Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 10:29

Att enkelt kunna lägga till eller ta bort uttag, bestämma längd på kabeln, eller varför inte sladd- uttag - sladd - uttag.
Max uteffekt: 3680W.

https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder- ... -50486711/

Screenshot_20210202_092410.jpg
Screenshot_20210202_092410.jpg (177.4 KiB) Visad 2673 gånger
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav PerStromgren » 2021-02-02 10:40

Kanske snyggare, men annars är det ju samma sak som att kaskadkoppla ett antal förgreningsdosor.
... tycker jag!

Per

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Anders J » 2021-02-02 10:54

Känns fel att kaskadkoppla så många kontaktdon. Ibland när man drar ur dammsugarsladden ur väggen och känner att donet är ljummet så blir man betänksam.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 11:04

PerStromgren skrev:Kanske snyggare, men annars är det ju samma sak som att kaskadkoppla ett antal förgreningsdosor.



Som det alltid försvinner ett uttag på, och dessutom så behövde man ju det där extra som du just tog bort.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Kribban » 2021-02-02 11:07

tycker faktiskt detta är innovativt. Märklig att ingen annan har denna lösningen. Om man nu skulle fästa dessa på väggen (inte kabel), räknas detta då som en fast installation?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-02 11:22

PerStromgren skrev:Kanske snyggare, men annars är det ju samma sak som att kaskadkoppla ett antal förgreningsdosor.


Nej, för att förgreningsdosorna kopplar via Schuko, och det är den inte avsedd att hantera. Schuko blir som bekant lätt överbelastad.

Förgreningsdosorna är dessutom inte alltid designade för 16A bara för att det står så på dem, de är gravt underdimensionerade.

Om IKEA släpper denna produkten är det med hög sannolikhet väl testad. Den svaga punkten är såklart första Schukostickkontakten.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav PerStromgren » 2021-02-02 11:50

rikkitikkitavi skrev:Nej, för att förgreningsdosorna kopplar via Schuko, och det är den inte avsedd att hantera. Schuko blir som bekant lätt överbelastad.


Jag har levt ett helt liv utan att veta att en vanlig jordad stickkontakt egentligen heter Schuko! :oops: Tack, nu vet jag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav E » 2021-02-02 12:11

Har de förkortningskablar?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 12:16

Jag har själv två ställen bara i vardagsrummet som jag vill ha denna lösningen!

*Ena är bakom tvbänken/stereon, konstigt nog räcker aldrig kontakterna till där bakom, det kommer till ett delningsfilter eller ett slutsteg, en spelenhet.

Gör man klassiska sätta ett grenuttag i grenuttag så förlorar man alltid en plats.

Hos mig är det trångt bakom bänken så tanken att kunna välja rätt antal för idag men kunna komplettera med ett par uttag till imorgon och bara trycka i dessa vore guld värt.

*Andra stället är soffan - hörnet - fönster
Estetisk så skulle det bli väldigt mycket bättre med Åskväder.

Idag vägguttag bakom soffa, grenuttag till hörnet till fiberkonverter/mobilladdare X2/golvlampa/fönsterlampa(som sladden är för kort för så sladden hänger snett på väggen) tanken att trycka i en till för att slippa den där snea kabeln har såklart funnits, då "offrar" man ett för att köra vidare till fönsterbelysningen.

Att istället sätta sladd-rätt antal uttag-sladd-rätt antal uttag.
Dessutom kunna välja längd på sladden, det är pricken över i!

Skaffas det en till lampa i fönstret, klick i med ett till uttag där, eller varför inte en sladd och uttag om det ser bättre ut.
Vafan laptopen skulle behöva laddas då man sitter i soffan!
Listen där är ju full, dra ut soffan för att byta listen till en större dito, eller bara klicka i ett uttag till då behoven ändras/flyttas.

Visst kan man enkelt lösa det med en med 10st uttag i hörnet och en med 10 st vid fönstret, estetiskt, inte för min del iaf.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav E » 2021-02-02 12:21

Kortaste anslutningssladden är 1,2 meter. Är det tillräckligt kort, Nattlorden? Jag skulle gärna se en kortare.

Kortaste förlängningskabeln är 0,8 meter (och kostar lika mycket som den på 2 meter).

Men vars ä åskskyddet?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Baffel » 2021-02-02 12:50

Vad mycket uttag 8O vem behöver typ 20 uttag i vardagsrummet ?

Däremot så skulle det vara trevligare att ha några fler fasta uttag. Men det blir ju en helt annan femma ( många femmor blir det) om en elektriker ska fixa det .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Bill50x » 2021-02-02 13:05

Baffel skrev:Vad mycket uttag 8O vem behöver typ 20 uttag i vardagsrummet ?

3xslutsteg, delningsfilter, försteg, streamer, dac, liten lampa, skivspelare, phonosteg, motordrift, cd-spelare, NAS, tv, tv-box - bara det mest grundläggande är 15 uttag...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Baffel » 2021-02-02 13:15

8O

Men har du bara ett vägguttag i hela rummet?

Klart div lampor, någon tv osv . Det blir ju en del ..
Senast redigerad av Baffel 2021-02-02 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 13:16

Baffel skrev:Vad mycket uttag 8O vem behöver typ 20 uttag i vardagsrummet ?

Däremot så skulle det vara trevligare att ha några fler fasta uttag. Men det blir ju en helt annan femma ( många femmor blir det) om en elektriker ska fixa det .


20st kan inte vara speciellt mycket, absolut inte för oss alla som har anläggningen i vardagsrummet.
Bara i min tvbänk så står det 13st saker som behöver ström, utöver det i bänken så 4st lampor, 2st mobilladdare 1st till laptop.

Där hade du dina 20st, fasta vill iaf jag ha minst ett ledigt i.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Baffel » 2021-02-02 13:21

Stämmer ju när man tänker efter. :) Hum. Undras om man kunde ta bort golvlisten och dra några kablar bakom så de inte syns.? Tänker mest på det estetiska. Gömma alla kablar ( vad det än är, ström, högtalarkablar osv. ) . Eller på något annat sätt. Få bort det fula skräpet.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Kribban » 2021-02-02 13:22

Baffel skrev:8O

Men har du bara ett vägguttag i hela rummet?

Klart div lampor, någon tv osv . Det blir ju en del ..


Jag har 2 st i mitt vardagsrum på 40 kvm så denna produkt passar mig utmärkt. Kommer tydligen även USB-uttag och små trådfri-brytare som går att docka ihop. Blir spännande att se när alla produkter är släppta
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 13:29

Baffel skrev:Stämmer ju när man tänker efter. :) Hum. Undras om man kunde ta bort golvlisten och dra några kablar bakom så de inte syns.? Tänker mest på det estetiska. Gömma alla kablar ( vad det än är, ström, högtalarkablar osv. ) . Eller på något annat sätt. Få bort det fula skräpet.


Tror inte att man som lekman får göra det med strömmen, men det kommer komma svar ifrån dom som vet inom någon minut.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 13:36

Kribban skrev:
Baffel skrev:8O

Men har du bara ett vägguttag i hela rummet?

Klart div lampor, någon tv osv . Det blir ju en del ..


Jag har 2 st i mitt vardagsrum på 40 kvm så denna produkt passar mig utmärkt. Kommer tydligen även USB-uttag och små trådfri-brytare som går att docka ihop. Blir spännande att se när alla produkter är släppta


Har du sett info om vad usb kommer ha för kapacitet?
Min Huawei på 40W har gjort mig bortskämd och såpass räknar jag inte med ifrån Ikea, men för övriga i hushållet som inte har lika brått så skulle det kanske vara ett alternativ.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-02 13:46

Schuko = Schutzkontakt.

Det är min erfarenhet att vanliga uttag lätt blir överhettade när större laster ansluts under längre tid t.ex. en 2 kW värmefläkt. Ett uttag på landet blev väldigt mjukt.

Att dölja elsladdar bakom golvlister är inte godkänt utan vidare. Kablarna måste förläggas i rör och då bygger det åtminstone 16 mm extra in irummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav E » 2021-02-02 13:51

När det gäller mobilladdare och dylikt litar jag endast på original från Samsung etc.

För övrigt bär det emot att handla på Ikea. Ett företag som plockat bort såväl halogenbelysning som bemannade kassor med möjlighet att betala kontant. Vid mitt senaste besök ställde jag ifrån mig tiotalet artiklar och gick ut när jag upptäckte att det inte fanns någon bemannad kassa öppen. Någon fick ägna sig åt att plocka tillbaka varorna till sina hyllor i stället för att få betalt för dem.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-02-02 13:59, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Belker » 2021-02-02 13:57

RogerGustavsson skrev:Schuko = Schutzkontakt.

Det är min erfarenhet att vanliga uttag lätt blir överhettade när större laster ansluts under längre tid t.ex. en 2 kW värmefläkt. Ett uttag på landet blev väldigt mjukt.

Att dölja elsladdar bakom golvlister är inte godkänt utan vidare. Kablarna måste förläggas i rör och då bygger det åtminstone 16 mm extra in irummet.

Kablar får läggas i vägg utan rör, men det är opraktiskt och måste göras på rätt sätt. https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/ar-det-ok-att-spackla-in-kabeln/?fbclid=IwAR0MiGr7KEAxSD_FE-Y2eJ0WLAFePYDc0keOFtCvlf45U9tPOx0YzQSgkxI#.YBEXjPtHkWE.facebook

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-02 14:09

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:Schuko = Schutzkontakt.

Det är min erfarenhet att vanliga uttag lätt blir överhettade när större laster ansluts under längre tid t.ex. en 2 kW värmefläkt. Ett uttag på landet blev väldigt mjukt.

Att dölja elsladdar bakom golvlister är inte godkänt utan vidare. Kablarna måste förläggas i rör och då bygger det åtminstone 16 mm extra in irummet.

Kablar får läggas i vägg utan rör, men det är opraktiskt och måste göras på rätt sätt. https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2021/januari/ar-det-ok-att-spackla-in-kabeln/?fbclid=IwAR0MiGr7KEAxSD_FE-Y2eJ0WLAFePYDc0keOFtCvlf45U9tPOx0YzQSgkxI#.YBEXjPtHkWE.facebook


Då handlar de väl inte om lösa sladdar (förlängningssladdar) utan installationskabel? Vet att man gör/gjort så i Tyskland. Här hemma får man förlägga EKK och liknande i skåp. Det finns socklar som är gjorda för fast installation av kablar men då brukar det väl vara VP-rör inblandat?

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Evil_Homer » 2021-02-02 14:40

Så, sätt inga byggfläktar i nätlister och göm inga kablar för 230 volt bakom lister eller liknande om du tänkt att använda dom för ström.

Detta oavsett om dom kommer ifrån Ikea eller något annat ställe!

Är man intresserad av vidare diskussion om elsäkerhet eller att inte använda produkten enligt vad Ikea anvisar så ta det i en lämplig tråd så kan dom som är intresserade av Åskväder läsa om den och inte vad man kanske ev möjligtvis för göra med en helt annan produkt i Tyskland.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-02 14:57

För Kanallisten krävs en avskiljare mellan installionskaben och andra kablar.

https://www.bofastening.se/wp-content/u ... 918909.pdf

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Baffel » 2021-02-02 15:02

Evil_Homer skrev:Så, sätt inga byggfläktar i nätlister och göm inga kablar för 230 volt bakom lister eller liknande om du tänkt att använda dom för ström.

Detta oavsett om dom kommer ifrån Ikea eller något annat ställe!

Är man intresserad av vidare diskussion om elsäkerhet eller att inte använda produkten enligt vad Ikea anvisar så ta det i en lämplig tråd så kan dom som är intresserade av Åskväder läsa om den och inte vad man kanske ev möjligtvis för göra med en helt annan produkt i Tyskland.


Nej för tusan att dra el för fast installation det gör man såklart inte själv, tex smälla dit nya fasta eluttag.. Det måste ju till elektriker. Dessutom har det väl också med att göra med försäkringen .

Nu blev ju detta med att dra kablar , så de inte syns lite OT för denna tråd . Det är ju ett helt annat jobb än att köpa produkten i denna tråd, som verkar väl smutt. :) Smidigt och enkelt.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Kribban » 2021-02-02 16:06

Evil_Homer skrev:
Kribban skrev:
Baffel skrev:8O

Men har du bara ett vägguttag i hela rummet?

Klart div lampor, någon tv osv . Det blir ju en del ..


Jag har 2 st i mitt vardagsrum på 40 kvm så denna produkt passar mig utmärkt. Kommer tydligen även USB-uttag och små trådfri-brytare som går att docka ihop. Blir spännande att se när alla produkter är släppta


Har du sett info om vad usb kommer ha för kapacitet?
Min Huawei på 40W har gjort mig bortskämd och såpass räknar jag inte med ifrån Ikea, men för övriga i hushållet som inte har lika brått så skulle det kanske vara ett alternativ.

nope
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Kribban » 2021-02-02 16:11

när jag gick en elsäkerhetskurs för mer än 20 år sedan så räknades klamring eller förläggning av förlängningskabel i kabellist som fast installation. Idag fick jag lärt mig att dessa regler inte gäller längre i en diskussionsgrupp på facebook.
Det gör hela detta konceptet än mer intressant då jag verkligen behöver komplettera flera rum med uttag. Åskväder passar mig perfekt och när trådfriprodukterna och USB kommer så blir det komplett :)
Miljö-alarmist

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav jansch » 2021-02-02 16:13

PerStromgren skrev:
rikkitikkitavi skrev:Nej, för att förgreningsdosorna kopplar via Schuko, och det är den inte avsedd att hantera. Schuko blir som bekant lätt överbelastad.


Jag har levt ett helt liv utan att veta att en vanlig jordad stickkontakt egentligen heter Schuko! :oops: Tack, nu vet jag!


Ett helt liv! Det var illa....

Innan du dör bör du då få reda på att den egentligen heter CEE 7/3 och är av typ F. Dina platta stickkontakter är av typ C vilket jag nämnde häromdagen i ett annat inlägg, den kallas för Europlug.

SCHUKO är ett varumärke och en förkortning av tyskans "skyddskontakt". Fick jag lära mej i Tyskland av en stolt ingenjör som såg på sitt hemland som basen för all utveckling.

Fast precis som rikkitikkitavi använder begreppet gör många "i branschen" och även jag. Det blir ju enkelt och tydligt

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Morello » 2021-02-02 16:13

Stickproppen heter formellt CEE 7/4. Schuko är ett gammalt varumärke.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ikea Åskväder, smått genialisk! Modulärt grenuttag.

Inläggav Morello » 2021-02-02 16:14

Ser nu att Jansch hann före.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster