda elementen varianter på Scan-Speak-element. Korgen till mellanregistret ser definitivt ut att vara Scan-Speak. Nyare Magico-högtalare har element som de själva tillverkar.


Jag har som fått för mig att de görs av/baseras på Morel

Bild

Detta ser ju dock mer hemmagjort ut

Bild

Edit. Såhär beskrivs elementen till S3 i en artikel

The
cones of the two newly-developed 20cm
woofers and the midrange unit, derived
along with the tweeter from the larger S5,
consist of three layers of carbon: produced
by a US manufacturer, they’re fused into
a sandwich using a special process developed by a German company which also
manufactures rotor blades for wind power
generators. This produces a material with
a cross-section able to adapt to the load
on the diaphragm, designed to achieve
an ideal mix of stability and lightness.
The carbon sandwiches then go
back to California where they are
coated with fine carbon particles
in a “Nano-Tec” process, to further to increase their rigidity
even more. Then they return to
Germany again where creases
and weaves are added according to Wolf’s
specifications. Then final assembly begins
in Morel’s high-end manufacturing plant
in Israel under the supervision of Magico’s driver expert Yair Tammam.
Senast redigerad av Kraniet 2021-01-11 14:58, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav jonasp » 2021-01-11 14:56

Då ser jag kanske fel. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-11 15:10

Som skrivet var, detta visar med all önskvärd tydlighet att Magico lägger ut hela elementtillverkningen. Dessutom utförs det hela med typiskt high-end-gökeri, vilket ger en hopplöst ineffektiv produktion.

Man bör komma ihåg att Magico inte har gjort något nytt, de har bara ganska noggrant implementerat linjära motorer, linjära upphängningar och styva membran. Detta är ingen magi, oavsett företagets namn. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-15 16:37

Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-15 17:34

En sådan ljudkälla kan du väl inte mäta distorsion på men det går att köra en ljudfil och se om mätapparaten förmår registrera det?
Jag gjorde för rätt många år sedan en inspelning av lite "naturliga" ljud (bl.a. toaspolning, garageport och bilkörning med referenssignal för SPL).

viewtopic.php?p=1176121#p1176121
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-01-15 18:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-15 17:52

Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?


Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor. Jag gissar dock att en koltrast kan generera ganska höga ljudtrycksnivåer med en låg övertonshalt. Du får lura in en sådan på nära håll och tvinga den att sjunga trots kylan. :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav petersteindl » 2021-01-15 18:12

Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?


Här måste man sära på begreppen gällande distorsion. Man måste särskilja mellan olinjär distorsion kontra linjär distorsion. Inom hifi då man pratar om distorsion så menar man den olinjära distorsionen, så kallad harmonisk distorsion och intermodulationsdistorsion. Om det är harmonisk distorsion du efterfrågar så mäts den med sinuston som insignal. Det är ett systems olinjära egenskaper man då är ute efter att få belagt via mätning.

Insignalen till systemet, som t.ex. kan vara en högtalare, är en ren sinuston med frekvensen f1 och amplituden A1. På systemets utgång mäts utsignalen. Då finns det flera sinustoner på utgången. Det har i systemet skapats flera sinustoner med sin respektive frekvens skild från insignalens f1.

Man kallar ibland dessa sinustoner för övertoner och f1 för grundton. Så är det exempelvis hos akustiska musikinstrument exempelvis trumpeten. Dessa övertoner är udda och jämna heltalsmultiplar av grundtonen, 2, 3, 4, 5, 6, 7 gånger grundtonen f1, osv. Varje respektive överton har sin amplitud A.

Då det gäller ett systems överföringskarakteristik pratar man istället om deltoner. Grundtonen är delton 1 d v s f1 med amplituden A1. Sedan följer f2, f3, f4, f5, f6, f7 osv. Med sin respektive amplitud. Det betyder att summatonen F består av f1 + f2+f3+f4+f5+f6+f7 osv. Där alla har sin respektive amplitud. (Det är även så att alla deltoner har sin respektive fas, men för närvarande är det lite överkurs, men det kommer definitivt in och påverkar ljudet på sitt sätt). Alla dessa toner är deltoner där varje delton har sin givna frekvens samt variabel amplitud.

Mäter man den olinjära distorsionen, så kallad Harmonisk distorsion, så definieras den som ett bråk (division, kvot) med nämnare och täljare. Vill man ta reda på 2a-ton så är det f2/f1, 3e-ton är f3/f1. (Vill man vara riktigt petig så skiljer sig amplituden hos f1 på utgången från f1 på ingången på grund av att det har alstrats högre ordningens deltoner men vi bortser från detta än så länge). Som du märker är det flera saker man förenklar och bortser från då man analyserar system.

Vill man ha THD som är den totala harmoniska distorsionen så fås den genom kvoten av de högre ordningens toners respektive amplituders summa delat med 1a deltonens amplitud: (f2+f3+f4+f5+f6+f7+osv)/f1.

Själva definitionen utgår från f1 som är en sinuston med en och endast en given frekvens.
Den frekvensen alstras lämpligast med tongenerator som i princip innehåller en oscillator samt filter.
Jag tror inte att det finns något naturligt alstrat ljud med endast en frekvens.

Musikinstrument har fler frekvenser beståendes av en multipel deltoner. Jag tror att tvärflöjt kan fås att ge ifrån sig väldigt rena sinustoner men inte i närheten av en bra tongenerator.

Däremot är det så att en apparat med olinjär överföringsfunktion och därmed som alstrar harmonisk distorsion kommer att alstra en mängd intermodulationsdistorsion på insignal som består av en mängd deltoner som ju musikinstrument har. Dessutom varierar amplituden hos musikinstrumenten under spelets gång och då ändras intermodulationsdistorsionen fortlöpande under spelets gång och intermodulationsdistorsionen blir olinjärt amplitudmodullerat d v s beter sig som ett modulationsbrus överlagrat på musiksignalen.

Att skapa mätnormer för detta fenomen är inte det lättaste. Man gör det exempelvis av att ge en insignal som består av en summa flera sinustoner med samma respektive amplitud och kontrollerad fas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav juanth » 2021-01-15 21:42

Hmmm, intressant med tvärflöjt och sinustoner. Min syster spelade tvärflöjt när jag bodde hemma för länge sedan och hennes spel på den tyckte jag var obehagligt allt som oftast. Hon var (är) duktig, men jag stod ibland inte ut med spelandet, det triggade ilska i mina öron och hjärna.

Samtidigt så älskar jag verkligen sång av koltrast som I-or nämner så jag undrar om han har rätt i att även den är bra på sinustoner?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-15 22:28

I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor. Jag gissar dock att en koltrast kan generera ganska höga ljudtrycksnivåer med en låg övertonshalt. Du får lura in en sådan på nära håll och tvinga den att sjunga trots kylan. :D

Kan kolla med Cecilia Bartoli om hon kan komma förbi på en kopp kaffe. Har förresten en annan känd sångerska som granne, vid närmare eftertanke.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-16 18:49

Faktum är att de flesta normala personer kan vissla nästan övertonsfritt, d.v.s. generera en närmast perfekt sinus enbart m.h.a. lungor och läppar. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav petersteindl » 2021-01-16 19:00

I-or skrev:Faktum är att de flesta normala personer kan vissla nästan övertonsfritt, d.v.s. generera en närmast perfekt sinus enbart m.h.a. lungor och läppar. 8O

Just det. :) Det hade jag glömt. Det är snarast till och med så att då man visslar på visst sätt med övertoner så låter det falskt och distat, inte som hos ett akustiskt musikinstrument. Jag kan tänka mig att övertonerna som genereras vid viss vissling inte är harmoniska, men det vet jag inte. Det är i vart fall lite kul att vissla helt falska toner där man helst vill hålla för öronen. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav RSG » 2021-01-16 19:05

petersteindl skrev:Det är i vart fall lite kul att vissla helt falska toner där man helst vill hålla för öronen. :D

Mvh
Peter


:lol: :lol: :lol:
En böjelse jag till fullo delar med dig!

Trodde jag var ensam om den :D

/Johan

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Maarten » 2021-01-16 20:55

juanth skrev:Samtidigt så älskar jag verkligen sång av koltrast som I-or nämner så jag undrar om han har rätt i att även den är bra på sinustoner?

Håller helt med! Fantastisk sång som också är varierad i närmast det oändliga.

Här är lite input kring fågelsång: https://www.researchgate.net/publicatio ... _syllables
Syrinx in birds can feature multiple simultaneous oscillationmodes. In many cases, the sound production system is in a highly nonlinear or chaotic operation mode [3] which results in rapid changes in the operation of the organ. Consequently, the temporal variability in spectrum of bird song is typically orders of magnitude faster than in human sound production.
The neural control of sound production is also significantly faster in birds than in human speech production or in any musical instrument.
The spectrum energy in song birds istypically concentrated on a very narrow area in the range of 1 to 6 kHz, and the sound is often composed of a single or a small number of sinusoidal components
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav I-or » 2021-01-16 21:22

Koltrastarna är mina vänner och har till och med tillstånd att skita på min stentrappa när de har kalasat på prydnadsapelfrukterna i trädet bredvid så här i januari. Detta gäller dock inte för några andra fåglar. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-17 11:19

I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor.

Om man tänker sig en tillverkare av mikrofoner; hur gör de för att mäta distorsion på sin mikrofon vid höga ljudtryck?
Det torde inbegripa användandet av en ljudkälla med lägre dist än den mik man ska mäta på.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Kralle » 2021-01-17 11:53

Ser nu att t ex B&K har en tingest betitlad "High Pressure Microphone Calibrator" type 4221. Kanske är det en sån som brukar användas.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Anders J » 2021-01-17 12:14

Men det är ju inte svårt att göra en akustisk resonator, alternativt akustiskt lågpassfilter, som säkerställer att övertonsbildningen hålls nere. För att kalibrera mätmikrofoner så brukar man ju använda en "pistonofon", dvs en rent mekanisk kolvanordning. Men då är det ju ljudtrycket som ska vara reproducerbart. Om det inte finns några olinjäriteter/glapp/skrap i kolvdrivningen så borde väl distorsionen vara hyggligt låg.

Haha, nu såg jag inlägget ovan, när jag höll på med detta på 70-talet så hade B&K en ganska stor mekanisk kalibrator med kolv och elmotor, där ljudtrycket definierades av slaglängd/volym/kopplare, men den tycks inte finnas längre. För "snabbkoll" fanns det en liten elektronisk svart 94 dB-grej.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav jansch » 2021-01-17 17:18

Kralle skrev:
I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor.

Om man tänker sig en tillverkare av mikrofoner; hur gör de för att mäta distorsion på sin mikrofon vid höga ljudtryck?
Det torde inbegripa användandet av en ljudkälla med lägre dist än den mik man ska mäta på.


Som Anders J skriver används pistonfoner, dock är dom inte konstruerade för att mäta distorsion (ingen som jag vet finns kommersiellt tillgänglig).
Pistonfon används för att kalibrera ljudtryck. Den vanligaste är väl Bruel Kjaers 4228 eller föregångaren 4220. Den har 2 kolvar som löper mot en kam (som en kamaxel på en motor) och en tunn "fjäder" som trycker ner kolvarna mot kamaxeln. Mätobjektet (mikrofonen) trycks in i ett tätt hål. Kolvarna skapar då tryckförändring i den lilla kaviteten som bildas mellan kolvar och mic.

Frekvensen bestäms då av kamaxelns varvtal och är normalt kalibrerad till 251,2Hz. Man kan dock sänka den ungefär 50Hz innan luftläckage påverkar.
B&K 4220 och 4228 ger 124dB men är givetvis kalibrerad så man kan hitta pistonfoner som ger t.ex 123,9dB. Med kalibreringen och kompensation för lufttryck kommer man ner i +/-1dB avvikelse.

Varför skriver jag då allt denna onödiga information?
Jo, pistonfoner är inte bra på låg distorsion och höga frekvenser. Om man lyssnar på en pistonfon sådär 10-15cm från örat rasslar det ganska rejält av framförallt fjädern, man hör inte grundtonen alls då. Förslagsvis trycker man inte mot örat för att få det tätt - 124dB är inte att leka med. höjer man frekvensen rasslar det ännu mer och "fjädern" måste spännas hårdare så att kolvarna inte stutsar.
Nu är ju "rasslet" lågt jämfört med mättonen men det syns tydligt på ett oscilloskop. Att driva pistonfonen vid 251,2Hz är ju OK men redan vid 1kHz är krafterna omöjliga att kontrollera.
Summering: Pistonfon är ett pecision instrument för ljudtryckskalibrering då den har tillräckligt låg distorsion vid 251,2Hz för att nå en mätnoggrannhet på upp till +/- 0,1dB.

Hur mäter man då en mätmic:s distorsion. Lättast gör man det med en reciprok mätmetod. Man tar en mätmikrofon med kända data och kör den "baklänges", d v s som högtalare. Då har man en ljudkälla som är väldefinierad och exakt. Detta lämpar sig utmärkt för höga ljudtryck och frekvenser då störningar i form av brus minimeras.
(.... och hur vet vi att den mic:en, som körs baklänges är väldefinerad???? Det svaret blir ofantligt mycket längre.....)

Man kan också mäta med skillnadsfrekvenser men då inte för mätmikrofoner utan "vanliga" mikrofoner som kanske ger en 10-potens högre dist.
Dessa mätning kräver minitiös uppställning av både ljudkällor och mic:ar.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav Anders J » 2021-01-17 18:36

Men om man nu fokuserar på grundfrågan, att med noggrannhet mäta distorsion i högtalare?

Då borde man kunna utgå från att luften/lyssningsrummet har en lång rad okända egenskaper, men att det knappast rör sig om olinjäriteter. Dvs om man nu har exempelsevis -20 dB tredjetonsdistorsion vid en viss frekvens/nivå så borde den ju gå att finna i extremt närfält, dvs i högtalarkonens rörelse? Kapacitivt, optiskt etc?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Distorsions mätningar på pi60 och OA52

Inläggav jansch » 2021-01-18 12:45

Anders J skrev:Men om man nu fokuserar på grundfrågan, att med noggrannhet mäta distorsion i högtalare?

Då borde man kunna utgå från att luften/lyssningsrummet har en lång rad okända egenskaper, men att det knappast rör sig om olinjäriteter. Dvs om man nu har exempelsevis -20 dB tredjetonsdistorsion vid en viss frekvens/nivå så borde den ju gå att finna i extremt närfält, dvs i högtalarkonens rörelse? Kapacitivt, optiskt etc?


Det är inte svårt att mäta distorsion från en högtalare.
Det finns dock flera "fällor" man kan hamna i.

Akustiskt går ju inte att mäta i vanliga rum utan att använda gating och närfält är ALLTID problematiskt.

Dock är själva mätmikrofonen inte något problem bara den är specad för distorsion. T.ex en B&K4191 har en 2:a tons egendist på under 0,1% vid 135dB och 3:e tonen är omätbar då. Vid 90dB finns inga mätmetoder som kan påvisa dist (Åtminstone inte för 10 -15 år sedan), all dist ligger under 0,01%.
Beroende på mikrofontyp förändras distorsionskurvorna dock i övre frekvensområden, sålänge mic:en arbetar i sitt fjäderkontollerade område ( låååångt under resonansen) är detta inga problem.
För frekvenser upp till sådär 8-10 kHz och upptill 160dB hittar man nog ingen högtalare som man inte kan mäta p g a för stor egendist i just den mikrofontypen.

Att mäta extremt närfält eller också "bara" närfält är mycket problematiskt, det ligger i själva definitionen. "Far field" är ju motsatsen och uppnås när du har så långt avstånd från ljudkällan att ljudvågorna är plana (utfifrån ett microfonmembrans perspektiv) och normalt "snyggt konvexa" i ett större perspektiv. Ljudkällan kan då uppfattas som punktformig. Reflektioner får givetvis då inte förekomma från väggar etc.
För att uppnå detta krävs mätavstånd som nästan alltid motsvarar flera våglängder och att ljudkällans storlek är mycket mindre än avståndet (Uppemot 10ggr mindre). Allt handlar om hur noga man vill mäta.

All annan mätning är alltså närfält (om man inte håller på med difusmätningar där många ljudkällor och reflektioner bygger upp mätresultatet.)
Vid närfält är det helt enkelt svårt att veta vad man håller på med. Vid extremt närfält på t.ex en bashögtalare kan man få olika resultat på olika punkter framför memranet och i värsta fall väldigt lika resultat som sedan inte stämmer med far field mätning. T.ex konen är styv men vobblar.

jag mäter ibland med accelerometer på bashögtalare men detta ger liknande brister /problem då man bara får reda på hur den delen av membranet rör sig som accelerometern är fäst vid.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster