Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-23 19:52

Kan man få TDA2003 i Vellemans tappning (K4001) bättre än originalet. Som att byta komponenter till andra kvalitéer eller annat.

faktiskt-forum.png
faktiskt-forum.png (14.67 KiB) Visad 2980 gånger


Jag skall använda den i min mät-jig för högtalare.
Orsaken till att jag vill använda Vellemans K4001 beror på att jag har några sådana hemma.

Jag har mätt hela dagen idag och testat olika metoder att få förstärkaren bättre. Dock har jag inte testat med att byta komponenter. Det jag gjort är att testa olika spänning- och ström-styrkor. Jag har också testat med batterier.

De data jag får fram blir bäst med spänning över 10 volt och 2 ampere. Velleman anger min 8 volt och max 18 volt med minst 0,5 Ampere. Med 8 volt och 0,5 Ampere blev det en distoriserad historia. Distorsionen sjönk med ökad spänning upp till ca 10-12 volt. Därutöver gjorde inte spänningen någon skillnad. Jag testade med 12 volt och ökade strömstyrka. Jag tycker det blev bättre upp till 1,5 Ampere. Över 1,5 Ampere gjorde inte strömstyrkan någon skillnad. Dock var skillnaderna små mellan 0,5 - 1,5 Ampere, så små att förbättringarna kan vara tillfälliga mätskillnader. Batteri som jag tänkt använda måste jag tyvärr avskriva helt. Jag testade med 6 st 1,5v uppladdningsbara batterier. Slutsteget distade ordentligt och med full kräm ett tag började batterierna mattas. För att det skall fungera med batterier krävs minst 9st 1,5v helst fler. Till det kommer en laddare. Då är det bättre att använda "laddaren" som strömförsörjning så slipper man kostnaden för batterierna. Lämplig "laddare" som klarar 12v och 2 Ampere kan man få för några tior på olika marknader om man inte har en sådan i skrotlådan.

Mina mätningar med en trafo på 12 Volt och 2 Ampere ser ut så här med Velleman och andras mätningar först:

Kod: Markera allt
Total harmonic distortion:        0.05% (1W / 1kHz).          0,2% (förmodligen vid ca 5 W)
Frequency response:                20Hz to 20kHz (-3dB).      20Hz to 20kHz (-0,5dB)
Signal/noise ratio:                  86dB.                               54dB


frekvens-okänt-v.png
frekvens-okänt-v.png (12.99 KiB) Visad 2980 gånger


Jag sparade inte fler än ovanstående mätning.


Jag tror att bruset och distorsionen i mina mätningar härrör från att jag inte använda skärmade kablar.

Min fråga till experterna på förstärkarteknik:

- Hur kan jag få detta lilla slutsteg bättre?
- Kan det bli bättre att lägga slutsteget i en skärmad plåtlåda?
- Annat?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-23 20:15

Byggde en mätjigg i all hast:
Bilagor
IMG_20100608_231645.jpg
IMG_20100608_231645.jpg (1.14 MiB) Visad 2972 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-24 17:48

Jag gjorde nu nya mätningar med potentiometrar på förstärkarens ingång förutom ljudkortets in och utgångar. Till detta kommer datorns nivåjustering.
Med dessa justeringsmöjligheter justerade jag fram bästa ljudkvalité ur förstärkaren. Så här blev det:

Ingången: 230 ohm till Jord och 10,2K ohm i serie.

Kod: Markera allt
                                  FABRIKSANGIVET              MINA MÄTNINGAR
Total harmonic distortion:        0.05% (1W / 1kHz).          0,045% (ca 1W / 1kHz)
Frequency response:               20Hz to 20kHz (-3dB).       20Hz to 20kHz (+0,54dB / -2,42dB)
Signal/noise ratio:               86dB.                       81dB

Intermodulationsdist+brus                                     0,075%


Om jag skärmat ingången skulle 86dB inte vara någon omöjlighet
Detta räcker gott för att kunna användas i min mätjigg och mäta noggrant.
Skall tilläggas att förstärkaren jag mätte på är ca 15 år gammal.

bästa-inställning-original.png
bästa-inställning-original.png (10.33 KiB) Visad 2918 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-24 19:06

Vid ett av mina mätningar råkade jag koppla fel.....får köpa ett nytt ljudkort.... :(
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav jansch » 2021-01-25 00:14

xmag skrev:Vid ett av mina mätningar råkade jag koppla fel.....får köpa ett nytt ljudkort.... :(


Spontant skulle jag parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
Det kommer ju också sänka undre gränsfrekvens men marginellt.
Vilka värden? Tja, så stora som man "har råd med" är ju ett dåligt svar men mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.

Medan du ändå håller på... flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar. Och ha korta sladdar till nätdelen!

Kommer det göra nytta? Högst sannolikt. Elektrolyter är olinjära och dina är ju också gamla.

Skärmad låda är alltid bättre än utan ..... men vad vill du åstadkomma? Mindre brum och dess övertoner? "Risken" är ju att du fixar till något som inte behövs, finns det redan "livrem" kanske det är helt onödigt med "hängslen".

Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).

Typiska "husmorsknep"......

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-25 02:16

jansch skrev:
xmag skrev:Vid ett av mina mätningar råkade jag koppla fel.....får köpa ett nytt ljudkort.... :(


Spontant skulle jag parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
Det kommer ju också sänka undre gränsfrekvens men marginellt.
Vilka värden? Tja, så stora som man "har råd med" är ju ett dåligt svar men mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.

Medan du ändå håller på... flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar. Och ha korta sladdar till nätdelen!

Kommer det göra nytta? Högst sannolikt. Elektrolyter är olinjära och dina är ju också gamla.

Skärmad låda är alltid bättre än utan ..... men vad vill du åstadkomma? Mindre brum och dess övertoner? "Risken" är ju att du fixar till något som inte behövs, finns det redan "livrem" kanske det är helt onödigt med "hängslen".

Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).

Typiska "husmorsknep"......

TACK!
Skall titta på dina förslag när timman inte är så sen.
Det sista med ett motstånd på ingången är redan planerat. Jag måste ändå få ner nivån in i slutsteget så att jag inte behöver ligga med nivåinställningen i datorn steget över botten. När jag gjorde det sista testet använde jag ca 10k i serie och 220 parallellt för att få ner nivån. Mätvärdena blev betydligt bättre så. I mätlådan har jag redan monterat 82k i serie och 10k mot jord. Har haft det så i första mätlådan i 15 år och det fungerade bra.

Du har rätt i det där med hängslen och livrem. Jag ligger redan i den första mätlådan långt under vad en högtalare presterar i skräp. Tycker mer det är en kul grej när man ändå håller på att göra grejerna ännu bättre (eller mindre dåliga).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav jansch » 2021-01-25 21:05

xmag skrev:
jansch skrev:
xmag skrev:Vid ett av mina mätningar råkade jag koppla fel.....får köpa ett nytt ljudkort.... :(


Spontant skulle jag parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
Det kommer ju också sänka undre gränsfrekvens men marginellt.
Vilka värden? Tja, så stora som man "har råd med" är ju ett dåligt svar men mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.

Medan du ändå håller på... flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar. Och ha korta sladdar till nätdelen!

Kommer det göra nytta? Högst sannolikt. Elektrolyter är olinjära och dina är ju också gamla.

Skärmad låda är alltid bättre än utan ..... men vad vill du åstadkomma? Mindre brum och dess övertoner? "Risken" är ju att du fixar till något som inte behövs, finns det redan "livrem" kanske det är helt onödigt med "hängslen".

Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).

Typiska "husmorsknep"......

TACK!
Skall titta på dina förslag när timman inte är så sen.
Det sista med ett motstånd på ingången är redan planerat. Jag måste ändå få ner nivån in i slutsteget så att jag inte behöver ligga med nivåinställningen i datorn steget över botten. När jag gjorde det sista testet använde jag ca 10k i serie och 220 parallellt för att få ner nivån. Mätvärdena blev betydligt bättre så. I mätlådan har jag redan monterat 82k i serie och 10k mot jord. Har haft det så i första mätlådan i 15 år och det fungerade bra.

Du har rätt i det där med hängslen och livrem. Jag ligger redan i den första mätlådan långt under vad en högtalare presterar i skräp. Tycker mer det är en kul grej när man ändå håller på att göra grejerna ännu bättre (eller mindre dåliga).


Jag har inte kollat i databladet för kretsen...... men om du vill minska känsligheten (spänningsförstärkningen) så ändra på relationen mellan R1 och R2 som nu är 1/100. Du har alltså en spänningsförstärkning på 1+ R1/R2 = 101 ggr. Gå ner till ca 20 eller kanske t o m till ca 10 ggr. Varför inte prova R1 = 390ohm och R2 = 33 ohm t.ex. OBS! jag skulle prova men du väljer själv! Kanske är chip:et mindre stabilt då... Börja kanske med att testa med att bara byta ut R2 till t.ex 12 ohm. Då borde spänningsförstärkningen bli 1+ 470/12 = 40ggr. Fast det är nog fortfarande för högt med tanke på vad du skriver.....

Du borde "vinna" en hel del dist på det. Jag vet inte om chip:et eller t.ex elytkondensatorerna skapar mest dist. Sannolikt chip:et och då vinner du mycket.

Prova , men på eget ansvar....

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav jansch » 2021-01-25 21:44

Glömde skriva......
Komponenterna och dess värden i schemat finns ju där av någon anledning....

- C1 "kopplar in" R3 vid högre frekvenser och får övre frekvensregistret att falla genom den återkoppling som sker.
Samtidigt skyddar den mot att chip:et inte självsvänger p g a fasvridning. Enkelt uttryckt - chip:ets förstärkning är under 1 när chip:et har vridit fasen så mycket vid höga frekvenser att den negativa återkopplingen i praktiken inte längre är negativ.

- C5 finns där för att inte likspänning skall nå "-" ingången på chip:et. Du har ju bara en matningsspänning. Hade du haft dubbla matningspänningar (t.ex +12volt och minus 12volt hade C5 inte behövts. Nu drar R2 ner utspänningen mot jord och utan C5 hade "-" spänningen på "-" ingången fått förstärkarens utspänning att slå i taket = nästa full matningsspänning.
Nu går bara växelspänning genom C5 .....

Alltså , att ändra i återkopplingsslingorna påverkar inte bara förstärkningen utan även de "filter" som kondensatorerna skapar. Jag tror dock det är "lugnt" med de åtgärder jag har föreslagit.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-01-25 23:57

jansch skrev:Glömde skriva......
Komponenterna och dess värden i schemat finns ju där av någon anledning....

- C1 "kopplar in" R3 vid högre frekvenser och får övre frekvensregistret att falla genom den återkoppling som sker.
Samtidigt skyddar den mot att chip:et inte självsvänger p g a fasvridning. Enkelt uttryckt - chip:ets förstärkning är under 1 när chip:et har vridit fasen så mycket vid höga frekvenser att den negativa återkopplingen i praktiken inte längre är negativ.

- C5 finns där för att inte likspänning skall nå "-" ingången på chip:et. Du har ju bara en matningsspänning. Hade du haft dubbla matningspänningar (t.ex +12volt och minus 12volt hade C5 inte behövts. Nu drar R2 ner utspänningen mot jord och utan C5 hade "-" spänningen på "-" ingången fått förstärkarens utspänning att slå i taket = nästa full matningsspänning.
Nu går bara växelspänning genom C5 .....

Alltså , att ändra i återkopplingsslingorna påverkar inte bara förstärkningen utan även de "filter" som kondensatorerna skapar. Jag tror dock det är "lugnt" med de åtgärder jag har föreslagit.

Jag citerar bara sista inlägget.

Jag skall testa det du föreslår. Jag läste någonstans att chipet kan självsvänga om man tar ut svängarna för mycket.

Så som jag är på väg att göra får resultatet att jag sänker signalen in i förstärkaren som höjer signalen igen. Om jag förstått rätt höjer alltså förstärkaren brustet och annat skräp också. Om man gör som du föreslår släpper man på signalen som den är men inte förstärker den lika mycket ut. Det borde, som du påpekar, också sänka skräpet i signalen.
Detta måste jag bara testa!!

Råkade koppla in 12v i ljudkortet av en olyckshändelse. Jag flyttade test-jigen med ljudkortet på åt sidan och där låg kabeln med 12v som råkade träffa ingående ledare (jag hade nakna bananer instoppade så det var inte svårt). Det jag missat var att dra ur stickkontakten för transformatorn. Får beställa ett nytt ljudkort, kostar bara 225kr nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-08 21:29

Byggde en helt ny TDA2003 med Vellemans byggsats K4001.

Men först TIDIGARE mätningar med den ÄLDRE TDA2003:

Frekvens.png
Frekvens.png (4.14 KiB) Visad 2620 gånger



Brus.png
Brus.png (20.79 KiB) Visad 2620 gånger



THD.png
THD.png (19.52 KiB) Visad 2620 gånger



IMD+brus.png
IMD+brus.png (19.15 KiB) Visad 2620 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav jansch » 2021-04-08 21:51

Du har allvarliga problem med 50Hz brum och dess övertoner.

Åtgärder:

- jordloopar
- dålig signaljord
- långa signalledningar
- skärma signal
- hur bra är matningsspänningen vid kretsen ben? Alldeles för mycket övertoner. Högvärdiga kondensatorer vid matningsben ner till jordplan.
- är signalkällan ren?
- kör datorn (när du mäter) utan nätadapter

Inte lätt att hitta fel på distans utan att ha komplett bild av kretskort/matningsspänning/ kabellängder mm.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav jansch » 2021-04-08 21:52

Vad händer vid 7 kHz?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-08 21:58

Nu mätningar med den NYBYGGDA men med R2 12ohm. Det blir en förstärkning på 1+(470/12)= 40ggr (original 100ggr).


2021-04-08 R2 12 ohm Frekvens.png
2021-04-08 R2 12 ohm Frekvens.png (3.78 KiB) Visad 2571 gånger



2021-04-08 R2 12 ohm Brus.png
2021-04-08 R2 12 ohm Brus.png (23.01 KiB) Visad 2571 gånger



2021-04-08 R2 12 ohm THD.png
2021-04-08 R2 12 ohm THD.png (20.8 KiB) Visad 2571 gånger



2021-04-08 R2 12 ohm IMD+brus.png
2021-04-08 R2 12 ohm IMD+brus.png (21.02 KiB) Visad 2571 gånger



Lägg märke till ljudkortets pik vid 19,1khz. Utan den ligger siffrorna på -110db.
Frekvenskurvan är rakare med R2 12ohm.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav Baffel » 2021-04-08 21:58

jansch skrev:Du har allvarliga problem med 50Hz brum och dess övertoner.

Åtgärder:

- jordloopar
- dålig signaljord
- långa signalledningar
- skärma signal
- hur bra är matningsspänningen vid kretsen ben? Alldeles för mycket övertoner. Högvärdiga kondensatorer vid matningsben ner till jordplan.
- är signalkällan ren?
- kör datorn (när du mäter) utan nätadapter

Inte lätt att hitta fel på distans utan att ha komplett bild av kretskort/matningsspänning/ kabellängder mm.


Det där runt 50 Hz har xmag haft problem med tidigare , har jag för mig. . Om det då rörde sig om en annan förstärkare men samma problem , runt 50 Hz. Jordning via vägguttaget ej tillfredsställande?

Eller har du inte haft samma problem med annan förstärkare/ andra prylar xmag?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-08 22:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-08 22:00

Jag tror frågorna besvarades med den nyare förstärkaren med lägre förstärkning. Den första har helt enkelt för hög förstärkning och kanske felaktiga värden på kondingarna som är 10-12 år gamla.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-08 22:23

Baffel skrev:
jansch skrev:Du har allvarliga problem med 50Hz brum och dess övertoner.

Åtgärder:

- jordloopar
- dålig signaljord
- långa signalledningar
- skärma signal
- hur bra är matningsspänningen vid kretsen ben? Alldeles för mycket övertoner. Högvärdiga kondensatorer vid matningsben ner till jordplan.
- är signalkällan ren?
- kör datorn (när du mäter) utan nätadapter

Inte lätt att hitta fel på distans utan att ha komplett bild av kretskort/matningsspänning/ kabellängder mm.


Det där runt 50 Hz har xmag haft problem med tidigare , har jag för mig. . Om det då rörde sig om en annan förstärkare men samma problem , runt 50 Hz. Jordning via vägguttaget ej tillfredsställande?

Eller har du inte haft samma problem med annan förstärkare/ andra prylar xmag?


Jag har två pikar en vid 50hz och en vid 19,1khz. Båda kommer från ljudkortet. Det är känt att strömmen från datorn inte är den bästa. Dessutom drivs ljudkortet av USB-ström som har en spänning på ca 5volt. En så låg drivspänning kan få ljudkortet att enkelt klippa. Men det duger för högtalarmätningar. Skall senare ändå testa USB-ljudkort med egen strömförsörjning.

Pikarna vid IMD-mätningen är referenssignaler som RMAA skickar ut för att kunna mäta intermodulationen, dvs hur mycket dessa referenssignaler påverkar resten av signalen. De ligger på 60hz och 7khz.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-08 22:51

jansch skrev:Spontant skulle jag parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
Det kommer ju också sänka undre gränsfrekvens men marginellt.
Vilka värden? Tja, så stora som man "har råd med" är ju ett dåligt svar men mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.

Medan du ändå håller på... flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar. Och ha korta sladdar till nätdelen!

Kommer det göra nytta? Högst sannolikt. Elektrolyter är olinjära och dina är ju också gamla.

Skärmad låda är alltid bättre än utan ..... men vad vill du åstadkomma? Mindre brum och dess övertoner? "Risken" är ju att du fixar till något som inte behövs, finns det redan "livrem" kanske det är helt onödigt med "hängslen".

Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).

Typiska "husmorsknep"......


jansch skrev:
Jag har inte kollat i databladet för kretsen...... men om du vill minska känsligheten (spänningsförstärkningen) så ändra på relationen mellan R1 och R2 som nu är 1/100. Du har alltså en spänningsförstärkning på 1+ R1/R2 = 101 ggr. Gå ner till ca 20 eller kanske t o m till ca 10 ggr. Varför inte prova R1 = 390ohm och R2 = 33 ohm t.ex. OBS! jag skulle prova men du väljer själv! Kanske är chip:et mindre stabilt då... Börja kanske med att testa med att bara byta ut R2 till t.ex 12 ohm. Då borde spänningsförstärkningen bli 1+ 470/12 = 40ggr. Fast det är nog fortfarande för högt med tanke på vad du skriver.....

Du borde "vinna" en hel del dist på det. Jag vet inte om chip:et eller t.ex elytkondensatorerna skapar mest dist. Sannolikt chip:et och då vinner du mycket.

Prova , men på eget ansvar....


När jag får tid nästa gång skall jag testa det "jansch" beskriver här ovan. Lite i taget och mäta resultatet. Kan bli intressant att se skillnaden.

Jag stolpar upp förslagen:
- Börja kanske med att testa med att bara byta ut R2 till t.ex 12 ohm. Då borde spänningsförstärkningen bli 1+ 470/12 = 40ggr. KLART, sänkte brus o dist med 10db.
- Gå ner till ca 20 eller kanske t o m till ca 10 ggr. Varför inte prova R1 = 390ohm och R2 = 33 ohm
- parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. Välj mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.
- C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
- flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar.
- ha korta sladdar till nätdelen!
- Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 00:24

Jag började idag med lite egna idéer om hur slutsteget kan göras bättre. Bytte komponenter och testade hela dagen och kvällen. Jag testade utan att räkna alls på det, jag lät helt enkelt brutalt testade bestämma vad som blir bäst (utan att ännu gjort de tips jag fått. Har inte delar till det ännu, främst kondingar). Med tanke på hur länga jag testat blev förändringarna mycket små från original men väl så bra.

Så här blev det:

Kopplingsschema:

Xmag_slutsteg_schema-modifierad 2021-04-10.png
Xmag_slutsteg_schema-modifierad 2021-04-10.png (24.73 KiB) Visad 2418 gånger

Det röda inramade skiljer sig från original.


2021-04-10 Frekvens Original o ljudkort mot modifierad.png
2021-04-10 Frekvens Original o ljudkort mot modifierad.png (4.56 KiB) Visad 2418 gånger




2021-04-10 Brus Original o ljudkort mot modifierad.png
2021-04-10 Brus Original o ljudkort mot modifierad.png (13.08 KiB) Visad 2418 gånger




2021-04-10 THD Original o ljudkort mot modifierad.png.png
2021-04-10 THD Original o ljudkort mot modifierad.png.png (9.61 KiB) Visad 2418 gånger




2021-04-10 IMD+brus Original o ljudkort mot modifierad.png.png
2021-04-10 IMD+brus Original o ljudkort mot modifierad.png.png (10.1 KiB) Visad 2418 gånger




Piken vid 19,1khz har jag inte fått bort. Jag antar att det kommer från USB-strömmen.
I övrigt har den lilla modifiering jag gjort gett ett betydande resultat. Siffrorna ligger nu på samma nivå som mikrofonförstärkaren.
Om man bortser piken vid 19,1khz ligger distorsion och brus nu nere på runt 0,003%.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 10:47

Jansch:
flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar.

C2 sitter redan nu så nära benen att den i princip är lödad på benen.

Dina övriga tips skall jag testa när jag fått hem fler kondensatorer som inte är e-lyter.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav solhaga » 2021-04-11 10:59

Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 17:22

solhaga skrev:Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?

Nej, den är faktiskt knäpp tyst om jag har full volym på men ingen signal in. Den är faktiskt tystare än en vanlig hififörstärkare med full volym men ingen signal in.
Piken vid 19,1 khz kan finnas där men den lär vara svår att höra vid -100dB.

Man kan se på bruset att puckeln vid 50hz att den härrör från ljudkortet (grönt) på samma sätt som piken vid 19,1khz gör. Båda ligger vid ca -100dB så det är inget som stör högtalarmätningar. Men naturligtvis skulle det vara bra att få bort det. Skall testa med ferriter på USB-kabeln senare mot 19,1khz-piken. Hur jag gör med 50hz puckeln vet jag inte ännu för jag vill inte gärna in och rota innanför skalet på ljudkortet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav solhaga » 2021-04-11 18:02

xmag skrev:
solhaga skrev:Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?

Nej, den är faktiskt knäpp tyst om jag har full volym på men ingen signal in. Den är faktiskt tystare än en vanlig hififörstärkare med full volym men ingen signal in.
Piken vid 19,1 khz kan finnas där men den lär vara svår att höra vid -100dB.

Man kan se på bruset att puckeln vid 50hz att den härrör från ljudkortet (grönt) på samma sätt som piken vid 19,1khz gör. Båda ligger vid ca -100dB så det är inget som stör högtalarmätningar. Men naturligtvis skulle det vara bra att få bort det. Skall testa med ferriter på USB-kabeln senare mot 19,1khz-piken. Hur jag gör med 50hz puckeln vet jag inte ännu för jag vill inte gärna in och rota innanför skalet på ljudkortet.


Kan du inte bara bortse från 50 Hz-puckeln när du utvärderar?

Apropå 19,1 kHz spuriousen, kan det vara någon inställning som kan ändras på ljudkortet?
Jämförbart med denna diskussion om dither på dyiaudio.

Är det 19,1 kHz och inte 19 kHz? Om det är 19 kHz, så kan det vara en pilotton som spökar.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 20:42

solhaga skrev:
xmag skrev:
solhaga skrev:Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?

Nej, den är faktiskt knäpp tyst om jag har full volym på men ingen signal in. Den är faktiskt tystare än en vanlig hififörstärkare med full volym men ingen signal in.
Piken vid 19,1 khz kan finnas där men den lär vara svår att höra vid -100dB.

Man kan se på bruset att puckeln vid 50hz att den härrör från ljudkortet (grönt) på samma sätt som piken vid 19,1khz gör. Båda ligger vid ca -100dB så det är inget som stör högtalarmätningar. Men naturligtvis skulle det vara bra att få bort det. Skall testa med ferriter på USB-kabeln senare mot 19,1khz-piken. Hur jag gör med 50hz puckeln vet jag inte ännu för jag vill inte gärna in och rota innanför skalet på ljudkortet.


Kan du inte bara bortse från 50 Hz-puckeln när du utvärderar?

Apropå 19,1 kHz spuriousen, kan det vara någon inställning som kan ändras på ljudkortet?
Jämförbart med denna diskussion om dither på dyiaudio.

Är det 19,1 kHz och inte 19 kHz? Om det är 19 kHz, så kan det vara en pilotton som spökar.

Jag tycker det är 19,1kHz.
Samma topp finns med både REW och RMAA.

Jag bortser både från 50hz bubblan och 19,1khz piken eftersom slutsteget är till för att mäta högtalare och de ligger långt under den distorsion som högtalare avger. Frågan är mer pedantiskt, dvs att det skall vara rent under mattan också om det går.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav MacBruce » 2021-04-11 21:46

solhaga skrev:Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?


Har inte kollat om det har diskuterats tidigare, men skalan pekar väl snarare på 60 Hz?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 23:17

MacBruce skrev:
solhaga skrev:Apropå 50 Hz. Det kan vara så att att det är "mätfel" från ADC:ns sida.
Jag menar, hör du någon 50 Hz om du kopplar in en högtalare?


Har inte kollat om det har diskuterats tidigare, men skalan pekar väl snarare på 60 Hz?

Där problemet ligger är 50hz. Däremot i IMD-testet läggs det på referenssignaler på 60hz och på 7khz.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-11 23:33

Nu har jag "tajtat" till trådar och lött fast pinalerna bättre. Hade lödat dem några cm över kortet med långa
ben som följd för att kunna byta när jag testar.

Så här ser det ut nu:


Både 50hz-piken och 19,1khz-piken har tryckts tillbaka med ca 10db bara genom att tajta till trådarna (finns mer att tajta till).
2021-04-11 Brus Kortat av trådar.png
2021-04-11 Brus Kortat av trådar.png (6.2 KiB) Visad 2264 gånger




THD-mätningen visar inget alls vid 50hz nu medan där fanns en topp på -100db (10dB sänkt) innan jag tajtade till.
Även piken vid 19,1khz har reducerats.
Motsvarar 0,00562% på topparna och under 0,003% utan toppar.
2021-04-11 THD Kortat av trådar.png
2021-04-11 THD Kortat av trådar.png (5.33 KiB) Visad 2264 gånger




Även IMD blev bättre.
Motsvarar 0,019% på topparna och under 0,003% utan toppar.
2021-04-11 IMD+brus Kortat av trådar.png
2021-04-11 IMD+brus Kortat av trådar.png (6.28 KiB) Visad 2264 gånger



Normalt mäter en högtalare som bäst -30 till -40 dB på skalorna här ovan.
"Felen" i slutsteget ligger alltså på betryggande nivå från högtalarnas "fel".
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav solhaga » 2021-04-12 00:05

Jag var nog inte ensam om att inte fatta:
Däremot i IMD-testet läggs det på referenssignaler på 60hz och på 7khz.


För övrigt ser ju det jättebra ut nu, bra jobbat!
Senast redigerad av solhaga 2021-04-12 00:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-12 00:12

solhaga skrev:Jag var nog inte ensam om att inte fatta:
Däremot i IMD-testet läggs det på referenssignaler på 60hz och på 7khz.
.

För övrigt ser ju det jättebra ut nu, bra jobbat!

Jag snubblar ofta och fattar först efter att någon lite försiktigt "ryckt till i örat".

Ja, jag tycker det ser riktigt bra ut nu. Den mäter faktiskt bättre än mikrofonförstärkaren nu. Får väl gå ett var extra med den efter detta.

Man får inte glömma att det handlar om en gammal klassiker, dvs en Velleman K1004 med TDA2003. De kan alltså bli riktigt bra om man lägger ner tid på dem.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav Fostex » 2021-04-12 13:18

Är det inte lite väl hårt att lasta den drivande enheten med 100 ohm? Jag hade nog valt ett värde i alla fall 100 gånger högre än så, 10-20 k t.ex.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-12 16:36

Fostex skrev:Är det inte lite väl hårt att lasta den drivande enheten med 100 ohm? Jag hade nog valt ett värde i alla fall 100 gånger högre än så, 10-20 k t.ex.

Jag testade med det och andra värden också, det blev bäst med 100 ohm.

Vad kan hända om man lastar ljudkortet "hårt"?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster