Driva slutsteg med flera laptop nätdelar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Driva slutsteg med flera laptop nätdelar...

Inläggav avr7000 » 2021-02-26 18:11

Tänkte pilla ihop ett litet försök.

Jag tänkte seriekoppla 6 st likadana 160W, 19,5 V Dell laptopnätdelar och sedan ur dessa plocka ur ± 58,5 V (+58,5 V, 0 V, -58,5 V) och t ex driva ett par Hypex ucD400 moduler.
Total effekt på nätdelen blir ju 960 W vilket är helt OK.

Är det nån som har erfarenhet av nätdelar som dessa?
Behöver man ha några "bleed-motstånd" över ± på varje så att man drar ur lite lagom ström ur varje så att de vaknar på rätt sida så att säga?
Har man nytta av eller är det kanske menligt att sätta lite extra kondingar externt?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

944_Driver

Re: Driva slutsteg med flera laptop nätdelar...

Inläggav 944_Driver » 2021-02-26 21:20

De brukar starta upp snällt utan last är min erfarenhet. Men jag har inte försökt koppla ihop flera stycken.

// Magnus

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-02-26 21:36

Jag har använt Hp & Toshiba nätdelar.

Toshiba för att driva en bilbana.
HP kopplade vi ihop 5st för att få ut 12v 10A.

Båda varianterna funkade fint.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-27 09:49

Blir kanske skillnad på att ha dem kopplade parallellt och seriellt?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-27 10:00

avr7000 skrev:Tänkte pilla ihop ett litet försök.

Jag tänkte seriekoppla 6 st likadana 160W, 19,5 V Dell laptopnätdelar och sedan ur dessa plocka ur ± 58,5 V (+58,5 V, 0 V, -58,5 V) och t ex driva ett par Hypex ucD400 moduler.
Total effekt på nätdelen blir ju 960 W vilket är helt OK.

Är det nån som har erfarenhet av nätdelar som dessa?
Behöver man ha några "bleed-motstånd" över ± på varje så att man drar ur lite lagom ström ur varje så att de vaknar på rätt sida så att säga?
Har man nytta av eller är det kanske menligt att sätta lite extra kondingar externt?

Stefan

För att du har över och vill testa och/ eller för att det finns något ekonomiskt att vinna i att göra så vs en kraftfull?

Blir det jämn och stabil strömmatning när man kopplar ihop sådär? Men det är väl just det du ska testa ,misstänker jag? :)
För VintageHiFI verkar det ju funka bra i alla fall.

En kraftfull , ufff fy satan vad dyrt . Hittade denna
Switchat nätaggregat 48 Volt 21 Amper 1008 Watt, 1 utgång, 3 230 kr
https://adapterexperten.se/nataggregat/ ... olt-1008w/
Intressant där dock. Det står :
Skydd mot kortslutning, överbelastning och övertemperatur
Överspänningsskyddad utgång
Parallellkoppling möjlig upp till 4000 W

Har du funderat på det? Kortslutning , skydd och säkerhet?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-27 10:56

För att jag har massor av likadana Dell nätdelar....

Jag skulle tro att det finns kortslutningsskydd inbyggt i dem. (att de inte tar eld typ om man skulle klämma sönder sladden...) Jag har tillräckligt många så jag kan kortsluta en med flit och se hur den beter sig...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-27 11:25

Spännande. :) Kör så det ryker får jag väl säga då.

Eller så det inte ryker. :)....annat än med en då....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-27 15:01

avr7000 skrev:För att jag har massor av likadana Dell nätdelar....

Jag skulle tro att det finns kortslutningsskydd inbyggt i dem. (att de inte tar eld typ om man skulle klämma sönder sladden...) Jag har tillräckligt många så jag kan kortsluta en med flit och se hur den beter sig...

Gör inte det.

Ladda alla batterier fullt. Seriekoppla dom. Anslut lasten d v s slutsteget med högtalare. Spela musik. Lyssna. Rapportera ljudet. Mät även DC på batterierna då musik spelas i högtalarna. Har du differentiellt oscilloskop kan du även kolla AC över batterierna då musik spelas eller sinuston.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-27 19:58

Många tror att datornätdelar är verkligt högklassiska men i regel är det värsta skrot som finns. UPSer t.ex. ger en massa skräp ut på nätet när en del tror att dom fungerar som filter.
Men har du tur så kanske dessa är bra, har bara aningen svårt att tro det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-27 20:38

petersteindl skrev:

Gör inte det.

Ladda alla batterier fullt. Seriekoppla dom. Anslut lasten d v s slutsteget med högtalare. Spela musik. Lyssna. Rapportera ljudet. Mät även DC på batterierna då musik spelas i högtalarna. Har du differentiellt oscilloskop kan du även kolla AC över batterierna då musik spelas eller sinuston.

Mvh
Peter

Öhh, jag trodde dessa Dell var batterier. Är det switchade nätdelar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-27 22:38

petersteindl skrev:
petersteindl skrev:

Gör inte det.

Mvh
Peter

Öhh, jag trodde dessa Dell var batterier. Är det switchade nätdelar?

Switchade nätdelar ja....

Jag har oscilloscope så jag kan mäta lite sånt om det är mycket skräp på matningen.
Sen kan jag göra lyssningsjämförelse mellan dessa, Hypex Switchade nätdel och linjär nätdel.... samma UcD400 HG HxR för alla vid tillfälle.

Det är mest tänkt som ett kul återbruksprojekt för att kolla om det där med att bli kottplockare är nåt för mig :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-27 22:42

Men batterier är ju intressant...

Jag skulle nog över tid kunna få tag i ett större antal laptop batterier.
Kan man köra en Tesla på dem kanske man kan köra några timmars slutstegslyssning med :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-28 08:25

Värt att kolla upp är också isolationen, även om de är isolerade är de nog inte designade för att arbeta på konstant potential.

Visserligen rör det sig i detta fall om små potentialer så jag har svårt att se att det skulle vara någon större fara, men det är nog bra att tänka designen utifrån att isoleringen kan fallera utan att det innebär några risker.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-28 13:22

Frisk skrev:Värt att kolla upp är också isolationen, även om de är isolerade är de nog inte designade för att arbeta på konstant potential.

Visserligen rör det sig i detta fall om små potentialer så jag har svårt att se att det skulle vara någon större fara, men det är nog bra att tänka designen utifrån att isoleringen kan fallera utan att det innebär några risker.

Menar du att 0 och 19,5 V inte är flytande från fas, nolla och jord?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-28 14:04

Det är bara att koppla in batterierna. Vari ligger problemet? Det enda som behövs är att se till så att alla batterier är fulladdade från början. Sedan fördelar sig laddningen automatiskt mellan batterierna. Den infon har jag fått. Vad jag förstår sker det både vid seriekoppling och parallellkoppling.

Det är vid själva laddandet som man bör tänka efter hur det skall ske vid t.ex. seriekopplade litiumceller. Måste de laddas en och en eller kan hela paketet laddas på en gång? Laddaren bör vara helanpassad för uppgiften så att batterierna inte tar stryk då fulladdning håller på att uppnås. Battericellerna varierar nog lite sinsemellan och det gäller laddningsmängden. Så vissa av batterierna laddas till 100 % lite snabbare och andra ligger efter. Men om man försöker pressa in 100 % i de som ligger efter så kan de redan fulladdade cellerna skadas. Därför rekommenderas laddning till 90 % för längre hållbarhet på batterierna. Så har jag förstått saken.

Men hur många batteridrivna verktyg finns det i världen och hur många rakapparater och allehanda andra ting finns det i världen? Har alla problem med sina batterier? Eller fungerar nästan allt i batteriväg som tillverkas (utom billigt skrot från Kina)? Om allt fungerar så är väl rädslan bara nonsens.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-28 15:11

Men vadan denna fixering vid batterier ? Det är ju nätdelar det handlar om. Jag måste som vanligt missat något.

Vad då koppla ihop batterier? Det är väl bara att göra ...Koppla ihop massa nätdelar och brassa på med 230 V AC mja kanske det . Tänker mest på säkerheten men Stefan skulle ju testa det . Jag hade då inte gjort det . För dålig kunskap kring sådant.

Hållbarhet batterier . Det har alla fått lära sig den hårda vägen om man tex haft bilbatterier i kylan oanvända en längre tid . Då är det bara att öppna plånboken och köpa nytt.

För övrigt ,kolla batterierna i brandvarnaren .

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-28 15:53

petersteindl skrev:Det är bara att koppla in batterierna. Vari ligger problemet? Det enda som behövs är att se till så att alla batterier är fulladdade från början. Sedan fördelar sig laddningen automatiskt mellan batterierna. Den infon har jag fått. Vad jag förstår sker det både vid seriekoppling och parallellkoppling.

Det är vid själva laddandet som man bör tänka efter hur det skall ske vid t.ex. seriekopplade litiumceller. Måste de laddas en och en eller kan hela paketet laddas på en gång? Laddaren bör vara helanpassad för uppgiften så att batterierna inte tar stryk då fulladdning håller på att uppnås. Battericellerna varierar nog lite sinsemellan och det gäller laddningsmängden. Så vissa av batterierna laddas till 100 % lite snabbare och andra ligger efter. Men om man försöker pressa in 100 % i de som ligger efter så kan de redan fulladdade cellerna skadas. Därför rekommenderas laddning till 90 % för längre hållbarhet på batterierna. Så har jag förstått saken.

Men hur många batteridrivna verktyg finns det i världen och hur många rakapparater och allehanda andra ting finns det i världen? Har alla problem med sina batterier? Eller fungerar nästan allt i batteriväg som tillverkas (utom billigt skrot från Kina)? Om allt fungerar så är väl rädslan bara nonsens.

Mvh
Peter

vi pratar fortfarande switchade nätdelar....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-02-28 16:58

Baffel skrev:Men vadan denna fixering vid batterier ? Det är ju nätdelar det handlar om. Jag måste som vanligt missat något.

Vad då koppla ihop batterier? Det är väl bara att göra ...Koppla ihop massa nätdelar och brassa på med 230 V AC mja kanske det . Tänker mest på säkerheten men Stefan skulle ju testa det . Jag hade då inte gjort det . För dålig kunskap kring sådant.

Hållbarhet batterier . Det har alla fått lära sig den hårda vägen om man tex haft bilbatterier i kylan oanvända en längre tid . Då är det bara att öppna plånboken och köpa nytt.

För övrigt ,kolla batterierna i brandvarnaren .

Förstärkarna skall väl lira inomhus? Eller? 20-25 grader och 28-30 grader på sommaren. Vad är problemet med temperatur?

Men, det är switchat som gäller i tråden.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-28 17:04

Vänta här nu. Mycket OT. Bilbatterier utomhus i kyla är inte switchade nätdelar inomhus. Spann iväg när du började tala om batterier, fulladdning, rakapparater osv. Förslag: Koncentration på att koppla ihop switchade nätdelar inomhus i denna tråd. Jag lovar i alla fall inte nämna batterier något mer.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-02-28 20:08

avr7000 skrev:
Frisk skrev:Värt att kolla upp är också isolationen, även om de är isolerade är de nog inte designade för att arbeta på konstant potential.

Menar du att 0 och 19,5 V inte är flytande från fas, nolla och jord?

Nä, jag avsåg att konstruktionen inte nödvändigtvis är dimensionerad för att ha en DC-offset mellan primär och sekundärsida.

Även om man kollar isolerande DC/DC för isolationsbariären på ett par kV är de testade med spänningen i några sekunder till några minuter på sin höjd men rekommenderas inte för annat än SELV PELV kontinuerlig drift. Även om isolationsavståndet är ok för ett par kV behöver inte krypavståndet vara anpassat.

Kanske sitter någon resistor mellan primär och sekundär för att inte sekundärsida ska driva iväg. Sannolikt sitter kondensatorer över barriären inte minst i EMC-synpunkt, inte säker dessa har så hög spänningstålighet.

I detta fallet är det ju dock så låga spänningar att jag inte ser någon uppenbar risk, jag bara ville belysa ett potentiellt problem, så konsekvensen av ett fallerande nätaggregat är med i "riskanalysen" och resulterar i ett fel utan fara för person eller egendom.

Hade du behövt 19,5V för logikdrivning på 5 kV potential hade jag direkt känt mig mer osäker. Någon stans går ju gränsen, jag tror du är en bit ifrån. Men ett laptopaggregat är inte primärt designat för att isolera laptopen för höga spänningar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-28 20:17

Se : Elsäkerhet ljud/ hifiprodukter
viewtopic.php?f=4&t=71385

Lite generell information.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2021-03-01 09:21

Om nätaggen är jordade på 230-sidan så brukar det ställa till det om man försöker seriekoppla dem, de brukar stänga ner pga intern skyddsfunktion.
Hu det blir om man låter bli att jorda vet jag inte...

Återgå till Teknikforum