Ett subbaselements prestanda

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-02 15:31

Ett subbaselement bör ju ha vettig x- max och förmåga att pumpa rejält med luft obehindrat .

Kan man inte inte enbart se på ett subbelement om det har förutsättningar för tex låg distorsion? Jag menar , har elementet styvt material i membrantet , som inte flexar, element som är stabilt byggt och rör sig obehindrat vid drift ,så leder väl det per automatik till ett subbaselement med låg dist? Eller är jag ute och cyklar nu?

Tar några exempel från denna sidan :
https://data-bass.com/#/drivers?_k=sfbi84

Dayton Audio UM18-22.
https://data-bass.com/#/drivers/5b77254 ... ?_k=pq81k7
dayton (1).png
dayton (1).png (632.37 KiB) Visad 1508 gånger


Mach 5 Audio , UXL -18
https://data-bass.com/#/drivers/5be9f51 ... ?_k=9fb475
ej Dayton (1).png
ej Dayton (1).png (916.63 KiB) Visad 1508 gånger



Rent generellt sätt så ser väl dessa element välbyggda ut. Då borde de väl också ha bra prestanda ?

Överkurs , ifall någon känner för att jämföra dem två :
Om vi bortser från att det är vettigt att köpa element från någon tillverkare med bra rykte, dvs kända för att inte leverera måndagsexemplar. Vilka av de två nämnda ,
Mach 5 Audio , UXL -18 och Dayton Audio UM18-22 hade du valt? Och varför ?

Inga element jag i dagsläget tänkt köpa , mest nyfiken på hur man ska se på det hela. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav DQ-20 » 2021-02-03 12:28

Baffel skrev:Inga element jag i dagsläget tänkt köpa , mest nyfiken på hur man ska se på det hela. :)

107 visningar och inget svar. Jag tror att problemet är att frågan du egentligen ställer är: "Varför är högtalarelement olinjära?" Det är alltså en mycket bred och grundläggande frågeställning. Det verkar också som att du kommer från en relativt låg kunskapsnivå, så det blir mycket att gå igenom. Jag började på ett svar men chokade ganska snart. Men i grunden handlar det om olinjäriteter* för "stora signaler" i a) den elektromagnetiska domänen och b) den mekaniska domänen. Med olinjäriteter menar jag att elementet inte "svarar" på signalen oberoende av vilken signal som skickas in (och skickats in tidigare).

Bästa,

DQ-20

* Olinjäriteter är det som ger upphov till distorsion av signalen.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-03 13:02

Japp. Håller på att lära mig. Tänkte , jag siktar brett med denna tråd. Men det kanske blev en för stor , omfattade fråga, att bara besvaras på ett " enkelt " sätt. Just nu var jag intresserad över den mekaniska konstruktionen av ett element. Om man på så sätt kan se, det ges en indikation på att det är låg tex dist. Är tex x- max hög så kan man bocka av en parameter. Ökar förutsättningar för låg dist. Det är just de andra mekaniska aspekterna jag är intresserad av . Val av material tex membran , storlek magnet, konstruktion spole osv. :)

Jag har ( troligtvis snart hade) en filffiluringtanke ( kanske naiv). Dessa element som säljs begagnade , där det inte finns så mycket data kring. Om man kunde se om elementet skulle kunna ha förutsättningar ( eventuellt ha dvs) för att funka som subbas . De säljs ju för inga pengar alls. Sen mäta upp Thiele/Small parameters. :D Såklart säkert fullständigt bakvänt istället för att köpa något vettigt väl beprövat och panka någon konstruktion. Men ändå , lite nyfiken på det är jag.. Fast det är klart , hur tusan kan man se med blotta ögat om ett element har tex vettig x- max , låg fs, osv. Men strunt samma . Fråga om det kan jag ju alltid göra. :)

Elementen i den där länken ovan. Så länge det inte är renodlade PA element där man kompromissar bort låg dist mot hög SPL, varför skulle inte de ha låg dist? För mig framstår det som konstigt att konstruera dyra och tunga element med kraftiga magneter om de inte skulle vara något att ha. Något vettigt element sen smacka i servostyrning
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Rak frekvensgång = låg dist Jo men nja så enkelt var det inte, se ( i alla fall vad det gäller diskanter) :
viewtopic.php?f=10&t=71241

I- or skrev där:

I princip finns det ingen koppling mellan frekvensgång och distorsion. Man kan lätt konstruera ett element med jämn frekvensgång men hög distorsion och tvärtom. Ett exempel av den första typen kan vara ett ganska typiskt dynamiskt (normalt) diskantelement, medan ett exempel av den andra typen kan vara ett elektrostatelement.

Frekvensgången blir ojämn för att elementet har större kraftverkan eller har högre mobilitet (rörlighet) vid vissa frekvenser. Vid vissa frekvenser rör sig konen/membranet helt enkelt lite mer eller mindre än den borde, men om man vid varje given frekvens fördubblar spänningen, så fördubblas också ljudtrycket.

Distorsionen uppstår när denna rörelse inte längre är linjär, d.v.s. när en fördubbling av spänningen inte längre motsvarar en fördubbling av ljudtrycket. Kraften på konen/membranet eller mobiliteten blir här beroende av amplituden istället för frekvensen.

Om man vill kan man se ojämnheter i frekvensgången som "ojämnheter i frekvensled", medan distorsion kan ses som liktydigt med "ojämnheter i amplitudled".

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav MacBruce » 2021-02-03 15:41

Baffel skrev:Japp. Håller på att lära mig. Tänkte , jag siktar brett med denna tråd. Men det kanske blev en för stor , omfattade fråga, att bara besvaras på ett " enkelt " sätt. Just nu var jag intresserad över den mekaniska konstruktionen av ett element. Om man på så sätt kan se, det ges en indikation på att det är låg tex dist. Är tex x- max hög så kan man bocka av en parameter. Ökar förutsättningar för låg dist. Det är just de andra mekaniska aspekterna jag är intresserad av . Val av material tex membran , storlek magnet, konstruktion spole osv. :)

Jag har ( troligtvis snart hade) en filffiluringtanke ( kanske naiv). Dessa element som säljs begagnade , där det inte finns så mycket data kring. Om man kunde se om elementet skulle kunna ha förutsättningar ( eventuellt ha dvs) för att funka som subbas . De säljs ju för inga pengar alls. Sen mäta upp Thiele/Small parameters. :D Såklart säkert fullständigt bakvänt istället för att köpa något vettigt väl beprövat och panka någon konstruktion. Men ändå , lite nyfiken på det är jag.. Fast det är klart , hur tusan kan man se med blotta ögat om ett element har tex vettig x- max , låg fs, osv. Men strunt samma . Fråga om det kan jag ju alltid göra. :)

Elementen i den där länken ovan. Så länge det inte är renodlade PA element där man kompromissar bort låg dist mot hög SPL, varför skulle inte de ha låg dist? För mig framstår det som konstigt att konstruera dyra och tunga element med kraftiga magneter om de inte skulle vara något att ha. Något vettigt element sen smacka i servostyrning
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Rak frekvensgång = låg dist Jo men nja så enkelt var det inte, se ( i alla fall vad det gäller diskanter) :
viewtopic.php?f=10&t=71241

I- or skrev där:

I princip finns det ingen koppling mellan frekvensgång och distorsion. Man kan lätt konstruera ett element med jämn frekvensgång men hög distorsion och tvärtom. Ett exempel av den första typen kan vara ett ganska typiskt dynamiskt (normalt) diskantelement, medan ett exempel av den andra typen kan vara ett elektrostatelement.

Frekvensgången blir ojämn för att elementet har större kraftverkan eller har högre mobilitet (rörlighet) vid vissa frekvenser. Vid vissa frekvenser rör sig konen/membranet helt enkelt lite mer eller mindre än den borde, men om man vid varje given frekvens fördubblar spänningen, så fördubblas också ljudtrycket.

Distorsionen uppstår när denna rörelse inte längre är linjär, d.v.s. när en fördubbling av spänningen inte längre motsvarar en fördubbling av ljudtrycket. Kraften på konen/membranet eller mobiliteten blir här beroende av amplituden istället för frekvensen.

Om man vill kan man se ojämnheter i frekvensgången som "ojämnheter i frekvensled", medan distorsion kan ses som liktydigt med "ojämnheter i amplitudled".


I-ors inlägg "bottnar" mycket i materialkännedom: det är t.ex inte alltid uppenbart, att en nog så solid och förtroendegivande metallklump kan visa sig vara en "fjäder+" vid högre frekvenser. Man kan för all del knacka på den och "lyssna till dess komplexa uppbyggnad", men för att kunna uppskatta den krävs en del studier. Kort sagt: alla material har ett frekvensområde inom vilket de verkar vara "solida" (bl.a beroende på utformning, t.ex som högtalarmembran, där man förhoppningsvis har utnyttjat materialets egenskaper "till max"), men förr eller senare börjar de att "flexa". Som I-or beskriver det: "Distorsionen uppstår när denna rörelse inte längre är linjär [..]". (Vet inte om jag tillförde så mycket med detta inlägg... :? ).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav DQ-20 » 2021-02-03 17:01

Baffel skrev:Just nu var jag intresserad över den mekaniska konstruktionen av ett element. Om man på så sätt kan se, det ges en indikation på att det är låg tex dist. Är tex x- max hög så kan man bocka av en parameter. Ökar förutsättningar för låg dist. Det är just de andra mekaniska aspekterna jag är intresserad av . Val av material tex membran , storlek magnet, konstruktion spole osv. :) -//snip//

Nej, en vanlig dödlig kan normalt inte se med blotta ögat på ett element om det är bra eller inte för vi vet inte om det är linjärt. Det är därför som Klippel har varit en revolution: i stället för att mäta resultatet av olinjäriteterna i form av distorsion så mäter man dessa olinjäriteter direkt i förhållande till talspolens läge. Det är enklare att göra linjära magnetkretsar och upphängningar (spider och kantupphängning) om man nöjer sig med en kortare slaglängd. Element med lång användbar slaglängd OCH låg distortion kostar ansenliga pengar, t.ex. Seas XM001-04 (3000:- för 10") och Scanspeak W32/4578T00 (6500:- för 12"). Att det görs en hel del element med tveksam linjäritet men stor slaglängd beror på att de kan spela starkare och att ett stort xmax är ett marknadsföringsargument i sig. Man lever inte av låg distortion allena. Jag vill också tillägga att långt ifrån alla PA-element har hög distortion - det är en bred bransch.

/DQ-20

.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav paa » 2021-02-03 17:04

Det är ett elements enskilt sämsta egenskap som avgör hur dåligt det är. Det är inte dess bästa enskilda egenskap som avgör hur bra det är.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-03 17:07

Tack McBruce , paa och DQ-20. Intressant det ni säger. Misstänkte att svaren skulle vara i linje med det ni just skrev . Tog en rövare . Man vet ju aldrig . Frågar man inte så får man inga svar. :) Samma svar som jag fick tidigare men då mest gällande diskanter .

DQ-20, priserna på elementen i länken , vad jag kan se, så går inget av dem under 3 000 kr. De ligger mellan 3 000-11 000 kr. Jo , sedan är det ju rimligt att ju större slaglängd, större x- max kostar att bygga , om elementet ska ha bra prestanda. Tyvärr är ju stort x- max bland det viktigaste för ett bra subbaselement. För en gång skull verkar det ju som om pris och prestanda hänger ihop inom hifi. Fascinerande. :)

Peter vet vad han talar om, från länken ovan :

Då man jobbat med högtalarelement och högtalare i sin profession i 30 år och även har högre teknisk utbildning som fundament så behöver man bara snabbt ögna några sekunder åt datablad och mätkurvor för att med 99% säkerhet veta hur det ligger till. Det är ett samlat know-how som sitter i ryggmärgen så att säga.

Man kan lätt veta bör-värden genom att se elementet och läsa datablad. Men man kan omöjligt förespå är-värden. Man kan säga att under förutsättning att tillverkningen är god så borde mätningar se ut på visst sätt. Är det mycket sämre än förväntat så är något feldimensionerat som inte framgår i datablad eller så är serieproduktionen inte under kontroll.

Mvh
Peter


:D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav I-or » 2021-02-03 18:50

Baffel skrev:
Överkurs , ifall någon känner för att jämföra dem två :
Om vi bortser från att det är vettigt att köpa element från någon tillverkare med bra rykte, dvs kända för att inte leverera måndagsexemplar. Vilka av de två nämnda ,
Mach 5 Audio , UXL -18 och Dayton Audio UM18-22 hade du valt? Och varför ?

Inga element jag i dagsläget tänkt köpa , mest nyfiken på hur man ska se på det hela. :)


Jag hade valt Dayton-elementet enbart för att det har flera gånger lägre induktans i förhållande till resistansen, vilket i praktiken leder till betydligt lägre distorsion från ca 50 Hz och uppåt, där signalinnehållet är betydligt större än vid riktigt låga frekvenser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-03 19:21

Aha . Tackar för svar. Hittade en mätning på Daytonelementet. Säger mig egentligen inte så mycket , om detta är någon vettig dist nivå dvs.

Länk till PDFen finns här :
https://www.daytonaudio.com/product/121 ... m-per-coil
shot_2021-02-03_18-13-42 (1).png
shot_2021-02-03_18-13-42 (1).png (371.02 KiB) Visad 1319 gånger
Bilagor
shot_2021-02-03_19-34-57 (1).png
shot_2021-02-03_19-34-57 (1).png (423.31 KiB) Visad 1300 gånger

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav ChristianAndersson » 2021-02-07 10:36

Bra frågeställning som öppnar för en kaskad av samband,
lite löst spånande på oinsatt distans härifrån...

Elementet i sig är en (eller flera) uppsättning(ar) delar och parametrar inom olika system och kan ko
pplas (eller inte) till andra delar av system på olika sätt.

Som lök på laxen arbetar elementet i (ett eller?) fler lager beroende på frekvens, amplitud, koppling

Talspole/ talspolar,

Box-in-box eller slag i luften: sluten Baslåda, BR, TL, Isobarik, Bandpass, öppen eller IB , Arbetsområde, Nivåer, Antal, Placering

Rum och hur högtalarna ska spela på detta

Drivning: Transistor, Rör, Servo

Aktivt eller passivt delningsfilter

Egenskaper kanske väljs att användas på olika sätt eller inte alls,
en del egenskaper kan kompenseras för i olika delar av systemet.

en annan infallsvinkel är att utgå från vad du vill ha för slutresultat,
eller använda för arbetsprinciper och prioriteringar.

Bild
Senast redigerad av ChristianAndersson 2021-02-07 10:57, redigerad totalt 2 gånger.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-07 10:52

Många parametrar blir det :D

Slutresultat? Bra ljud såklart.

Obs mest nyfiken och lär mig nu. Tänkte inte köpa den där feta Daytonbasen , ...än.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6692
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav ChristianAndersson » 2021-02-07 11:11

Ibland finns det fler inblandade:
WAF, Akustiska åtgärder och DSP

Det skulle kunna bli en hifipster-boxbuster videotitel?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ett subbaselements prestanda

Inläggav Baffel » 2021-02-07 11:23

Frun har jag slängt ut. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet. :)

Kan mecka om i vardagsrummet så det ser för jävligt ut , för att få det bra rent ljudmässigt . DSP absolut.

Bygger ihop något enkelt billigt till att börja med . Bara för att testa mig fram .
Låda har jag redan:
viewtopic.php?f=3&t=70980&p=2131560&hilit=Kistsubb#p2131560

P.s eller om det var frun som slängde ut mig. Skämt å sido . Är singel . Det var en "lycklig" skilsmässa . Båda var överens.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 8 gäster