laga Magnapan högtalare med ledande lim

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Helmut » 2021-03-02 22:39

Ska testa att laga mina Magnapan högtalare med flytande lim för elslingor till bil bakrutor.
Om det skulle ha varit magnetiskt materiel i tråden borde man lista ut var avbrottet finns men det är aluminium i tråden.
jag har tvättat bort limmet i över och underkanten av diskanten så jag vet i vilken slinga avbrottet finns.
Jag skulle kunna tvätta bor limmet på korta sträckor som var femte cm för att på så vis komma fram till var avbrottet finns.
Funderar på om man kunde förvandla den trasiga tråden till en mottagar / sändarantenn och på så viss komma fram till var avbrottet finns.
Har inte hittat något om att använda Loctit lim för elbakrutor till högtalarreparationen.
Tycker att strömstyrkan i en eluppvärmd bakruta borde vara skapligt hög men är strömstyrkan i diskanten högre så att jag måste lägga på fler är rekommenderade tre lager.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-03 11:33

När du har börjat få avbrott i aluminiumledarna på Magnepan brukar det nog vara läge att byta hela tråden. Tråden blir extremt skör med tiden och har man avlägsnat sådan tråd på en hope Magnepan får man väldigt många korta trådar att gå till skrot. En elbakruta borde dra betydligt mera ström än en högtalare. Plastfilmen hos Magnepan borde smälta med den strömmen!

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Vinylcalle » 2021-03-04 01:11

Hade en kund/bekant med ett par 3.7 där aluminiumfolien i mellanregistret hade fått ett avbrott.
Skulle egentligen byta in dom men upptäckte avsaknaden av fungerande mellanregisterpanel, vilket kunden aldrig hört.

Var inte längre intresserad att ta in dessa men erbjöd att han kunde få försöka laga dom hos oss med lite stöttning.

Hur som helst hittade vi brottet (knappt synligt) och försökte laga med precis detta ledande lim. Vi provade med bara limmet samt att limma fast en liten foliebit. Vi kunde mäta att panelen var lagad direkt efter applicering, men när det väl torkat så var det avbrott igen. Antar att det inte är flexibelt nog när det stelnat.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Nattlorden » 2021-03-04 10:00

Även om det skulle fungera att leda rent elektriskt.... skulle det verkligen hålla rätt impedans?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Vinylcalle » 2021-03-05 02:24

Nattlorden skrev:Även om det skulle fungera att leda rent elektriskt.... skulle det verkligen hålla rätt impedans?


Jag kan bara tala för det exempel jag tog upp. Brottet var kanske 1/50 mm, så hade bara kontakten varit vettig i lagningen så borde inte ens ett halv dåligt ledande material haft någon direkt betydelse.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Helmut » 2021-03-19 20:25

Hur kommer man i kontakt med Magnapan i USA? Har skickat flera mail men får inga svar. Vet att man bara vill skicka lim under den varma årstiden. Är osäker på om deras lim är bättre än andra sorter på den Svenska marknaden så jag tänkte prova "Svensk lim"
Är bara ute efter tråden till diskanten och skulle vilja testa att gnida in tråden med lim och sedan när tråden fastnat på folien lägga på ett till lager lim på bara tråden för att spara på vikten.
Tycker att det är tråkigt att den Svenska återförsäljaren inte har reservtråd i lager. Blev bara lovad rabatt om jag köpte ett par nya Magnapan.
Skulle faktiskt vilja av rekommendera från köp av nya Magnapan eftersom första avbrända tråden råkade jag ut för efter bara tio år.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 20:34

Det lim som närmast motsvarar det som Magnepan använder säljs dessvärre inte till privatpersoner i Sverige. Om du känner någon företagare kan du kanske få denne att "köpa ut". Jag har levererat en skvätt till en behövande i Skåne förra våren. Det är ett tunnflytande kontaktlim och stryker man det på både tråden och plastfilmen och låter för samman efter 15-20 minuter sitter det.

Att komma i kontakt med Magnepan är lite knepigt men jag har alltid lyckats med email (som de inte vill). Det djärve ringer men det brukar vara dåligt förbindelse av någon anledning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Bill50x » 2021-03-19 20:44

CascoProff Conductive är ett ledande lim som är framtaget för att limma elektriskt ledande (ESD-) golv. Troligen säljs det bara i 10-liters burkar. Men man kan alltid kontakta någon golv-installatör och höra om de har en slatt över. Eller så kan man kontakta tex Tarkett (eller annan golvfabrikant) och höra om de kan skicka ett varuprov...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-20 10:16

Behövs inte ledande lim när hela tråden ska bytas. Aluminiumtråden är isolerad. Antingen kör man med den runda tråden eller de folieledare (platt/rektangulär ledare) som Magnepan numera använder i flertalet modeller. Det har funnits en säljare av tunn isolerad aluminiumtråd i Storbritannien men som verkar ha upphört.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Helmut » 2021-05-07 01:38

Har testat att tvätta bor lim och laga med ledande lim.
Blev inget lyckat resultat. Så fort jag la på aceton men en bommulstopps och försökte torka bort den upplösta limmet med en ny topps och direkt så lossade en bit aluminiumtråd. Verkar som om aluminiumtråden som var hel var så sönder oxiderad att den gick sönder direkt bara man drog på lite ljud. Högtalarna har stått i källaren i ca 10 år.
På den högtalaren som fortfarande fungerade verkar det som om resistansen som ska ligga på ca 4 ohm har åkt upp en rejäl bit vilket borde innebära att delningsfrekvensen inte längre stämmer. Har inget instrument om går ner till 4 ohm men skulle inte bli förvånad om impendansen låg på de dubbla när stora delar av tråden oxiderat bort..
Någon som testat att byta ut tråden mot aluminiumfolie och skulle man kunna använda tunn hushålsfolie. Tänkte att man kunde linda på ca 6 meter aluminiumfolie på en rund trumma som man sätter upp i en svarv och skruvar fast ett rakblad i svarvstårshållaren och på så vis skär till en smal remsa. Fast det verkar bli en ganska smal remsa om man räknar ut arian på 0,23 mm aluminiumtråd och ska ha samma aria på folien.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 08:08

Det kan gå med vanlig hushållsfolie men den är i tunnaste laget. Ledaren bör nog ha en tvärsnittsarea på ungefär 0.032 mm2, motsvarar en aluminiumtråd med diametern 0.2 mm. Jag har själv skurit 10 m långa ledare med bredden 1.5 mm av grillfolie som var 18 µm tjock. Använde två rakblad med distans. Med folieledare sjunker verkningsgraden lite, de runda ledarna ligger mera koncentrerat i det starkaste flödet från magneterna.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: laga Magnapan högtalare med ledande lim

Inläggav Helmut » 2021-05-29 21:47

Testade att koppla in Foster banddiskant på befintligt delningsfilter. Lät faktiskt bättre än Magnapans diskanter men med tanke på att även den hela diskanten har massor med frätskador och resistansen i tråden borde ligga skyhögt över 4 ohm kanske det inte är så förvånansvärt att även en hel Magnapan diskant låter som originalet.
Har även några Fane? =Tjekiska hornspisar med ett odefinierat antal transformatorplåtar som jag funderar på att testa.
Har varit i kontakt med den Engelska firman som sålde 0,22 mm aluminiumtråd. Fick där svaret att man troligtvis slutat att dra 0,22 mm tråden och att den firman var osäker på om Magnapan använder den tråden i sina nya högtalare.
Ska försöka skicka ett sista mail till Magnapan i hopp om att jag får svar


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster