Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav RSG » 2021-01-02 16:11

Tillbaka till ämnet dårå.
Med hjälp av waveguide så kan man få en mer likvärdig utstrålning till ett större element.
Men om man då vänder på det så har det tidigare på forumet nämnts att man med baffelbredden kan fuska till sig en större spridning på baselementet genom att lägga bredden på baffeln vid samma våglängd som delningfrekvensen. Finns det några exempel på detta att titta lite på?

:?: /Johan

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav jansch » 2021-01-03 00:36

RSG skrev:Tillbaka till ämnet dårå.
Med hjälp av waveguide så kan man få en mer likvärdig utstrålning till ett större element.
Men om man då vänder på det så har det tidigare på forumet nämnts att man med baffelbredden kan fuska till sig en större spridning på baselementet genom att lägga bredden på baffeln vid samma våglängd som delningfrekvensen. Finns det några exempel på detta att titta lite på?

:?: /Johan


Egentligen har du nog missuppfattat....

1.När ljudvågor stöter på ett hinder kommer dom antingen gå runt hindret eller reflekteras. OM ljudvågen har en väsentligt större våglängd än hindrets storlek kommer ljudet att färdas vidare som om hindret inte fanns. När hindret är större än våglängden kommer ljudet att reflekteras.

2. När ljudkällan (t.ex högtalarmembranet) är väsentligt mindre än våglängden är högtalarelementet rundstrålande. Och när vågländen närmar sig högtalarelementets storlek blir den alltmer smalstrålande.

Båda dessa "fenomen" sker med en mjuk övergång frekvensmässigt. T.ex börjar ett hinder påverka en ljudvåg mätbart redan när hindret är 1/10 av våglängden.

En baffel BEGRÄNSAR högtalarens utstrålning så länge högtalaren är helt eller delvis rundstrålande. Detta medför att den totala energin inte sprids ut (looben blir en halvsfär istället för en sfär eller någonting ditåt) och du får då högre ljudtryck framåt. Detta är det man kallar för baffelstegseffekten.

Förklaringen finns alltså i punkt 1 och 2 ovan.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav jansch » 2021-01-03 00:50

Borde också komplettera mitt förra inlägg.....

En bashögtalare konstrueras så att membranet "bryter upp" d v s inte längre rör sig någorlunda kolvformigt för at få rimlig spridning i övre registret.
Alltså, den utstrålande membranytan minskar och därmed riktas inte ljudet så hårt. Tyvärr minskas inte membranytan tillräckligt i takt med frekvensökningen.

Som jag skrev i föra inlägget - baffeln begränsar spridningen när elementet är "rundstrålande"

(allt enligt mitt tidigare inlägg.)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav Ted_B » 2021-01-03 15:40

Vilka bra förklarande inlägg, tack!
Det saknas mycket kunskap på forumet nu för tiden, hoppas några av de som slutat skriva här kan återfå lusten till det så småningom.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav paa » 2021-01-03 17:34

Ted_B skrev:Vilka bra förklarande inlägg, tack!
Det saknas mycket kunskap på forumet nu för tiden, hoppas några av de som slutat skriva här kan återfå lusten till det så småningom.

Alltså, I-or har ju kommit åter, och han kompenserar ju en stor del av det samlade kunskapstappet med den äran.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav Ted_B » 2021-01-03 23:20

Javisst, han är en jättetillgång här på forumet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-04 09:24

Ett exempel på en lyckad tillämpning av två diskanter och en bas är Sonab OA-12, som av flera anses som den bästa av Carlssons 70-talare. Men att bara gödsla med diskanter på måfå är ingen bra idé om man inte förstår vad man gör. Jag har själv provat (med mina 8-kantiga skapelser) och insett att det inte är så enkelt.
Bilagor
OA12.jpg
OA12.jpg (362.21 KiB) Visad 675 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav Baffel » 2021-01-04 12:54

Det här då? Är det bara ploj ,eller kan det låta bra? I den högtalaren strösslas det med diskanter.. Eller om det är små mellanregister , typ WMTM
unnamed (1).jpg
unnamed (1).jpg (38.06 KiB) Visad 656 gånger


Eller den här. Är det vettigt placerade diskanter och matchat ihop med basmellan elementen ? Eller rättare sagt går det att bygga sådär och få det att låta bra?
Bilagor
10-DI-tweeter-array-767x1024 (1).jpg
10-DI-tweeter-array-767x1024 (1).jpg (71.85 KiB) Visad 650 gånger

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav jansch » 2021-01-06 21:16

Baffel - Om en ljudkälla skall sprida ljudet utan större begränsningar skall den vara "punktformig" utifrån våglängdens perspektiv. 1/10del av våglängen är en bra början, alltså tumregel ( så får man inte skriva på faktiskt.io!).
Så länge som dom sitter tätt (också ur ett våglängdsperspektiv) kan dom betraktas ungefär som ett enda membran.

Om man ska "joxa ihop" högtalarelement på det sättet har man antingen ingen koll alls eller vill man slösa med pengar eller älskar man problem och mätriggar. Det är komplext nog att hantera flera element i vertikalplan.

Fast du och jag vet ju inte vad konstruktören ville uppnå ..... kanske imponatoreffekt på audiofiler....

För säkerhets skull, en kommentar......man kan ju jobba men lite fasförskjutning mellan elementen ock kanske ändra utstrålningsvinkeln till nåt lämpligt

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav Baffel » 2021-01-06 22:59

Så kan det vara :) Hifi kan säljs på utseende. . Då kanske sju diskanter i varje högtalare säljer bra , vad vet jag . Själv tycker jag det ser lite ut som en ilsken stor fluga med fasettögon , men jag är väl inte den tilltänkta målgruppen. :)

Jo en annan himla intressant konstruktion är D'Appolito. Det gällande matchning basar / diskant. Verkar dock ha sina för och nackdelar vad jag kan läsa mig till .
Har kanske möjlighet att köpa några baselement, vifa TC14WG49-08. Tänkte dem ihop med mina Daytondiskanter ND25FA-4 1. Fast en D'Appolito är kanske för avancerat att ge sig i kast med som nybörjare?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Hur matcha bas med diskant spridningsmässigt

Inläggav RSG » 2021-01-20 16:50

jansch skrev:
RSG skrev:Tillbaka till ämnet dårå.
Med hjälp av waveguide så kan man få en mer likvärdig utstrålning till ett större element.
Men om man då vänder på det så har det tidigare på forumet nämnts att man med baffelbredden kan fuska till sig en större spridning på baselementet genom att lägga bredden på baffeln vid samma våglängd som delningfrekvensen. Finns det några exempel på detta att titta lite på?

:?: /Johan


Egentligen har du nog missuppfattat....

1.När ljudvågor stöter på ett hinder kommer dom antingen gå runt hindret eller reflekteras. OM ljudvågen har en väsentligt större våglängd än hindrets storlek kommer ljudet att färdas vidare som om hindret inte fanns. När hindret är större än våglängden kommer ljudet att reflekteras.

2. När ljudkällan (t.ex högtalarmembranet) är väsentligt mindre än våglängden är högtalarelementet rundstrålande. Och när vågländen närmar sig högtalarelementets storlek blir den alltmer smalstrålande.

Båda dessa "fenomen" sker med en mjuk övergång frekvensmässigt. T.ex börjar ett hinder påverka en ljudvåg mätbart redan när hindret är 1/10 av våglängden.

En baffel BEGRÄNSAR högtalarens utstrålning så länge högtalaren är helt eller delvis rundstrålande. Detta medför att den totala energin inte sprids ut (looben blir en halvsfär istället för en sfär eller någonting ditåt) och du får då högre ljudtryck framåt. Detta är det man kallar för baffelstegseffekten.

Förklaringen finns alltså i punkt 1 och 2 ovan.


Ursäkta för ett sent svar.
Först så sökte jag på forumet som en tok efter något att referera till, lyckades inte...
Sen efter några dagar så försvann den hjärncell som höll ordning på denna frågeställning...
Men så dök detta ämne upp i diy-delen( i en tråd som har en strålande utveckling) och berör just det som jag efterfrågade.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71518&sid=d7f675c99026065fc696a62f6733ead4#p2154392

Länkar här för att jag tycker att dessa trådar liksom passar ihop från det att Erik postar sitt första inlägg.

Mvh Johan

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster