Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-02-23 14:24

Någon här som jämfört Holographic Audio`s försteg mot varann?

Jag har alla tre för test mot varann hemma.
Små skillnader finns.Tänkte återkomma efter lite längre testperioder :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-03-13 19:23

Nu har jag efter många timmar och många byten kunnat klargöra skillnaden på förstegen från Holographic Audio Pre25/pre two halvbredd/pre two fullbredd.

Störst skillnad är det mellan pre25 (fjärr) och pre two fullbred.Detta kan låta konstigt då pre two halvbredd är exakt samma som pre two fullbredd bara annan storlek på lådan.Kanske lite slumpmässigt bättre matchning mellan komponenterna?Men den låter inte exakt lika.

Summering:Pre two fullbredd låter lite klarare än pre25 (fjärr).Medans pre25 (fjärr) låter lite mjukare/gosigare.Kan även säga att även basen låter lite klarare/renare på pre two fullbredd.

Sen kommer pre two halvbredd in och lägger sig ljudmässigt mitt emellan pre25 (fjärr) och pre two fullbredd.Skillnaden är precis lika som pre two fullbredd mot pre25,men inte lika stor.Dock är dessa skillnader väldigt små.
Skiva som användes:kari Bremnes/svarta björn,låt 1/5/6.
Anläggningen består av:
Oppo 105D
Ulc rca kablar rakt igenom.
Rotel rb1590 och även amp sixteen.
Högtalarkablar:Ekk 1,5.
Separat matning (3x2,5) till stereon direkt från elcentralen där fasen anslutits på ej kyl/frys fasen.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-03-13 19:46

Vill bara tilläga att jag inte vet om pre two fullbredd/halvbredd är renare/klarare eller om det är en liten färgning?
Själv har jag svårt att avgöra vilken jag tycker låter bäst.Tyckte först pre25 (fjärr) lät bättre (lugnare).Men nu på slutet tycker jag nog kanske pre two Fullbredd/halvbredd låter bättre :? .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav hifikg » 2021-03-13 19:53

Hur tillverkas de där stegen, för hand i någon lokal i Sverige? Kan det vara så att det finns olikheter mellan olika exemplar, att varje exemplar är unikt? Kan tänka mig att varken Holographic eller Sybarite tillverkas vid några löpande band med robotar som monterar komponenterna.
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-03-13 21:33

hifikg skrev:Hur tillverkas de där stegen, för hand i någon lokal i Sverige? Kan det vara så att det finns olikheter mellan olika exemplar, att varje exemplar är unikt? Kan tänka mig att varken Holographic eller Sybarite tillverkas vid några löpande band med robotar som monterar komponenterna.

Har för mig Lars skrivit någonstans att dom sätts ihop i småland.Dock inte alla komponenter.
Dom tillverkas nog för hand då jag sett vissa lödningar skilja sig från andra.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav hifikg » 2021-03-13 21:45

MorganM skrev:
hifikg skrev:Hur tillverkas de där stegen, för hand i någon lokal i Sverige? Kan det vara så att det finns olikheter mellan olika exemplar, att varje exemplar är unikt? Kan tänka mig att varken Holographic eller Sybarite tillverkas vid några löpande band med robotar som monterar komponenterna.

Har för mig Lars skrivit någonstans att dom sätts ihop i småland.Dock inte alla komponenter.
Dom tillverkas nog för hand då jag sett vissa lödningar skilja sig från andra.


Kan det ge möjlighet till en liten variation mellan enstaka exemplar? Tänker på mitt eget försteg som ser mycket hemmabyggt ut, men då det är signerat Jan Lodström kändes det helt okej att införskaffa, men skulle ett annat försteg som ser nästan likadant ut, byggt något år senare låta annorlunda? Tja... man kanske måste lyssna väldigt noga, men omöjligt borde det inte vara. Sen tillkommer allt det där med rör-magi också...
Sitter nöjd :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-03-14 21:17

Jag kommer fortsätta utvärdera förstegen några veckor till.Dock blir det nu lite mer blandad musik.
Då blir det även en mer utförlig beskrivning av hur dom låter och vad som skiljer dom åt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Traditional
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2014-08-06

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav Traditional » 2021-07-17 18:29

Rent allmänt undrar jag, denna undran kanske t o m finns hos somliga andra, om det inte i framtiden, mer reguljärt, ska säljas försteg från HA som inkluderar fjärrkontroll..? Detta även om senare fjärr-funktion måhända försämrar ljudet aningens lite granna..?

Personligen skulle jag gärna vilja kunna köpa ett HA-försteg med fjärr, trots att sådana förstegsmodeller ev innebär vissa kvalitetsförsämringar i ljudåtergivningen, men... det är ju jag det... 8)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav Calleberg » 2021-07-17 19:48

Sååå Morgan, hur har du gått tillväga när du testat de här förstegen?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-07-23 09:15

Calleberg skrev:Sååå Morgan, hur har du gått tillväga när du testat de här förstegen?

Ja!
Vill först säga att skillnaderna är små.
Det blev många veckors testande fram och tillbaka.
Min rangordning är 1-3,där 1 låter bäst (enligt mig).

1:Pre two fullbredd.
2:Pre two halvbredd.
3:Pre 25 remote.

Och skillnaden mellan pre two halvbredd och helbredd är ytterst små.Kan det bero på varierande komponentavvikelser?Alltså att dom håller sig inom spec men att flera komponenter avviker åt samma håll?Eller skiljer det något mellan dom gällande innehåll?

Skillnaderna mellan förstegen (som jag har)är att dom nya förstegen låter lite mer öppet/renare,samt separerar instrument/sångare lite bättre.Känslan av rummet inspelning kommer bättre fram.Dock är dessa skillnader så små att jag tror rummets påverkan kan vara större i vissa fall.
Pre 25 fjärr låter en aningens lite mjukare i ljudet än både pre two halvbredd och fullbredd.Och pre two halvbredd ligger mitt emellan pre 25 och pre two fullbredd.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-07-23 09:24

Calleberg skrev:Sååå Morgan, hur har du gått tillväga när du testat de här förstegen?


Anläggning:
Oppo 105D
Cr80es.
Pi60.
Basar px2.
Kablage ULC/EKK 1,5.
Separat matning från elskåp (3x2,5mm2.
Dämpat rum med ino aco skivor,samt täckande tjock matta på hela golvet.Draperier likt Ingvars källare.Optimerat med xtz pro.
En annan person har utan min vetskap har bytt försteg.Skrivit upp skillnaderna vid varje test.Förstegen har varit påslagna vid ej testande.

Endast använt 2st cd skivor (2låtar) (Jasrac 1984).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav genstruktur » 2021-07-24 19:08

Hur försämrar fjärr ljudet? Hade ingen aning om att det kunde vara så :o
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-07-24 22:11

genstruktur skrev:Hur försämrar fjärr ljudet? Hade ingen aning om att det kunde vara så :o

Att fjärren skulle göra ljudet sämre vet jag inget om.
Däremot vet jag att det är bättre spec på dom nya förstegen,om det kan göra skillnaden?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav genstruktur » 2021-07-24 23:25

Ah, trodde det var något generellt att fjärrade försteg försämrade. Ok!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav distad » 2021-07-31 19:08

Det är 2021 och då är en fjärr självklar. Tror att de tappar försäljning pga fjärr saknad. Skulle gärna testa ett Holographic Audio försteg med fjärr och bio funktion, om det fanns... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav Ted_B » 2021-08-01 00:48

Visst tappar de försäljning utan fjärr.
Jag skulle vilja ha ett nytt försteg istället för mitt Pre 25 remote som jag köpt begagnat, men kommer inte köpa ett utan fjärr.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav Calleberg » 2021-08-01 10:11

MorganM skrev:
Calleberg skrev:Sååå Morgan, hur har du gått tillväga när du testat de här förstegen?


Anläggning:
Oppo 105D
Cr80es.
Pi60.
Basar px2.
Kablage ULC/EKK 1,5.
Separat matning från elskåp (3x2,5mm2.
Dämpat rum med ino aco skivor,samt täckande tjock matta på hela golvet.Draperier likt Ingvars källare.Optimerat med xtz pro.
En annan person har utan min vetskap har bytt försteg.Skrivit upp skillnaderna vid varje test.Förstegen har varit påslagna vid ej testande.

Endast använt 2st cd skivor (2låtar) (Jasrac 1984).


Hur löste du/ni nivåmatchningen?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Holographic pre25/pre two/pre two halvbredd.

Inläggav MorganM » 2021-08-02 11:50

Calleberg skrev:
MorganM skrev:
Calleberg skrev:Sååå Morgan, hur har du gått tillväga när du testat de här förstegen?


Anläggning:
Oppo 105D
Cr80es.
Pi60.
Basar px2.
Kablage ULC/EKK 1,5.
Separat matning från elskåp (3x2,5mm2.
Dämpat rum med ino aco skivor,samt täckande tjock matta på hela golvet.Draperier likt Ingvars källare.Optimerat med xtz pro.
En annan person har utan min vetskap har bytt försteg.Skrivit upp skillnaderna vid varje test.Förstegen har varit påslagna vid ej testande.

Endast använt 2st cd skivor (2låtar) (Jasrac 1984).


Hur löste du/ni nivåmatchningen?

Inte mer än att jag mätte med mobilen innan lyssningen med rosa brus.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skugga och 9 gäster