Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-05 19:50

Tänker främst på hifirelaterade produkter . Finns det någon tumregel? För , resp nackdelar alltid på eller vid behov påslaget?
Att det inte är bra att hålla på att slå på och av elektrisk apparatur stup i kvarten är en sak , men är det då bättre att alltid låta tex förstärkaren stå på? Rörförstärkare är väl undantagna detta med att vara konstant påslagen.

Hur håller elektriska komponenter sin vigör , prestanda och livslängd på bästa sätt?

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Conan » 2021-02-05 22:09

Nej jag har svårt att se några fördelar med att ha elektronisk apparatur påslagen under längre tid av inaktivitet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-05 22:38

Citat:

All elektronik mår bra av att vara varm eftersom elektronik har en arbetstemperatur. Det som sliter på komponenter är spänningskillnader och värmeändringar.
Har snackat runt med många olika elektroniktillverkare och deras tumregel är att ska man inte använda sin utrustning på tre dagar så ska man stänga av annars så tjänar man mer på att låta utrustningen att stå på. Tumreglen gäller vanlig elektronik och inte rörförstärkare eftersom rörförstärkare har en helt annat livstid och slits på ett annat sätt.
Jag har levt efter denna filosofin och har klarat mig från några trasiga apparater(tv,video,förstärkare mm.) än så länge*ta i trä*. Har haft hifi prylar i ca 12-13 år.

https://www.minhembio.com/forum/index.p ... opic=89075

Om det nu stämmer dvs.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav peterh » 2021-02-05 23:15

Som redan sagts mår elektronik bäst av att stå på. Egentligen samma för rörförstärkare även om rören har, likt glödlampor, ändlig livslängd.
Lyssnar man på den flera gånger under dagen kan den stå på.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav E » 2021-02-05 23:32

Utrustning som det kommer hörbart brum/brus från stänger jag av eller gör helt strömlös. Det senare gäller även när det finns risker med att lämna huset med utrustning på (åska/brand).

Litet extra värme skadar inte under vinterhalvåret. Och när det är för varmt under högsommaren så hjälper det knappast att stänga av några apparater (fast någon nytta gör ju inte värmen, då).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-06 00:05

peterh skrev:Som redan sagts mår elektronik bäst av att stå på. Egentligen samma för rörförstärkare även om rören har, likt glödlampor, ändlig livslängd.
Lyssnar man på den flera gånger under dagen kan den stå på.


Aha, okej. Låt säga att du skulle köpa en förstärkare typ 15 år gammal . Vad skulle du fråga säljaren om då? Du får inte se stärkaren.
Detta med tanke på att elektronik har sin livslängd , beroende på hur den används.

Samma om du var ute efter en begagnad CD spelare , Tuner, Vinylsvarv.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav peterh » 2021-02-06 01:12

Baffel skrev:
peterh skrev:Som redan sagts mår elektronik bäst av att stå på. Egentligen samma för rörförstärkare även om rören har, likt glödlampor, ändlig livslängd.
Lyssnar man på den flera gånger under dagen kan den stå på.


Aha, okej. Låt säga att du skulle köpa en förstärkare typ 15 år gammal . Vad skulle du fråga säljaren om då? Du får inte se stärkaren.
Detta med tanke på att elektronik har sin livslängd , beroende på hur den används.

Samma om du var ute efter en begagnad CD spelare , Tuner, Vinylsvarv.

schema schema och om eventuella modifikationer är dokumenterade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-06 09:04

[youtu_be][/youtu_be]
peterh skrev:schema schema och om eventuella modifikationer är dokumenterade.


Jo det hänger jag med på att man ska undersöka ( eller be någon som kan det ta en koll) , om det rör sig om något okänt , tex en rörförstärkare från Kina ( vilket det finns bra av men även mindre bra). Men låt säga att det rör sig om TVÅ förstärkare X modell Y som du känner till schemat på samt är ej moddade. Båda är fullt fungerande . Du har för avsikt att köpa en av dessa. Du ska nu ringa till respektive säljare och fråga om de har kvar förstärkare till försäljning . De är runt 15 år gamla . Vad ställer du för frågor då?

För övrigt så tycker jag att folk inte ska noja så mycket angående rörförstärkare och huruvida mycket krut det är kvar i rören. Se det positivt istället . Vet inte den som säljer hur gamla rören är så läggs det i vågskålen när överenskommelse om pris görs. . Nya rör kan man ju alltid köpa ( om det inte rör sig om några riktigt udda modeller , vilket jag tror är ovanligt,). Och nya rör räcker länge . Tvärt om positivt med andra ord. :D

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav 944_Driver » 2021-02-06 11:09

Jag skulle säga att en avgörande faktor är hur varm utrustningen blir på tomgång och var inne i burken det blir varmt.
Hög temperatur dödar elektrolytkondensatorer rätt snabbt.
Att slå av och på är inte heller bra eftersom uppvärmning och avkylning kan orsaka rörelser som frestar på komponenter rent mekaniskt.

Inverkan på lyssnaren pga sämre ljud från en kall anläggning har jag inte med i detta.

Min slutsats är att det beror på den aktuella apparaten.

// Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-06 11:22

Så slutsteg/förstärkare slits hårdare än övriga hifiapparatur, det med tanke på värmeutvecklingen och elektrolytkondensatorer.
Det är nog inte så smart att ställa hifiapparatur på ett slutsteg/ förstärkare . Det med tanke på cirkulation / kylning . Kan jag gissa på.

Så gamla klass A förstärkare ska man vara extra försiktig med ? De kan ju bli rejält varma vid drift. Hur många % verkningsgrad har de? 30%? 70% går upp i värme.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav hifikg » 2021-02-06 12:55

Min 208:a är påslagen dygnet runt, året om, förutom de perioder jag lyssnar på rör i någon månad eller mer. Försteget vet jag inte ens om det går att stänga av med mindre än att dra ur sladden och DAC-en har jag bara stängt av för omstarter emellanåt. Mina Quad ELS 63 var strömsatta 24/7 även när de inte användes, men sedan några månader tillbaka är de iskalla. Snart ska jag dra igång dem igen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav peterh » 2021-02-06 13:32

Baffel skrev:Så slutsteg/förstärkare slits hårdare än övriga hifiapparatur, det med tanke på värmeutvecklingen och elektrolytkondensatorer.
Det är nog inte så smart att ställa hifiapparatur på ett slutsteg/ förstärkare . Det med tanke på cirkulation / kylning . Kan jag gissa på.

Så gamla klass A förstärkare ska man vara extra försiktig med ? De kan ju bli rejält varma vid drift. Hur många % verkningsgrad har de? 30%? 70% går upp i värme.

Det beror ju också på hur välbyggda de är, dvs hur varma de blir i ett fortvarighetstillstånd.
En dynaco SCA35 har liten effekt med då allt sitter inom samma skal blir påverkan stor. Här stänger jag nog av.
En Dynaco MkIII däremot är luftigt byggd, då blir påverkan mycket mindre på kondingar och annat.
En dynaco PAS blir knappt ljummen då hela burken drar < 10w så den kan stå på 24/7
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav Baffel » 2021-02-06 14:18

Ja just det. Tänkte inte på det. :) Bra påpekande Peter.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Elektrisk apparatur , alltid på eller ....?

Inläggav WhereNextColumbus » 2021-02-06 15:58

Är det mätinstrument som ska användas ofta men sporadiskt där det absoluta mätresultatet är viktigt? Låt det stå på. Annars, stäng av grejjerna och nojja inte så mycket.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster