Sluten låda, hur funkar det ? Fladdrande ohmtal, varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sluten låda, hur funkar det ?

Inläggav Baffel » 2021-01-21 20:30

Vadan är detta nu? Testade att ploppa i ett element , baselement Philips AD 80651 W8, i ett pappgjutrör . Passade perfekt i hålet. Ståendes upp. Det andra elementet inkopplat men liggandes fritt. Pluggade in högtalarna/elementen i en liten Bluethooth förstärkare (Dollatek klass d förstärkare . Viile inte testa med någon annan stärkare ifall det skulle gå åt skogen ... den lilla kan jag bränna).

Nåväl . I samband med det drog jag även två extra kablar från elementet som sitter i röret och kopplade in dem på multimetern. Drar igång med den fläskigaste mest pumpande basmusiken jag kan hitta. Vad händer . Jo, multimetern från tokryck och fladdrar hit och dit i ohmtalen. Är detta rätt? Ska det vara så eller kan man inte mäta som jag gör? Beror det på att jag matar in för lite ström i förstärkaren ?

Eller , signalen från förstärkaren ändras i signalstyrka beroende på , eller ...dämpning ...motttyck till förstärkaren som.... Tusan , den förbenade herr Ohm och hans lag igen . :) Ähä det är väl antagligen bara så här det ser ut i verkligheten . :D

Vet inte riktigt vad jag ska göra med dessa mätningar . Har man någon nytta av dem?

P.s röret är förvånansvärt stabilt. Ett rör dunkar på bra. :)
Bilagor
rörbas (1).jpg
rörbas (1).jpg (585.72 KiB) Visad 693 gånger
dollatec (1).jpg
dollatec (1).jpg (669.06 KiB) Visad 693 gånger

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Sluten låda, hur funkar det ?

Inläggav RSG » 2021-01-21 21:54

Baffel skrev:Vadan är detta nu? Testade att ploppa i ett element , baselement Philips AD 80651 W8, i ett pappgjutrör . Passade perfekt i hålet. Ståendes upp. Det andra elementet inkopplat men liggandes fritt. Pluggade in högtalarna/elementen i en liten Bluethooth förstärkare (Dollatek klass d förstärkare . Viile inte testa med någon annan stärkare ifall det skulle gå åt skogen ... den lilla kan jag bränna).

Nåväl . I samband med det drog jag även två extra kablar från elementet som sitter i röret och kopplade in dem på multimetern. Drar igång med den fläskigaste mest pumpande basmusiken jag kan hitta. Vad händer . Jo, multimetern från tokryck och fladdrar hit och dit i ohmtalen. Är detta rätt? Ska det vara så eller kan man inte mäta som jag gör? Beror det på att jag matar in för lite ström i förstärkaren ?

Eller , signalen från förstärkaren ändras i signalstyrka beroende på , eller ...dämpning ...motttyck till förstärkaren som.... Tusan , den förbenade herr Ohm och hans lag igen . :) Ähä det är väl antagligen bara så här det ser ut i verkligheten . :D

Vet inte riktigt vad jag ska göra med dessa mätningar . Har man någon nytta av dem?

P.s röret är förvånansvärt stabilt. Ett rör dunkar på bra. :)


Det är helt rätt att din multimeter får tokryck, helt rätt det skall vara så.
Jo du KAN uppenbarligen mäta som du gör men multimetern är inte konstruerad för att mäta på det sättet. och jag vet inte VAD man kan mäta på det sättet...Har svårt att se någon nytta med den sortens mätning.
Skall du få in mer ström i förstärkaren så måste du höja matningsspänningen,,, inte att rekommendera,,, kan sluta med väldigt höga strömmar,,, eller inga alls,,, eller hjärtstopp...

Vad var det som du försökte mäta?

/Johan

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sluten låda, hur funkar det ? Fladdrande ohmtal, varför?

Inläggav Morello » 2021-01-21 22:43

Helknasig mätuppställning som inte ger någon information alls. Vad vill du mäta?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sluten låda, hur funkar det ? Fladdrande ohmtal, varför?

Inläggav Baffel » 2021-01-22 01:17

Inte vet jag vad jag håller på med. Det är ju därför jag ställer frågan. Utesluta sådant som inte tillför ett smack vad det gäller högtalarkonstruktion kanske. Eller syftet mer än jag var nyfiken på vad det skulle visa. Har ju några rör och element liggande så...De är stabilare än vad man kan tro dessa rör . Det upptäckte jag i alla fall. Tänkte väl snitta upp ett par rör på längden och sätta dit en baffel . 302 mm diameter 1200 mm långa rör. Men innan dess så lurar jag vidare på lite olika teoretiska aspekter. :)

Kanske hittar på något annat knas imorgon . Fyller röret fullständigt med dämpmaterial och ser vad som händer med basen . Halva röret fullt . Eller vad som helst .

Och ja jag vet. Först labbande och beräkningar , därefter konstruktion av för det framtagna lämplig låda och inte tvärt om. :D

I vilket fall 8 tummaren passade som en smäck i röret. Behövde inte såga något alls, eller skära till. Plopp i med elementet det bara och tuta och köra. :) Kapar röret i lämplig längd och pluggar igen det i andra änden . Sen slänger jag in det i bilen . Vips så har jag en baskanon ( eller hyfsad ärtbössa i alla fall) för ,i princip, inga pengar alls. :mrgreen: Fram med nya rör imorgon . Eller så fixar jag till några banddiskanter. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-22 01:44, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sluten låda, hur funkar det ?

Inläggav jansch » 2021-01-22 01:42

Baffel, ställer du in din multimeter på att mäta resistans kopplas batteriet in i kretsen.

Alltså för att mäta hur många ohm du har lägger instrumentet på en spänning på motståndet och mäter antingen strömmen genom motståndet (eller spänningen över motståndet).
Genom Ohms Lag kan man då få fram RESISTANSEN på displayen d v s spänning = ström x resistans.

Om du nu kopplar in en växelspänning (musiken) över motståndet/högtalaren mäter instrumentet givetvis nåt som inte har med impedansen att göra!
Drar du ner musiksgnalen till "0" med förstärkaren påkopplad mäter du 2st "motstånd" som ligger parallellt d v s högtalarens RESISTANS och förstärkarens ri ("dämpfaktorn") vid likström. Har du dessutom lite DC offset på förstärkarens utgång blir det också helt galet!

Ska du mäta högtalarens impedans måste du fixa till en strömgenerator som levererar konstant ström oavsett last (i detta fall en högtalare).
Detta är enkelt! Du kopplar ett motstånd i serie med högtalaren som är väsentligt större än högtalarens tänkta, maximala impedans - typ 1kohm.
Då kommer strömmen genom högtalaren att vara konstant (tillräckligt konstant för impedansmätning). Enligt farbror Georg Ohms lag kommer då SPÄNNIGEN över högtalaren relatera till högtalarens impedans.
Du mäter då spänningen över högtalaren, alltså multimetern skall stå på volt AC. Om du nu skall få ut något av mätningen måste du mata högtalaren med sinus. En multimeter är ok om du kör frekvenser sådär 30 - 100Hz. Alltså att t.ex hitta resonansen där multimetern då visar högst värde.

Så enkelt beskrivet som jag förmår....
Senast redigerad av jansch 2021-01-22 01:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sluten låda, hur funkar det ? Fladdrande ohmtal, varför?

Inläggav Baffel » 2021-01-22 01:46

Läser igenom det där några gånger jansch och lurar på det. Tack för info! :)

Detta är enkelt! Du kopplar ett motstånd i serie med högtalaren som är väsentligt större än högtalarens tänkta, maximala impedans - typ 1kohm.

Aha...intressant .

Drar du ner musiksgnalen till "0" med förstärkaren påkopplad mäter du 2st "motstånd" som ligger parallellt d v s högtalarens RESISTANS och förstärkarens ri ("dämpfaktorn") vid likström.

Men det är ju perfekt! Så då kan man alltså mäta förstärkarens dämpfaktor.

Går i batalj med ärkefienden Ohm imorgon. Han är så strikt med dina lagar bara. Fast vem vet vi kanske blir kompisar framöver. :)

Men som sagt de där gjutrören tror jag har potential, oaktat mina bristfälliga teoretiska kunskaper. :)


jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sluten låda, hur funkar det ? Fladdrande ohmtal, varför?

Inläggav jansch » 2021-01-22 02:15

Baffel skrev:Läser igenom det där några gånger jansch och lurar på det. Tack för info! :)

Detta är enkelt! Du kopplar ett motstånd i serie med högtalaren som är väsentligt större än högtalarens tänkta, maximala impedans - typ 1kohm.

Aha...intressant .

Men som sagt de där gjutrören tror jag har potential, oaktat mina bristfälliga teoretiska kunskaper. :)


Borde kanske förtydliga....
Om du nu har en "strömgenerator", genom at koppla in t.ex 1kohm i serie med högtalaren, som då levererar konstant ström kan du se på ohms lag vad som händer:
spänning = en konstant x motstånd. Spänningen varierar då i takt med motståndet (impedansen)

Detta är dock inte hela sanningen då växelspänning och reaktiva laster påverkar strömmen. Det räcker dock utmärkt för en mätning av resonas för ett baselement att bortse från detta just nu. Alltså krångla inte till det.

Nä! om att mäta dämpfaktor!
Först och främst mäter du likström, "0"Hz. För det andra har du en DC offset på förstärkaren som påverkar.

Enklast mäter du dämpfaktor genom att jämföra förstärkarens utgångsspänning vid några frekvenser. Viktigast där bashögtalaren har resonans.
Du jämför utspänningen utan last med utspänningen med last t.ex ett 8ohms motstånd.
Det bildas då en spänningsdelare mellan förstärkarens inre impedans och belastningsmotståndet. Sjunker spänningen till t.ex hälften har förstärkaren 8ohms impedans (dålig förstärkare men exemplet visar tydligt relationen)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster