Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-12 18:59

Ljudkortet har 400 ohm i utgångsimpedans.
Vad slutsteget har för ingångsimpedans vet jag inte.
Jag testade med 10kohm motstånd på ingången men slutsteget klipper för tidigt och jag får en massa pikar i bruset som höjer brusnivån. Testade med olika förstärkningar (bytte R1 och R2) men det var ingen skillnad.

Med 100ohm parallellt på ingången ändras allt till det bättre, riktigt bra till och med.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-12 21:53

Nu har jag kopplat in det väl mätande slutsteget till Matrojigen. Fungerade inte alls!!!
Jag får upp mot 1% THD och bruset ligger 20dB över mätningarna med RMAA. Jag tog bort motståndet på ingången på 100ohm. Det kanske blev en liiiiten förbättring.
Jag bytte till den tidigare förstärkaren (som är mer än 10 år gammal Velleman 4000K i originalutgörande och allt blev mycket bättre men inte lika bra som den modifierade mätte i RMAA.

Hursom, det räcker till att mäta högtalare gott och väl.

När jag fått hem ett större urval av kondensatorer skall jag testa "jansch" förslag:


Spontant skulle jag parallellkoppla en filmkondensatorer (polypropylen eller liknande), av god kvalitet, över alla elektrolytkondensatorer i signalkedjan, även C5. C4 kan man ju eventuell byta ut helt.
Det kommer ju också sänka undre gränsfrekvens men marginellt.
Vilka värden? Tja, så stora som man "har råd med" är ju ett dåligt svar men mer än sådär 1/100 del av ursprungsvärdet.

Medan du ändå håller på... flytta C2 och löd den direkt på förstärkarkretsens ben, alternativt - löd dit en ny "C2" där och låt den andra sitta kvar. Och ha korta sladdar till nätdelen!

Kommer det göra nytta? Högst sannolikt. Elektrolyter är olinjära och dina är ju också gamla.

Skärmad låda är alltid bättre än utan ..... men vad vill du åstadkomma? Mindre brum och dess övertoner? "Risken" är ju att du fixar till något som inte behövs, finns det redan "livrem" kanske det är helt onödigt med "hängslen".

Man borde kanske också lägga ett parallellmotstånd på ingången på sådär 10-20kohm så att det som ska ge insignal till slutsteget få en snällare last samt en liten kondensator parallellt som skyddar mot Hf - dimensioneras för sådär 100kHz (-3dB).
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-12 22:55

Jag återställde Matrojig till ursprungliga med den gamla förstärkaren och allt annat som förut. Nu mäter det skitdåligt vilket är märkligt för den är exakt på samma sätt nu som innan då den mätte bättre. Jag har satt i den nya förstärkaren igen och mätt. Den mäter ännu sämre. En orsak kan vara att den har förstärkning 20ggr medan originalet (den äldre) har förstärkningen 100ggr. Jag tror apparaten behöver mer förstärkning för att mäta bra. Bla når inte dB-staplarna upp till -15dB där jag brukar mäta utan bara till -25dB.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-13 13:25

Problemet verkar vara en jordslinga. Distorsionens utseende påminner om det. Det som förändrats sen sist är att jag satt in en förförstärkare. Får undersöka saken.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-13 15:20

Så här ser det ut när jag mäter genom hela mätjigen Matrojig-4:


2021-04-13 Något är fel.png
2021-04-13 Något är fel.png (8.91 KiB) Visad 835 gånger


Kontrollpanelen = Panelen på jigen med vippströmställarna osv.

Som ni ser mäter jag först så här...........: ljudkort-slutsteg-kontrollpanelen-ljudkort Den kopplingen är vit på grafen.
Sedan kopplar jag förbi kontrollpanelen....: ljudkort-slutsteg-ljudkort Den kopplingen är grön på grafen.

Förutom pikarna så ligger grön kurva väldigt bra medan den vita (med kontrollpanel) stiger vid högre frekvenser.

Det är alltså uppenbart att kontrollpanelen ger en frekvensrelaterad stigning av bruset mot högre frekvenser. Jag drar slutsatsen att det handlar om jordningen men jag hittar inget jordningsfel eller jordslinga. Ökar jag nivån kommer de typiska fyrkantsignal-liknande pucklarna fram på bruskurvan som jag förut relaterat till jordslinga.

Kan det vara så att det behövs en kondensator på linjen eller finns det andra förslag?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-13 21:11

Har genomfört noggrannare tester vid vilken nivå ljudkortet bäst jobbar med TDA2003 (original).

Testet gick till så att jag började med minsta möjliga nivå där jag kunde mäta strax innan klippning. Vid varje höjning justerades dämpningen så att jag låg nära klippning.
Lägsta nivån var 9%. Sedan stagade jag upp till 15%, 20%, 25%, 30%, 31%, 32%, 33%. Jag testade med 34% också men då klipper den även om jag har så lite dämpning att mätstapeln inte ens syns därför ökade jag bara med 1% från 30% och högsta nivå att mäta vid var 33%. Det var också där det brusade och distade minst. Så här ser mätningarna ut (jag tar bara med lägsta och högsta):

9-33% nivå.png
9-33% nivå.png (9.8 KiB) Visad 824 gånger


Om man bortser från topparna ligger faktiskt bruset mellan -110dB och 120dB. Det är OK!

Nu vet jag att ljudkortets egen ljudnivå skall ligga på max 33%.
REW ställer automatiskt nivån till 50% vid 100% på REW:s nivåstapel. Det innebär att bästa nivåinställning för REW:s stapel är 50-33= -17dB.
Det är bra att veta när dämpningen in i ljudkortet beräknas. Så här ser dämpningen ut då:

3,60 kohm i serie
2,04 kohm mot jord

Nu blir det lättare att gå vidare!
Men fortfarande vet jag inte varför brus mm ökar så mycket när jag går via vippkontakterna???
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-14 10:24

Brus och dist ökar när jag låter signalen gå via vippkontakterna.
Vippkontakterna används för att styra vilken mätning som skall användas som Frekvensmätning-Impedansmätning och Kalibrering.

Det som skiljer att gå via vippkontakterna och att koppla direkt är följande:

1. Längre signalväg
2. Trådarna går inte rakt
3. Tråden in från en vippkontakt är en tunn skärmad signaltråd.

Jag tror felet ligger i nr 3. Tråden är till för signaler med mycket låg effekt. När slutsteget skall skicka sin signal genom samma tråd kan flera problem uppstå.
Skall senare testa med att dra en grövre tråd som jag skärmar själv.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Kan man få detta slutsteg att bli bättre

Inläggav xmag » 2021-04-14 17:46

Nu när det handlar om Matrojig går jag över till denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=71602&p=2174078#p2174078
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 9 gäster