Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-02 00:50

Kör idag 3-4 lp spelare till en Cyrus Reference Phono med PSX, 4 ingångar och så...

Kommer att flytta om stereon och tänkte då testa att köra Riaa inbyggt i min Michi P5 (som lär skall var bra).
Om man kör MM puppor på alla spelare....
Kan man då utan större förluster av ljudkvalité bygga en box med högkvalitativ omkopplare (och hålla alla sladdar så korta som möjligt) där man kan mekaniskt växla mellan 3 lp spelare till samma ingång på Riaa i förstärkare?

Cyrus Riaa är bra men är lite pärlor till svin om man bara kör MM då den inte har några inställningsmöjligheter för MM (för MC går det att ställa allt möjligt on the fly med fjärr)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav jonasp » 2021-01-02 12:14

Så länge du har styr på kapacitansen bör det fungera bra. Men 3-4 LP-spelare? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-02 15:14

jonasp skrev:Så länge du har styr på kapacitansen bör det fungera bra. Men 3-4 LP-spelare? :D


:D En av Bosses Continuo med Bosses arm.... men den är så jäkla besvärlig så man får ha en Continuo till med en vanlig arm (Rega eller SME)
En spelare med Autostop så man kan lämna/somna ifrån :roll: (Kör nu en Revox)
En Thoréns med SME bör man ju oxå ha :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav peterh » 2021-01-02 16:26

avr7000 skrev:
jonasp skrev:Så länge du har styr på kapacitansen bör det fungera bra. Men 3-4 LP-spelare? :D


:D En av Bosses Continuo med Bosses arm.... men den är så jäkla besvärlig så man får ha en Continuo till med en vanlig arm (Rega eller SME)
En spelare med Autostop så man kan lämna/somna ifrån :roll: (Kör nu en Revox)
En Thoréns med SME bör man ju oxå ha :)

Stefan

Är det inte bättre att ha en RIAA per skivspelare och switcha linjenivå i stället ? Då kan man ju dessutom
optimera varje riaa ingång efter pickupen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav jonasp » 2021-01-02 16:37

peterh skrev:
avr7000 skrev:
jonasp skrev:Så länge du har styr på kapacitansen bör det fungera bra. Men 3-4 LP-spelare? :D


:D En av Bosses Continuo med Bosses arm.... men den är så jäkla besvärlig så man får ha en Continuo till med en vanlig arm (Rega eller SME)
En spelare med Autostop så man kan lämna/somna ifrån :roll: (Kör nu en Revox)
En Thoréns med SME bör man ju oxå ha :)

Stefan

Är det inte bättre att ha en RIAA per skivspelare och switcha linjenivå i stället ? Då kan man ju dessutom
optimera varje riaa ingång efter pickupen.


Jo, eller ännu hellre en RIAA med flera ingångar där man kan sätta belastningen individuellt för varje ingång. Vet dock inte om sådana finns?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-02 17:24

jonasp skrev:
peterh skrev:
avr7000 skrev:
:D En av Bosses Continuo med Bosses arm.... men den är så jäkla besvärlig så man får ha en Continuo till med en vanlig arm (Rega eller SME)
En spelare med Autostop så man kan lämna/somna ifrån :roll: (Kör nu en Revox)
En Thoréns med SME bör man ju oxå ha :)

Stefan

Är det inte bättre att ha en RIAA per skivspelare och switcha linjenivå i stället ? Då kan man ju dessutom
optimera varje riaa ingång efter pickupen.


Jo, eller ännu hellre en RIAA med flera ingångar där man kan sätta belastningen individuellt för varje ingång. Vet dock inte om sådana finns?


Jag har ju en Cyrus Riaa med fyra individuella ingångar men den har fattigt med inställningar för just MM.

Riaa:
https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... -signature

Bild


Extra nätdel:
https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... rsoerjning

Bild

Skall jag har fyra st Riaa separat måste jag upp i PK Karlsson Riaa kvalité och då blir det 20000 kr där jag använder 5000 kr åt gången vilket verkar vara lite bortslösat...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav jonasp » 2021-01-02 18:14

Tittade lite snabbt i bruxen. Ser att man inte kan justera kapacitansen i MM-läge. 8O Fullständigt vansinnigt, synd på vad som annars hade haft potential att vara en fin apparat!

Ja, en vacker dag ska jag sno ihop ett finfint RIAA-steg med JFET/OP-hybrid-ingångssteg, men det är inget som händer imorgon! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav peterh » 2021-01-02 18:45

jonasp skrev:Tittade lite snabbt i bruxen. Ser att man inte kan justera kapacitansen i MM-läge. 8O Fullständigt vansinnigt, synd på vad som annars hade haft potential att vara en fin apparat!

Ja, en vacker dag ska jag sno ihop ett finfint RIAA-steg med JFET/OP-hybrid-ingångssteg, men det är inget som händer imorgon! :)

En fördel med seprata RIAA är korta kablar och inga komplicerade switchar för individuell optimering.
Att bygga 4 är bara lite mera tidsödande än att bygga ett då man ju har fattat alla beslut om låda och gjort
inköpen. De kan dessutom säljas ett och ett när behovet upphört.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-02 19:03

jonasp skrev:Tittade lite snabbt i bruxen. Ser att man inte kan justera kapacitansen i MM-läge. 8O Fullständigt vansinnigt, synd på vad som annars hade haft potential att vara en fin apparat!

Ja, en vacker dag ska jag sno ihop ett finfint RIAA-steg med JFET/OP-hybrid-ingångssteg, men det är inget som händer imorgon! :)



Ja det är så fattigt med MM så den borde eg. inte ens ha haft MM ingång....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav jonasp » 2021-01-02 20:44

peterh skrev:
jonasp skrev:Tittade lite snabbt i bruxen. Ser att man inte kan justera kapacitansen i MM-läge. 8O Fullständigt vansinnigt, synd på vad som annars hade haft potential att vara en fin apparat!

Ja, en vacker dag ska jag sno ihop ett finfint RIAA-steg med JFET/OP-hybrid-ingångssteg, men det är inget som händer imorgon! :)

En fördel med seprata RIAA är korta kablar och inga komplicerade switchar för individuell optimering.
Att bygga 4 är bara lite mera tidsödande än att bygga ett då man ju har fattat alla beslut om låda och gjort
inköpen. De kan dessutom säljas ett och ett när behovet upphört.


Ja, nu har jag inte tänkt igenom detta särkilt noga. Men min spontana tanke var att ha flera ingångar (relästyrt) och valbar belastning på kretskortet på varje ingång. Men du har absolut en poäng.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-02 21:11

Men för mig som inte tänker bygga nåt Riaa (utan köpa) är det ju ingen option att köpa en till varje skivspelare (3-4 st)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav Maccis » 2021-01-02 23:59

Måste väl finnas fler än den där som tar flera spelare.

Kan inte HA bygga en specialare till dig....??!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-03 00:27

Jag hade denna innan och den tar två st och har massa möjligheter att ställa in även för MM.

https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... iaa%20tube

[img]https://www.hifi-punkten.se/assets/uploads/products/2481/700_277tubeboxds2[1].jpg[/img]
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav peterh » 2021-01-03 10:16

avr7000 skrev:Jag hade denna innan och den tar två st och har massa möjligheter att ställa in även för MM.

https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... iaa%20tube

[ Bild ]

För 6700:- bygger jag lätt 4 stycken av merlins riaa och för pengar över ...
( eller annan riaa konstruktion ) och alla kan individuellt optimeras.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 19:21

avr7000 skrev:Men för mig som inte tänker bygga nåt Riaa (utan köpa) är det ju ingen option att köpa en till varje skivspelare (3-4 st)


Om du har ett försteg bör det gå att ha 3-4 st RIAA kopplade till linjeingångar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-03 22:35

Det är som sagt out of the question att köpa 4 Riaa....

För att möta min. ljudkrav snackar vi om minst PK Riaa för 5000 kr/st och jag köper ju inte 4 st Riaa för 20000 kr och använder 5000 kr åt gången.

Det jag har nu låter ju bra och har 4 ingångar och min fundering var om det gick att via omkopplare koppla 4 (en i taget ) skivspelare till ett och samma Riaa av bättre kvalité ( det i mitt försteg).
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav lennartj » 2021-01-04 00:17

avr7000 skrev:Det är som sagt out of the question att köpa 4 Riaa....

För att möta min. ljudkrav snackar vi om minst PK Riaa för 5000 kr/st och jag köper ju inte 4 st Riaa för 20000 kr och använder 5000 kr åt gången.

Det jag har nu låtgger ju bra och har 4 ingångar och min fundering var om det gick att via omkopplare koppla 4 (en i taget ) skivspelare till ett och samma Riaa av bättre kvalité ( det i mitt försteg).

Mitt förslag:
satsa på ett rejält försteg med riktigt högklassiga MC och MM-ingångar där alla parametrar kan justeras från fjärrkontrollen, kapacitans för MM och resistans för MC under pågående spelning och två separata phonosteg av acceptabel kvalitet som du ansluter till ett par vanliga linjeingångar.
Jag har bara hittat en produktfamilj som uppfyller alla kraven och det är McIntosh rena en-box försteg från och med C2300 som kom 2008 och jag köpte mitt bums på Hifistället, listpris 69.000 SEK, men det var givetvis förhandlingsbart. På Hifi Shark finns ett antal som det begärs ca 4.000 Euro för.
Sedan om C2500, C2600 och C2700 alla med inbyggd DAC, men de påstås ha samma phonoingångar, men det bör kollas noga innan köp.
DACen i C2700 är uppgraderingsbar. Men kronan har fallit mycket sedan 2008 så en ny C2700 kostar nog ca. 100.000 SEK.

Info om alla Mac'ar sedan 71 år finns här http://www.mcintoshcompendium.com/compendiumintro1.htm
C2300 här http://www.mcintoshcompendium.com/Compendium%20Docs/Pre-Amplifiers/PDFs/C2300.pdf
Det aktuella utbudet finns här https://www.mcintoshlabs.com/
MP1100 glömde jag https://www.mcintoshlabs.com/products/phono-preamplifiers/MP1100 men den har i 4 ingångar utan 3.
Anders nås på 031-13 35 35

Du kan ringa Mirre 08-300 846 och fråga om han kan spåra upp något Sentec EQ11 https://www.stereophile.com/content/sentec-eq11-phono-preamplifier
Eller EQ10 https://www.rehifi.se/arkivet/2014/sentec-eq10 - nähä - lång näsa :oops: :(
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-04 02:05

Att byta försteg är oxå "off the table" helt och hållet..... sällan varit så nöjd med någon produkt som jag är med mitt Michi P5 försteg.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 11:23

avr7000 skrev:Det är som sagt out of the question att köpa 4 Riaa....

För att möta min. ljudkrav snackar vi om minst PK Riaa för 5000 kr/st och jag köper ju inte 4 st Riaa för 20000 kr och använder 5000 kr åt gången.

Det jag har nu låter ju bra och har 4 ingångar och min fundering var om det gick att via omkopplare koppla 4 (en i taget ) skivspelare till ett och samma Riaa av bättre kvalité ( det i mitt försteg).



Men om du behöver anpassa pickuperna individuellt behöver du väl separata RIAA, en för varje pickup?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-04 14:35

Det skall ju bara vara MM och anpassning är ju då bara ev. kapacitans.... 47kOhm är väl standard för övrigt.
Detta kanske man i så fall kan lösa i växeln?

Skulle jag har kört MC med behov av olika anpassningar skulle jag ju behållit mitt Cyrus Riaa då denna är en helt fantastisk produkt för detta.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav peterh » 2021-01-04 15:15

avr7000 skrev:Det skall ju bara vara MM och anpassning är ju då bara ev. kapacitans.... 47kOhm är väl standard för övrigt.
Detta kanske man i så fall kan lösa i växeln?

Skulle jag har kört MC med behov av olika anpassningar skulle jag ju behållit mitt Cyrus Riaa då denna är en helt fantastisk produkt för detta.

Låter som ett intressant projekt att göra en sådan växel.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav radelius » 2021-01-04 15:34

Fyra reläer och sedan sätter du kondingarna tvärs över resp rca-kontakt. Då hamnar de innan relät och påverkar inte varandra.
Simpelt men bör funka :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 17:18

avr7000 skrev:Det skall ju bara vara MM och anpassning är ju då bara ev. kapacitans.... 47kOhm är väl standard för övrigt.


Ja det är standard men trots det är det inte alla MM-pickuper som presterat sitt bästa med 47 kOhm.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav radelius » 2021-01-04 19:15

Men då kan man lägga även motståndet över RCA:n för individuell anpassning :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav avr7000 » 2021-01-04 19:59

Ett Faktiskt.io insvängningsförlopp.....

Jonas träffade som hastigast (i ett rörligt stegsvar) börvärdet i sitt första inlägg....
Sedan svänger det upp och ner runt börvärdet (byt förstärkare, bygg massa olika Riaa)
för att nu snyggt integrera mot målvärde (m a p på teknisk diskussion runt börvärdet)

Tack och fortsätt :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-04 21:03

Jag tror också på någon lösning med reläer som styr och inte bara en omkopplare.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav oa51 » 2021-01-05 01:18

OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav lennartj » 2021-01-06 23:42

Nej, jag ser inte heller igenom mitt försteg, men jag har lärt mig att använda känseln.
För att förbättra åtkomligheten har jag monterat både hyllplanet försteget, DAC mm står på och hyllplanet ovanför på mycket kraftiga glappfria gejdrar.

- Varför -

Jag har för närvarande 3 skivspelare, en hot-roddad Garrard som bara kan spela 78-varvare med Ortofon OM78, en helrenoverad Thorens TD124 och en Systemdek IIS som bara växer efter varje uppgradering. Båda har fått identiska Jelco SA-750D armar. Dessutom har jag ett billigt separat phonosteg från Svalander som kan kopplas om mellan RIAA och EQ-läge med rak frekvensgång över 2 kHz, i stället för att sänka med 6 dB/oktav, som RIAA föreskriver men får de flesta stenkakor i gott skick att låta för mörkt.
En begränsning i mitt C2300-försteg är att man inte inte ögonblickligen kan växla mellan två MM- eller två MC-ingångar. Jag befarar att hur väl en tilltänkt reläbox än byggs kommer man att förlora en aning transparens p.g.a. ytterligare ett "kabelhopp" och vad man knölat in i boxen. Dessutom skulle inte jag bli nöjd om det inte går att hantera skivspelarswitchandet med samma fjärrkontroll som försteget.

Jag beslutade mig för att avstå från möjligheten att jämföra två olika pressningar genom att växla mellan två skivspelare med likadana pickuper, och min favoritpickup Lyra Delos som jag gav knappt 15.000 SEK för härom året nu har gått upp till nästan 21.000 SEK. 8O
Även om man har sina pickuper i utbytbara skal med standardiserad bajonettfattning, så vill åtminstone jag ta fram nålvågen och se att allt står rätt och då kan jag passa på att flytta ett par tonarmskablar också och känna att jag har den renaste lösningen.















som inte sänker
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Växel för skivspelare... något jag inte ser igenom?

Inläggav lennartj » 2021-01-06 23:42

Nej, jag ser inte heller igenom mitt försteg, men jag har lärt mig att använda känseln.
För att förbättra åtkomligheten har jag monterat både hyllplanet försteget, DAC mm står på och hyllplanet ovanför på mycket kraftiga glappfria gejdrar.

- Varför -

Jag har för närvarande 3 skivspelare, en hot-roddad Garrard som bara kan spela 78-varvare med Ortofon OM78, en helrenoverad Thorens TD124 och en Systemdek IIS som bara växer efter varje uppgradering. Båda har fått identiska Jelco SA-750D armar. Dessutom har jag ett billigt separat phonosteg från Svalander som kan kopplas om mellan RIAA och EQ-läge med rak frekvensgång över 2 kHz, i stället för att sänka med 6 dB/oktav, som RIAA föreskriver men får de flesta stenkakor i gott skick att låta för mörkt.
En begränsning i mitt C2300-försteg är att man inte inte ögonblickligen kan växla mellan två MM- eller två MC-ingångar. Jag befarar att hur väl en tilltänkt reläbox än byggs kommer man att förlora en aning transparens p.g.a. ytterligare ett "kabelhopp" och vad man knölat in i boxen. Dessutom skulle inte jag bli nöjd om det inte går att hantera skivspelarswitchandet med samma fjärrkontroll som försteget.

Jag beslutade mig för att avstå från möjligheten att jämföra två olika pressningar genom att växla mellan två skivspelare med likadana pickuper, och min favoritpickup Lyra Delos som jag gav knappt 15.000 SEK för härom året nu har gått upp till nästan 21.000 SEK. 8O
Även om man har sina pickuper i utbytbara skal med standardiserad bajonettfattning, så vill åtminstone jag ta fram nålvågen och se att allt står rätt och då kan jag passa på att flytta ett par tonarmskablar också och känna att jag har den renaste lösningen.















som inte sänker
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster