Behöver element spelas in?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Behöver element spelas in?

Ja för fan, dem ska alltid spelas in!
18
72%
Vissa behövs andra inte.
4
16%
Va! Hahaha...
3
12%
 
Antal röster : 25

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 13:07

Om dem behöver spelas in beror det på....

Edit: Svarsalternativen är starkt polariserande för att minimera slentrianmässiga röstningar, även om första och sista alternativet inte var så väl formulerat :D
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-05 14:59, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-05 13:16

RolffRojs skrev:Om dem behöver spelas beror det på....

Det är väl upphängningen som mjukas upp lite vad jag hört, dock aldrig testat själv så det kan mycket väl var en skröna.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 13:25

Uppmjukning av spider(lim) och första rejäla uppvärmningen av talspolen så att beläggningen "oxiderar", har jag läst kan vara andra tänkbara orsaker. Är det hörbart och då med alla element och i alla konstruktioner? Skulle inte 10-15 min på xmax räcka för inspelning ifall dem behöver spelas in, istället för de 40-100(0) timmar som tillverkare kan rekommendera?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Bill50x » 2021-03-05 14:04

I detta inbegrips att även öronen behöver spelas in, dvs vänja sig vid ljudet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 14:22

Jo, precis, är inspelning en myt eller sanning? Om körning av elementet till xmax under kanske en minut räcker för att köra in elementet så undrar man ju varför tillverkarna rekommenderar veckolånga sessioner. Är det bara tillvänjning? Sen så rekommenderas att man ökar nivån sakta, så att om elementet verkligen behöver spelas in, så är det inte inspelat förrän man ökat till max inom den rekommenderade tidsramen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Tangband » 2021-03-05 14:24

I audiosciencerewiew har de försökt ”bevisa” att högtalare inte behöver spelas in. Min egen erfarenhet som är lätt begränsad säger mig att det gör tydlig skillnad. Jag har åtminstone två tydliga exempel på det. Jag tror även en auktoritet som tex IÖ rekommenderade kring 40 timmars inspelande , eller var det rent av 100 timmar ?

Med subbaselementet w8q1071 var det tydligt för mig att det behövdes flera timmars inspelning. Jag köpte nämligen ett element i taget och då jag byggde den andra ( identiska ) lådan så lät elementen helt olika. Efter en vecka lät de likadant.

Svårt att beskriva men basens djup och upplevd nivå blev under inspelnings-tiden bättre och bättre. Så jag fick skruva ned gainen en hel del under den perioden med mitt aktiva filter.

Mina Genelec-monitorer, 8340 lät successivt allt bättre efter ca 20 timmars spelande, trots att Genelec påstår att inspelning inte behövs 8)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Tangband » 2021-03-05 14:27

RolffRojs skrev:Jo, precis, är inspelning en myt eller sanning? Om körning av elementet till xmax under kanske en minut räcker för att köra in elementet så undrar man ju varför tillverkarna rekommenderar veckolånga sessioner. Är det bara tillvänjning? Sen så rekommenderas att man ökar nivån sakta, så att om elementet verkligen behöver spelas in, så är det inte inspelat förrän man ökat till max inom den rekommenderade tidsramen.


Tror mig minnas att den metod du beskriver är ett säkert sätt att förstöra baselementen vid inspelning.
Inspelning bör ske med vanlig musiklyssning med pauser emellan.

Läs mer här:

viewtopic.php?f=20&t=63250&p=1908005&hilit=inspelning#p1908005

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 14:52

Tangband skrev:Tror mig minnas att den metod du beskriver är ett säkert sätt att förstöra baselementen vid inspelning.
Inspelning bör ske med vanlig musiklyssning med pauser emellan.

Läs mer här:

viewtopic.php?f=20&t=63250&p=1908005&hilit=inspelning#p1908005


Industristandard kräver/krävde en timme på xmax och åtskilliga timmars nedkylning, innan man gör en mätning med publicerbara resultat, har jag läst.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Morello » 2021-03-05 15:17

Vilken standard avses?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Baffel » 2021-03-05 15:23

Om ni köper någon rörlig pryttel som är helt ny drar ni då på max det första ni gör ? Behöver inte vara högtalarelement , vilken pryttel som helst .Jag brukar i alla fall testa lite försiktigt till att börja med . Motorer där smörjning är en del där hade jag absolut kollat hur och om jag skulle kört in den.

För övrigt så står väl det från leverantören av elementet / högtalaren om det ska spelas in?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Bill50x » 2021-03-05 15:31

Baffel skrev:Om ni köper någon rörlig pryttel som är helt ny drar ni då på max det första ni gör ? Behöver inte vara högtalarelement , vilken pryttel som helst .Jag brukar i alla fall testa lite försiktigt till att börja med . Motorer där smörjning är en del där hade jag absolut kollat hur och om jag skulle kört in den.

För övrigt så står väl det från leverantören av elementet / högtalaren om det ska spelas in?

Det är väl skillnad på om inkörning krävs för att ge längre livslängd, som tex (förr?) med bilmotorer, eller som i fallet med högtalare helt enkelt uppnå maximal prestanda? För övrigt är väl detta med "inspelning" en icke-fråga, det är väl bara att lyssna på musik som vanligt och någon/några dagar senare börjar det låta riktigt bra. En bra konstruktion är väl förhoppningsvis tänkt att låta bra efter att allt satt sig så det ger väl sig självt när man når nirvana.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Morello » 2021-03-05 15:34

Analogin med mekaniska delar som glider mot varandra i exempelvis en bilmotor är helt irrelevant. Det som händer med högtalare är att upphängningen blir aningens mjukare den första tiden. Spela som vanligt och överansträng ej elementen, vilket förstås gäller såväl under som efter inspelning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 15:35

Kan lite spider-töjning ge hörbara skillnader?↓

csm_aging_of_the_suspension_6024c22770.jpg
csm_aging_of_the_suspension_6024c22770.jpg (57.04 KiB) Visad 2710 gånger

The figure above shows the variation of the stiffness of a spider versus measurement
time measured by using the SPM module. After 10 hours of operation in the large
signal domain, the stiffness at the rest position is decreased to 40 % of the initial
value while the stiffness at high excursion is almost constant.

Från https://www.klippel.de/know-how/measure ... sting.html

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Bill50x » 2021-03-05 15:39

Morello skrev:Analogin med mekaniska delar som glider mot varandra i exempelvis en bilmotor är helt irrelevant. Det som händer med högtalare är att upphängningen blir aningens mjukare den första tiden. Spela som vanligt och överansträng ej elementen, vilket förstås gäller såväl under som efter inspelning.

Precis som med en bilmotor alltså. Ta det lugnt och överansträng inte. Att det rent tekniskt inte är samma sak att slita in detaljer mot varandra versus att mjuka upp upphängningar är irrelevant i sammanhanget :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 15:43

Morello skrev:Vilken standard avses?

Kan ha varit CEA-426 (B?). PDF:n var nog lite knivig att få tag på, om jag minns rätt. Hittar man en bra länk, helst DOI, så kan man använda denna: https://sci-hub.st/
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-05 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Morello » 2021-03-05 15:43

Nej, bilmotorn mår dåligt av att nyttjas fullt ut innan den är inkörd. En högtalare kan å andra sidan nyttjas på samma vis under inspelning som efter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav I-or » 2021-03-05 17:41

Just högtalarelement är de enda delar i en hifi-anläggning som ändrar ljudande egenskaper efter en kortare tids användning. Upphängningen består av fibrösa material och elastomerer som är allt annat än linjärelastiska och bl.a. uppvisar betydande krypning varav en del är irreversibelt och leder till plastisk deformation. Efter en tids användning stabiliserar sig dock upphängningsdelarna mot sin i stort sett slutgiltiga form via deformationshärdning och andra svårdefinierade processer och detta brukar anses som att elementet är "inspelat".

Det är dock ingenting som nödvändigtvis säger att elementet skulle uppträda bättre efter inspelning, det enda man kan vara säker på är att resonansfrekvensen sjunker med kanske 10 %. Dessutom brukar de inre förlusterna minska något.

En hel del av de påstått magiska effekterna av inspelning för hifi-utrustning beror på tillvänjning till de ljudande egenskaperna. Det är alltså inte sällan lyssnaren som behöver inspelning. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav sammel » 2021-03-05 18:04

Jag köpte ett par Scanspeak 8545 för ett tag sen
tyckte resonansfrekvensen var lite hög, kring 32 Hz har jag
för mig, dom är spesade till 28 HZ. lyckades få ner frekvensen till
strax under 30 efter ihärdigt inspelande, var ganska nöjd tills jag efter
nån dag mätte igen då var dom uppe på 32 Hz igen.
Var tvungen att kolla i mitt lilla mätarkiv jodå det stämde, det stämde också att
det var ett tag sen, det stod 1998 på filen :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 18:15

Jag har några Magnepan Tympani från 1976. De hade en resonans vid 46 Hz vid tillverkningen, efter användande låg den på 34 Hz även efter att ha stått oanvända i 20 år.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Bill50x » 2021-03-05 18:24

RogerGustavsson skrev:Jag har några Magnepan Tympani från 1976. De hade en resonans vid 46 Hz vid tillverkningen, efter användande låg den på 34 Hz även efter att ha stått oanvända i 20 år.

Ja, och?

Högtalare spelas väl in lämpligt genom användning. Förstår inte riktigt prrolemet. Spela och njut är mitt råd, med en bra komstruktion lär det inte bli sämre. Blir det så är det en dålig komstruktiom och då är det återvinningen som gäller.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav I-or » 2021-03-05 18:43

När en panelhögtalare tappar så mycket i resonansfrekvens, motsvarande nästan en halvering av spännkraften, måste man förstå att den sannolikt sjunger på sista versen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav I-or » 2021-03-05 18:45

sammel skrev:Jag köpte ett par Scanspeak 8545 för ett tag sen
tyckte resonansfrekvensen var lite hög, kring 32 Hz har jag
för mig, dom är spesade till 28 HZ. lyckades få ner frekvensen till
strax under 30 efter ihärdigt inspelande, var ganska nöjd tills jag efter
nån dag mätte igen då var dom uppe på 32 Hz igen.
Var tvungen att kolla i mitt lilla mätarkiv jodå det stämde, det stämde också att
det var ett tag sen, det stod 1998 på filen :roll:


Ja, dynamiska högtalarelement kan vara otroligt olinjära på nästan varje upptänkligt sätt. Det också därför de vanligtvis låter så illa. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-05 18:48

Jag ställde frågan i detta forumet pga att audiosciencereview och Floyd Toole hävdar att det är en myt. Jag spelade en gång mina nyinköpta basreflexhögtalare hemma, en halvtimme efter att jag lyssnat på dem i butik. Splitternya, ur kartong, lät det inte alls som i butik. Det lät rätt sopigt och basen saknades. Efter några låtar började tyngden infinna sig och efter några timmar lät det ungefär som jag mindes från butiken. Jag ökade gradvis nivån.

Fs sjunker och upphängningen blir flabbigare i viloläge vid inspelning. Det sistnämnda bör vara hörbart framförallt vid normala lyssningsnivåer. Ett annat par jag köpte, som också var basreflex, märkte jag inget av alls. Det skulle kunna vara pga kvalitetskontroll, typ att man maxat elementet under 10 sekunder för att säkerställa att det inte är defekt. Denna korta tid vid xmax kanske räckte för att jag inte skulle märka av någon förändring?
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-05 19:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-05 18:55

I-or skrev:När en panelhögtalare tappar så mycket i resonansfrekvens, motsvarande nästan en halvering av spännkraften, måste man förstå att den sannolikt sjunger på sista versen.


Nja, det verkar inte så. De stäms rätt högt vid tillverkning och kräver några hundra timmar innan de satt sig. Från 46 till 34 Hz hade det gått 4 år (de köptes begagnade). Det är faktiskt rätt lika för de andra Tympani jag har. Lite spelar det in vilken massa tråden har, de med mindre massa verkar sjunka lite mindre i lägsta resonansfrekvens.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Solveit » 2021-03-05 20:46

Brände en diskant av klantighet och bytte den.
Mätte upp den med REW.
Exact lika värde och låter likadant som den andra från första sekund.
Kanske tar en en kvart längre med en woofer innan den blivit varm i spolen.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Helmut » 2021-03-05 21:25

Jag köpte 7 högtalare till min biograf. Fabrikat svensk som alltid skickar mail om att det är extrapris.
Högtalarna lät inget vidare eftersom diskanten och lägre mellanregistret var för vass och påtaglig.
Testade att spela in 2 lådor under några månader och då trivdes jag bättre med ljudet när jag dessutom ställt ner diskanten så mycket det gick.
Lite mystiskt var att jag spelade bara in två lådor men när jag jämförde ljudet men de övriga fem lådorna lät de också bättre " lika bra som de inspelade". Har inte kört men mina Magnapan MG 2 högtalare på ett tag och det visade sig att ljudet blivit plattar och diskant svagare. Så man får nog räkna med att spelar man in ljudet på ett par nya högtalare så är risken stor att ljudet blir sämre på dina gamla högtalare som stått ospelade i några månader. Fast fan trot om jag skulle vara ärlig?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav I-or » 2021-03-05 23:49

RogerGustavsson skrev:
I-or skrev:När en panelhögtalare tappar så mycket i resonansfrekvens, motsvarande nästan en halvering av spännkraften, måste man förstå att den sannolikt sjunger på sista versen.


Nja, det verkar inte så. De stäms rätt högt vid tillverkning och kräver några hundra timmar innan de satt sig. Från 46 till 34 Hz hade det gått 4 år (de köptes begagnade). Det är faktiskt rätt lika för de andra Tympani jag har. Lite spelar det in vilken massa tråden har, de med mindre massa verkar sjunka lite mindre i lägsta resonansfrekvens.


Magnepan tycks ha ganska svåra kvalitetsproblem. Att tappa hälften av spännkraften och sedan påstå att högtalaren innehåller specifikationen är inte seriöst. Frekvensgången blir totalt annorlunda. Eftersom jag inte har studerat deras basmembran i detalj är det svårt att avgöra vari problemet ligger, men en sådan förändring ligger inte inom ramen för vad som kan betraktas som rimligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav I-or » 2021-03-06 11:42

Jag tittade lite närmare på en del bilder av Magnepans basmembran och dessa tycks bara bestå av till ramen direktlimmade polyestermembran (mylar). Eftersom ledarbanorna är vertikala och membranfjädringen domineras av den horisontella spännkraften, kommer polyestern att ta upp i princip hela lasten. Vid hård drift deformeras membranet plastiskt och tappar därmed formen, vilket inte är idealiskt. Processen pågår tills polyestern har deformationshärdat (polymerkedjor med slumpmässig riktning före belastning vrider in sig i lastriktningen). Därefter kommer den plastiska deformationen att fortsätta och därmed spännkraften att fortsätta att sjunka, dock i långsammare takt.

Massan för tråden har en försumbar inverkan eftersom luftmassan som är kopplad till membranet handlar omkring något kg. Däremot är det så att större membran har tjockare tråd men även betydligt större luftlast, vilket gör att de mekaniska spänningarna i membranet ökar om inte polyesterfilmen görs betydligt tjockare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav Tangband » 2021-03-07 08:41

RolffRojs skrev:Jag ställde frågan i detta forumet pga att audiosciencereview och Floyd Toole hävdar att det är en myt. Jag spelade en gång mina nyinköpta basreflexhögtalare hemma, en halvtimme efter att jag lyssnat på dem i butik. Splitternya, ur kartong, lät det inte alls som i butik. Det lät rätt sopigt och basen saknades. Efter några låtar började tyngden infinna sig och efter några timmar lät det ungefär som jag mindes från butiken. Jag ökade gradvis nivån.

Fs sjunker och upphängningen blir flabbigare i viloläge vid inspelning. Det sistnämnda bör vara hörbart framförallt vid normala lyssningsnivåer. Ett annat par jag köpte, som också var basreflex, märkte jag inget av alls. Det skulle kunna vara pga kvalitetskontroll, typ att man maxat elementet under 10 sekunder för att säkerställa att det inte är defekt. Denna korta tid vid xmax kanske räckte för att jag inte skulle märka av någon förändring?


Intressant att vi verkar vara eniga på detta forum om att inspelning av högtalare existerar :) .
Och det verkar även stämma i verkligheten.

Intressant är också att audiosciencereview samt Toole tycker annorlunda. Auktoritetstro är alltså något som är dåligt i vissa fall.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Behöver element spelas in?

Inläggav JM » 2021-03-07 09:14

I-or skrev:Jag tittade lite närmare på en del bilder av Magnepans basmembran och dessa tycks bara bestå av till ramen direktlimmade polyestermembran (mylar). Eftersom ledarbanorna är vertikala och membranfjädringen domineras av den horisontella spännkraften, kommer polyestern att ta upp i princip hela lasten. Vid hård drift deformeras membranet plastiskt och tappar därmed formen, vilket inte är idealiskt. Processen pågår tills polyestern har deformationshärdat (polymerkedjor med slumpmässig riktning före belastning vrider in sig i lastriktningen). Därefter kommer den plastiska deformationen att fortsätta och därmed spännkraften att fortsätta att sjunka, dock i långsammare takt.

Massan för tråden har en försumbar inverkan eftersom luftmassan som är kopplad till membranet handlar omkring något kg. Däremot är det så att större membran har tjockare tråd men även betydligt större luftlast, vilket gör att de mekaniska spänningarna i membranet ökar om inte polyesterfilmen görs betydligt tjockare.

Har Apogee Duetta liknande problem med basdelen?
Diskantdelen är ett spänt veckat membran. Finns där några problem att beakta?
Du har i något sammanhang nämnt begreppet entonsbas i samband med panelhögtalare. Hur tänker du här? Finns det fysikaliska förklaringar?

Apogee Duetta liksom Apogee Diva lät i stort riktigt bra, undantaget en del problem från basmembranen. Det största problemet i mitt tycke var avsaknaden av ordentlig slagkraft i basregionen och en tendens till "entonsbas" p.g.a. grundresonansen för membranen. Stora basmembran i "magnetostater" och elektrostater har aldrig fungerat särskilt väl och det är inte märkligt heller när man ser till de fysikaliska grundförutsättningarna. Dynamiska element är oslagbara i lågfrekvensområdet.

Några mindre irregulariteter i klangbalansen för lite högre frekvenser kunde också märkas ibland, men var sällan störande. Jag hörde dock högtalarna under alltför kort tid för att dra några slutgiltiga slutsatser här. Frånvaron av distorsion var klart märkbar även med musik. Det finns nästan alltid en "grusighet" i återgivningen från konventionella element som man inte riktigt förstår vidden av förrän man har upplevt dess frånvaro.
viewtopic.php?f=9&t=1987&p=29818&hilit=entonsbas#p29818

Bör Duettorna delas mot elektrodynamiska högtalare? Om så vid vilken frekvens? I dipol- eller låd-konfiguration?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster