Hur mäter man distorsion med REW ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav Tangband » 2021-02-07 15:45

Jag har laddat ned REW i en Mac-dator.

Tänker mäta distorsion främst i basen . Ljudkort är Audientid14 med mikrofonen OM1.
Hur går man tillväga ? - gärna pedagogiskt steg för steg förklaring punkt efter punkt .
Jag tror det är många som undra hur man gör.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav Baffel » 2021-02-07 16:29

Detta ska bli spännade att följa :D Lycka till! Du redovisar väl resultaten här?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 16:50

Du har väl inte en mätkedja som är kalibrerad för SPL? Det vill man kanske ha om jämförelser ska göras. Med t.ex. UMIK-1 är det ju med när REW används. Nivån ställs då så att önskad ljudnivå (SPL) nås. Efter ett svep visas kurvan. I diagrammet finns visningsalternativ, hör markerat med en lila ring. Notera även inställningen av "Limits" med blå ring.

mät1sweep.jpg
mät1sweep.jpg (1.18 MiB) Visad 754 gånger


För att se distorsionen klickar man på "Distorsion" markerat med röd ring. Även här kan man behöva justera "Limits".

mät2dist.jpg
mät2dist.jpg (667.56 KiB) Visad 754 gånger


Längst ner finns en list där man kan välja vilka deltoner som ska visas (grön ring). Till höger finns en knapp för att visa brusgolvet (blå ring).

Om markören ställs någonstans på linjen/linjerna för distorsionen, visas en procentsiffra för just den frekvensen.

Detta som det ser ut på en Windows-PC. Det är en diskant från en Magnepan Tympani ID utan delningsfilter som det är mätt på, avstånd 3 m.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav Tangband » 2021-02-07 18:42

Tack Roger !

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav solhaga » 2021-02-07 19:22

RogerGustavsson skrev:Om markören ställs någonstans på linjen/linjerna för distorsionen, visas en procentsiffra för just den frekvensen.


Eller i relativ dB, vilket jag tycker är snabbare än att räkna nollor efter decimaltecknet.
(Kugghjulet/Controls längst upp till höger)
Där kan du också bestämma hur många HD du vill visa och hur många som skall ingå i THD.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-07 19:31

Solhaga har förstås mera erfarenhet av att mäta än jag!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav Tangband » 2021-02-07 20:01

solhaga skrev:
RogerGustavsson skrev:Om markören ställs någonstans på linjen/linjerna för distorsionen, visas en procentsiffra för just den frekvensen.


Eller i relativ dB, vilket jag tycker är snabbare än att räkna nollor efter decimaltecknet.
(Kugghjulet/Controls längst upp till höger)
Där kan du också bestämma hur många HD du vill visa och hur många som skall ingå i THD.


Jag har en OM 1:a .
Om jag vill mäta distorsionen på en av mina genelec 8340 , var placerar jag miken ?
Ska jag ställa högtalaren mitt i rummet på stativ som jag gör med sinussvep ?
Vilken gating ska jag använda ?
Vilken signal ska jag använda i REW ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mäter man distorsion med REW ?

Inläggav jansch » 2021-02-07 20:02

Svårigheten med en OM-1 mic och ett ljudkort är kanske att man inte har kontroll över ljudnivå (SPL).
Jag har ingen aning om hur nära man kommer i absolut ljudtrycksnivå (som man förväntar sig) och jag är väl ganska nojig när det gäller det.
Distorsion på högtalare stiger med SPL och lavindist uppstår, som definitioner är, väldigt tydligt vid viss specifik ljudnivå.
En distmätning som inte är definierad vid viss ljudnivå känns ganska värdelös.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster