Etsa kretskort - ett trevande försök

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-05 22:26

Jag har faktiskt aldrig etsat kretskort. Förr använde jag lödplintar som gamla rörförstärkare använde. Därefter veroboard (förr sade vi experimentkort).
Ett flertal gånger har jag bara lödat ihop grejerna i luften utan annat stöd än ihoplödade trådar på komponenterna.

Kan alla det kan jag det, eller hur? Nej, så enkelt är det inte. Det är ett antal steg som måste tas innan man har ett färdigt kretskort.

Efter man har en schema man skall bygga efter måste man:

1. rita hur schemat ser ut på kretskortet med rätt mått mellan olika lödpunkter.
2. skriva ut kretskortsschemat (kallas kretskortlayout på svengelska). Man kan få hålla på några gånger för att måtten skall stämma.
3. Klippa till en lagom stor kretskortsbit (jag använder en plåtsax).
4. klippa ut och lägga på kretskortsschemat ovanpå kopparsidan på det utklippta kretskortet, vika in papperssidorna till andra sidan och tejpa fast pappret.
5. Sätta på strykjärnet på högsta värmen (och lite till om det går).
6. Lägg strykjärnet på kretskortet där pappret sitter mot kopparsidan och håll den där en stund (längden på "stunden" får testas fram).
7. Använd en liten del av styckjärnets varma yta till att dra på papperet där man kan tänka sig att det inte fastnat någon svärta ännu. Speciellt runt kanterna och en bit in.
8. Vänta till det kallnat och lägg det sedan i vatten några minuter. Därefter gnuggar man bort pappret.
9. Nu är man klar att etsa.


IMG_20100719_014951.jpg
IMG_20100719_014951.jpg (289.09 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015007.jpg
IMG_20100719_015007.jpg (260.44 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015023.jpg
IMG_20100719_015023.jpg (267.17 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015108.jpg
IMG_20100719_015108.jpg (235.46 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015209.jpg
IMG_20100719_015209.jpg (239.49 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015320.jpg
IMG_20100719_015320.jpg (269.62 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_015326.jpg
IMG_20100719_015326.jpg (253.25 KiB) Visad 7721 gånger




IMG_20100719_024304.jpg
IMG_20100719_024304.jpg (291.68 KiB) Visad 7721 gånger

Svärtan fäste inte överallt. Man måste verkligen gnugga med mycket värme.


IMG_20100719_025937.jpg
IMG_20100719_025937.jpg (311.04 KiB) Visad 7721 gånger

Som vi ser här och bilden under är det missat på några platser.


IMG_20100719_030927.jpg
IMG_20100719_030927.jpg (291.16 KiB) Visad 7721 gånger

Jag fyllde i det som inte blev bra med tuschpenna. Hade en blå helt vanlig vattenfast. Inte optimalt såg jag sedan men det fungerar i nödfall.
Senast redigerad av xmag 2021-03-05 22:32, redigerad totalt 2 gånger.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-05 22:28

Hög tid att etsa:

IMG_20100719_040747.jpg
IMG_20100719_040747.jpg (258.27 KiB) Visad 7719 gånger

Vatten och etspulver är blandat och klart. Jag kokade upp vattnet först.


IMG_20100719_042952.jpg
IMG_20100719_042952.jpg (289.42 KiB) Visad 7719 gånger

Etsning pågår. Tog några minuter.



IMG_20100719_042956.jpg
IMG_20100719_042956.jpg (310.55 KiB) Visad 7719 gånger

Efter etsningen tog jag upp kortet med en pincett lade den i en plastpåse och gick till diskbänken. Där sköljde jag noggrant och sedan slipade jag med ett vattenslippapper.



IMG_20100719_050736.jpg
IMG_20100719_050736.jpg (318.41 KiB) Visad 7719 gånger


Tja, lite skavanker men det går fixa med lödtenn. Annars inte så dumt trots allt.


När jag var klar fick jag tipset att det finne ett företag som gör jobbet för några kronor . Fick länken också.
5st kort är minimum och de vill få gerber-filer. Kostnad för 5x10 cm? Jo, under 30 kronor..... Tror det var sista gången jag etsade. Istället skall jag lära mig hur man får fram "gerber"-filer...
Bilagor
IMG_20100719_050909.jpg
IMG_20100719_050909.jpg (319.57 KiB) Visad 7719 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Eri » 2021-03-06 11:32

Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning som är enkelt att lära sig och låtit JLPCB tillverka korten. Kostar lite mer men är värt varje krona. Man får ett professionellt kort som är lätt att löda. På den här sidan kan du se kostnaden för ett valt kort hos olika tillverkare. Mycket smidigt. https://pcbshopper.com/

Så här ser de kort ut jag gjorde senast.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-06 13:30

Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning som är enkelt att lära sig och låtit JLPCB tillverka korten. Kostar lite mer men är värt varje krona. Man får ett professionellt kort som är lätt att löda. På den här sidan kan du se kostnaden för ett valt kort hos olika tillverkare. Mycket smidigt. https://pcbshopper.com/

Så här ser de kort ut jag gjorde senast.
[ Bild ]


Jag har förstått att utvecklingen gått framåt sedan jag slutade förra gången för ca 10 år sedan.
Mitt första kort är värre än uselt, dessutom kan jag inte få dit något tryck på ovansidan.

Tack för länkarna, skall undersöka dem strax.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-06 21:02

Lödning:

IMG_20100721_030132.jpg
IMG_20100721_030132.jpg (362.18 KiB) Visad 7624 gånger

Lödat komponenterna.


IMG_20100721_031200.jpg
IMG_20100721_031200.jpg (280.33 KiB) Visad 7624 gånger


Dålig kamera på nästan färdigt kretskort.
Det som fattas är TDA2030 och en kondensator på 22uF. De är på väg från elektronikaffären.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-03-07 01:08

Klipp av benen innan lödning. Annars kan kortet skadas när benen klipps. Nu var i och för sig detta kort med stora banor på kortet, så inte kritiskt.

PS. För länge sedan i min ungdom så skrev jag ut på overhead film i laserskrivare... och så vidare!

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-07 01:11

Michael skrev:Klipp av benen innan lödning. Annars kan kortet skadas när benen klipps. Nu var i och för sig detta kort med stora banor på kortet, så inte kritiskt.

PS. För länge sedan i min ungdom så skrev jag ut på overhead film i laserskrivare... och så vidare!

//Michael

Ja, det var ingen fara på taket här.
Jag har varit inne på overheadfilm. Problemet är att det smälter när man värmer upp för att överföra till kretskortet. Jag skulle vilja se en metod där man enkelt med penna kan rita av kretsarna direkt på kretskortet. Det skulle snabba upp arbetet betydligt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-03-07 01:21

Från overheadfilm till kort görs med uv-ljus.

När du skriver ut och sedan värmer över trycket till kopparkortet. Använder du vanligt papper? Det finns (fanns) special för det. Ett tips är också att dra ner farten på laserskrivaren, men misstänker att sådan ratt inte finns på dagens skrivare.

Du kan rita direkt på kopparn eller använda gnuggsymboler - finns det att köpa nu förtiden! För att få rätt storlek (avstånd mellan hålen). Skriv ut en dator ritad variant först och lägg på kortet. Använd vass spets för att markera (tryck till) där du senare skall borra hål. Sedan ritar du på frihand.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-07 11:14

Michael skrev:Från overheadfilm till kort görs med uv-ljus.

När du skriver ut och sedan värmer över trycket till kopparkortet. Använder du vanligt papper? Det finns (fanns) special för det. Ett tips är också att dra ner farten på laserskrivaren, men misstänker att sådan ratt inte finns på dagens skrivare.

Du kan rita direkt på kopparn eller använda gnuggsymboler - finns det att köpa nu förtiden! För att få rätt storlek (avstånd mellan hålen). Skriv ut en dator ritad variant först och lägg på kortet. Använd vass spets för att markera (tryck till) där du senare skall borra hål. Sedan ritar du på frihand.

//Michael

Tack för tipsen!

Jag har funderat på en projektor som kan projicera bilden av kretsen på kretskortet som man sedan kan rita efter. De försök jag gjort än så länge visar bara ett suddig schema knappt urskiljbart på kretskortet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 08:30

Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-09 11:09

MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)

Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 15:53

Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning


Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".

Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).

"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...

Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.

Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.40.43.png
Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.40.43.png (31.26 KiB) Visad 7424 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 17:24

xmag skrev:
MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)

Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!


Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga. :-) Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac ;-) ) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)

Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.

Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?

Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare... ;-)
Bilagor
1.jpeg
1.jpeg (349.02 KiB) Visad 7412 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-09 19:07

MacBruce skrev:
xmag skrev:
MacBruce skrev:Om du (( har en gammaldags pen-plotter AND en drivrutin till en gammaldags serieskrivare till CAD:en ) AND kan få tag i pennor till plottern ) THEN kan du plotta ledningarna direkt på mönsterkortet. Funkar jättebra med min gamla McCAD. :-)

Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!


Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga. :-) Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac ;-) ) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)

Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.

Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?

Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare... ;-)


Jag skrev ett långt inlägg och råkade stänga av webbläsaren..
Jag drar en kortversion här:
Hobby-folk kan vara väl så duktiga och kunniga som vilket proffs som helst. Skillnaden ligger i att de ena har betalt och jobbar efter utpekade projekt medan den andra jobbar gratis med det denne tycker är kul. Dessutom delar hobby-foket med sig av sina kunskaper och på så vis skapar en jättelik kunskapsbank. Hobby-folk kan också vara proffs, gränserna är flytande. Huvudsaken är att vi har kul.

Jag inte bara har en dator, jag har flera och jag bygger dem själv.
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/

Till kretskortskapande:
Det finns nya plottrar för 1.500 kr. De skriver med vanlig penna men det kan inte vara svårt att byta till plotterbläck.
https://www.amazon.se/Fesjoy-skrivrobot ... 7224&psc=1

Men i så fall kan man lika gärna köpa en kretskortsfräs direkt:
https://www.amazon.se/maskinkit-TOPQSC- ... 7658&psc=1
Med en sådan slipper man mellansteget med frätande kemikalier.


Men bäst är nog ändå att beställa färdiga kretskort får företag som gör sådana. För samma pris som en plotter (1500kr) kan jag beställa 150st ettlagers kretskort 100x50mm.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-09 19:31

xmag skrev:
MacBruce skrev:
xmag skrev:Tack för idén!
Kan bli lite avancerat för att rita enstaka mönsterkort. Kan också vara svårt att få tag på en gammal plotter till rimligt pris. Men idén är inte dum!


Mycket mindre avancerat än det du knåpar med, skulle jag vilja säga. :-) Har dock återläst din tråd och förstår att du jobbar med layouten på "fri hand" så att säga. Om du har någon användbar dator (inte nödvändigtvis en Mac ;-) ) så finns det ett antal gratis CAD-alternativ. (Jag har dock endast kollat vad som finns för Mac). Ki-CAD är "användbart" för såväl Windows som Mac och gratis ("donation-ware") för den "nivå" du jobbar med f.n. (Om det inte har framgått tidigare så vill jag åter igen framhålla, att jag högaktar folk som jobbar "på egen hand" !)

Med en CAD kan du (förhoppningsvis - har inte kollat alla varianter av mönsterkorts-CAD) skriva ut ett "lager" av layouten till en "skrivare" av någon sort, t.ex en plotter, ansluten via RS232 eller RS422/RS485 (eller via en USB-adapter till d:o). Därefter kan du jobba precis som du gör nu - eller låta en plotter göra "grovjobbet" genom att "skriva ut" direkt till mönsterkortet. Om du har koll på indexeringen, kan du även göra två-lagers — om du står ut med att löda genomföringarna på båda sidor.

Krux #1 är då att finna en (förhoppningsvis gratis) plotter. Enligt en bekant i branschen (tillika svåger "in spe") finns det "drivor av 'avlagda' sådana" i hyllorna hos byggnads-arkitekter "eller liknande" och "konsulter till sådana"). Kostar väl inget att fråga på sådana ställen?

Krux #2 är (förmodligen) att finna pennor till den upphittade plottern. Själv har jag en "HP-kompatibel" plotter (se bild) med ett otal adaptrar för olika varianter av pennor och har förmodligen inga problem vad det beträffar (det är några år sedan jag senast köpte pennor till den). Att tillverka en adapter för en penna torde dock inte vara några problem för en hängiven hempulare... ;-)


Jag skrev ett långt inlägg och råkade stänga av webbläsaren..
Jag drar en kortversion här:
Hobby-folk kan vara väl så duktiga och kunniga som vilket proffs som helst. Skillnaden ligger i att de ena har betalt och jobbar efter utpekade projekt medan den andra jobbar gratis med det denne tycker är kul. Dessutom delar hobby-foket med sig av sina kunskaper och på så vis skapar en jättelik kunskapsbank. Hobby-folk kan också vara proffs, gränserna är flytande. Huvudsaken är att vi har kul.


Det var precis det jag försökte att säga — men jag är en erkänt dålig pedagog... :-)

Jag inte bara har en dator, jag har flera och jag bygger dem själv.
https://www.xmag.se/ett-monster-till-dator/

Till kretskortskapande:
Det finns nya plottrar för 1.500 kr. De skriver med vanlig penna men det kan inte vara svårt att byta till plotterbläck.
https://www.amazon.se/Fesjoy-skrivrobot ... 7224&psc=1

Men i så fall kan man lika gärna köpa en kretskortsfräs direkt:
https://www.amazon.se/maskinkit-TOPQSC- ... 7658&psc=1
Med en sådan slipper man mellansteget med frätande kemikalier.


Men bäst är nog ändå att beställa färdiga kretskort får företag som gör sådana. För samma pris som en plotter (1500kr) kan jag beställa 150st ettlagers kretskort 100x50mm.


Men du har då fortfarande ingen plotter... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-09 19:52

MacBruce skrev:
Det var precis det jag försökte att säga — men jag är en erkänt dålig pedagog... :-)


Då är vi två... :D



Men du har då fortfarande ingen plotter... ;-)

Nej, och jag har ännu inte funderat färdigt i frågan. Skall lära mig att göra gerber-fil sedan skall jag provbeställa 5 kort för under 50kr.
Om det inte fungerar tillfredsställande skall jag undersöka vad det är för precision i plottern för 1500kr.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-03-10 01:03

Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!

Jo förresten , endel pcb tillverkare stöder faktiskt cad filen direkt. Alltså behöver inte skapa gerberfil. T.ex. OSH Park tar KiCAD fil.

//Michael

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-10 05:20

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.


Nä, nu skall vi inte skrämma pôjken — jag har då aldrig haft några problem med att tillverka en Gerber-fil. Bra tips att höra med kort-tillverkaren, vilket format de föredrar, dock.

Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!


Tror att vi tänker på samma CAD — vars namn inte jag heller kan klämma fram... Det fanns en Mac-version av den också, men den "försvann" efter en tid. Bara för den sakens skull tänker jag inte googla i ärendet. ;-) Men vänta lite (det "ro(u)tar" i huvudet på mig) --- --- --- --- --- kan det ha varit Eagle?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Eri » 2021-03-10 09:48

MacBruce skrev:
Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning


Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".

Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).

"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...

Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.

Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.


Jag är ju bara en glad amatör och min erfarenhet av Dip Trace är att det fungerar perfekt och är lätt att använda. Man kommer långt med "max 300 connections". Att det sen inte finns en väl fungerande Mac-version gör ju inte programmet dåligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-10 16:53

Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!

Jo förresten , endel pcb tillverkare stöder faktiskt cad filen direkt. Alltså behöver inte skapa gerberfil. T.ex. OSH Park tar KiCAD fil.

//Michael


MacBruce skrev:
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer :) ...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu.


Nä, nu skall vi inte skrämma pôjken — jag har då aldrig haft några problem med att tillverka en Gerber-fil. Bra tips att höra med kort-tillverkaren, vilket format de föredrar, dock.

Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program. Helst hos tillverkaren du tänker köpa ifrån. Olika tillverkare vill ha lite olika format på gerber filen. Har svagt minne att jag gjorde ett program för att konvertera mellan två olika pcb-tillverkare jag köpt av.

Här hade jag tänkt skriva namnet på ett cad-progrsm (för windows) som är rätt vanligt. Går att använda gratis för små kort. Kommer tyvärr inte på namnet!


Tror att vi tänker på samma CAD — vars namn inte jag heller kan klämma fram... Det fanns en Mac-version av den också, men den "försvann" efter en tid. Bara för den sakens skull tänker jag inte googla i ärendet. ;-) Men vänta lite (det "ro(u)tar" i huvudet på mig) --- --- --- --- --- kan det ha varit Eagle?


Jag vet vilket program som behövs men precis som ni har jag glömt namnet för stunden.
Skall undersöka saken närmare när det närmar sig.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-10 16:55

Eri skrev:
MacBruce skrev:
Eri skrev:Verkar vara mycket jobb för ett uselt resultat. Det var länge sen jag slutade etsa kretskort. Vill starkt rekommendera att låta proffsen göra det i stället. Själv har jag använt gratisprogrammet Dip Trace för kaddning


Dip Trace är ju inte ett "gratisprogram" utan "crippleware" om man inte betalar för det. Alternativt kan man använda en variant med "max 300 connections".

Tänkte kolla vad det är för något. Sökning på "Dip Trace" +Mac "senaste året" (se bild). Typisk produkt från ett "Windows Only"-företag som vill ha en Mac-produkt som "alibi", skulle jag vilja säga. Man har alltså knåpat ihop en "Mac-variant" utan att bemöda sig om att ens läsa, än mindre ta ad notam, Apples föreskrifter om hur ett MacOS-program skall konfigureras - man har tjofsat ihop allting - även arbetsfiler (om jag har förstått det rätt) - - i appen...!! Den produkten skulle jag aldrig ta in i någon av mina datorer - inte ens Windows-varianten i någon av mina Windows-emulatorer. (Jag har nog med erfarenheter av program från "intellektuellt slöa" programmerare - och programleverantörer).

"Amatör-" eller "hobbyverksamhet" har förstås den huvudsakliga ingrediensen att "göra själv utan att det kostar något". Men också av att ha åstadkommit något med egen handaverkan - utifrån förvärvade kunskaper. Jag har full förståelse för xmags knåpande - har själv varit där innan jag blev "professionell". Känslan av att ha "åstadkommit något", då jag på sena 60-talet "wire-wrappade" ihop en fungerande dator, har aldrig överträffats av senare tiders inköp av "färdiga" datorer...

Själv kör jag forfarande med McCad under Mac Mojave. Återfick licensen efter att ha, utan att tänka efter, uppgraderat macOS till Catalina — pga att jag hade varit en "trogen kund" sedan sena 80-talet. Min licens "tålde" inte 68-bitars OS, nämmerligen... Har kikat omkring och f.n. är siktet inställt på Ki-CAD som "gratis"-alternativ/"donation-ware". Mac-varianten är ännu inte riktigt "Där", men jag hoppas på den uppdatering som är schemalagd att komma under sommaren. Ki-CAD har höga ambitioner, bl.a 3D-visualisering av det färdiga kretskortet (användbart inte minst i "trånga" utrymmen) och har visat lovande resultat.

Vidare kommentarer i anslutning till "tips" till xmag.


Jag är ju bara en glad amatör och min erfarenhet av Dip Trace är att det fungerar perfekt och är lätt att använda. Man kommer långt med "max 300 connections". Att det sen inte finns en väl fungerande Mac-version gör ju inte programmet dåligt.

Dip Trace skall sättas upp på listan.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Michael » 2021-03-13 00:55

Ja just det EagleCAD heter det, eller gjorde. AutoDesk köpte upp det och ändrat bl.a. licensering. Inget jag skulle ta i med tång. Men finns tydligen fortfarande fri variant, max 80cm2 2lager. ...nä bättre titta på något annat. KiCad är nog det jag skulle titta på om jag idag skulle välja något.

Själv kör jag OrCad 7 för schema och PADS PowerPCB. Gamla grejor jag kört förr och nu förtiden alltför sällan.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-13 01:00

Michael skrev:Ja just det EagleCAD heter det, eller gjorde. AutoDesk köpte upp det och ändrat bl.a. licensering. Inget jag skulle ta i med tång. Men finns tydligen fortfarande fri variant, max 80cm2 2lager. ...nä bättre titta på något annat. KiCad är nog det jag skulle titta på om jag idag skulle välja något.

Själv kör jag OrCad 7 för schema och PADS PowerPCB. Gamla grejor jag kört förr och nu förtiden alltför sällan.

//Michael

KiCad har jag testat, inget vidare bra design på det programmet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 11:00

Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 11:09

MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.

Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav peterh » 2021-03-19 11:10

MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.

Lite märkligt att fritzing.org inte visar vad det går ut på.
Vad är det ? Vad gör dom ? Vad är det man sysslar med ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 11:12

Kan säga att jag gjort färdigt slutsteget som är på bild här ovan. Fungerar inte. Kommer inte ett ljud ur den.
Har mätt alla kretsar för att se om det är något brott någonstans. Mina mätningar visar att alla ledningar fungerar.
Har också kollat att ledningarna är rätt dragna (igen) och det är de.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav Morello » 2021-03-19 16:50

På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2700
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav xmag » 2021-03-19 17:24

Morello skrev:På den tiden jag etsade mycket kort skrev jag ut mönstret på två OH-filmer. Sedan la jag mönsterkortet och de två OH-filmerna i ett solarium. Sist men inte minst lägger man en glasskiva på OH-filen för att få filmen dikt an mönsterkortet. Koten blev ofta mycket snygga (en- och tvålagerskort)

Tack för tipset!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Etsa kretskort - ett trevande försök

Inläggav MacBruce » 2021-03-19 17:38

xmag skrev:
MacBruce skrev:Blev just påmind om ett annat "system" för mönsterkort-layout, etc: Fritzing. https://fritzing.org . Det uppstod från början tillsammans med "Arduino-rörelsen" men det verkade vara stridande viljor i ledningen, så jag fick intrycket att projektet var på väg att dö ut. Trevligt folk att konversera med via e-post, måste jag framhålla. Senaste gången jag hade kontakt med dem var, enligt mitt mail-arkiv, i september 2010; jag skippade Frizing därför att Mac-sidan var lite "styvmoderligt" behandlad.

Tittade som hastigast på deras nuvarande hemsida — den ser "proffsigare" ut nu. :-) Har dock inte kollat hur omfattande "projektet" är numera.

Projektet är fortfarande open source, på Github förmodar jag. Dock vill de ha 8 Euro för ett färdigkompilerat paket.

Fritt system som de vill ha en donation för att få ladda ner. Alltså är det inte "fritt".
Jag kan tänka mig att betala för vissa saker men att betala för något jag skapar och sen ger bort känns fel.


Fritzing är tydligen ett helt ideellt drivet projekt numera. Tidigare hade de ett visst "offentligt" stöd. Det kostar att hålla servrar etc — allt arbete är ideellt. Hittade också detta på Nätet:

"Do you have to pay for Fritzing?
Fritzing code is free. It is in the publicly available github repository. If you have the tools, skills, time to build it yourself, no donation is needed.16 aug. 2020".

"Can you download Fritzing for free?
In order to build Fritzing you are going to need the latest version of Qt Creator. You can download it for free using the online installer. Windows users choose MinGW or msvcXX OpenGL and the latest version of Visual Studio."
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster