Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Aha, spännande .Så för att få ett vettigt ljud med ett par elektrostatiska högtalare behövs basmoduler och en kraftfull förstärkare / slutsteg. Att de har låg effektivitet i sig torde ju inte vara något problem, om de har låg distorsion. . Det är bara att dra på effekten .Så borde det fungera.
Detta verkar väl helt normalt :
Quad ESL-63
Description: Full-range electrostatic speaker system. Power capacity: 100W, 10V rms, 40V peak maximum signal input. Nominal impedance: 8 ohms (6.2 ohms minimum). Sensitivity: 86dB SPL for 2.83V rms at 1 meter.
https://www.stereophile.com/content/qua ... ifications
Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.
Edit : fick råd , av en bekant, gällande den på Tradera : Omfattande renovering =dyrt.
Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.
Baffel skrev:Verkar ju finnas potential i elektrostater , med tanke på vad ni alla säger om dem i tråden .![]()
Per, hur var det nu ....liten subwoofer ? omph omph![]()
Kör ni med elektrostater dem med eller utan extra basmoduler ? Om ni gör det , är det svårt att integrera basmodul - elektrostater? Rent vettigt ljudmässigt dvs. Hur gör ni rent praktiskt i så fall med förstärkeriet till bas, elektrostater och hur har ni fått till delningen mellan dem?
peterh skrev:Jag kommer ihåg den tidigare modellen från quad. Man saknar bas man saknar diskant ( eller dist ?) . Men det strömmar ren musik ut ur dem !! Ett helt otroligt ljud som får andra mekansiska högtalare att ryka av skam.
hifikg skrev:
Apogeerna som huserade här ett tag kräver inget extra basstöd om man inte är basknarkare på riktigt, de klarar sig fint på egen hand. Liksom Carlsson, fast eftersom jag är en lat jä... så får subbarna vara inkopplade även med dem när det är sub-säsong.
PerStromgren skrev:Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic.....Men det kommer framöver.
![]()
Jag har använt Quad i min primära anläggning i mer än 30 år. Först ESL 63, sedan kompletterat med Gradient SW63. Efter det 989, för att slutligen (?) köpa 2912.
Orsaken är den upplevt låga distorsionen. Begränsad max SPL och återgivning av subkontraoktaven stör mig sällan med den musik jag spelar. Ibland vore det kul med mera omph, men det brukar stanna vid snack här på faktiskt.
Baffel skrev:Per. Fråga : Du har kört Quad i mer än 30 år. Under dessa år har du testat andra högtalare ? I så fall , vad var det som fick dig att fortsätta med just Quad?
Baffel skrev:Åter till elektostaterna. Hur pass hållbara är elektostater ? Generellt hur/ vad behöver man göra i form av service och underhåll?
Baffel skrev:Service och underhåll iverkar inte vara några större problem .![]()
Hittade något MYCKET intressant :
Bo Bengtssons elektrostathögtalare EST som det bara tillverkades 50 par av.Består av 2 elektrostatpaneler med varsin förstärkare för drivning.
Tänkt att ersätta diskantelementen i CM3-högtalarna och ger då en extrem diskantåtergivning.
Jag har ju ett par CM3![]()
https://sm5b.se/audiotronic-est/
tillverkades 50 par
.,.litet aber dock.
PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.
Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Länk till Spotify ?
Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.
Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.
PerStromgren skrev:Tangband skrev:PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
Länk till Spotify ?
Till exempel: https://open.spotify.com/album/1hjBt9nO ... RX0SY-FoXQ
... eller:[ YouTube ]
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.
Låter nästan som du förväxlar dynamiskt med låta högt. Även de ursprungliga Quad spelar dynamiskt men inte ljudstarkt men låt något annat ta vid i basen och de spelar även ljudstarkt. Det går t.ex. att köra med Magnepans Tympani-basar.
Varför de dynamiska högtalarna måste vara aktiva förstår jag inte. Har hört väldigt kompetenta dynamiska högtalare som inte varit det.
När det gäller Bo Bengtssons CM 3 EST, det är lite speciella och använder Quads mellan/diskantpanel ställd på bredden, direktdrivna av ett rörsteg, ingen mellanliggande stepup transformator. Extremt smalstrålande, verkligen bara för en lyssnare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster