Etsa kretskort - ett trevande försök

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 17:43

Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg
pcb riaa.jpg (1.27 MiB) Visad 6619 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 18:03

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.

Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.


Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."

Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 18:07

RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg

1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....

Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 18:12

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.


Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."

Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.

Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.

EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-19 18:37

xmag skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg

1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....

Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.


Kort nummer två blev kasserat, för dålig exponering eller så. Skrotlåda? Det har jag ingen men en massa komponenter på hög, även ett antal köpta kretskort.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 20:23

RogerGustavsson skrev:
xmag skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag hittade mitt första försök till eget kort från runt 1990. Gjorde det i CAD skala 10:1 och printade ut. Vi hade en reprokamera på jobbet som tog format upp till 1x1 m och där fotade jag av det till mitt kort 100x160 mm. Lade det för belysning (fotoresist) och etsade. Blev rätt bra men jag fick skära av två ledarbanor där jag gjort fel. Fungerade bra tills en kortslutning pga. av ett gem som ramlat ner. Nu är jag helt ute när det gäller moderna verktyg för kretskortstillverkning via Gerber-filer.

pcb riaa.jpg

1990? Skulle vara intressant att se din skrotlåda....

Imponerande kort ändå fast det var första gången. Göra fel är tyvärr allt för lätt. Mitt första etsade kort är det också fel på men förstår inte vad. Möjligen har jag vänt på någon konding fel.


Kort nummer två blev kasserat, för dålig exponering eller så. Skrotlåda? Det har jag ingen men en massa komponenter på hög, även ett antal köpta kretskort.

OK!
Man kan kalla komponenter mm för "skrotlåda" oavsett var de ligger.
Jag har min första mätjig för högtalare kvar. Lådan var byggd i trä. Fungerade ganska bra.
Har också högtalarelement från 1975 kvar och två högtalare, BW DM4, från 1978. Jo, jag har ju SONAB R4000-2 från 1973 i garderoben också.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 23:02

xmag skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:
Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."

Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.

Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.

EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/


Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-20 02:59

MacBruce skrev:
xmag skrev:
xmag skrev:Skall jag vara ärlig kollade jag aldrig nedladdningen. Jag tolkade texten som att man måste betala samtidigt som man laddar ner (Pay&Download) men de kanske menar att man på samma sida kan betala som man laddar ner. ..... STOPP: Nu ser jag att det är för affärskunder. Privatpersoner kan ladda ner det gratis men de vill gärna att man betalar (We are asking you to pay 8€ (less than US$9) for downloading). Kul det där med att 9$ är mindre än 8$...
Om jag tycker programmet är bra kan jag visst dra iväg en hundring för det.

Får rätta mig själv!
Jag tänkte testa Fritzing nu. Klickade på Downloadknappen och skickas till PayPal för betalning. Skall man ladda ner den här https://fritzing.org/download är det betalning som gäller. Det är alltså inte gratis, det är ett köpeprogram. Finns kanske andra ställe att ladda ner den utan att betala.

EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/


Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...

Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-20 10:29

xmag skrev:EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/


Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...

Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.


Så ere! (Har ibland funderat över vilka signaler man sänder ut i rymden, då vänner och bekanta kommer rusande i flock när man som mest vill vara i fred... :? )

Hur som haver: Fritzing for Mac visade sig erbjuda den näst senaste varianten av CAD:en, trots att det stod "latest" vid Download-knappen. Installerade paketet ändå, med tanken att jag kan ju alltid uppdatera via nätet.

När jag öppnade appen visade det sig, att "fronten" var till förväxling lik den som jag var bekant med för c:a 11 år sedan. Ingen bra början, då jag inte gillade "arbetsflödet" i den. Ok, jag kör väl en uppdatering för att se om det är något nytt i den... Då hamnade jag på Fritzings hemsida, där de fortfarande vill ha 8 Euro...

För närvarande avstår jag. Kanske tittar in på github någon gång och kollar, vilka resurser som behövs för att bygga en "maskinspecifik" variant.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-20 11:36

MacBruce skrev:
xmag skrev:EDIT:
Här kan man ladda ner utan att betala: https://www.electroschematics.com/fritz ... -download/


Ja, jag tänkte just rapportera, att det finns ställen där man kan tanka gratis. Såg också att det finns någon "avdelning" som heter Fritzing for Mac och tänkte kolla det — men så kom det fôlk på besök och "störde"...

Lider med dig!
Det är irriterande när folk kommer precis som man fått upp grejarfarten.


Så ere! (Har ibland funderat över vilka signaler man sänder ut i rymden, då vänner och bekanta kommer rusande i flock när man som mest vill vara i fred... :? )

Hur som haver: Fritzing for Mac visade sig erbjuda den näst senaste varianten av CAD:en, trots att det stod "latest" vid Download-knappen. Installerade paketet ändå, med tanken att jag kan ju alltid uppdatera via nätet.

När jag öppnade appen visade det sig, att "fronten" var till förväxling lik den som jag var bekant med för c:a 11 år sedan. Ingen bra början, då jag inte gillade "arbetsflödet" i den. Ok, jag kör väl en uppdatering för att se om det är något nytt i den... Då hamnade jag på Fritzings hemsida, där de fortfarande vill ha 8 Euro...

För närvarande avstår jag. Kanske tittar in på github någon gång och kollar, vilka resurser som behövs för att bygga en "maskinspecifik" variant.

Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-21 16:08

xmag skrev:[...]
Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.


Tack! Kanske skall ta och titta under huven om något har ändrats för Mac-versionen innan jag bestämmer mig. 8 Euro hamnar man väl (gränsfall ;-) ) inte på gatan för.

Jag har ju, och är supernöjd med, McCAD rullande under Mojave. Men om jag tvingas uppgradera till en 64-bitversion så kommer det att kosta tusenlappar. Inte värt det, om man bara "hobbysar".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-21 17:45

Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg
linestage-crossover.jpg (1.71 MiB) Visad 6528 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-21 20:12

MacBruce skrev:
xmag skrev:[...]
Har tittat lite på den. Är ok att jobba med, till och med mycket enkelt att komma igång med. Min favorit än så länge bland testade sådana program är dock Express PCB och det som tillhör.


Tack! Kanske skall ta och titta under huven om något har ändrats för Mac-versionen innan jag bestämmer mig. 8 Euro hamnar man väl (gränsfall ;-) ) inte på gatan för.

Jag har ju, och är supernöjd med, McCAD rullande under Mojave. Men om jag tvingas uppgradera till en 64-bitversion så kommer det att kosta tusenlappar. Inte värt det, om man bara "hobbysar".

Jo, vi får väl inte gnälla för mycket över kostnader under hundringen. Idag köpte jag toa-papper för 97kr men förväntar mig överleva den mastiga investeringen...
Dock vill jag kunna testa innan jag betalar. Fungerar det jag vill använda kan jag mycket väl hysta in en slant.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-21 20:14

RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg

Snygga kretsar (kan man säga så?) . Min stil är att göra ledningarna kantiga (som dessa) och fylla utrymmet med koppar hellre än att ta bort allt som inte behövs.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-23 14:40

RogerGustavsson skrev:Jo, det här med egenframtagna kretskort. Hittade mina misslyckade kort men de kanske går att använda om man förtennar dem? Det här var en kombination av danska High Fidelitys super buffer och lågpassfilter med spänningsreglering ombord.

linestage-crossover.jpg


Lite gnugg med stålull fixar nog lödbarheten.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 14:52

Det där med "skrotlagret". Så här ser det ut men då saknas lite prylar, kanske tre-fyra våningar till. Förutom då alla skivspelare (5 st), slutsteg (4), receivar (2) och högtalare (4 par)...

skrotlagret.jpg
skrotlagret.jpg (403.15 KiB) Visad 6462 gånger

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-23 19:07

RogerGustavsson skrev:Det där med "skrotlagret". Så här ser det ut men då saknas lite prylar, kanske tre-fyra våningar till. Förutom då alla skivspelare (5 st), slutsteg (4), receivar (2) och högtalare (4 par)...

skrotlagret.jpg

Imponerande!
Mitt skrotlager fyller två garderober inne och några skåp i garaget. Men det ligger inte tätt så det kanske rör sig om din hög. Alla experimentbyggda högtalare skrotar jag för nya byggen eller ger bort.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 19:12

De tre paren Magnepan Tympani tar också en del plats även om de är platta. Mina ligger i trälådor, 4st typ 160x40x15 cm. Har även kvar 4 kartonger till dem men där ligger bara bafflarna. Man är en samlargalning.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-23 21:58

RogerGustavsson skrev:De tre paren Magnepan Tympani tar också en del plats även om de är platta. Mina ligger i trälådor, 4st typ 160x40x15 cm. Har även kvar 4 kartonger till dem men där ligger bara bafflarna. Man är en samlargalning.

