Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 12:53

Detta ang diskussion om distorsionsnivåer tex , som tas upp i tråden
viewtopic.php?f=9&t=71504

Här om något måste det ju till riktigt bra apparatur så det blir behagligt för den som är tvungen att ha hörselapparat. Både ergonomiskt rätt passande men för detta forum mest intressanta, som vi kan diskutera , vettig förstärkning dvs bra ljud.

Någon som vet mer om det? Detta har ju faktiskt stor betydelse för den med hörselnedsättning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-25 13:13

För den som har normal hörsel låter det nog inte särskilt njutbart att lyssna via en hörapparat. Nedsatt hörsel är väldigt individuellt och "rätt" hörapparat kan se väldigt olika ut från person till person.
Bellman och Symfon (som bl.a. tillverkar hörselhjälpmedel) har ett intressant exempel på hur det kan låta om man har nedsatt hörsel. För att kompensera bristen behöver man förstärka olika frekvensregister olika mycket, dessutom används ofta teknik som gallrar bort störande bakgrundsljud.
https://bellman.com/sv/din-horsel/sa-la ... dsattning/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 13:17

Här skulle ju LTS faktisk göra en samhällsinsats . Testa olika hörselapparater . Det skulle säkert medlemmarna gå med på att deras pengar gick till i något nummer. Är ju i och för sig bara att fråga medlemmarna om det.

Dessutom, om LTS skulle göra det så kommer det ju självklart att rapporteras om det i media. Bra reklam. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-25 13:26

Baffel skrev:Detta ang diskussion om distorsionsnivåer tex , som tas upp i tråden
viewtopic.php?f=9&t=71504

Här om något måste det ju till riktigt bra apparatur så det blir behagligt för den som är tvungen att ha hörselapparat. Både ergonomiskt rätt passande men för detta forum mest intressanta, som vi kan diskutera , vettig förstärkning dvs bra ljud.

Någon som vet mer om det? Detta har ju faktiskt stor betydelse för den med hörselnedsättning.


Det jag vet är att en bra hörapparat är en apparat som gör att den med hörselnedsättning får tillbaka funktionen. Den viktigaste är att höra andra människors tal. Moderna hörapparater är ett under av teknik där man lyckas packa in en massa funktioner i en pytteliten volym. Genom att det är en enhet där DSP, förstärkare och armatur är kopplade kan man göra mycket i den digitala domänen. Det som är helt avgörande är möjlighet till anpassning, eftersom problemen ser olika ut. Olika "house curve" så att säga. Faktum är att ibland vill man faktiskt filtrera bort ljud för att "nyttoljuden" skall komma fram. Jag skulle också tänka mig att olika former av kompression finns. Det handlar alltså inte om "hifi".

Om det är en sak man kan ta med sig till hifi skulle kunna vara att integrera DSP med högtalaren på ett mer grundläggande sätt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav paa » 2021-01-25 14:13

En sak jag ofta observerat med personer som har hörapparat, är att när dom inte fått in hörapparaten riktigt tätt i örat, så brukar det bli kraftig rundgång vid en ganska hög frekvens. Ljudtrycket vid trumhinnan måste vara fruktansvärd vid denna pipande eller visslande rundgång, men trots det så reagerar dom inte alls, det är bara personer runt omkring som hör problemet!
Frågan är varför hörapparaterna måste vara så justerade från audiologen eller audionomen, att det blir rundgång vid en frekvens som bäraren inte hör, det finns väl ingen anledning att ha en förstärknings-peak vid en frekvens där bäraren inte hör något alls, och hörapparaten borde ju fungera bättre och med mindre distorsion över hela området, om den inte överstyrs vid helt onödiga frekvenser?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Mats » 2021-01-25 14:22

Har själv Menieres sjukdom med ensidigt hörselnedsättning och tinnitus sen många år. Hörapparat på det sjuka örat förbättrar hörseln och maskerar tinnitusen. Initialt när jag skulle börja med hörapparat för typ 6-7 år sen (om jag minns rätt) fick jag möjlighet att testa olika apparater. Stor skillnad på olika. Fastnade för en Widex som då var överlägsen övriga provade apparater vad gäller musikåtergivning. Tror att olika individer föredrar helt olika apparater och inställningar beroende på hur just deras hörselproblem ser ut.

Och jo, vi (jag och tror jag andra med mig) hör och störs av rundgång men man blir hemmablind och skiter i det efter ett tag. Lite parallell till hur hjärnan successivt delvis lär sig leva med tinnitus.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 14:27

Tog bara en i mängden :
https://www.meds.se/beurer-ha-70-par-horapparat

Men hur vet man om den är bra rent ljudmässigt jmf med alla andra? Distnivå tex... Var jag tvungen att ha hörapparat så hade ju utöver bekvämligheten jag velat läsa om hur bra de är.
Här en till :

Oticon Opn är byggd på Velox-plattformen som läser av hela ljudmiljön i 360° fler än 100 gånger per sekund för att identifiera brus och skilja det från tal. Opn S är byggd på en uppgraderad version av Velox-plattformen som kallas Velox S. Velox S-plattformen är Oticons snabbaste och mest avancerade plattform någonsin. Den känner av variationer i den akustiska miljön med 56 000 mätningar per sekund.
https://www.audika.se/horapparater/hora ... icon-opn-s

Står inget där heller om ljudkvalitén .

Mysko...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav hifikg » 2021-01-25 14:33

Musik (och annat) låter annorlunda när jag har mina Airpods Pro i öronen (avstängda i Transparensläge) Ibland tror jag mig höra saker (ljud) som jag inte hör annars, men totalt sett låter ljudet lite blodfattigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 14:41

Mats skrev:Har själv Menieres sjukdom med ensidigt hörselnedsättning och tinnitus sen många år. Hörapparat på det sjuka örat förbättrar hörseln och maskerar tinnitusen. Initialt när jag skulle börja med hörapparat för typ 6-7 år sen (om jag minns rätt) fick jag möjlighet att testa olika apparater. Stor skillnad på olika. Fastnade för en Widex som då var överlägsen övriga provade apparater vad gäller musikåtergivning. Tror att olika individer föredrar helt olika apparater och inställningar beroende på hur just deras hörselproblem ser ut.

Och jo, vi (jag och tror jag andra med mig) hör och störs av rundgång men man blir hemmablind och skiter i det efter ett tag. Lite parallell till hur hjärnan successivt delvis lär sig leva med tinnitus.


Vad upplevde du vara skillnaden?

I sammanhanget måhända en bagatell men vi är ju ändå på ett Hififorum. Om du lyssnar på musik i hörlurar , om du nu har lurar till det, är de specialanpassade ?

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Mats » 2021-01-25 16:44

Baffel skrev:
Mats skrev:Har själv Menieres sjukdom med ensidigt hörselnedsättning och tinnitus sen många år. Hörapparat på det sjuka örat förbättrar hörseln och maskerar tinnitusen. Initialt när jag skulle börja med hörapparat för typ 6-7 år sen (om jag minns rätt) fick jag möjlighet att testa olika apparater. Stor skillnad på olika. Fastnade för en Widex som då var överlägsen övriga provade apparater vad gäller musikåtergivning. Tror att olika individer föredrar helt olika apparater och inställningar beroende på hur just deras hörselproblem ser ut.

Och jo, vi (jag och tror jag andra med mig) hör och störs av rundgång men man blir hemmablind och skiter i det efter ett tag. Lite parallell till hur hjärnan successivt delvis lär sig leva med tinnitus.


Vad upplevde du vara skillnaden?

I sammanhanget måhända en bagatell men vi är ju ändå på ett Hififorum. Om du lyssnar på musik i hörlurar , om du nu har lurar till det, är de specialanpassade ?


Förmodligen är skillnaden rätt enkel, typ förstärkning av övre mellanregistret eller så. Men det är en gissning. Vet att audionomen sa att många musikälskare föredrar Widex (eller om det tom var den modell jag använder, osäker här).

Vad gäller musiklyssning så föredrar jag ju såklart högtalare. När jag använder lurar är det Sennheiser Momentum wireless 2.0 jag använder. Lyssnar bara i lurar via mobilen (när man är på stan etc) och har då ställt in via Sennheisers app så att det sker en volymmässig kompensation för mitt dåliga öra (vill minnas att det är också i de frekvenser som är sämst i dåliga örat). Sorry språket, är sjuk med bristande formuleringsork.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-01-25 18:29

Intressant att höra. Har själv tinnitus och ska på tester i februari.
När jag provar med en frekvens skala är ca 4000-8500 Hz i stort sett borta, eller döljs av tinnitus.
Undrar hur det känns att lyssna på musik med hörselhjälp, eller tar du ut dem under lyssningen?

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-25 19:33

Det låter inget vidare... Men dina högtalare låter ju bra. Har en kompis som i princip inget hör över ca 3 kHz. Det blir väl som mellanvågsradio? Jag hör fortfarande rätt bra (upp till 12-13 kHz) men min far hade kvaddat sin hörsel och hade hörapparat från 50 års ålder. I och med att man umgåtts med hörselskadat folk i många år har man förstås en förmåga att tala högt (ljudstarkt). Sedan är ju hustruns modersmål tyska och det viskar man heller inte fram. "Deutsch redet man laut!" brukar hon säga till sina skolelever när de mumlar.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-01-25 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 19:55

Mats skrev:
Baffel skrev:
Mats skrev:Har själv Menieres sjukdom med ensidigt hörselnedsättning och tinnitus sen många år. Hörapparat på det sjuka örat förbättrar hörseln och maskerar tinnitusen. Initialt när jag skulle börja med hörapparat för typ 6-7 år sen (om jag minns rätt) fick jag möjlighet att testa olika apparater. Stor skillnad på olika. Fastnade för en Widex som då var överlägsen övriga provade apparater vad gäller musikåtergivning. Tror att olika individer föredrar helt olika apparater och inställningar beroende på hur just deras hörselproblem ser ut.

Och jo, vi (jag och tror jag andra med mig) hör och störs av rundgång men man blir hemmablind och skiter i det efter ett tag. Lite parallell till hur hjärnan successivt delvis lär sig leva med tinnitus.


Vad upplevde du vara skillnaden?

I sammanhanget måhända en bagatell men vi är ju ändå på ett Hififorum. Om du lyssnar på musik i hörlurar , om du nu har lurar till det, är de specialanpassade ?


Förmodligen är skillnaden rätt enkel, typ förstärkning av övre mellanregistret eller så. Men det är en gissning. Vet att audionomen sa att många musikälskare föredrar Widex (eller om det tom var den modell jag använder, osäker här).

Vad gäller musiklyssning så föredrar jag ju såklart högtalare. När jag använder lurar är det Sennheiser Momentum wireless 2.0 jag använder. Lyssnar bara i lurar via mobilen (när man är på stan etc) och har då ställt in via Sennheisers app så att det sker en volymmässig kompensation för mitt dåliga öra (vill minnas att det är också i de frekvenser som är sämst i dåliga örat). Sorry språket, är sjuk med bristande formuleringsork.


Det är lugnt . Skriv bara om du känner/ orkar det. Du om någon borde väl hålla på med anpassad ekvivalisering , med kapabla grejer för det. Fast jag gissar bara nu.

Audionom hade jag nog blivit om jag var yngre . Verkar spännande och givande .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Audionom

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-01-25 20:28

RogerGustavsson skrev:Det låter inget vidare... Men dina högtalare låter ju bra. Har en kompis som i princip inget hör över ca 3 kHz. Det blir väl som mellanvågsradio? Jag hör fortfarande rätt bra (upp till 12-13 kHz) men min far hade kvaddat sin hörsel och hade hörapparat från 50 års ålder. I och med att man umgåtts med hörselskadat folk i många år har man förstås en förmåga att tala högt (ljudstarkt). Sedan är ju hustruns modersmål tyska och det viskar man heller inte fram. "Deutsch redet man laut!" brukar hon säga till sina skolelver när det de mumlar.


Jo det blir en svacka men sen från 8000 Hz hänger hörseln med upp till 13-14 kHz.
Enl. hörsel läkaren har jag ovanligt bra bas hörsel, alltid nåt i eländet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-01-25 20:30

nuffe skrev:Intressant att höra. Har själv tinnitus och ska på tester i februari.
När jag provar med en frekvens skala är ca 4000-8500 Hz i stort sett borta, eller döljs av tinnitus.
Undrar hur det känns att lyssna på musik med hörselhjälp, eller tar du ut dem under lyssningen?

Henrik


Missade att du skrev det. Lycka till !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-25 20:46

nuffe skrev:
RogerGustavsson skrev:Det låter inget vidare... Men dina högtalare låter ju bra. Har en kompis som i princip inget hör över ca 3 kHz. Det blir väl som mellanvågsradio? Jag hör fortfarande rätt bra (upp till 12-13 kHz) men min far hade kvaddat sin hörsel och hade hörapparat från 50 års ålder. I och med att man umgåtts med hörselskadat folk i många år har man förstås en förmåga att tala högt (ljudstarkt). Sedan är ju hustruns modersmål tyska och det viskar man heller inte fram. "Deutsch redet man laut!" brukar hon säga till sina skolelever när de mumlar.


Jo det blir en svacka men sen från 8000 Hz hänger hörseln med upp till 13-14 kHz.
Enl. hörsel läkaren har jag ovanligt bra bas hörsel, alltid nåt i eländet.


De brukar mäta hörtröskeln upp till 8 kHz eller så. Fick kolla min hörsel efter att jag haft virus på balansnerven.

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Obizzz » 2021-01-25 22:19

RogerGustavsson skrev:De brukar mäta hörtröskeln upp till 8 kHz eller så. Fick kolla min hörsel efter att jag haft virus på balansnerven.


Kollade min senaste hörselmätning och den går från 250-8000 Hz.

Sambon är för övrigt audionom och jag håller med Baffel om att det verkar vara ett givande yrke även om jag personligen inte hade orkat med att handskas med alla människor dagligen.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Mats » 2021-01-26 01:10

nuffe skrev:Intressant att höra. Har själv tinnitus och ska på tester i februari.
När jag provar med en frekvens skala är ca 4000-8500 Hz i stort sett borta, eller döljs av tinnitus.
Undrar hur det känns att lyssna på musik med hörselhjälp, eller tar du ut dem under lyssningen?

Henrik

För min del låter det 100 gånger bättre med hörselhjälpmedel på än av vid musiklyssning via högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav petersteindl » 2021-01-28 04:32

Man får tala lite högre. :)

Hörseln.jpeg
Hörseln.jpeg (32.72 KiB) Visad 5151 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-01-28 11:49

Mats skrev:För min del låter det 100 gånger bättre med hörselhjälpmedel på än av vid musiklyssning via högtalare.


Låter betryggande. Tack för svar, Mats

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-01-28 11:54

Hörsel upp till 13-14 Hz har jag provat här hemma, inte hos audionom.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Mats » 2021-01-28 19:36

nuffe skrev:
Mats skrev:För min del låter det 100 gånger bättre med hörselhjälpmedel på än av vid musiklyssning via högtalare.


Låter betryggande. Tack för svar, Mats


Se till att låna hem och testa flera olika apparater. Stor skillnad och det är nog högst olika vad som är bra för olika personer.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Ogjort » 2021-02-12 06:54

Det gjordes ett relativt omfattande forskningsprojekt om hörapparatutveckling för mer än 10 år sedan,
initierat av den "öppna lådan" Lars Liljeryd http://www.stockis.se/ . (som trist nog avled våren 2020)
Det finansierades av staten med några miljoner.
Men som med många liknande projekt så ska själva realiserandet vara självfinansierande.
Så om ingen tillverkare nappar... så blir det inget.

Jag läste igenom rapporten och förvånades över många saker, som jag absolut trodde redan var instoppade
i våra hörapparater. Men där fanns massor med innovationer med allt från uppenbara självklarheter,
till helt oväntade finesser. Det mesta handlade om olika DSP-funktioner.

Jag blev mycket förvånad att ingen tillverkare nappade. Verkligen helskumt.
(eller kanske självklart - "det handlar ju bara om ljud") :roll:

På senare tid verkar det som om en del av Liljeryds idéer ändå ramlat in i tillgängliga hörapparater.
Som olika former av "brusreducering", individuell frekvensanpassning, och valbar begränsning av olika miljöstörningar.
+ en massa blåtandsfunktioner etc...

Så det kanske är på väg åt samma håll - oberoende av rapporten i byrålådan.
Några decennium för sent, kan man tycka...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-03-31 13:24

Har nu haft hörselhjälp sen igår lunch. Körde bil hem från audionomen, jädrar vad det låter om blinkers ljudet.
Lyssnat ett par timmar på musik, håller med Mats, som skrev tidigare i tråden, att det låter mycket bättre med än utan hjälpmedel.

Men måste lära mig igen att det låter mycket om saker man inte tänkt på tidigare, rasslet från tangent bordet mm.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Baffel » 2021-03-31 15:07

Grattis nuffe/ Henrik!

Misstänker att du som DIY- pulare nu kommer läsa på mer om detta med hörselgångar , EQ, hörselapparater osv och så att säga lura lite på det hela. :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-31 16:02

nuffe skrev:Har nu haft hörselhjälp sen igår lunch. Körde bil hem från audionomen, jädrar vad det låter om blinkers ljudet.
Lyssnat ett par timmar på musik, håller med Mats, som skrev tidigare i tråden, att det låter mycket bättre med än utan hjälpmedel.

Men måste lära mig igen att det låter mycket om saker man inte tänkt på tidigare, rasslet från tangent bordet mm.

Henrik

Grattis till att det blev en förbättring :)
Har samma upplevelser när jag fick ny hörapparat efter ett uppehåll på ca 40 år mycket småljud man inte normalt har uppfattat. Hade hörapparat redan 1977 men på den tiden var
det inte så bra ljudkvalité, Dom var klumpiga & käkade batterier. Dessutom gav dom täta propparna man hade i örat för min del problem med mellanörat.
Ny apparaten är verkligen ett litet underverk med mycket bra koppling mot Iphone & Apple TV. Den har laddningsbart batteri så man slipper detta eviga batteribytandet.
Lite olika eq inställningar med brusreducering mm. Väl fungerande app i telefonen.

Ang musiklyssnade så låter det bra via hörapparaten dock har jag min huvudsakliga hörselnedsättning över 6Khz hör idag upp till 8-9Khz(för ca 20 år sen var det ca 12KHz).
Innan har jag kompenserat med DSP på mina anläggningar vilket gjort att det låtit bra för mig men föga njutbart för andra :?
Många hade säkert sagt att det inte låter bra via hörapparat men man är glad att kunna höra cymbaler mycket bättre numera.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav nuffe » 2021-03-31 17:40

Efter att slö spelat lite under eftermiddagen samtidigt som jag jobbat har jag upplevt att jag är tvungen att höja volym något med hjälpmedel monterade.
Men allt är självklart mycket klarare när man får med området mellan 3500 till 8000 Hz. Den sista oktaven kommer det inte med mycket ifrån, men det
är lika som utan.

Någon mer som upplevt det volymen?

Henrik

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-31 18:25

nuffe skrev:Efter att slö spelat lite under eftermiddagen samtidigt som jag jobbat har jag upplevt att jag är tvungen att höja volym något med hjälpmedel monterade.
Men allt är självklart mycket klarare när man får med området mellan 3500 till 8000 Hz. Den sista oktaven kommer det inte med mycket ifrån, men det
är lika som utan.

Någon mer som upplevt det volymen?

Henrik


Jag skulle säja att min upplevelse är tvärtom jag får sänka lite med hörapparaten på.
Det beror inte på hur mycket dom har ställt upp din grundförstärkning(nollnivån) på hörapparaten.
Den jag har ställer dom en grundnivå efter audiogrammet sedan kan jag höja respektive sänka några steg.
Jag blev på återbesök tillfrågad om grundnivån var bra eller om den skulle höjas eller sänkas.

Själv skulle jag vilja ha tillgång till deras programvara för att kunna fintrimma inställningarna
men där var det blankt nej. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Mats » 2021-03-31 19:24

nuffe skrev:Har nu haft hörselhjälp sen igår lunch. Körde bil hem från audionomen, jädrar vad det låter om blinkers ljudet.
Lyssnat ett par timmar på musik, håller med Mats, som skrev tidigare i tråden, att det låter mycket bättre med än utan hjälpmedel.

Men måste lära mig igen att det låter mycket om saker man inte tänkt på tidigare, rasslet från tangent bordet mm.

Henrik

Låter bra Henrik, rock on! :)

Användarvisningsbild
Per_Kele
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2011-09-18

Re: Hur konstruerar man bra hörselapparater?

Inläggav Per_Kele » 2021-03-31 20:28

Det här kan ju vara intressant, Brian Johnson (ACDC) fick hjälp med sin hörsel:

https://www.theprp.com/2020/10/06/news/ ... -to-ac-dc/

https://asiustechnologies.com/pages/technology

Det verkar bland annat handla om detta:

"This technology adds a second eardrum into all of our earbuds. This second eardrum takes the punishment of the pneumatic pressure caused by sound in the ear canal, and delivers clear, crisp sound that’s unlike anything you’ve ever heard. And it’s not louder noise coming from your earbuds.".

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster