Ariston RD40 renovering, tonarm-kabel-pickup frågor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nimrod

Ariston RD40 renovering, tonarm-kabel-pickup frågor

Inläggav Nimrod » 2021-01-29 21:55

Hej igen, inte varit här på länge.
Men nu kom Hifi intresset tillbaka när jag fick tag på en Ariston RD40 i smårisigt skick som jag renoverar nu.
Så otroligt snygg och häftig design, och låter bra också hoppas jag.
Jag kan skriva mer om den senare.

Men jag har några andra frågor jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
När det gäller kabeln som jag tänker löda fast på plinten där tonarmens 4 ledare sitter.
Den som ska gå till Riaa ingången på förstärkaren med 6.0 mV/47 kh känslighet/impedans.
För det första behöver den tyvärr vara 1,5 lång pga skivspelarens placering i rummet. Jag vet att den ska vara så kort som möjligt, men har inget val här.
Nu tänker jag köra MM pickup, så det blir inget riaa steg emellan.
Jag har försökt läsa på nätet om impedanser och kondensatoreffekt på kablar men tyvärr känns det för komplicerat för mig.
Frågan är också om dessa faktorer ens påverkar något i det hörbara frekvensområdet på så korta kablar?

Det vanligaste är ju 50 ohm på audiokablar, men jag har en fin ny 75 ohms kabel med guldpläterade kontakter som jag skulle vilja använda. Egentligen en SPDIF kabel.
Finns det någon negativ aspekt med att använda 75 ohms kabel för detta ändamål? Blir det skillnad med MM eller MC i denna kabel? Jag tänker på motstånd och så?

Armen som satt på RD40´n är en Ariston Opus. På den sitter en AT30E MC pickup med trasig nål.
Ny nål hamnar på ca 2000:- så jag är osäker på om jag ska satsa på det eller sätta på en MM pickup jag redan har hemma.
När man läser om denna tonarm på vinylengine så skriver dom: "sufficient for some modest moving coil cartridges"
Varför just MC? Är det något specifikt med vissa armar för just MC?
Om denna tonarm passar just för MC kanske jag borde satsa på det.
Skulle ni rekommendera MC på en RD40? Isåfall kan jag ju köpa ett RIAA steg också och får kort längd från pickup till steget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Ariston RD40 renovering, tonarm-kabel-pickup frågor

Inläggav paa » 2021-01-30 01:35

Om du kan tänka dig en separat RIAA till en MC-pickis, varför vore det otänkbart till en MM-pickis?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2021-01-30 01:43

paa skrev:Om du kan tänka dig en separat RIAA till en MC-pickis, varför vore det otänkbart till en MM-pickis?

Bra fråga. Snålhet gissar jag. :lol:
Min budget väljer helst den ekonomiska varianten med MM direkt in i förstärkaren. Då har jag allt hemma redan.
Går jag på MC har jag inget alternativ än riaa steg, och det kommer kosta rätt mycket ändå liksom med pickisen.
Men om det blir avsevärt mycket bättre kanske jag går den vägen. Tex om tonarmen är mer lämplig för MC vilket jag fortfarande inte vet?
Men visst är riaa steg och mm också ett bra alternativ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-30 01:56

Det brukar väl vara så att tyngre och stabilare armar passar bättre till MC?
Originalarmen på RD40 ser väl ganska lätt ut?
"sufficient for some modest moving coil cartridges"

Detta tyder jag som att det går skapligt med en MC, men inte värt det om man ska ha en riktigt bra MC.
Klart att den passar för MM!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 10:40

Nimrod skrev:Det vanligaste är ju 50 ohm på audiokablar, men jag har en fin ny 75 ohms kabel med guldpläterade kontakter som jag skulle vilja använda. Egentligen en SPDIF kabel.
Finns det någon negativ aspekt med att använda 75 ohms kabel för detta ändamål? Blir det skillnad med MM eller MC i denna kabel? Jag tänker på motstånd och så?

50 eller 75 Ohm är inte kabelns motstånd utan dess karaktäristiska impedans. 75 Ohm en standard, den kan användas för både digitala och analoga signaler. För skivspelare kan det vara mera intressant att titta på kabelns kapacitans, den bör vara rätt låg, vilket ger en bättre möjlighet till att anpassa MM-pickuper (belastning kan ökas vid behov). "Audiofilkablar" har ofta för hög kapacitans.

MC-pickuper har nog aldrig utbytbar nål, man byter hela pickupen. Var tidigare vanligt att MC-pickuper lämnades i inbyte och så fick man en ny med rabatt.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2021-01-30 11:12

RogerGustavsson skrev:
Nimrod skrev:Det vanligaste är ju 50 ohm på audiokablar, men jag har en fin ny 75 ohms kabel med guldpläterade kontakter som jag skulle vilja använda. Egentligen en SPDIF kabel.

50 eller 75 Ohm är inte kabelns motstånd utan dess karaktäristiska impedans. 75 Ohm en standard, den kan användas för både digitala och analoga signaler. För skivspelare kan det vara mera intressant att titta på kabelns kapacitans, den bör vara rätt låg, vilket ger en bättre möjlighet till att anpassa MM-pickuper (belastning kan ökas vid behov). "Audiofilkablar" har ofta för hög kapacitans.

MC-pickuper har nog aldrig utbytbar nål, man byter hela pickupen. Var tidigare vanligt att MC-pickuper lämnades i inbyte och så fick man en ny med rabatt.

Ja, jag ska försöka kolla kapacitansen, men inte helt lätt att hitta info om det.

Just denna MC pickup, AT30E, kan man faktsikt byta "nål" på. Men delen man byter innehåller spolar och allt och kostar ju då nästan lika mycket som en hel pickup.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-01-31 12:03

Nimrod skrev:Just denna MC pickup, AT30E, kan man faktsikt byta "nål" på. Men delen man byter innehåller spolar och allt och kostar ju då nästan lika mycket som en hel pickup.

Det gäller även för 'normala' MM-pickuper, hävdar jag. Alltså det man byter då är allt utom just spolarna, i en hyfsat billig MM-pickup ligger den stora kostnaden i själva slipningen av nålspetsen. I dyra MC-pickuper verkar det vara något annat, kanske hypet?

Jag skulle börja med en hyfsad MM-pickup, det är absolut INTE lönt att lägga pengar på en dyr puppa innan skivspelaren är mer eller mindre optimal. Eftersom du håller på med att renovera en gammal är det osökert hur bra den kan bli.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2021-02-11 21:53

Nu snurrar den på fint. Jag gillar verkligen designen på den. :D
Jag satt på en national panasonic EPC270C II MM pickup jag hade hemma. En standard pickup på Technics SL-1900.
Rattarna för justering av varvtal saknas, men går att styra med en skruvmejsel. Jag ska ordna några täckbrickor där.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2021-02-12 12:31

Trevligt!

Återgå till Teknikforum