Hur funkar det med jordning?+Kina chip/ förstärkare.+LM3886

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur funkar det med jordning?+Kina chip/ förstärkare.+LM3886

Inläggav Baffel » 2021-01-28 10:37

Visst måste väl de flesta pryttlar , elektroniska , vara jordade ? Blev lite konfunderad över hur det egentligen funkar . Om man kollar på denna pre amp
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ
Eller så ser man bilder på den här:
viewtopic.php?f=10&t=71463
Så ser man att den drivs av batterier , men hur tusan funkar jordningen där? Det är ju en sluten krets . Vart tar det man jordar vägen ? Om den ens är jordad alls ? Men det måste den väl vara, den bygger ju på OP amp ne5532 och den i sig ska väl vara jordad? Riktig nybörjarfråga , men strunt samma. :)

Kan elektriska pryttlar vara mer eller mindre bra jordade? Har för mig att det talas om att jordningen är sådär på pryttel X . Alltså då inte ett eller noll. Antingen funkar det eller så funkar det inte . Det kan då funka sådär med jordningen , eller ? Om så är fallet vad händer när jordningen är sådär ? Byggs det upp spänningar som inte kan pysa ut och grejerna pajar till slut?

Dessutom i var och varannan tråd här , när något inte riktigt funkar som det ska, så läser man : Har du kollat så det är jordat rätt? ....Hur kollar man det?

P.S köpte denna för några tior på ett loppis ( kopplade aldrig in den )
viewtopic.php?f=9&t=70988
Fick för mig att det skulle väl vara bra med extra säkerhet och jordning . Tji fick jag . :D Finns visst de som köpt liknande pryttlar , fast till bra mycket mer pengar har jag sett här på forumet.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-02 15:50, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-01-28 12:15

Batteridrivna apparater är "flytande " vs "jord".

Men de har sin egen jord, vi kan kalla det "batterijord".

Men normalt säger man "minus" i batteriloopen med batterijord om det är enkel matning eller om det är två batterier seriekopplade där den gemensamma för batterierna är "batterijord"

Jord är en referenspunkt. Allt mäts relativt jord i din krets.

När vi pratar om "jord" är det ofta systemets signaljord, som ibland direkt eller via impedanser(resistanser) är ansluten till "skyddsjord" dvs den fysiska skyddsjorden som elnätet har som ligger på ganska nära potential till Jorden, dvs mark , byggnader osv som är i elektrisk förbindelse med ex vattenledningar. Men hela din förstärkare kan mycket väl vara avskiljd från skyddsjord och ändå fungera utmärkt. Nomenklaturen är att skyddsjord kallas för PE. Men det är i eltekniska samband.

I ditt fall med en batteridriven krets ansluter du "batterijorden" till din signaljord på din förstärkare. Då sluter du strömkretsen.

Detta är egentligen grundläggande kretsteori, Kirschoffs lagar.

Du behöver en sluten krets för att strömmen skall gå, och då får du ut din signal. Men ibland får man problem med att den slutna kretsen,jordslingor fångar upp störningar och olika jordpotentialer hamnar olika pga dessa störningar flyttar dem, tex jordslingor via skyddsjord mellan apparater fångar upp 50Hz magnetfält från elnätet och orsakar brumm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-28 13:43

Tackar för svar rikkitikkitavi. . Intressant och det du säger låter ju helt rimligt. Slutna kretsar, så måste det ju vara . :) . Det finns ju massa olika apparater som drivs med batterier så.Undrar var de små smutsiga använda elektronerna samlas i en sluten krets .., :idea: de går väl upp i värme kan jag tänka mig.

Kirchhoffs lagar är inom strömkretsläran två lagar som kompletterar Ohms lag och som gör det möjligt att ställa upp ekvationsystem för att beräkna strömmarna och spänningarna i en elektrisk krets.

Lagarna är uppkallade efter den tyske fysikern Gustav Kirchhoff. Den första lagen är Kirchhoffs strömlag som beskriver hur strömmar förgrenar sig i en krets. Den andra, Kirchhoffs spänningslag, beskriver hur spänningar fördelas i en krets.


Så stötte man på herr Ohm igen . :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-28 17:10

Nä,
Alla pryttlar måste inte vara jordade även om dom ansluts till elnätet. Det vet du men kanske inte tänker på det

Man måste skilja på signaljord och skyddsjord. Rikkitikkitavi beskriver ju det ur ETT perspektiv. Här nedan beskriver jag det ur ett annat perspektiv.

- Skyddsjord är som det låter, skall alltså skydda vid fel eller felaktig användning. Vanligt är att chassi är anslutet till skyddsjord som helt enkelt är en plåt eller liknande som är nergrävd i marken. Lämpligtvis nergrävd vid transformatorstationen eller närmare dina eluttag. Nu blir det lite komplext för "nolla", den blå sladden i ditt eluttag, kan vara sammankopplad med skyddsjord i ditt elmätarskåp som går in i kåken.
Vitsen, om man nu tycker att jord och nolla "är ju samma sak", är att det normalfall aldrig går ström i jordledningen - den gröngula ledningen.
Om du har en platt stickpropp till vägguttaget, som på många moderna apparater, har du istället dubbelisolering för att den skall vara säker. Alltså t.ex plasthölje och dessutom isolerade ledningar inuti. Då hittar du normalt en märkning med en fyrkant inuti en annan fyrkant.

-signaljord är normalt en virtuell jordpunkt, ett litet eget moderjord inne i apparaten och som kopplas ihop med andra apparaters "moder jord". Tex via en RCA-kabels yttre ledare ("skärmen").

Ofta, men inte alltid är skyddsjord och signaljord hopkopplade via ett motstånd och en kondensator i prytteln. Ibland t o m direkt hoppkopplade men inte så lämpligt.

Att inte använda skyddsjord som signaljord har sina klara fördelar och är ett bra sätt att skydda mot brum mm.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-28 17:33

Aha , så fallet med en batteridriven förstärkare så kan det slingras iväg till en moderjord. Men detta kan är väl inget som händer av en slump , det måste ju bero på konstruktionen?

Tar den där lilla förförstärkaren igen ( den verkar simpel så den får fungera som exempel ) . Kryper det över via RCA ( om man kopplar in RCA utgångar i den ) till någon moderjord i denna?
Bilagor
shot_2021-01-28_16-36-50 (1).png
shot_2021-01-28_16-36-50 (1).png (1.44 MiB) Visad 3533 gånger
20210108_195852060 (2).jpeg
20210108_195852060 (2).jpeg (58.84 KiB) Visad 3533 gånger
20210108_200125319 (2).jpeg
20210108_200125319 (2).jpeg (96.18 KiB) Visad 3533 gånger
20210108_200201568 (2).jpeg
20210108_200201568 (2).jpeg (87.51 KiB) Visad 3533 gånger

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-28 23:03

Alla ledningar med "pil ner" är jord och i detta fall en virtuell jord. så även ingången, och om den kopplas via t.ex RCA-sladd till nån pryttel med virtuell jord delar dom på samma jord.... och om den prytteln inte skiljer på skyddsjord och signaljord blir hela vår planet jord för detta lilla hembygge.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Morello » 2021-01-28 23:21

Nej, det är inte virtuell jord - det är per definition jord. En virtuell jordpunkt är en nod som har en annan DC-potential, men som är signalmässigt lågohmig mot jord.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-28 23:47

Morello skrev:Nej, det är inte virtuell jord - det är per definition jord. En virtuell jordpunkt är en nod som har en annan DC-potential, men som är signalmässigt lågohmig mot jord.


Men... en batteridriven hörlursförstärkare är ju inte lågohmig mot jord? Bara i det fallet där signaljord via t.ex RCA-kabel som sedan är kopplad till moder jord via motstånd/kondensator så som jag skrev....

Hade jag nåt syftningsfel?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-29 09:54

Mycket intressant detta. Den där lilla plutten till förförstärkare ska jag testa att bygga, så småningom. Bara för skoj skull. Skiter i om det blir bra eller inte. :D Perfekt med batterier så slipper man som nybörjare vara nervös för att blanda in AC . 166 timmars speltid , på ett ungefär, kom jag fram till att det rör sig om med två 9 V batterier. Inte så pjåkigt. :)
Bilagor
shot_2021-01-29_08-58-11.png
shot_2021-01-29_08-58-11.png (1.36 MiB) Visad 3455 gånger
20210108_200247440 (1) (2).jpeg
20210108_200247440 (1) (2).jpeg (106.18 KiB) Visad 3455 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Morello » 2021-01-29 10:09

jansch skrev:
Morello skrev:Nej, det är inte virtuell jord - det är per definition jord. En virtuell jordpunkt är en nod som har en annan DC-potential, men som är signalmässigt lågohmig mot jord.


Men... en batteridriven hörlursförstärkare är ju inte lågohmig mot jord? Bara i det fallet där signaljord via t.ex RCA-kabel som sedan är kopplad till moder jord via motstånd/kondensator så som jag skrev....

Hade jag nåt syftningsfel?


Jag vet inte vad du menar; huruvida apparaten går på batteri eller ej spelar förstås ingen roll. Det låter kanske som du förväxlar signaljord (apparatens interna referens) med skyddsjord.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-29 13:35

Morello skrev:
jansch skrev:
Morello skrev:Nej, det är inte virtuell jord - det är per definition jord. En virtuell jordpunkt är en nod som har en annan DC-potential, men som är signalmässigt lågohmig mot jord.


Men... en batteridriven hörlursförstärkare är ju inte lågohmig mot jord? Bara i det fallet där signaljord via t.ex RCA-kabel som sedan är kopplad till moder jord via motstånd/kondensator så som jag skrev....

Hade jag nåt syftningsfel?


Jag vet inte vad du menar; huruvida apparaten går på batteri eller ej spelar förstås ingen roll. Det låter kanske som du förväxlar signaljord (apparatens interna referens) med skyddsjord.


Morello - har du läst båda mina inlägg i denna tråd?

I mitt första inlägg finns en beskrivning på skillnaden mellan skyddsjord och signaljord. Menar du att det är något fel på den?

Eller menar du att en signaljord som inte har kontakt med skyddsjord inte kan kallas för en virtuell jord. Vi är väl överens om att virtuell betyder konstlad/skapad. Alltså, den interna referenspotentialen i olika apparater och som inte är kopplad till jord - får den kallas för signaljord?

Du tar upp ETT fall hur man kopplar ihop signaljord (eller borde jag istället skriva "interna referenspotential"?) med jord (skyddsjord). Om man ska beskriva
så tycker jag i varje fall att man ska skriva generellt eller beskriva olika fall som jag faktiskt gjorde, inklusive AC-koppling mot skyddsjord.

Frågan är då, kan även utrustning som INTE är kopplad till "moder jord" ha en signaljord och som då är en virtuell jord. Svaret från dej är förhoppingsvis ja.
I dessa tider med alla bärbara apparater och trådlös överföring är det ju inte direkt ovanligt. Dessutom är alla nätanslutna apparater med platt stickpropp ( typ C Europlug) ju utan skyddsjord.
ENLIGT MIN ÅSIKT har alla dessa en signaljord som är virtuel. Dessas sigaljordspontential har ingen som helst referens til jord (skyddsjord) , vare sig AC eller DC. I dessa tider, med en halvmeter snö och -3grader i Trosa kan ju signaljorden variera i potential (med skyddsjord som referens ) avsevärt i det torra inomhusklimatet. Det kan ju t o m gnistra till när jag tar i min wifi-högtalare.

Nu är det ju så att denna tråd handlar om att Baffel söker kunskap och använder en BATTERIDRIVEN hörlursförstärkare som exempel.
Ska vi då upplysa honom om att den inte har någon "jord" för den är inte AC kopplad till skyddsjord via ett motstånd och en konding?

Utgå från Baffels undran om jord och rätta mina 2 inlägg, rätta det som är fel. Han är ju värd att få ett korrekt svar på sin fråga......eller hur?
För tydlighets skull vore det ju bra om du specifikt citerade mina felaktigheter så han inte lär sig fel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-29 15:01

jansch skrev:.

Nu är det ju så att denna tråd handlar om att Baffel söker kunskap och använder en BATTERIDRIVEN hörlursförstärkare som exempel.
.


Tack jansch , nu vet jag vad jag ska använda den till. Testa OP ampar! Den har ju en sockel för OP amp , så man kan ploppa in och ur oppisar. Tydligen har den förbaskat låg dist så om säger OM jag då hör någon skillnad mellan olika OP ampar bör jag ju höra det med hörlurar. :D

Den kan jag sedan låna ut så får ni forumister , som står på olika sidor gällande detta om man hör någon skillnad mellan olika oppisar , testa själva. Läge för blindtest kanske . He he. :mrgreen:

För övrigt följer med intresse detta angående med jordning.

Edit. Låna och låna . Den där lille plutten smäller ju du, Morello eller Rikkitikkitavi ihop i sömnen om ni vill. :) Dessutom har du/ni säker redan testat oppisar på det sätt jag beskrev.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-29 16:40

Det är väl ett krux att OP-ampar generellt inte är direkt lämpade för att driva just hörlurar som kan ha rätt låg impedans? Det blir kanske mera ett test på hur väl de driver just hörlurar? Nedan Naqref PA-1 hörlurssteg:

naqref pa-1.png
naqref pa-1.png (115.65 KiB) Visad 3389 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Morello » 2021-01-29 16:44

jansch skrev:
Morello skrev:
jansch skrev:
Men... en batteridriven hörlursförstärkare är ju inte lågohmig mot jord? Bara i det fallet där signaljord via t.ex RCA-kabel som sedan är kopplad till moder jord via motstånd/kondensator så som jag skrev....

Hade jag nåt syftningsfel?


Jag vet inte vad du menar; huruvida apparaten går på batteri eller ej spelar förstås ingen roll. Det låter kanske som du förväxlar signaljord (apparatens interna referens) med skyddsjord.


Morello - har du läst båda mina inlägg i denna tråd?

I mitt första inlägg finns en beskrivning på skillnaden mellan skyddsjord och signaljord. Menar du att det är något fel på den?

Eller menar du att en signaljord som inte har kontakt med skyddsjord inte kan kallas för en virtuell jord. Vi är väl överens om att virtuell betyder konstlad/skapad. Alltså, den interna referenspotentialen i olika apparater och som inte är kopplad till jord - får den kallas för signaljord?

Du tar upp ETT fall hur man kopplar ihop signaljord (eller borde jag istället skriva "interna referenspotential"?) med jord (skyddsjord). Om man ska beskriva
så tycker jag i varje fall att man ska skriva generellt eller beskriva olika fall som jag faktiskt gjorde, inklusive AC-koppling mot skyddsjord.

Frågan är då, kan även utrustning som INTE är kopplad till "moder jord" ha en signaljord och som då är en virtuell jord. Svaret från dej är förhoppingsvis ja.
I dessa tider med alla bärbara apparater och trådlös överföring är det ju inte direkt ovanligt. Dessutom är alla nätanslutna apparater med platt stickpropp ( typ C Europlug) ju utan skyddsjord.
ENLIGT MIN ÅSIKT har alla dessa en signaljord som är virtuel. Dessas sigaljordspontential har ingen som helst referens til jord (skyddsjord) , vare sig AC eller DC. I dessa tider, med en halvmeter snö och -3grader i Trosa kan ju signaljorden variera i potential (med skyddsjord som referens ) avsevärt i det torra inomhusklimatet. Det kan ju t o m gnistra till när jag tar i min wifi-högtalare.

Nu är det ju så att denna tråd handlar om att Baffel söker kunskap och använder en BATTERIDRIVEN hörlursförstärkare som exempel.
Ska vi då upplysa honom om att den inte har någon "jord" för den är inte AC kopplad till skyddsjord via ett motstånd och en konding?

Utgå från Baffels undran om jord och rätta mina 2 inlägg, rätta det som är fel. Han är ju värd att få ett korrekt svar på sin fråga......eller hur?
För tydlighets skull vore det ju bra om du specifikt citerade mina felaktigheter så han inte lär sig fel.


Signaljord och skyddsjord är olika saker. Signaljorden är kretsens referenspunkt. En virtuell jord är tex matningspänningar, som är AC/signal-mässigt samma sak som jord (givet att de har adekvat avkoppling till signaljord)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Morello » 2021-01-29 16:46

Helt riktigt Roger, en NE5532 driver inte lurar med impedans lägre än runt 600 ohm.
Man bör alltså buffra OP-ampen med antingen en diskret emitterföljare eller tex den krets Nagref nyttjat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-29 16:48

Aha . Hum. Tja han som byggde den där lille ovan använder den som en vanlig förförstärkare som förstärker signalen en aning till ett slutsteg. Minimal gain för att få största möjliga bandbredd och lägsta distortion. Om den kan driva , eller funkar till hörlurarar vet jag inte.

Edit. Såg att Morello nu han skriva om detta med ohm och hörlurar. :)

Minsta möjliga dist , innebär tydligen även låg ( det kanske inte är då konstigt,) gain. Kallas tydligen för en bow plot ( typ)
Bilagor
shot_2021-01-29_15-51-51 (Bowplot 1)_copy_1440x900_1 (1).png
shot_2021-01-29_15-51-51 (Bowplot 1)_copy_1440x900_1 (1).png (376.65 KiB) Visad 3382 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-29 17:15

En lustighet är att den dator jag sitter vid nu har en notis om: "NE5532 Premium Headset Amplifier for Front Panel Audio Connector (Supports up to 600 Ohm headsets)"

Jo, det går att driva hörlurar men optimalt är det ju inte. Lyssnar i ett par Sony som följde med en Walkman på 90-talet. Köpte sedan 10 st sådana lurar för 170 kr. Förvånansvärt bra ljud för lätt lyssning på inslag på Internet.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-29 22:54

Morello skrev:Signaljord och skyddsjord är olika saker. Signaljorden är kretsens referenspunkt. En virtuell jord är tex matningspänningar, som är AC/signal-mässigt samma sak som jord (givet att de har adekvat avkoppling till signaljord)


Hittade du inga fel i mina två inlägg???

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav jansch » 2021-01-29 23:33

Baffel skrev:Aha . Hum. Tja han som byggde den där lille ovan använder den som en vanlig förförstärkare som förstärker signalen en aning till ett slutsteg. Minimal gain för att få största möjliga bandbredd och lägsta distortion. Om den kan driva , eller funkar till hörlurarar vet jag inte.

Edit. Såg att Morello nu han skriva om detta med ohm och hörlurar. :)

Minsta möjliga dist , innebär tydligen även låg ( det kanske inte är då konstigt,) gain. Kallas tydligen för en bow plot ( typ)


När man specar operationsförstärkare och visar "gain" menar man alltid spänningsförstärkning.

När man specar hur stor last den kan driva gör man oftast det med att ange minimum impedans, t,ex 600 ohm.
Då en traditionell opamp inte är ett effektsteg kan man tycka att det är en lämplig enhet. Personligen tycker jag det är bättre att veta hur mycket ström kretsen kan leverera ( och alltså räkna "baklänges"), dock lite beroende på hur kretsen är konstruerad.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-29 23:42

Aha men om du tittar på en av bilderna i denna tråden ser du på bilden, kopplingsschema att det i hörnet längst ned till höger står : drive 600 ohm load. Upptäckte det nu. Leverera ström , hur menar du då? Den drivs av två 9 volts batterier . Så in pumpas väl 18....in och ut kommer, hum.......han nämner även värde på motstånd (det kan man ju ändra på om man känner för det..till någon gräns...?) och därmed ändra gain och....vänta jag kollar om videon... återkommer... :D

Obs detta är ju ingen raket till förförstärkare, eller märkvärdig på något sätt och vis . Tyckte bara att den lämpade sig att använda som exempel för att lära sig lite grundläggande. :) Bussigt att du tar dig tid i alla fall jansch. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-30 01:57

Edit kollade igenom videon en gång till nu .
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

1 . Låg gain för att han, John, vill ha större bandbredd eftersom han ska använda den till annat över 20kHz.
2. OP amp ne5532 eftersom det finns på OP amps som inte kan drivas speciellt bra under 1k ohm .
3. Två kopplingskondingar , motstånd för feedback och bias ...ähä det där syns ju i schemat ovan.
Ström 18 v ger tillräcklig knuff för att driva det mesta han ska "leka med" på sin bänk säger John.

Översatte lite:
Input bias motstånd är referens till jord. Det bestämmer volt på output. Utan signal är det jord. Spelar ingen roll om batterier är på fem eller nio v det blir ändå noll vid output.

Sen om hur jord "plans" ( vet ej vad det heter på svenska är separerade) . Signaljord går runt. 20 k plus 2 k motstånd feedback . Aningens skillnad mot diagrammet men det spelar ingen roll, enligt John. Gain på 11 . Runt 20 dB ut. ....20dB ut? Vad då det är ju signalen som förstärks beror väl på hur mycket man stoppar in ....fast det styrs kanske av de där kopplingskondensatorerna? De ska skilja .....kollar på nätet ...återkommer ... :)

Japp det var väl allt .

Jo ,vill man buffra den så går väl det att fixa. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 10:25

Baffel skrev:Leverera ström , hur menar du då? Den drivs av två 9 volts batterier . Så in pumpas väl 18....in och ut kommer, hum.......


Det är precis som med effektförstärkare, det finns en gräns för hur mycket utström kretsen kan lämna. Ju lägre impedans den ska driva, desto tidigare kommer den gränsen nås. Det finns speciella kretsar för driva t.ex. hörlurar. NE 5532 är inte en sådan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-30 10:45

Det kan man ju förstå. Skillnad mellan att driva ett par hörlurar och " enbart" förstärka en signal.

Det går inte att få ut mer än man pumpar in . Det skulle ju vara en sensation. Alla världens miljöproblem hade varit lösta då. Lite svårt att gå emot fysikaliska grundprinciper dock. :)

Men vad händer om batterierna laddas ur ojämnt/ eller om man ploppar i två olika batteriet med olika pulver kvar i dig ? Vad händer då med utsignalen, duger den till och när slutar hela konstruktionen att fungera ..?

Spoiler:
Visa
. Ne5532 drar bara 6 miliamp så batterier räcker länge, men vad händer när batterierna förlorar i styrka, påverkar det utsignalen. Enligt videon . Nop så funkar inte en OP amp . Motstånd jord och styr v på outputen , utan signal lika med jord, . Det spelar ingen roll om ett batteri är på nio v och det andra på fem, så inga bekymmer med att få DC på outputen. Det som kan hända är om man driver en kraftig signal är att det ena batteriet med låg v kommer att klippa först
Senast redigerad av Baffel 2021-01-30 11:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 10:51

OP-ampen kräver en matningsspänning och när batteriet inte längre kan leverera blir det tyst. Ju lägre matningsspänning, desto lägre max utnivå.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-30 11:01

Visst , la in dessutom in , inlägg ovan, vad som händer om det är olika strömstyrka på batterierna. :)

Det har väl de flesta upplevt vad som händer om man driver något musikaliskt spelverk med batterier. :) Hur det börjar låta när det går mot upphällningen.

Fråga till er som kan detta . Vilket värde bör motstånden, på denna lilla förförstärkare , ha för att kunna driva ett normalt slutsteg på 2x 80 W? Detta så bandbredd är optimal och dist så låg som möjligt?

OT
Bortsett från linjeval och en fjärr . Vad tillför en förförstärkare som kostar tiotusentals kronor ljudmässigt jämfört med denna plutt? Skapar den dyra förförstärkaren en "finare" signal? Mer välljudande?

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav BosseS » 2021-01-30 11:48

jansch skrev:Hittade du inga fel i mina två inlägg???

Nä, jag ser inga fel i dina inlägg. Det går att slira på begreppet "jord" ganska mycket. Det är en gemensam potential som kan vara lokal. Elsystemet har satt moder jord lika med sin gemensamma nolla. En batteridriven pryl har sin egen lokala "jord" som normalt inte behöver kopplas till moder jord eller andra jordplan.

Men vid någon gräns kan induktion och kapacitans och statisk elektricitet mellan olika system kräva ett gemensamt jordplan för dem, men då är vi långt förbi en batteridriven hörlursförstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 14:31

Baffel skrev:Visst , la in dessutom in , inlägg ovan, vad som händer om det är olika strömstyrka på batterierna.


Vad då strömstyrka? Du menar mAh? Det är ju ett mått på hur mycket som finns i dem från början. Mindre mAh ger kortare drifttid.

Baffel skrev:Fråga till er som kan detta . Vilket värde bör motstånden, på denna lilla förförstärkare , ha för att kunna driva ett normalt slutsteg på 2x 80 W? Detta så bandbredd är optimal och dist så låg som möjligt?


Då måste man ha mera information om hela kedjan. Vad är det du vill förstärka eller buffra? Var ligger volymkontrollen? Utsignalen från en CD-spelare eller DAC behöver sällan förstärkas. Vilken nivå kräver slutsteget för utstyrning? Det kan gå bra med bara en potentiometer på ingången av slutsteget (något jag själv hade i åratal) men undvik långa kablar mellan potentiometer och slutsteg.

Baffel skrev:OT
Bortsett från linjeval och en fjärr . Vad tillför en förförstärkare som kostar tiotusentals kronor ljudmässigt jämfört med denna plutt? Skapar den dyra förförstärkaren en "finare" signal? Mer välljudande?


Om det är ett bra försteg, en mindre degradation av insignalen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-30 15:21

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Visst , la in dessutom in , inlägg ovan, vad som händer om det är olika strömstyrka på batterierna.


Vad då strömstyrka? Du menar mAh? Det är ju ett mått på hur mycket som finns i dem från början. Mindre mAh ger kortare drifttid.

Baffel skrev:Fråga till er som kan detta . Vilket värde bör motstånden, på denna lilla förförstärkare , ha för att kunna driva ett normalt slutsteg på 2x 80 W? Detta så bandbredd är optimal och dist så låg som möjligt?


Då måste man ha mera information om hela kedjan. Vad är det du vill förstärka eller buffra? Var ligger volymkontrollen? Utsignalen från en CD-spelare eller DAC behöver sällan förstärkas. Vilken nivå kräver slutsteget för utstyrning? Det kan gå bra med bara en potentiometer på ingången av slutsteget (något jag själv hade i åratal) men undvik långa kablar mellan potentiometer och slutsteg.

Baffel skrev:OT
Bortsett från linjeval och en fjärr . Vad tillför en förförstärkare som kostar tiotusentals kronor ljudmässigt jämfört med denna plutt? Skapar den dyra förförstärkaren en "finare" signal? Mer välljudande?


Om det är ett bra försteg, en mindre degradation av insignalen.


Skrev fel menade mAh.

Ähä det är väl egentligen mitt stora problem med den. Har ingen direkt användning för den. Kul att bygga något bara. Måhända om man på något sätt kan mecka ihop den med någon typ av möjlighet att ekvivalisera , mätmick , programvara och sådant kul ihop med en integrerad förstärkare , 2 kanals .

Kanske DAYTON AUDIO DSP-LF, BAS-EQ
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/da ... as-eq.html
Ihop med en integrerad förstärkare , via någon förförstärkare .
Vet inte riktigt . Har inte tänkt så långt än. :)

På sätt och vis är det ju såklart fullständigt meningslöst att pyssla med typ denna när en Topping E30 ( som en DAC och förförstärkare i ett ) finns , till inte mycket pengar alls. Lurar bara lite på denna , mest för att det är kul. För att lära sig. För att slippa köra igång dammsugaren och börja diska. :)

Vad menar du med degradation av insignalen? På vilket sätt skapar en bättre , riktigt dyr förförstärkare en bättre degradation av insignalen än denna lilla plutt? Den har tex så låg dist att det knappt går att mäta nivån. OP ne5532 är väl neutral ?

I vilket fall i databladet ne5532 står det:
The design requirements are as follows:
• Supply voltage: 15 V
• Reference voltage: 12V
• Input: 2 V to 10 V
• Output differential: ±8 V

Allmänt om ne5532:
Dist tex :
The 5532 attains lowest total harmonic distortion (THD) in an inverting (shunt-feedback) configuration with moderate gain and moderate signal levels, where the THD does not exceed 0.0005% throughout the audio frequency spectrum.[15] High source impedances inject added thermal noise, but do not affect the THD of the inverting amplifier.[16] Increasing output level to 10 V does not affect performance through most of the audio frequency, except for the octave above 10 kHz where the THD rises to 0.001%.[16] For comparison, the classic μA741 can deliver the rated 0.001% THD only at frequencies below 100 Hz; above the 100 Hz mark the THD continuously increases, reaching 1% at around 20 kHz.[17]
https://en.wikipedia.org/wiki/NE5532


Det var väl inte så pjåkigt. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-30 17:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 17:15

Baffel skrev:Vad menar du med degradation av insignalen? På vilket sätt skapar en bättre , riktigt dyr förförstärkare en bättre degradation av insignalen än denna lilla plutt? Den har tex då låg dist att det knappt går att mäta nivån. OP ne5532 är väl neutral ?


I princip blir alla steg i en kedja en "försämring", i bra fall blir utsignalen som insignalen - nästan. Förr i tiden hade förförstärkare en liten annan funktion än idag. Numera är det nästan bara signaler på linjenivå som bara i undantagsfall behöver förstärkas. Tidigare hade man RIAA-steg och linjenivå var inte alltid 1-2 V nominellt. Ta bara några tyska bandspelare som ofta följde DIN-nivåer eller varför inte engelska audioprylar. Dessutom fanns det filter och tonkontroller på nästan allt. Förförstärkaren var då en sammankopplingspunkt där man kunde anpassa de olika signalkällorna för vidare transport till effektförstärkaren. Neutral kan innebära lite olika saker men du kanske menar utan att förändra den tonala balansen? Det klarar alla i audiosammanhang vanliga OP-ampar av. Sedan har vi det där med distorsion och drivförmåga som kan variera. Ska väl heller inte glömmas bort att var man sätter OP-ampen har betydelse för hur den presterar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det med jordning?

Inläggav Baffel » 2021-01-30 20:44

Tackar för svar . :) Intressant historisk tillskabick. Alltid kul att ta del sv. Det är väl så att behovet av förförstärkare inte är så stort idag . Men visst de finns väl de som vill kunna växla mellan CD/ vinyl osv kvar. Dessutom tonkontroller är väl det inget fel med. Kan man ju behöva ibland. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster