HDMI - Konvertera Dolby Digital Plus till DD / DTS 5.1?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fredrikj

HDMI - Konvertera Dolby Digital Plus till DD / DTS 5.1?

Inläggav fredrikj » 2021-03-01 10:06

Jag har en tv med några år på nacken och en 5.1-förstärkare som är än äldre. De kan båda ta in och spela upp 5.1-ljud som Dolby Digital, förstärkaren dessutom DTS ES, men är inte kompatibla med Dolby Digital Plus. Nu funderar jag på att skaffa en Chromecast with Google TV men den levererar enligt internet bara 5.1-ljud i formatet Dolby Digital Plus och såvitt jag förstår så kommer därmed TV:n bara kunna ta emot och spela upp tvåkanalsljud. Inte bra.

Finns det nån dekoder som kan ta in HDMI från chromecasten och konvertera DD+ och mata ut som DD 5.1 till hdmi igen? Som jag alltså skulle kunna koppla in mellan chromecasten och tv:n för att förlänga livslängden på tv:n några år till med fortsatt 5.1-ljud.

Har provat att leta själv men det är mycket jargong och jag har inte hittat något som verkar klockrent.

PS. Detta är för övrigt mitt första inlägg på faktisk så jag vill passa på att tacka för alla härliga inlägg om högtalarbyggen, Carlsson, och annat kul. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: HDMI - Konvertera Dolby Digital Plus till DD / DTS 5.1?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-01 12:36

Jag skulle tro att den information du läst inte riktigt stämmer.
Vanligtvis innehåller Dolbys dekodermjukvara en transkodare för Dolby Digital Plus till gammal hederlig Dolby Digital. Detta har de gjort just för bakåtkompatibilitettens skull.

Men det är lite oklart hur du kopplat. När jag läser ditt inlägg och med avkrypering påslaget i min hjärna så förstår jag det som att du ämnar koppla in din Chromecast i TV:n och sedan har du kopplat en optisk kabel för ljud ut från din TV som sedan går till din hembioförstärkare. Är det så du tänker koppla?

OM så är fallet är det inte helt självklart vad som kommer att komma ut på den optiska utgången, det kan blir så att du enbart för en tvåkanalig nedmix av surroundljudet som PCM-ljud. Det beror lite på vad din TV har för 1) Inställningar och 2) möjligheter till vidarekoppling-ut. Detta är inte standardiserat hur TV-tillverkarna måste göra.

På en Android-TV (nVidia Shield av första generationen) hade jag ett tag ett USB-optisk ut ljudkort som kunde skicka ut vanlig Dolby Digital. Jag behövde detta för att min dåvarande äldre hembioreceiver klarade inte ultra-HD-upplösning. Jag körde då bilden direkt till projektorn och ljudet med det lilla "USB-ljudkortspluppen".

Mitt råd är att du uppgraderar på hembioreceiverfronten. Gamla grejor blir till slut för gamla för att det ska vara någon mening att hålla på med trasslet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
fredrikj

Inläggav fredrikj » 2021-03-02 10:00

Tack för svar, jag har väldigt gärna fel, men vill nog stå på mig en liten stund till för säkerhets skull. :)

Jag tänker koppla in chromecasten till hdmi-uttaget i tv:n. Mellan tv:n och förstärkaren har jag toslink/spdif sedan tidigare. Tv:n är en Sony KDL-40EX723 från år 2011. Förstärkaren är en Denon AVR1906 från år 2005. Jag kan ha fel men jag upplever att jag får 5.1-ljud från tv:n via spdif. Jag minns dock inte när jag verkligen verifierade det senast.

Både förstärkaren och tv:n är så gamla att de såvitt jag förstår lever i gränslandet strax före eller runt lanseringsperioden för Dolby Digital Plus. Jag hittar indikationer om att DD+ lanserades nånstans mellan 2004 och 2008. Ingen av manualerna nämner dock explicit DD+, däremot nämns Dolby Digital i båda. Därför har jag utgått från att de helt enkelt inte stödjer DD+ och inte heller kan transformera DD+ till DD 5.1.

Men visst, internet bekräftar att det i allmänhet är tekniskt möjligt för både sändare och mottagare att göra en sån transformering från DD+ till DD 5.1. Mitt intryck är dock att det inte finns nån garanti för att transformering sker och att en inkompatibel mottagare kan välja att istället falla tillbaka till 2-kanals PCM från hdmi-signalen om inte sändaren kan skicka DD 5.1. Alltså att DD+ inte är strikt bakåtkompatibel utan att det är upp till respektive sändare eller mottagare att implementera transformering av DD+ till DD 5.1 eller att låta bli.

Det finns ett supportärende för Chromecast with Google TV (CCWGTV) där flera användare säger sig vara besvikna på att chromecast inte gör någon transformering från DD+ till DD 5.1.
https://support.google.com/chromecast/t ... 5747?hl=en

Som jag ser det återstår då möjligheten att signalen automatisk transformeras från DD+ till DD 5.1 i min tv men att Sony av någon anledning låter bli att nämna detta i manualen. Alternativt att DD+ skickas med pass-through till förstärkaren över toslink/spdif och att även Denon låter bli att nämna något om denna smarta DD+-transformering i sin manual. Båda alternativen känns lite långsökta, men visst, allt är möjligt. :)

Johan_Lindroos skrev:Mitt råd är att du uppgraderar på hembioreceiverfronten. Gamla grejor blir till slut för gamla för att det ska vara någon mening att hålla på med trasslet.

Ok, fast då är jag nog mer benägen att uppdatera min tv till något större, typ 140-cm. Prismässigt ligger det ju i samma härad, runt 10 kkr. Gäller förstås då att hitta en tv som förstår sig på att mixa om DD+ till DD 5.1 så att jag inte behöver byta förstärkare ändå.

Men om det finns nån liten mojäng för nån tusenlapp eller tre som löser detta åt mig utan att jag behöver byta tv eller förstärkare så föredrar jag nog det. Än så länge besväras jag inte några andra tekniska begränsningar i tv eller förstärkare, jag är mycket nöjd med det jag har. Dessutom går utvecklingen så fort numera; om jag köper ny tv idag så känns det som den kommer ha en kortare praktisk livslängd än min nuvarande och vid det här laget 10 år gamla Sony.

Fast allra bäst vore förstås att jag har helt fel och att jag magiskt får 5.1-ljud i utrustningen så fort jag kopplar in en CCWGTV. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-03-02 12:05

Kan en Apple TV kanske vara denna lösning? Jag vet dock inte utan bara spånar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-03-02 20:02

Om jag minns rätt kräver DD+ HDCP, vilket då innebär att det inte över huvud taget går att få via toslink.

Jag hade själv liknande problem, eller kanske andra men i samma område. Ville plocka ut 4k videoström i en receiver som inte klarade det , men samtidigt nyttja nyare ljudformaten, som receivern stödje, men bara via HDMI, fick välja mellan bild eller ljud. Köpte en skalare som delade bild och ljud, men sen uppdaterade jag hela kedjan. Det är många delar som ska klaffa och mycket trassel vilket mest känns onödigt, jag får för mig att det inte påverkar piratkopieringen nämnvärt men kräver exakta matchningar och mycket strul för att spela upp sina köpta skivor.

I alla fall, innan jag bytte upp mig innan hade jag inte ens HDMI in, körde då med en liten låda med HDMI in och ut och dessutom en spdif ut. Där spelade jag dolby digital 5.1, kan aldrig minnas jag haft några problem med surroundljud oavsett format in.

Tror jag har kvar lådan och kommer sannolikt aldrig nyttja den själv igen, vet ju inte om den funkar i ditt fall men du kan få köpa den för nån hundring och testa om du är intresserad.

Edit:
Men annars kan jag hålla med Johan Lindroos, kanske är det bättre att köpa en ny receiver, behöver du inte HDMI 2.0 eller nyare eller mer än 5.1/7.1 kan du köpa en begagnad receiver för väldigt lite pengar, även de gamla toppmodellerna går ibland extremt billigt.

Återgå till Teknikforum