Elektrostatiska högtalare, för resp nackdelar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Elektrostatiska högtalare, för resp nackdelar

Inläggav Baffel » 2021-02-13 22:12

Nyfiken . Vad har ni att säga om elektrostatiska högtalare? Rent generellt, eller något specifikt . Hur pass står de sig rent ljudmässigt jmf dynamiska högtalare ? Är de ömtåliga?

Ställer samma fråga som jag gjorde angående banddiskanter, varför så få elektrostatiska högtalare på marknaden ?

P..s för den händige :
Quad ESL-63
https://www.tradera.com/item/170301/447 ... uad-esl-63
Bilagor
397380926_d3828190-5c79-427c-96c7-95e0b6e1915a (1).jpg
397380926_d3828190-5c79-427c-96c7-95e0b6e1915a (1).jpg (698.39 KiB) Visad 2770 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Elektrostatiska högtalare, för resp nackdelar

Inläggav BellsnWhistles » 2021-02-13 23:07

+
Ofta låg eller mycket låg distorsion
"Luftigt" ljud i.o.m. att de typ alltid är dipoler (inte alla tycker detta är positivt, men många anser, med rätt positionerade högtalare, att det låter naturligt och "inte högtalare"
Bredbandiga så samma element kan återge en stor del av frekvensområden utan delning

-
Begränsad ljudtrycksförmåga
Begränsad djupbasförmåga
Upplevd begränsad dynamik i.o.m. ovan
Ofta smal spridning p.g.a. stor membranyta även för diskanten

Quad ESL-63 med några modifieringar (något skydd som tagits bort och vad det nu var + högre stativ) tillhör min top 10 upplevelser när det gäller högtalare, så länge man inte spelar musik som kräver just de sakerna som de är sämre på, (djupbas t.ex.)

Jag hade också ett par Martin Logan SL3 en gång, med en 10"-bas i sluten låda och elektrostatpanel för 250Hz (?) och uppåt.
https://www.martinlogan.com/en/product/sl3
De lät helt klart bra, gick att spela ordenligt högt, även rock, rent och gött.
Jag har lyssnat en hel del på senare Martin Logan, som enligt de flesta är mycket bättre, men jag vet inte jag...

Så, elektrostater är nästan alltid dipoler, för att få tillräcklig dynamisk förmåga och djupbaskapacitet så krävs det dynamiska element i botten, för att det ska bli bra så bör även de vara dipoler för att matcha spridningsmönster etc. och redan där stöter vi på problem, även mycket stora dipoler med med dynamiska långslagiga element har svårt att hävda sig mot vanliga lådhögtalare.

Dock, som sagt, så tyckte jag att ML SL3 låt riktigt bra trots lådbas + dipolelektrostat.

Sedan så är det säkert mycket dyrare att göra elektrostathögtalare än "vanliga" så det är säkerligen en orsak till att de inte är så vanliga.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 01:11

Aha, spännande .Så för att få ett vettigt ljud med ett par elektrostatiska högtalare behövs basmoduler och en kraftfull förstärkare / slutsteg. Att de har låg effektivitet i sig torde ju inte vara något problem, om de har låg distorsion. . Det är bara att dra på effekten . :) Så borde det fungera.

Detta verkar väl helt normalt :
Quad ESL-63
Description: Full-range electrostatic speaker system. Power capacity: 100W, 10V rms, 40V peak maximum signal input. Nominal impedance: 8 ohms (6.2 ohms minimum). Sensitivity: 86dB SPL for 2.83V rms at 1 meter.

https://www.stereophile.com/content/qua ... ifications

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-02-14 10:01

Baffel skrev:Aha, spännande .Så för att få ett vettigt ljud med ett par elektrostatiska högtalare behövs basmoduler och en kraftfull förstärkare / slutsteg. Att de har låg effektivitet i sig torde ju inte vara något problem, om de har låg distorsion. . Det är bara att dra på effekten . :) Så borde det fungera.

Detta verkar väl helt normalt :
Quad ESL-63
Description: Full-range electrostatic speaker system. Power capacity: 100W, 10V rms, 40V peak maximum signal input. Nominal impedance: 8 ohms (6.2 ohms minimum). Sensitivity: 86dB SPL for 2.83V rms at 1 meter.

https://www.stereophile.com/content/qua ... ifications

Jag ser att du är intresserad av de som finns på tradera just nu.
Det finns en kille i göteborg som folierar om dessa, han var på DIY i mölnlycke. Och ljudet är väldigt bra.
'highfive' vet vad han heter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 10:27

Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic..... :oops: Men det kommer framöver. :D

Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.

Edit : fick råd , av en bekant, gällande den på Tradera : Omfattande renovering =dyrt.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-02-14 11:54

Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic..... :oops: Men det kommer framöver. :D

Skulle du själv köra med några elektrostater hemma hos dig? Motivera gärna ditt svar.

Edit : fick råd , av en bekant, gällande den på Tradera : Omfattande renovering =dyrt.

Nej, jag har inte fysik placering så att det skulle funka. Man behöver ha luft bakom dem.

Vad gäller kostnaden så kolla med highfive och "han som folierar om", det är möjligt att det är överkomligt speciellt om det får ta tid. Att få två chassie för en 1000-lapp låter som ett fynd.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-02-14 11:56

Jag kommer ihåg den tidigare modellen från quad. Man saknar bas man saknar diskant ( eller dist ?) . Men det strömmar ren musik ut ur dem !! Ett helt otroligt ljud som får andra mekansiska högtalare att ryka av skam.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-14 13:20

Jag ska dra ur tummen på sportlovet o hälsa på Jerker för en enkel transplantation, sen jäklar ska jag dra igång ESL 63 o driva dem med helrör :)

Min medlemspresentation började som en kort jämförelse mellan OA52 o 63. Räknade med att 63:orna snabbt skulle omsättas, det är tio år sedan i dagarna...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 13:22

Baffel skrev:Tackar för tips Peter ! Tja, kanske det . Borde väl i och för sig först få igång mina Audiotronic..... :oops: Men det kommer framöver. :D

Jag har använt Quad i min primära anläggning i mer än 30 år. Först ESL 63, sedan kompletterat med Gradient SW63. Efter det 989, för att slutligen (?) köpa 2912.

Orsaken är den upplevt låga distorsionen. Begränsad max SPL och återgivning av subkontraoktaven stör mig sällan med den musik jag spelar. Ibland vore det kul med mera omph, men det brukar stanna vid snack här på faktiskt. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-14 13:49

Och Per var den som gav tummen upp för att inhandla de 63:or som står tysta framför mig nu, av Jerker :) Hifi-världen är liten.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 13:55

Verkar ju finnas potential i elektrostater , med tanke på vad ni alla säger om dem i tråden . :)

Per, hur var det nu ....liten subwoofer ? omph omph :mrgreen:

Kör ni med elektrostater dem med eller utan extra basmoduler ? Om ni gör det , är det svårt att integrera basmodul - elektrostater? Rent vettigt ljudmässigt dvs. Hur gör ni rent praktiskt i så fall med förstärkeriet till bas, elektrostater och hur har ni fått till delningen mellan dem?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-14 14:03

Baffel skrev:Verkar ju finnas potential i elektrostater , med tanke på vad ni alla säger om dem i tråden . :)

Per, hur var det nu ....liten subwoofer ? omph omph :mrgreen:

Kör ni med elektrostater dem med eller utan extra basmoduler ? Om ni gör det , är det svårt att integrera basmodul - elektrostater? Rent vettigt ljudmässigt dvs. Hur gör ni rent praktiskt i så fall med förstärkeriet till bas, elektrostater och hur har ni fått till delningen mellan dem?

Per hade originalbasar till sina 63:or jag har två stycken B2-70 från Audio Pro. Första gången jag lyckas integrera en subwoofer så att den inte hörs. 63:orna behöver lite extra botten och gärna avlastning för att man ska slippa köra med värmepistol för ofta :) De större modellerna kan Per svara för.

Apogeerna som huserade här ett tag kräver inget extra basstöd om man inte är basknarkare på riktigt, de klarar sig fint på egen hand. Liksom Carlsson, fast eftersom jag är en lat jä... så får subbarna vara inkopplade även med dem när det är sub-säsong.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 15:55

peterh skrev:Jag kommer ihåg den tidigare modellen från quad. Man saknar bas man saknar diskant ( eller dist ?) . Men det strömmar ren musik ut ur dem !! Ett helt otroligt ljud som får andra mekansiska högtalare att ryka av skam.

Låter som ljuv musik i mina öron. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 15:58

hifikg skrev:
Apogeerna som huserade här ett tag kräver inget extra basstöd om man inte är basknarkare på riktigt, de klarar sig fint på egen hand. Liksom Carlsson, fast eftersom jag är en lat jä... så får subbarna vara inkopplade även med dem när det är sub-säsong.

Du är ju basknarkare ! Skyll inte på att du är slö. :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 16:02

PerStromgren skrev:

Jag har använt Quad i min primära anläggning i mer än 30 år. Först ESL 63, sedan kompletterat med Gradient SW63. Efter det 989, för att slutligen (?) köpa 2912.

Orsaken är den upplevt låga distorsionen. Begränsad max SPL och återgivning av subkontraoktaven stör mig sällan med den musik jag spelar. Ibland vore det kul med mera omph, men det brukar stanna vid snack här på faktiskt. :oops:

Per. Fråga : Du har kört Quad i mer än 30 år. Under dessa år har du testat andra högtalare ? I så fall , vad var det som fick dig att fortsätta med just Quad?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 16:57

OT
Den säljaren av Quad såg jag nu hade en hel del riktigt spännande äldre/vintage ute till försäljning ,se:
https://www.tradera.com/profile/items/5115173/nilslonn
Technics SP-10MKII + SH-10B3, tex för den som gillar vinyl och är villig att öppna plånboken. :)

Åter till elektostaterna. Hur pass hållbara är elektostater ? Generellt hur/ vad behöver man göra i form av service och underhåll?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-02-14 17:19

Om man ger f-n i att lira med försteg med amoklöpande volymkontroller så kan de nog hålla forever. Fast man får ju tänka på att det är engelska saker om vi talar om Quad. England, nationen som uppfann mörkret... så man bör nog ha något i backup :)

(Gäller för övrigt engelska NAD också, fast efter ett par insatser av äkta vikingar (från Balkan?) så fungerar mitt exemplar riktigt bra)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 17:22

Baffel skrev:Per. Fråga : Du har kört Quad i mer än 30 år. Under dessa år har du testat andra högtalare ? I så fall , vad var det som fick dig att fortsätta med just Quad?

Jag har inte tyckt att de styrkor de andra haft (SPL och djupbas) har uppvägt nackdelarna med ökad dist och brist på "luftighet".

De bästa system jag hört (maffiga Ino-system, till exempel) har imponerat, men inte fått mig att plocka fram plånboken. Kanske har jag för usla öron för att uppskatta det, men det får jag leva med.

PS. Det finns ett antal battaljer mellan Quad och andra system här i stan i den här tråden: viewtopic.php?f=9&t=58388 Där kan du läsa om vad andra tycker när de jämför. Första ronden går på sid 2.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 17:26

Baffel skrev:Åter till elektostaterna. Hur pass hållbara är elektostater ? Generellt hur/ vad behöver man göra i form av service och underhåll?

Mina Quad ESL-63 fick ett dåligt högspänningskort efter ca 15-20 år, men efter bytet gick de fint igen! Dammskyddet behöver spännas då och då, men det gör man själv.

Quad 989, däremot, var ett riktigt måndagsexemplar, som aldrig blev bra. Jag sålde till en forumkompis (Doofus) mot att jag betalade verkstadsräkningen, men det hjälpte nog aldrig.

Quad 2912 kör utan besvär!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 18:19

Service och underhåll iverkar inte vara några större problem . :D

Hittade något MYCKET intressant :
Bo Bengtssons elektrostathögtalare EST som det bara tillverkades 50 par av.Består av 2 elektrostatpaneler med varsin förstärkare för drivning.
Tänkt att ersätta diskantelementen i CM3-högtalarna och ger då en extrem diskantåtergivning.

Jag har ju ett par CM3 8O
https://sm5b.se/audiotronic-est/

tillverkades 50 par

.,.litet aber dock.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 18:26

Baffel skrev:Service och underhåll iverkar inte vara några större problem . :D

Hittade något MYCKET intressant :
Bo Bengtssons elektrostathögtalare EST som det bara tillverkades 50 par av.Består av 2 elektrostatpaneler med varsin förstärkare för drivning.
Tänkt att ersätta diskantelementen i CM3-högtalarna och ger då en extrem diskantåtergivning.

Jag har ju ett par CM3 8O
https://sm5b.se/audiotronic-est/

tillverkades 50 par

.,.litet aber dock.

Bosse kanske vet var de finns? Så du kan ringa runt och hota att komma och hämta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 18:32

Nej . Vill inte störa Bosse.
Senast redigerad av Baffel 2021-02-14 19:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 18:33

En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-14 18:35

Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.

Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.

Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-14 18:38

PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!

Länk till Spotify ? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-14 19:02

Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.

Quad esl, de äldre, saknar enligt min erfarenhet dynamiken som de bästa dynamiska högtalarna kan prestera.
Det blir lite tamt och slött i upplevelsen av musiken i brist på bättre beskrivning.

Ska man ha en högtalare som kan spela rockmusik med riktig bibehållet sväng från inspelningen så duger bara aktiva dynamiska högtalare om kraven är höga - min erfarenhet.

Rockburkar kräva denna lösning. Typ. :) Tja det blir väl till att testa och jämföra , framöver.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-14 19:06

Tangband skrev:
PerStromgren skrev:En fördel: Brahms E-moll cellosonat låter fantastiskt just nu! Hifi på riktigt, skulle jag vilja påstå! En skvätt Courvoisier XO här bredvid förhöjer!

Till exempel: https://open.spotify.com/album/1hjBt9nO ... RX0SY-FoXQ

... eller:

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-14 19:28

Tangband skrev:Vissa Magnepan, tex 3.7 korrekt uppställda låter väldigt riktigt, tonhöjdskorrekt och naturligt tycker jag . Det är dock en magnetostat-högtalare. Det saknas en del ”boogie” för rock och pop, sådant som en kompetent stativhögtalare med dynamiska element ibland kan återge.

Låter nästan som du förväxlar dynamiskt med låta högt. Även de ursprungliga Quad spelar dynamiskt men inte ljudstarkt men låt något annat ta vid i basen och de spelar även ljudstarkt. Det går t.ex. att köra med Magnepans Tympani-basar.

Varför de dynamiska högtalarna måste vara aktiva förstår jag inte. Har hört väldigt kompetenta dynamiska högtalare som inte varit det.

När det gäller Bo Bengtssons CM 3 EST, det är lite speciella och använder Quads mellan/diskantpanel ställd på bredden, direktdrivna av ett rörsteg, ingen mellanliggande stepup transformator. Extremt smalstrålande, verkligen bara för en lyssnare.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-14 21:00

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:

Till exempel: https://open.spotify.com/album/1hjBt9nO ... RX0SY-FoXQ

... eller:

[ YouTube ]

Tack - mycket bra musik och framförande :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-14 21:05

RogerGustavsson skrev:

Låter nästan som du förväxlar dynamiskt med låta högt. Även de ursprungliga Quad spelar dynamiskt men inte ljudstarkt men låt något annat ta vid i basen och de spelar även ljudstarkt. Det går t.ex. att köra med Magnepans Tympani-basar.

Varför de dynamiska högtalarna måste vara aktiva förstår jag inte. Har hört väldigt kompetenta dynamiska högtalare som inte varit det.

När det gäller Bo Bengtssons CM 3 EST, det är lite speciella och använder Quads mellan/diskantpanel ställd på bredden, direktdrivna av ett rörsteg, ingen mellanliggande stepup transformator. Extremt smalstrålande, verkligen bara för en lyssnare.

Nej, jag förväxlar inte dynamik med att spela högt.
De bästa aktiva systemen är som bäst då man spelar lågt :) .
Bara en bonus att man även kan spela högt,
Du behöver testa att lyssna på lite moderna aktiva dsp högtalare i höga prisklasser för att höra hur bra det blivit de senaste 10 åren . :)

Jag har hört den äldre Quad esl med två av gradients subwoofrar och de lät tyvärr inget vidare, med det sätt jag lyssnar. Jag antar att de nyare Quadarna är betydligt bättre.

Magnepan 3.7 däremot, spelar bättre dynamiskt än de äldre esl modellerna - tycker jag .

Nästa

Återgå till Teknikforum