petersteindl skrev:Baffel skrev:Fascinerande med ljud och hur man upplever det. Vad det gäller tex Gelenec så står Tangband och Oeldling på helt olika sida. Men det är ju också det som gör det så roligt med hifi.
Man kan och får tycka olika . 
Absolut! Men jag vill poängtera att det faktiskt kan vara så att ljudet upplevs identiskt lika, men själva värdeskalorna är olika och därmed även prioritering.
Exempel: Ett barn i Yemen får 1 miljon dollar. Bill Gates får 1 miljon dollar. Input är identiskt. Men värderingen av denna miljon dollar kan skilja högst väsentligt. Rent fysikaliskt är det två helt olika nervkluster i hjärnan som tar emot data. I det ena systemet är det likadan aktivitet. I värderingssystemet är det helt olika.
Båda kan faktiskt uppleva identiskt samma ljud men värdera ljudet helt olika.
Mvh
Peter
Subjektiva bedömningar sker alltid på ordinaldata nivå. Om någon tycker en högtalare låter dåligt måste personens referens högtalare framgå för att förstå bedömningen. Även kontexten, i vid bemärkelse, i vilken bedömningarna sker måste framgå.
När jag personligen går på en hifi-mässa från rum till rum är det är slående att nästan alla högtalare har störande hög distorsion. Ofta saknas många av de spatiala komponenterna och/eller är de förvrängda.
Kommer jag in i ett rum med en lådhögtalare/dipolhögtalare med långt till väggarna, > 3m, är det påfallande hur jag direkt identifierar och uppskattar de spatiala komponenterna i ljudet.
I bland men inte alltid är min positiva spatiala upplevelse liknande i ett mindre rum med tex Martin Logan elektrostater. Den relativt låga distorsionen relativt elektrodynamiska högtalare är befriande. Att basen ofta är suboptimal stör mig inte ett dugg.
Min referens hemma är lågdistorderande Quad 989 med fördröjning av dominerade laterala reflexer till ca 20 ms och med en SPL på <6 dB relativt direktljudet. Övriga reflexer kommer senare och har ännu lägre SPL.
Således är uppmätt låg distorsion hos direktljudet viktigast för mig.
Rummets spatiala bidrag är näst viktigast. Reflexerna förvränger/distorderar upplevda direktljudet. Går möjligen att mäta. I-or antydde att så är fallet. Ser gärna en närmare beskrivning om exakt hur.
Har direktljudet en måttligt uppmätt orak tonkurva vid samtidig låg distorsion är detta en mindre viktig komponent. Kan fixas med PEQ och subbasar. Återigen är distorsionskomponenten avgörande som jag ser det.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.