Känner mig besegrad...
Ja, jag är också samlargalning men har på senare tid börjat slänga sådant man absolut inte använder mer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-17 21:07

Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.


Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav peterh » 2021-04-17 21:26

xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.


Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.

Ring en vän ? Någon som gör ditt kort mot en rimlig ersättning ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-17 22:38

peterh skrev:
xmag skrev:Jag har jobbat några kvällar med EasyEDA och kommit fram till att det är inget att ha. Testade några andra program också, med samma resultat. Jag ritar scheman avsevärt snabbare i Paint och det blir mycket bättre. Problemen jag upplever med dessa program är att man måste leta efter komponenter i timmar. Ett annat problem är att inget av det jag ritat godkänns, alltid är det något odefinierat som är fel med ytterligare tid till att leta osv. När jag efter timmar av arbete med ett litet testschema äntligen fick programmet att göra ett kretskort kommer nästa letade hur man får den att göra som jag vill. Ytterligare ett problem är att det inte verkar gå att använda ett-lagers kretskort.

Hur jag skall gå vidare nu med att få kretskort gjorda av kretskortstillverkande företag vet jag inte. Det har gått åt på tok för mycket tid att jobba med EasyEDA och andra programvaror så nu ligger jag efter med mitt projekt.


Om någon vet hur jag skall få kretskort framtagna av företag utan att jobba med något kretskortsprogram är det välkommet.

Ring en vän ? Någon som gör ditt kort mot en rimlig ersättning ?

Bästa förslaget hitintills.

Egentligen vill jag hitta ett av de billiga företagen som kan använda vanliga bildfiler för att framställa kretskort med.
Efter att jag läst på finns det de som tar bildfiler i tre olika exemplar:
1. Kretsarna
2. Hålen som skall borras
3. Trycket på ovansidan.
Problemet är att de som kan använda dessa filer (som jag hittat) kräver stora mängder beställning till mycket höga kostnader.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 08:22

Jag har tidigare fått kort gjorda efter bildfil (pdf) men nu verkar det svårt att hitta de som jobbar på det viset.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Baffel » 2021-04-18 08:41

Kollade du upp om detta , som denna kille använder, var något att ha?
https://youtu.be/xvRr0vk0HEE

https://jlcpcb.com/
shot_2021-04-18_08-37-41.png
shot_2021-04-18_08-37-41.png (887.12 KiB) Visad 6352 gånger

Skapad med detta program ( vad det kostar vet jag ej):
https://www.autodesk.com/products/eagle/overview

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 09:19

Det är just sådana mjukvaror vi försöker undvika att behöva lära oss.

eagle.png
eagle.png (17.1 KiB) Visad 6349 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Baffel » 2021-04-18 09:43

Brrr..Det var ju lite pengar .

Här då?
TOP 10 FREE PCB DESIGN SOFTWARE FOR 2019
https://www.electronics-lab.com/top-10- ... ware-2019/

Fast du har kanske testat dem xmag?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-18 10:09

Som RogerGustavsson skriver undviker man betalprogram som skall användas i en hobby.

https://jlcpcb.com/ är EasyEDA:s, som jag försökt lära mig, företag som producerar kretskort.

Jag har själv nu letat efter företag som kan producera kretskort efter bildfiler men inte hittat någon. Ser hopplöst ut.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav peterh » 2021-04-18 10:23

xmag skrev:Som RogerGustavsson skriver undviker man betalprogram som skall användas i en hobby.

https://jlcpcb.com/ är EasyEDA:s, som jag försökt lära mig, företag som producerar kretskort.

Jag har själv nu letat efter företag som kan producera kretskort efter bildfiler men inte hittat någon. Ser hopplöst ut.

Man kanske skall kontakta universitetens hobbyföreningar ? Då kan en student få lite intäkter .. Och jag tror att
de inte ens behöver bildfil utan kan klara sig med en bra beskrivning.

ETA på chalmers t.ex.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-18 10:34

Jag anlitade en kille som hette Peter Dahlberg men det var 2007, ca 200 kr för ett kort 100x160 mm. Han hade då epost mp.dahlberg@telia.com

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2776
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-04-18 11:05

Jag får nog trots allt gå en dust till med något kretskortsprogram. Man kanske kan hoppa över schemat och för hand få fram kretskort direkt i något program.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster