Byta OP amp , vad tänka på?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 10:51

Jag har en Aiyima tpa3255 som jag tänkte byta OP Ampar i . För skoj skull tänkte jag testa att byta från ne5532 till lm4562. :D

Första gången jag gör något sådant . Har lite nybörjarfrågor:

- Står det tydligt på OP ampen lm4562 åt vilket håll den ska monteras?
- Vad jag förstår är det två duo OP ampar i Aiyima tpa3255. Varför då? Det är ju en tvåkanalsförstärkare.
- Det är med duo undrar jag över . På min rörförstärkare är det ju jävligt noga att dels rören är matchade . Det bara utgår jag helt kallt ifrån att OP ampar är. För så måste det väl var? Kan inte tänka mig något annat
- Om jag byter OP ampar ställer jag inte då till det med biasen i samband med bytet?
- Kan man byta OP ampar hur som helst, även om de passar i sockeln i förstärkaren ? Strömförsörjning måste väl tex vara anpassad på rätt sätt tex? Hur kollar man sådant?
- Är det svårt att pilla isär OP ampar i en Aiyima tpa3255? Någon som gjort det? Är det sedan bara att ploppa i de nya och tuta och köra?
- Har ni tips på bra ställen ifrån man kan beställa OP amp lm4562?

Något annat som man bör tänka på?

OM det nu är så lätt att byta OP ampar och de knappt kostar något och ger annat ljud , varför byter inte fler sina OP ampar i sina förstärkare ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Morello » 2021-01-23 12:00

I fallet med Ajnan är det en suboptimering av sällan skådat slag; 5532 är väldigt mycket bättre (lägre THD) än den klass D-modul du hittar på samma mönsterkort.

Detta har nog påpekats i alla fall 20-30 gånger i en annan tråd, men tål tydligen att upprepas. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Tangband » 2021-01-23 12:06

Morello skrev:I fallet med Ajnan är det en suboptimering av sällan skådat slag; 5532 är väldigt mycket bättre (lägre THD) än den klass D-modul du hittar på samma mönsterkort.

Detta har nog påpekats i alla fall 20-30 gånger i en annan tråd, men tål tydligen att upprepas. :mrgreen:


Testerna i audiosciencereview visar på förbättrade mätvärden med Lm 4562 jämfört med ne5532.
Jag tycker även att ljudet låter klart bättre med lm4562. Det är subjektivt ganska stora skillnader.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Morello » 2021-01-23 12:13

Ja, det kan man ju påstå, men det finns inget i graferna som indikerar så.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Tangband » 2021-01-23 12:14

Baffel skrev:Jag har en Aiyima tpa3255 som jag tänkte byta OP Ampar i . För skoj skull tänkte jag testa att byta från ne5532 till lm4562. :D

Första gången jag gör något sådant . Har lite nybörjarfrågor:

- Står det tydligt på OP ampen lm4562 åt vilket håll den ska monteras?
- Vad jag förstår är det två duo OP ampar i Aiyima tpa3255. Varför då? Det är ju en tvåkanalsförstärkare.
- Det är med duo undrar jag över . På min rörförstärkare är det ju jävligt noga att dels rören är matchade . Det bara utgår jag helt kallt ifrån att OP ampar är. För så måste det väl var? Kan inte tänka mig något annat
- Om jag byter OP ampar ställer jag inte då till det med biasen i samband med bytet?
- Kan man byta OP ampar hur som helst, även om de passar i sockeln i förstärkaren ? Strömförsörjning måste väl tex vara anpassad på rätt sätt tex? Hur kollar man sådant?
- Är det svårt att pilla isär OP ampar i en Aiyima tpa3255? Någon som gjort det? Är det sedan bara att ploppa i de nya och tuta och köra?
- Har ni tips på bra ställen ifrån man kan beställa OP amp lm4562?

Något annat som man bör tänka på?

OM det nu är så lätt att byta OP ampar och de knappt kostar något och ger annat ljud , varför byter inte fler sina OP ampar i sina förstärkare ?


Om du byter till lm4562 så monterar du den nya kretsen vänd precis som originalkretsen sitter. För att få bort ne5533 kan du använda tandtråd som du sticker in under kretsen för att sedan försiktigt med milt våld dra upp kretsen ur IC-hållaren med hjälp av de två trådarna. Bättre är förstås en IC-utdragare, finns på audiophonics.
Tryck sedan dit den nya kretsen med fingret.
Akta så du inte böjer eller skadar närliggande kondensatorer vid bytet.

Att folk inte byter IC i sina apparater mer frekvent beror nog på att de oftast inte sitter i IC-socklar utan är fastlödda.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-23 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:15

Grabbar grabbar .... jag vet mycket väl er resp ståndpunkt gällande byte OP amp ne5532. :) Men OM det nu går att byta, OM det är enkelt, OM det inte kostar så mycket, OM det inte går åt helvete med förstärkaren så är jag nyfiken att testa. Hör jag ingen skillnad så strunt samma . Då har jag i alla fall prövat. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Tangband » 2021-01-23 12:17

Baffel skrev:Grabbar grabbar .... jag vet mycket väl er resp ståndpunkt gällande byte OP amp ne5532. :) Men OM det nu går att byta, OM det är enkelt, OM det inte kostar så mycket, OM det inte går åt helvete med förstärkaren så är jag nyfiken att testa. Hör jag ingen skillnad så strunt samma . Då har jag i alla fall prövat. :)

Ta hjälp av nån som gjort det förr om du är osäker.

Ingen bias behöver justeras.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-23 12:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:17

Tangband skrev:
Baffel skrev:Jag har en Aiyima tpa3255 som jag tänkte byta OP Ampar i . För skoj skull tänkte jag testa att byta från ne5532 till lm4562. :D

Första gången jag gör något sådant . Har lite nybörjarfrågor:

- Står det tydligt på OP ampen lm4562 åt vilket håll den ska monteras?
- Vad jag förstår är det två duo OP ampar i Aiyima tpa3255. Varför då? Det är ju en tvåkanalsförstärkare.
- Det är med duo undrar jag över . På min rörförstärkare är det ju jävligt noga att dels rören är matchade . Det bara utgår jag helt kallt ifrån att OP ampar är. För så måste det väl var? Kan inte tänka mig något annat
- Om jag byter OP ampar ställer jag inte då till det med biasen i samband med bytet?
- Kan man byta OP ampar hur som helst, även om de passar i sockeln i förstärkaren ? Strömförsörjning måste väl tex vara anpassad på rätt sätt tex? Hur kollar man sådant?
- Är det svårt att pilla isär OP ampar i en Aiyima tpa3255? Någon som gjort det? Är det sedan bara att ploppa i de nya och tuta och köra?
- Har ni tips på bra ställen ifrån man kan beställa OP amp lm4562?

Något annat som man bör tänka på?

OM det nu är så lätt att byta OP ampar och de knappt kostar något och ger annat ljud , varför byter inte fler sina OP ampar i sina förstärkare ?


Om du byter till lm4562 så monterar du den nya kretsen vänd precis som originalkretsen sitter. För att få bort ne5533 kan du använda tandtråd som du sticker in under kretsen för att sedan försiktigt med milt våld dra upp kretsen ur IC-hållaren med hjälp av de två trådarna. Bättre är förstås en IC-utdragare, finns på audiophonics.
Tryck sedan dit den nya kretsen med fingret.
Akta så du inte böjer eller skadar närliggande kondensatorer vid bytet.


Exakt detta denna typ av handfasta råd jag var intresserad av. Tack Tangband. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:18

Tangband skrev:
Baffel skrev:Grabbar grabbar .... jag vet mycket väl er resp ståndpunkt gällande byte OP amp ne5532. :) Men OM det nu går att byta, OM det är enkelt, OM det inte kostar så mycket, OM det inte går åt helvete med förstärkaren så är jag nyfiken att testa. Hör jag ingen skillnad så strunt samma . Då har jag i alla fall prövat. :)

Ta hjälp av nån som gjort det förr om du är osäker.


Javisst men det är ju kul att mecka själv också. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Bill50x » 2021-01-23 12:22

Baffel skrev:Javisst men det är ju kul att mecka själv också. :mrgreen:

Oj, det var länge sedan jag tyckte så ;-)

Gruvar mig för att plocka ner min LP12:a för att byta innerchassi i den. Ett arbete man kan jämställa med att byta moderkort i en dator. Allt kan gå fel och gör det förmodligen också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-23 12:48

Blir den stabil med LM4562 jmfrt med Ne5532 eller bygger du en klass D oscillator som slår ut all radiotrafik ända ut till Magellanska molnen?

Och då tänker jag inte bara på GBW utan layout, avkoppling mm?

Jag har ingen aning om vad en Ajvar är för något, men TP3255 känner jag till, har ett rör med dem.

Baserat på TS frågor tror jag det behövs ett kretschema för att besvara frågorna. TP3255 är ju en stand alone klass D chips. Vad den har OPs till fattar jag inte men är det ngn form av composite förstärkare där tpan sitter i återkopplingen ser jag en risk för att ett OP byte kan göra radioastronomerna sura.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2021-01-23 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:53

:!: Youtube!





Osv osv. Finns ju massvis godis på Youtube :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-23 12:56

YouTube har extremt låg bandbredd när det gäller information. Orkar inte titta på videos.

Damn, nu gick jordfelsbrytare igen när vi kör spisen och ugnen. Jävla skitspis.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 12:58

rikkitikkitavi skrev:Blir den stabil med LM4562 jmfrt med Ne5532 eller bygger du en klass D oscillator som slår ut all radiotrafik ända ut till Magellanska molnen?

Och då tänker jag inte bara på GBW utan layout, avkoppling mm?

Jag har ingen aning om vad en Ajvar är för något, men TP3255 känner jag till, har ett rör med dem.

Baserat på TS frågor tror jag det behövs ett kretschema för att besvara frågorna. TP3255 är ju en stand alone klass D chips. Vad den har OPs till fattar jag inte men är det ngn form av composite förstärkare där tpan sitter i återkopplingen ser jag en risk för att ett OP byte kan göra radioastronomerna sura.


Du vet vad man ska sikta emot , för att nå :wink:

Och då tänker jag inte bara på GBW utan layout, avkoppling mm? Utveckla

Kretschema hava jag icke.

Stärkaren:
https://www.aiyima.com/products/amplifi ... 00wx2-hifi

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 13:00

rikkitikkitavi skrev:YouTube har extremt låg bandbredd när det gäller information. Orkar inte titta på videos..


Snobb. :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Tangband » 2021-01-23 13:01

rikkitikkitavi skrev:Blir den stabil med LM4562 jmfrt med Ne5532 eller bygger du en klass D oscillator som slår ut all radiotrafik ända ut till Magellanska molnen?

Och då tänker jag inte bara på GBW utan layout, avkoppling mm?

Jag har ingen aning om vad en Ajvar är för något, men TP3255 känner jag till, har ett rör med dem.

Baserat på TS frågor tror jag det behövs ett kretschema för att besvara frågorna. TP3255 är ju en stand alone klass D chips. Vad den har OPs till fattar jag inte men är det ngn form av composite förstärkare där tpan sitter i återkopplingen ser jag en risk för att ett OP byte kan göra radioastronomerna sura.


Nej, IC:n i Aiyima a07 används till:

1. Steg ett, efter den passiva volymkontrollen,= gain på 6 dB
2. Steg två: Invertering av signalen så att Tpa 3255 matas med balanserad signal i BTL konfiguration.

Mätningarna på audioscience visar förövrigt inga somhelst problem med stabiliteten med lm4562.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-23 13:09

Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:YouTube har extremt låg bandbredd när det gäller information. Orkar inte titta på videos..


Snobb. :D


Nej, informationskrävande.
YouTube är bra som undervisning för hur man utför ett handgrepp manuellt, men inte för att ta reda på de frågorna jag ställde, som Tangband besvarade :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 13:13

rikkitikkitavi skrev:
Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:YouTube har extremt låg bandbredd när det gäller information. Orkar inte titta på videos..


Snobb. :D


Nej, informationskrävande.
YouTube är bra som undervisning för hur man utför ett handgrepp manuellt, men inte för att ta reda på de frågorna jag ställde, som Tangband besvarade :)


Jag skojade ju bara lite. :) Ang snobberi dvs.

Men visst hangrepp är ju också det jag söker i och för sig...
Har skaffat det här , troligtvis, skärpet för att öva på:
viewtopic.php?f=10&t=71463

Just det. Det finns falska ne5532!. Såg bilder på dem på nätet. 8O

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 13:41

Morello skrev:I fallet med Ajnan är det en suboptimering av sällan skådat slag; 5532 är väldigt mycket bättre (lägre THD) än den klass D-modul du hittar på samma mönsterkort.

Detta har nog påpekats i alla fall 20-30 gånger i en annan tråd, men tål tydligen att upprepas. :mrgreen:


Men om det blir skillnad i ljud kanske inte har med distnivåer att göra? Bob Carver fixade ju att byta ljud i förstärkare med , vad jag förstår , ganska enkla knep. Fast han å andra sidan verkar ju vara ett geni. :)

Se:
viewtopic.php?f=9&t=71542

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-23 20:18

Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Baffel skrev:
Snobb. :D


Nej, informationskrävande.
YouTube är bra som undervisning för hur man utför ett handgrepp manuellt, men inte för att ta reda på de frågorna jag ställde, som Tangband besvarade :)


Jag skojade ju bara lite. :) Ang snobberi dvs.

Men visst hangrepp är ju också det jag söker i och för sig...
Har skaffat det här , troligtvis, skärpet för att öva på:
viewtopic.php?f=10&t=71463

Just det. Det finns falska ne5532!. Såg bilder på dem på nätet. 8O

No stress, I talk the talk and walk the walk :)

Varför i hela fridens namn vill man fejka en 5532?
För övrigt har LME4562 sjunkit i pris rejält. Köpte en tjuga ca på digikey för lite drygt en tia st. Så argumentet att 5532 är billigare håller inte.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 20:26

rikkitikkitavi skrev:
Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Nej, informationskrävande.
YouTube är bra som undervisning för hur man utför ett handgrepp manuellt, men inte för att ta reda på de frågorna jag ställde, som Tangband besvarade :)


Jag skojade ju bara lite. :) Ang snobberi dvs.

Men visst hangrepp är ju också det jag söker i och för sig...
Har skaffat det här , troligtvis, skärpet för att öva på:
viewtopic.php?f=10&t=71463

Just det. Det finns falska ne5532!. Såg bilder på dem på nätet. 8O

No stress, I talk the talk and walk the walk :)

Varför i hela fridens namn vill man fejka en 5532?
För övrigt har LME4562 sjunkit i pris rejält. Köpte en tjuga ca på digikey för lite drygt en tia st. Så argumentet att 5532 är billigare håller inte.


Jag vet , fejka en 5532a . Verkar ju helt sjukt men kolla här:
https://audiosciencereview.com/forum/in ... 48/page-15

En bit ned på sidan . Finns bilder. 8O
Så bara med det i åtanke kanske man borde byta oppisar.

Fast nu tror jag att just Aiyima är seriösa. :).......eller där kanske du har förklaringen till att du tycker det låter så mycket bättre när du bytte oppisar in din Aiyima Tangband. :wink: Yes , nybörjaren löste anledningen till att Morello vs Tangband ser så olika på detta angående ljudskillnaderna mellan olika oppisar. :mrgreen:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Tangband » 2021-01-23 20:52

Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Baffel skrev:
Jag skojade ju bara lite. :) Ang snobberi dvs.

Men visst hangrepp är ju också det jag söker i och för sig...
Har skaffat det här , troligtvis, skärpet för att öva på:
viewtopic.php?f=10&t=71463

Just det. Det finns falska ne5532!. Såg bilder på dem på nätet. 8O

No stress, I talk the talk and walk the walk :)

Varför i hela fridens namn vill man fejka en 5532?
För övrigt har LME4562 sjunkit i pris rejält. Köpte en tjuga ca på digikey för lite drygt en tia st. Så argumentet att 5532 är billigare håller inte.


Jag vet , fejka en 5532a . Verkar ju helt sjukt men kolla här:
https://audiosciencereview.com/forum/in ... 48/page-15

En bit ned på sidan . Finns bilder. 8O
Så bara med det i åtanke kanske man borde byta oppisar.

Fast nu tror jag att just Aiyima är seriösa. :).......eller där kanske du har förklaringen till att du tycker det låter så mycket bättre när du bytte oppisar in din Aiyima Tangband. :wink: Yes , nybörjaren löste anledningen till att Morello vs Tangband ser så olika på detta angående ljudskillnaderna mellan olika oppisar. :mrgreen:


Grabbar- ni har helt enkelt inte hängt med vid mitt äventyr med Aiyima a04 .
Jag gick så långt att jag postade den medföljande ne5532 till Morello, som var snäll nog att mäta upp den och vi kunde konstatera att den INTE var fejk.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-23 20:56

Va ?! 8O Det var som fan. Imponerande hängivenhet Tangband. Hatten av.
Coolt. :mrgreen:

Bussigt av Morello med. :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav MacBruce » 2021-01-23 23:30

Baffel skrev:
rikkitikkitavi skrev:YouTube har extremt låg bandbredd när det gäller information. Orkar inte titta på videos..


Snobb. :D


Övertecknad plussar dock 100 på rikkitikkitavis kommentar! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav jansch » 2021-01-25 01:04

Baffel - de största problemen med att byta opamp generellt att vissa opamp:ar inte är stabila ner till "unity gain" eller är så känsliga att även små kapacitiva laster får dom att självsvänga. Höga frekvenser som inte hörs och eller tar livet av efterföljande kretsar och diskantelement - i extremfall. Det var det rikkkkkitikkkkkitavi menade. (tog med några extra "k" då det är fler än vad man tror!)

PERSONLIGEN kollar jag alltid med oscilloskop och fyrkantvåg om det uppstår ringningar.

Annat problem kan vara att opampens matningspänningar kräver lägre impedans vid höga frekvenser, d vs avkopplingskondensatorer nästan på kretsens ben.

Ytterligare skillnader kan vara offsetproblem på ingångarna beroende på val av halvledare i chip:ets ingångskretsar

mm.

Vill man göra de enkelt för sig OCH INTE MINST ROLIGARE skaffar man sig ett oscilloskop och en helt ny värld öppnar sig!
Roligast har man för minst pengar när man köper ett gammalt analogt oscilloskop för några hundralappar. När man sedan är varm i kläderna kan det vara kul att köpa ett digitalt som ger fantastik "minnesfunktion" och dessutom har fft.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 01:26

Vadan är detta för något jag hittade i byrån..... He he... :mrgreen:
IMG_20201215_074538 (1)_copy_2340x2340 (2) (2).jpg
IMG_20201215_074538 (1)_copy_2340x2340 (2) (2).jpg (887.14 KiB) Visad 1129 gånger

Helt perfekt . Jag bortser från det lilla faktumet att jag inte har en susning hur jag ska använda den. Men det löser sig nog framöver. :)
Köpt billigt under Back Friday . Några hundralappar, så jag vet inte om den är något att ha.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-25 01:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 01:34

jansch skrev:Baffel - de största problemen med att byta opamp generellt att vissa opamp:ar inte är stabila ner till "unity gain" eller är så känsliga att även små kapacitiva laster får dom att självsvänga. Höga frekvenser som inte hörs och eller tar livet av efterföljande kretsar och diskantelement - i extremfall. Det var det rikkkkkitikkkkkitavi menade. (tog med några extra "k" då det är fler än vad man tror!)

PERSONLIGEN kollar jag alltid med oscilloskop och fyrkantvåg om det uppstår ringningar.

Annat problem kan vara att opampens matningspänningar kräver lägre impedans vid höga frekvenser, d vs avkopplingskondensatorer nästan på kretsens ben.

Ytterligare skillnader kan vara offsetproblem på ingångarna beroende på val av halvledare i chip:ets ingångskretsar

mm.

Vill man göra de enkelt för sig OCH INTE MINST ROLIGARE skaffar man sig ett oscilloskop och en helt ny värld öppnar sig!
Roligast har man för minst pengar när man köper ett gammalt analogt oscilloskop för några hundralappar. När man sedan är varm i kläderna kan det vara kul att köpa ett digitalt som ger fantastik "minnesfunktion" och dessutom har fft.



Det var just det jag lurade på. Om man kan byta oppisar hur som helst . Men det borde ju framgå i databladet för respektive OP amp ? Har de samma värden , vad det gäller att klara kapacitiva laster så borde det väl gå.

Aiyima tpa3255 borde väl ha filterkomponenter i sig som förhindrar att eventell oscillation smiter ut ur förstärkaren och pajar tex diskanterna. Dessutom har den väl sådan där negativ feedback . Fast detta vet jag inget om. Men om den inte har dessa skyddsmekanismer och om den bränner högtalare på löpande band borde man nog hört talas om det med tanke på hur pass mycket det skrivs om Aiyima tpa32xx på tex Audiosciencereview.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Byta OP amp , vad tänka på?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-25 11:34

Jo, men NE5532 är inte lika snabb som LM4562. 4562 är snäppet bättre map prestanda, men det är synnerligen tveksamt ifall det är hörbart. Layout och andra faktorer är såklart mer kritiskt.
Oavsett är det i princip omöjligt att mäta med vanliga verktyg så låga förvräningsnivåer.

Är FET ingångar ett krav finns alltid 2134. Jag köpte ett gäng på Tradera för herrans massa år sedan, men jag testade dem enligt den metod som beskrivs i databladet för att mäta THD för att se ifall det stämde. De låg fint på linjen (slumpmässigt) jämfört med de få exemplar jag köpt på Elfa. Samma med offset. Bias gick inte att mäta med mina verktyg. Använde ett externt USB ljudkort av ok kvalitet, inte Audio Precison 2 :)

Samtliga är stabila i förstärkning 1.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster