Varför tjuter det ilsket?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Varför tjuter det ilsket?

Inläggav exmag » 2021-02-20 14:37

- Jag mätte mitt ljudkort utan problem.

- Kopplade en förstärkare till ljudkortet och ett element på förstärkarens utgång. Satte på musik och fick bra ljud ur den.

- Kopplade in en förstärkare och mätte den enligt koppling 1 här nedan. Det gick inte mäta.

- Kopplade in ett element i signalvägen enligt koppling 2 för att lyssna om det kommer ljud ur den överhuvudtaget. Då hör jag ett ilsket tjutande ljud.

Vad beror det på och hur fixar man det?

mäta.png
mäta.png (19.03 KiB) Visad 1351 gånger
Senast redigerad av exmag 2021-02-20 14:53, redigerad totalt 3 gånger.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Varför tjuter det ilsket?

Inläggav Bill50x » 2021-02-20 14:42

" Kopplade en förstärkare till ljudkortet och ett element på förstärkarens utgång. Satte på musik och fick bra ljud ur den."

Är inte det Koppling 2?

Du beskriver tre olika kopplingar men illustrerar två. Hur menar du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-20 14:46

Bill50x skrev:" Kopplade en förstärkare till ljudkortet och ett element på förstärkarens utgång. Satte på musik och fick bra ljud ur den."

Är inte det Koppling 2?

Du beskriver tre olika kopplingar men illustrerar två. Hur menar du?

/ B

Det jag missade var att inte skriva ut och in på ljudkortet. Jag fixade det nu.

Koppling 0: Lyssnar på musik. Som koppling 2 men utan tråd tillbaka till ljudkortets ingång.
Koppling 1: Mäter förstärkaren
Koppling 2: Mäter förstärkaren och lyssnar på det jag skall mäta.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-20 14:51

Ser nu att jag ritat fel i koppling 2.
Fixar det.....

..... nu är det fixat!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-02-20 15:14

Är du säker på att du inte har rundgång?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-20 18:51

PerStromgren skrev:Är du säker på att du inte har rundgång?

Jo, jag var inne på det och det låter så men jag tycker inte det är kopplat så.
Dessutom, när jag drar ner nivån in i ljudkortet till 0 så förändras inte ljudet något alls. Det låter precis som det gör när man får rundgång mellan mikrofon-förstärkeriet-högtalare. Jag använde dock inte mikrofon och det fortsätter när jag drar ner dämpsatsen in till ljudkortet till 0. När jag drar ner dämpsatsen från ljudkortet blir det tyst för då kommer ju inga signaler alls ut till förstärkaren.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-20 21:41

- Kolla dina jordningar. Så korta som möjligt. framförallt mellan punkter med stor skillnad i förstärkning.
Korta matningsledningar mellan power supply och förstärkarkort! (eller extra kondingar på förstärkarkortet)

- Tryck med fingrar på membranet. Slutar det eller förändras frekvens?
Öka kondensatorn i återkopplingsslingan.

- eller Ersätt högtalaren med belastningsmotstånd, slutar det svänga?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-20 23:56

jansch skrev:- Kolla dina jordningar. Så korta som möjligt. framförallt mellan punkter med stor skillnad i förstärkning.
Korta matningsledningar mellan power supply och förstärkarkort! (eller extra kondingar på förstärkarkortet)

- Tryck med fingrar på membranet. Slutar det eller förändras frekvens?
Öka kondensatorn i återkopplingsslingan.

- eller Ersätt högtalaren med belastningsmotstånd, slutar det svänga?

TACK!

Jordkablarna KAN ha varit i en slinga. Jag kopplade ganska slarvigt men jag skall nästa gång försöka hålla dem korta och undvika slingor.
Intressant med kondingar, det skall jag testa. Likaså trycka på membranet.

Mycket tyder på att det är jordkablarna för när jag spelade musik gick de inte i en slinga. Jag vet sedan tidigare att jordslingor kan ställa till det.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-22 20:40

Jag fick bort tjutet idag. Jag använder skärmade kablar och varje skärm slutar i en krokodilklämma precis som också signalkabeln. skärmen i kablarna är kopplade hela vägen till ljudkortet där de är jordade ihop. Samma jord drog jag i en annan tråd till jorden på slutsteget. Genom att koppla ifrån skärmen i de skärmade kablarna från slutsteget försvann tjutet. Jorden hamnade alltså i en sluten slinga, det var förmodligen det som var felet.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-22 21:15

xmag skrev:Jag fick bort tjutet idag. Jag använder skärmade kablar och varje skärm slutar i en krokodilklämma precis som också signalkabeln. skärmen i kablarna är kopplade hela vägen till ljudkortet där de är jordade ihop. Samma jord drog jag i en annan tråd till jorden på slutsteget. Genom att koppla ifrån skärmen i de skärmade kablarna från slutsteget försvann tjutet. Jorden hamnade alltså i en sluten slinga, det var förmodligen det som var felet.

Klassiskt probem.....

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2021-02-22 21:26

jansch skrev:
xmag skrev:Jag fick bort tjutet idag. Jag använder skärmade kablar och varje skärm slutar i en krokodilklämma precis som också signalkabeln. skärmen i kablarna är kopplade hela vägen till ljudkortet där de är jordade ihop. Samma jord drog jag i en annan tråd till jorden på slutsteget. Genom att koppla ifrån skärmen i de skärmade kablarna från slutsteget försvann tjutet. Jorden hamnade alltså i en sluten slinga, det var förmodligen det som var felet.

Klassiskt probem.....

Ja, och man känner sig lika dum varje gång man inte fattar det....

Återgå till Teknikforum