Hur mycket kan man göra digitalt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-26 20:15

Det var inte igår man startade en tråd. Vad jag funderar på är hur långt man kan göra EQ och filter i den digitala domänen (utan att programmera Matlab och löda). Att köra med ADC - DSP - DAC har för mig känts som att gå över ån efter vatten. Så, hur ser det ut med möjligheterna att köra digital källa => DSP => multipla DAC och vidare till slutstegen. Är det görligt? Jag är nämligen helt rudis på utvecklingen av DSP (t.ex. miniDSP) och vill som sagt inte blanda in en till ADC. Men jag har lagt märke till att rena DAC har blivit både relativt billiga och mycket bra.

Svar till "Undrande"
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-26 20:48

Det är fullt möjligt och jag vet de som gör så. Är själv sugen. Det går att köra t.ex. miniDSP nanoDIGI som bara har digitala anslutningar in-ut. Där hänger man önskad DAC/DACar. Jag har blivit rekommenderad DACar från danska Soekris, http://www.soekris.dk/dam1021.html Titta på t.ex. DIY eller OEM-modulerna. Det kopplas nog bäst via I2S och inte SPDIF, eller?

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav Solveit » 2021-01-26 21:32

Jag kör med nanoDigi och två Dacar tvåvägs delning funkar kanon!
Och ingen degradering vad jag kan höra om det nu överhuvudtaget är möjligt inom
den digitala kedjan.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-26 21:42

Solveit skrev:Jag kör med nanoDigi och två Dacar tvåvägs delning funkar kanon!
Och ingen degradering vad jag kan höra om det nu överhuvudtaget är möjligt inom
den digitala kedjan.


Men då så... :-D Det var ungefär så jag tänkte. Kul!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-26 23:34

RogerGustavsson skrev:Det är fullt möjligt och jag vet de som gör så. Är själv sugen. Det går att köra t.ex. miniDSP nanoDIGI som bara har digitala anslutningar in-ut. Där hänger man önskad DAC/DACar. Jag har blivit rekommenderad DACar från danska Soekris, http://www.soekris.dk/dam1021.html Titta på t.ex. DIY eller OEM-modulerna. Det kopplas nog bäst via I2S och inte SPDIF, eller?


R-2R DAC med 28 bitars upplösning! :o
För mig låter det som att upprepade gånger springa in i en vägg med huvudet först utan hjälm :)
Det räcker man blåser på kretskortet så har du en massa småbrus.

Ärligt talat, det måste finnas andra DAC moduler med likvärdiga eller bättre prestanda för en bråkdel av kostnaden. Såg att det var danskar bakom det, de har alltid haft en lite esoterisk inställning till DIY Hifi. Är det svårt, är det bra hifi :)

Det finns en uppsjö av DSP moduler som programmeras grafiskt, dvs MinsDSP wise, och merparten har digitalt interface så du kan ta en digital signal direkt, och med utan onboard DAC.
Det kommer och går hela tiden olika modeller.

Jag har en gammal Berhinger DCX2496 där jag rev ut DSP motorkortet , byggde om den digitala ingången så den tar SPDIF in direkt, byggde nya analoga In/Out också i vevan samt en linjör nätdel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 23:40

OT , behövs lödas...(tror jag)

Denna kanske ? Fast den kostade ju en del
ES9038PRO XMOS DSD DXD 768kHz USB DAC with Bit-perfect volume control and SPDIF input
https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... input.html

Eller inte. Det kanske den är värd. :)....Hum USB DAC....

Lite DSPer:
https://freedsp.github.io/

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav David_A » 2021-01-27 01:43

Jag har kört en sådan lösning i närmare 18år. Och jag skulle ha mycket svårt att byta bort det fortfarande. RME AD/DA + Benchmark DA, och en Tact rcs2.2x som processor(filter, par-eq, justerbara tonkontroller). Letar med ljus och lykta efter en ny liknande processor, men gått bet på funktioner och on-the-fly justeringar via fjärr.

Emotivas dyra hembioprocessor saknar flexibla delningsfilter, och Mini dsp verkar bara kunna justeras med dator. Annars är båda säkert bra

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav Solveit » 2021-01-27 11:08

David_A skrev:Jag har kört en sådan lösning i närmare 18år. Och jag skulle ha mycket svårt att byta bort det fortfarande. RME AD/DA + Benchmark DA, och en Tact rcs2.2x som processor(filter, par-eq, justerbara tonkontroller). Letar med ljus och lykta efter en ny liknande processor, men gått bet på funktioner och on-the-fly justeringar via fjärr.

Emotivas dyra hembioprocessor saknar flexibla delningsfilter, och Mini dsp verkar bara kunna justeras med dator. Annars är båda säkert bra


Fast även om man behöver dator till miniDSP så gör man ju "on-the-fly justeringar" i realtid på delningsfilter och eq.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav nuffe » 2021-01-27 13:03

Jag använder miniDSP 4x10 som delningsfilter och dipol kompensering i mitt system.
Ut direkt till 4 stereo förstärkare som matar respektive element.

Är så långt nöjd. Ska mätas upp mer o finjusteras.
Men tiden finns inte, just nu bara jobba, sova och äta lite då o då.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav RSG » 2021-01-27 13:45

nuffe skrev:Jag använder miniDSP 4x10 som delningsfilter och dipol kompensering i mitt system.
Ut direkt till 4 stereo förstärkare som matar respektive element.

Är så långt nöjd. Ska mätas upp mer o finjusteras.
Men tiden finns inte, just nu bara jobba, sova och äta lite då o då.

Henrik


Hur är det med sus o brus i din anläggning?

/Johan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-27 17:43

David_A skrev:Jag har kört en sådan lösning i närmare 18år. Och jag skulle ha mycket svårt att byta bort det fortfarande. RME AD/DA + Benchmark DA, och en Tact rcs2.2x som processor(filter, par-eq, justerbara tonkontroller). Letar med ljus och lykta efter en ny liknande processor, men gått bet på funktioner och on-the-fly justeringar via fjärr.

Emotivas dyra hembioprocessor saknar flexibla delningsfilter, och Mini dsp verkar bara kunna justeras med dator. Annars är båda säkert bra


Intressant! Men det verkar som om det faller på fjärren/appen för dig. Med tanke på din utrustning i övrigt så drabbar det väl ingen hifi-fattig, men miniDSP:s nanoDIGI + ett par DAC från t.ex. Topping eller Gustard (eller Okto om man är hugad) ger på pappret topp-prestanda för typ 5-6 tusen och uppåt om man tänker sig att man har delat system för tvåkanalsstereo. Vad jag vet finns det dock inga "lösa" heldigitala surround-processorer för vanliga dödliga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-27 17:53

rikkitikkitavi skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är fullt möjligt och jag vet de som gör så. Är själv sugen. Det går att köra t.ex. miniDSP nanoDIGI som bara har digitala anslutningar in-ut. Där hänger man önskad DAC/DACar. Jag har blivit rekommenderad DACar från danska Soekris, http://www.soekris.dk/dam1021.html Titta på t.ex. DIY eller OEM-modulerna. Det kopplas nog bäst via I2S och inte SPDIF, eller?


R-2R DAC med 28 bitars upplösning! :o
För mig låter det som att upprepade gånger springa in i en vägg med huvudet först utan hjälm :)
Det räcker man blåser på kretskortet så har du en massa småbrus.

Ärligt talat, det måste finnas andra DAC moduler med likvärdiga eller bättre prestanda för en bråkdel av kostnaden. Såg att det var danskar bakom det, de har alltid haft en lite esoterisk inställning till DIY Hifi. Är det svårt, är det bra hifi :)

Det finns en uppsjö av DSP moduler som programmeras grafiskt, dvs MinsDSP wise, och merparten har digitalt interface så du kan ta en digital signal direkt, och med utan onboard DAC.
Det kommer och går hela tiden olika modeller.

Jag har en gammal Berhinger DCX2496 där jag rev ut DSP motorkortet , byggde om den digitala ingången så den tar SPDIF in direkt, byggde nya analoga In/Out också i vevan samt en linjör nätdel.


Skulle aldrig få för mig att bygga något där vi talar om störnivåer på -110-140 dB. Kineserna bara sprutar ur sig DAC:ar och förförstärkare som i princip tangerar mätutrustningens upplösning (AP). En topping D10s kostar ju $99! 112 dB S/N och 20 bitars DR. Förvisso mest gjord att stå bredvid datorn, men i alla fall. Vill man ha bättre finns ju Okto dac8: 122 dB S/N och tredjetonsdisten ligger på -135 dB. I princip all dist drunknar i brus om man inte har fantomgrejor nedströms.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kan man göra digitalt?

Inläggav BellsnWhistles » 2021-02-03 19:29

DQ-20 skrev:Intressant! Men det verkar som om det faller på fjärren/appen för dig. Med tanke på din utrustning i övrigt så drabbar det väl ingen hifi-fattig, men miniDSP:s nanoDIGI + ett par DAC från t.ex. Topping eller Gustard (eller Okto om man är hugad) ger på pappret topp-prestanda för typ 5-6 tusen och uppåt om man tänker sig att man har delat system för tvåkanalsstereo. Vad jag vet finns det dock inga "lösa" heldigitala surround-processorer för vanliga dödliga.
/DQ-20


Upfyller inte miniDSP SHD allt ni efterfrågar? För tvåvägsdelning i alla fall?
https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster