Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav PerStromgren » 2021-01-26 09:57

Ibland skulle jag ha glädje av att då och då ha en sub som kunde återge subkontraoktaven. Eftersom jag inte spelar alls starkt, kanske man kunde bygga en liten rackare?

Stämmer det att man kan få utsträckning långt ned i basen om man offrar max SPL och kanske använder aktiv ekvalisering? Jag tänker återgivning ned till 20Hz i kvartsrymd i en låda på kanske 20l. Max SPL 90dB tror jag räcker.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav nuffe » 2021-01-26 10:05

Varför inte flera element i små storlekar ex. 6,5 - 8 tum.
De klarar ditt spl krav och har du flera så kommer de att jobba i sitt linjära område då får bas med låg dist.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 10:13

PerStromgren skrev:Ibland skulle jag ha glädje av att då och då ha en sub som kunde återge subkontraoktaven. Eftersom jag inte spelar alls starkt, kanske man kunde bygga en liten rackare?

Stämmer det att man kan få utsträckning långt ned i basen om man offrar max SPL och kanske använder aktiv ekvalisering? Jag tänker återgivning ned till 20Hz i kvartsrymd i en låda på kanske 20l. Max SPL 90dB tror jag räcker.


Hur stor hade du tänkt dig att en den lilla rackaren ska vara då? En liten sub för tex Evilhomer här på forumet är väl på typ 200 liter .

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav PerStromgren » 2021-01-26 11:27

Jag tänkte mig ca 20 liter. Antal element och dess storlek är inte intressant. Frågan är: går det och i så fall, hur?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Morello » 2021-01-26 11:30

Ja, men skall du återge hela subkontraoktaven, dvs ned till 16 Hz, tarvar det ganska hygglig linjär kapacitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Bill50x » 2021-01-26 11:42

För att få till en riktigt bra bas, inte bara att det brummar lite, så krävs det membranyta. Enligt min mening i alla fall. Det finns små högtalare som går ganska djupt trots liten volym (Ino pIp tex) med det blir lixom ingen riktig "chabang".
Jag kan ingenting om högtalardimensionering, men ett stort element i en underdimensionerad låda kanske går att EQ'a till en hygglig frekvensgång, eller? Ett 10" element borde kunna klämmas in på 20 liter, rent fysiskt. Placering i ett golvhörn borde kunna hjälpa till.

Till vad ska du ha subben?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 11:48

Om du nu ska bygga och storleken är ett problem, .....tja varför måste du ha en sådan liten? Fula som stryk är ju subbar, är det därför? Bygg den smal och lassa in den under soffan så syns den inte , eller bakom något skåp. Eller köp en snygg kista som smälter in i ditt hem och bygg den däri. :D

Kistsubb:
viewtopic.php?f=3&t=70980&p=2131560&hilit=Kistsubb#p2131560

Du köpte ju dina Carlsson på ett loppis. Knata till ett loppis köp någon kista. Smacka i element undertill så syns det inte. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav PerStromgren » 2021-01-26 12:16

Morello skrev:Ja, men skall du återge hela subkontraoktaven, dvs ned till 16 Hz, tarvar det ganska hygglig linjär kapacitet.


Även om vi begränsar max SPL till 90dB? Hur mycket luft måste flyttas, kan du göra ett snabbt överslag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Morello » 2021-01-26 12:18

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Ja, men skall du återge hela subkontraoktaven, dvs ned till 16 Hz, tarvar det ganska hygglig linjär kapacitet.


Även om vi begränsar max SPL till 90dB? Hur mycket luft måste flyttas, kan du göra ett snabbt överslag!


Du kanske kan klara dig med tvenne tiotummare i basreflexlåda och landa under 3% THD.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 12:25

Två st , isobarik. Blir det mindre volym på lådan. :mrgreen:

Den subben lär dock inte se vacker ut.
Senast redigerad av Baffel 2021-01-26 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav RSG » 2021-01-26 12:57


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Tangband » 2021-01-26 13:10

PerStromgren skrev:Ibland skulle jag ha glädje av att då och då ha en sub som kunde återge subkontraoktaven. Eftersom jag inte spelar alls starkt, kanske man kunde bygga en liten rackare?

Stämmer det att man kan få utsträckning långt ned i basen om man offrar max SPL och kanske använder aktiv ekvalisering? Jag tänker återgivning ned till 20Hz i kvartsrymd i en låda på kanske 20l. Max SPL 90dB tror jag räcker.

Ja, det stämmer. Det kostar dock effekt och slaglängd hos elementet , men det är inga problem idag och för återgivning i ett vanligt hem som inte är så stort. Du bör räkna med room gain på många dB och därför är det ganska lätt att överträffa 90 dB.

Jag rekommenderar två Peerless xls 10:or ( de med lågt qts ) i varsin sluten kub-formad låda med ca 20 liters volym vardera. Pris ca 1800:- st för elementen.
Applicera LT med tex en minidsp, Q=9 , shelvingfrekvens = 35 Hz , gain + 7.

Lådan kan göras i 22 mm utan stag pga litenheten . Sätt baffel och bakstycke ”kloss ” mot lådan. Måla insidan med utspätt trälim. Resultatet blir suveränt .
Du kan ta inspiration av legend acoustics subbas eller av LInkwitz slutna subwoofer. De är konstruerade på samma sätt.

Kom ihåg att även om du bygger eller köper världens bästa subbas så kommer två bra subbasar i stereo låta bättre.

Pris för kalaset skulle bli: 3600:- för två element.
1000:- utsågad låda i rå Mdf som man spikar och limmar själv.
Behringer a800 slutsteg = 1900:-
Minidsp = 1000 :-

Summa : 7500:-

Billigare än så är det nog svårt att hamna, men då får du referenskvalitet på basen och de kommer kunna spela bra ihop med dina Quad.
Du kan ju spara 1800:- genom att till en början bara bygga en subbas.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-26 13:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 13:20

Är det detta element du menar Tangband?
https://audiostatus.lt/product/sample-product/830452/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav I-or » 2021-01-26 13:21

Om du har någorlunda normala rumsbidrag så klarar du dig med ett 10"-element med ett xmax om ca 10 mm i en sluten låda (i ett större rum med högre mobilitet för begränsningsytorna (s.k. papphus) får du dubblera bestyckningen). Du får utnyttja ca hälften av xmax för att uppnå 90 dB i lyssningspositionen, vilket medför att distorsionen blir rimlig.

Om du ekvaliserar basmodulen kan du sedan i princip bestämma lådvolymen efter hur mycket förstärkareffekt du har att tillgå.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Tangband » 2021-01-26 13:23

Baffel skrev:Är det detta element du menar Tangband?
https://audiostatus.lt/product/sample-product/830452/

Yes

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav I-or » 2021-01-26 13:27

Tangband skrev:
Kom ihåg att även om du bygger eller köper världens bästa subbas så kommer två bra subbasar i stereo låta bättre.


Detta stämmer såtillvida att två basmoduler spelar högre än en. Stereokoppling av basmoduler utgör ingen fördel om man utnyttjar ekvalisering och ger dessutom ingen perceptionsmässig skillnad i en helt symmetrisk uppställning. Utan ekvalisering kan det innebära såväl en fördel som en nackdel för frekvensgången via dekorrelation av ljudfälten för vänster och höger kanal.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav paa » 2021-01-26 15:24

ProfundusP bygger väl på 8" baselement, och är ganska små?
Men å andra sidan kanske man vill ha basreflexlådorna avstämda närmare 20 Hz än 30 Hz, min erfarenhet är att det ger mindre färgning av bastonerna när en mindre andel av energin kommer från porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Conny » 2021-01-26 15:33

paa skrev:ProfundusP bygger väl på 8" baselement, och är ganska små?
Men å andra sidan kanske man vill ha basreflexlådorna avstämda närmare 20 Hz än 30 Hz, min erfarenhet är att det ger mindre färgning av bastonerna när en mindre andel av energin kommer från porten.


Jag kollade precis måtten, och enligt uppgift hos Rehifi är profundus-P på 54 liter (300x500x360, utvändigt mått förmodar jag).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav jansch » 2021-01-26 17:25

PerStromgren skrev:Ibland skulle jag ha glädje av att då och då ha en sub som kunde återge subkontraoktaven. Eftersom jag inte spelar alls starkt, kanske man kunde bygga en liten rackare?

Stämmer det att man kan få utsträckning långt ned i basen om man offrar max SPL och kanske använder aktiv ekvalisering? Jag tänker återgivning ned till 20Hz i kvartsrymd i en låda på kanske 20l. Max SPL 90dB tror jag räcker.


Liten låda och stor membranyta löser man lättast med positiv strömåterkoppling i slutstegets utgång. För mej är det förvånande att så få tillverkare i "hifi segmentet" inte nyttjar tekniken. Den är enkel i sin konstruktion men krävet matchning mellan slutsteget/högtalare/lådvolym.

Bang olufsen har i många år löst "problemet" på ett vettigt sätt.
I mina Beolab5 sitter en 15tums bas med en lådvolym på ca 29 liter, sluten låda.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav PerStromgren » 2021-01-26 17:43

I-or skrev:Om du har någorlunda normala rumsbidrag så klarar du dig med ett 10"-element med ett xmax om ca 10 mm i en sluten låda (i ett större rum med högre mobilitet för begränsningsytorna (s.k. papphus) får du dubblera bestyckningen). Du får utnyttja ca hälften av xmax för att uppnå 90 dB i lyssningspositionen, vilket medför att distorsionen blir rimlig.

Om du ekvaliserar basmodulen kan du sedan i princip bestämma lådvolymen efter hur mycket förstärkareffekt du har att tillgå.


Det låter som att det är framkomligt, alltså. Då får jag väl stoppa in en hygglig 10-tummare i något program och prova hur det ser ut! Eller är det någon av er som har programmen under fingrarana och tycker att det är kul? Hint, hint! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-26 19:26

Jag säger bara Basta... Nu får det vara nog utan diagram och kurvor i denna tråden :)

Men det låter som ett jobb för två Bremenbasar, host host.

Funderar på vilken storlek som är socialt acceptabel. De gick inte att gömma bakom nya soffan så de står kvar i garderoben :(
Tur 9LEAH räcker :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 21:42

Yes , basta på. Riktigt svettigt ska det bli. Det är då det är som bäst. :) In med elementen i bastun. Aha :idea: det är därför programmet är döpt till Basta?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-27 14:04

RSG skrev:Kan det här bygget vara intressant?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=65732&start=35#p2068616

/Johan

Jag tänkte just föreslå det. :)
Har du vägarna förbi Lindome är du välkommen att lyssna.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav pLudio » 2021-01-28 10:02

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ood.15677/ kan vara inspiration för något som går att gömma under soffan. Han EQ:ar i Hypexen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Kan man bygga liten sub om man offrar max SPL?

Inläggav bakerman22 » 2021-02-01 23:57

Jag beställde två såna här. https://www.jjaudio.se/subwoofer/sundown-sa-65.html

Bara för att jag tyckte att dom såg så kul ut och ville bygga nåt minimalt med dom.
Tills jag insåg att det knappt går. :lol:


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster