Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 10:45

Jag pratade precis med min elektriker och han kunde i alla fall inte se någon risk med att jorda en ojordad skivspelares chassi mot ett element. Skulle det bli elfel i skivspelaren så att chassit blev strömförande så bör säkringen gå där skivspelaren är inkopplad. Och skulle ström mot all förmodan gå ut i elementet så bör jordfelsbrytaren slå på. Han tyckte att vi pratade corner cases men skulle kolla upp det lite ytterligare.
Senast redigerad av bjornw 2021-03-08 11:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-08 10:47

bjornw skrev:[Dvs 90% av brummet försvinner. Men eftersom ingen av apparaterna är strömjordade så har jag ju ingen "riktig" jord, och utan det lyckas jag inte eliminera det sista brummet.



Men i princip alla batteridrivna grunkor, även av de mest högpresterande slag, har ingen "riktig" jord! De brummar inte även om de har betydligt bättre signal/störförhållande än en vinylrigg.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 11:01

RogerGustavsson skrev:
bjornw skrev:[Dvs 90% av brummet försvinner. Men eftersom ingen av apparaterna är strömjordade så har jag ju ingen "riktig" jord, och utan det lyckas jag inte eliminera det sista brummet.

Men i princip alla batteridrivna grunkor, även av de mest högpresterande slag, har ingen "riktig" jord! De brummar inte även om de har betydligt bättre signal/störförhållande än en vinylrigg.

Ja, det är knepigt det här... men uppenbarligen plockar min pickup upp någon störning som försvinner om jag jordar chassit "på riktigt". Det kan ju vara vad som helst som stör - wifi, kylskåp någon annan elektronik som sänder ut någon störande signal. Eller så är det spänningsskillnader i det gamla elnätet som stör. Det känns extremt svårt att lista ut vad källan till problemet är, och även om jag helst skulle eliminera grundproblemet så är jag ändå nöjd om jag får bort brummet även med en okonventionell metod som att jorda mot element eller liknande. Så länge det inte är någon säkerhetsrisk.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-08 11:35

RogerGustavsson skrev:
bjornw skrev:[Dvs 90% av brummet försvinner. Men eftersom ingen av apparaterna är strömjordade så har jag ju ingen "riktig" jord, och utan det lyckas jag inte eliminera det sista brummet.



Men i princip alla batteridrivna grunkor, även av de mest högpresterande slag, har ingen "riktig" jord! De brummar inte även om de har betydligt bättre signal/störförhållande än en vinylrigg.


Jodå, även batteridrivna saker kan brumma. Orsaken är elektriska och magnetiska fält i rummet från övriga elinstallationer.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-08 12:50

Jag tänkte mest på lite bättre bärbara prylar som digitalinspelare med bra mikrofonförstärkare. De brukar inte brumma och någon "riktig" jord har de inte.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 13:03

RogerGustavsson skrev:Jag tänkte mest på lite bättre bärbara prylar som digitalinspelare med bra mikrofonförstärkare. De brukar inte brumma och någon "riktig" jord har de inte.

Men dom har kanske inte "antenner" som är lika känsliga för signaler och störningar som en skivspelar-pickup? Jag har ju problemet även om jag rycker strömmen på skivspelaren. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-08 13:05

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:
bjornw skrev:[Dvs 90% av brummet försvinner. Men eftersom ingen av apparaterna är strömjordade så har jag ju ingen "riktig" jord, och utan det lyckas jag inte eliminera det sista brummet.



Men i princip alla batteridrivna grunkor, även av de mest högpresterande slag, har ingen "riktig" jord! De brummar inte även om de har betydligt bättre signal/störförhållande än en vinylrigg.


Jodå, även batteridrivna saker kan brumma. Orsaken är elektriska och magnetiska fält i rummet från övriga elinstallationer.


Det är ju bara att testa om man har något batteridrivet , tex en gammal kassettbandspelare. Bär omkring och kolla ifall det börjar brumma. :)
Om man känner för det dvs. Spring förbi en transformatorstation med kassettbandspelare 8O. Fast transformatorstationer ska väl inte.....blir nog för mycket OT att reda ut det. Räcker gott och väl att lösa problemen med vinylsvarven. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-08 14:28

Har du kollat på nätet om det är fler som har samma problem? Är den vettigt konstruerad i sig med avseende på jordning dvs.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 14:54

Baffel skrev:Har du kollat på nätet om det är fler som har samma problem? Är den vettigt konstruerad i sig med avseende på jordning dvs.

Jag utgår från att fler har problem eftersom Pro-Ject kände sig nödgade att skapa en sån här :o
https://www.project-audio.com/wp-conten ... ide-EN.pdf

Sen har jag som sagt testat hela setupen (minus förstärkare) hos ÅF och då var brummet noll och intet. Så det måste vara något som stör hemma hos mig.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-08 14:58

Men de var noga med att skriva detta i första meningen : Hum is a quite common issue in audio setups with turntables.

Är det så generellt sätt med skivspelare?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav jansch » 2021-03-08 15:11

Jag har tänkt lite (!).......

En Jordanslutning (skyddsjord) skall normalt inte behövas på utrustning som är dubbelisolerad och har "platt" stickpropp s.k. Europlug då apparaterna är konstruerade för att ha en virtuell signaljord.
Med det menas att apparaten har en egen referenspunkt (potential) som alla signaler refererar till, t.ex ingångens signaljord och utgångens signaljord har samma potential = sammankopplade. Detta gäller för all utrustning som inte har balanserade in/utgångar.

Så... när du kopplar samman utrustningen d v s grammofon, RIAA steg, förstärkare så kopplar du också samman de olika apparaternas signaljord och de bildar då en gemensam signal jord.
Om det nu slutar att brumma när du tar i jordtråden på grammofonen skall det också sluta brumma om du tar på RIAA stegets signaljord på utgången. Gör det det?

Viktigt! en jordanslutning på en grammofon behöver inte vara ansluten till signaljord. Picup:en som sådan är "balanserad" men kopplingen till RIAA-steget är obalanserad. D v s en av anslutningarna (för respektive kanal) på picup:en är kopplad till signaljord och då troligtvis endast i ändan vid RIAA-steget.
(Jag är dålig på grammofoner då jag slutade med sådant elände för 8 år sedan)

Om du nu kan få bort brum genom att du agerar jordanslutning betyder det att du högohmigt jordar punkten. Det är alltså i grunden väldigt svag störning, ungefär som om en jord saknas internt.
sladdar internt i grammofonen skall vara tvinnade om dom på något ställe saknar skärmstrumpa. Ett exempel är när sladdarna går genom tonarmsröret. Är detta rör t.ex inte jordat med samma potential som all övrig signaljord uppstår säkerligen brum.

för mej verkar det som din kabel mellan grammofon och RIAA inte har en fungerande signaljord eller att signaljorden inte är kopplad till nödvändig mekanik (t.ex tonarmsrör).
du bör därför ohmmäta kabelns jord ända fram till picup:en . Ta i tonarmsröret och kolla om brummet förändras. Har du inget mätinstrument kan du koppla bort de 4 sladdarna på picup:en och hålla ihop dom med typ en klädnypa (kortsluta dom) är det fortfarande brum borde kabeln vara kass trots att du testat hos handlaren. en sak till: kolla först att alla sladdar är fastsatta ordentligt på pic:upen innan du tar loss dom.
Senast redigerad av jansch 2021-03-08 15:24, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 15:12

Baffel skrev:Men de var noga med att skriva detta i första meningen : Hum is a quite common issue in audio setups with turntables.

Är det så generellt sätt med skivspelare?

Det tror jag faktiskt är ganska vanligt, i någon mån åtmistone.
Jag har även ett rör-riaa och dom är väl lite känsligare än solid state-riaas. Det känns som det kan vara många parametrar som tillsammans medverkar till det här problemet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-08 15:19

bjornw skrev:
Baffel skrev:Har du kollat på nätet om det är fler som har samma problem? Är den vettigt konstruerad i sig med avseende på jordning dvs.

Jag utgår från att fler har problem eftersom Pro-Ject kände sig nödgade att skapa en sån här :o
https://www.project-audio.com/wp-conten ... ide-EN.pdf

Sen har jag som sagt testat hela setupen (minus förstärkare) hos ÅF och då var brummet noll och intet. Så det måste vara något som stör hemma hos mig.



Pro-Ject_Turntable-hum-issue-guide var en bra sammanfattning !!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-08 15:34

jansch skrev:Jag har tänkt lite (!).......

En Jordanslutning (skyddsjord) skall normalt inte behövas på utrustning som är dubbelisolerad och har "platt" stickpropp s.k. Europlug då apparaterna är konstruerade för att ha en virtuell signaljord.
Med det menas att apparaten har en egen referenspunkt (potential) som alla signaler refererar till, t.ex ingångens signaljord och utgångens signaljord har samma potential = sammankopplade. Detta gäller för all utrustning som inte har balanserade in/utgångar.

Så... när du kopplar samman utrustningen d v s grammofon, RIAA steg, förstärkare så kopplar du också samman de olika apparaternas signaljord och de bildar då en gemensam signal jord.
Om det nu slutar att brumma när du tar i jordtråden på grammofonen skall det också sluta brumma om du tar på RIAA stegets signaljord på utgången. Gör det det?

Viktigt! en jordanslutning på en grammofon behöver inte vara ansluten till signaljord. Picup:en som sådan är "balanserad" men kopplingen till RIAA-steget är obalanserad. D v s en av anslutningarna (för respektive kanal) på picup:en är kopplad till signaljord och då troligtvis endast i ändan vid RIAA-steget.
(Jag är dålig på grammofoner då jag slutade med sådant elände för 8 år sedan)

Om du nu kan få bort brum genom att du agerar jordanslutning betyder det att du högohmigt jordar punkten. Det är alltså i grunden väldigt svag störning, ungefär som om en jord saknas internt.
sladdar internt i grammofonen skall vara tvinnade om dom på något ställe saknar skärmstrumpa. Ett exempel är när sladdarna går genom tonarmsröret. Är detta rör t.ex inte jordat med samma potential som all övrig signaljord uppstår säkerligen brum.

för mej verkar det som din kabel mellan grammofon och RIAA inte har en fungerande signaljord eller att signaljorden inte är kopplad till nödvändig mekanik (t.ex tonarmsrör).
du bör därför ohmmäta kabelns jord ända fram till picup:en . Ta i tonarmsröret och kolla om brummet förändras. Har du inget mätinstrument kan du koppla bort de 4 sladdarna på picup:en och hålla ihop dom med typ en klädnypa (kortsluta dom) är det fortfarande brum borde kabeln vara kass trots att du testat hos handlaren. en sak till: kolla först att alla sladdar är fastsatta ordentligt på pic:upen innan du tar loss dom.


Låter ju vettigt , men stämmer det som står i Pro-Ject_Turntable-hum-issue-guide: Hum is a quite common issue in audio setups with turntables.

Om det är problem med jordning vid skivspelare borde det väl finns anslutningar så man kan jorda som här tex GND.
Bilagor
63153b (1).jpg
63153b (1).jpg (124.87 KiB) Visad 1631 gånger

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 15:50

Baffel skrev:[
Låter ju vettigt , men stämmer det som står i Pro-Ject_Turntable-hum-issue-guide: Hum is a quite common issue in audio setups with turntables.

Om det är problem med jordning vid skivspelare borde det väl finns anslutningar så man kan jorda som här tex GND.

Men det finns en sådan anslutning, och drar jag kabel mellan skivspelarens och RIAA:s jordskruvar så eliminerar det 90% av brummet. Det är det återstående som är problemet. :)
Senast redigerad av bjornw 2021-03-08 16:01, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 16:00

Till att börja med vill jag tacka alla som engagerar sig i mitt problem. Verkligen uppskattat!

jansch skrev:Så... när du kopplar samman utrustningen d v s grammofon, RIAA steg, förstärkare så kopplar du också samman de olika apparaternas signaljord och de bildar då en gemensam signal jord.
Om det nu slutar att brumma när du tar i jordtråden på grammofonen skall det också sluta brumma om du tar på RIAA stegets signaljord på utgången. Gör det det?

Japp! Brummet försvinner om jag antingen tar på signalkabelkontakterna som ansluts i riaa eller i de som ansluts i skivspelare. Eller för den delen jordskruven. Inte helt säker på vad du menar med utgången dock.

jansch skrev:för mej verkar det som din kabel mellan grammofon och RIAA inte har en fungerande signaljord eller att signaljorden inte är kopplad till nödvändig mekanik (t.ex tonarmsrör).
du bör därför ohmmäta kabelns jord ända fram till picup:en . Ta i tonarmsröret och kolla om brummet förändras. Har du inget mätinstrument kan du koppla bort de 4 sladdarna på picup:en och hålla ihop dom med typ en klädnypa (kortsluta dom) är det fortfarande brum borde kabeln vara kass trots att du testat hos handlaren. en sak till: kolla först att alla sladdar är fastsatta ordentligt på pic:upen innan du tar loss dom.

Tar jag i tonarmsröret så minskar brummet, dock inte lika mycket som om jag tar i signalkabelns kontakter eller på jordskruven.
Jag testade att ta loss tonarmskablarna från PU och hålla ihop dem och då blev det knäpptyst. Jag har även kollat att de sitter fast ordentligt i PU så att inget glappar där.

En detalj som jag inte minns om jag nämnt är att när jag närmar mig PU/tonarmskablar med handen så brummar det högre. Jordar jag chassit till element så försvinner även det problemet (eller åtminstone är brummet så lågt att jag inte uppfattar det).

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-08 17:11

Du har ju lösningen med elementet. Vad hindrar dig ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-08 17:30

peterh skrev:Du har ju lösningen med elementet. Vad hindrar dig ?

Att jag inte är 100% säker när det gäller elsäkerheten. Väldigt blandade åsikter om det här i tråden. Men iom att min elektriker sa att det "nog" inte ska vara några problem så kör jag väl på det ändå. :)

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav FocSuiH » 2021-03-10 13:09

Jag noterar att jag har ett liknande problem med min vinylsvarv och hoppas att trådskaparen inte blir alltför gramse om jag hakar på och söker råd om detta?

Jag äger en ganska nyligen inköpt Audio-Technica AT-LP120XBT-USB som såldes begagnad till mig men var aldrig uppackad hos tidigare ägaren.

Den har ingen jordkabel alls och RCA-kabeln är fast monterad så jag kan inte ersätta den med t.ex den där Pro-Ject Connect it E-kabeln (inkl. jord) som jag har noterat verkar vara något intressant och kanske användbart i mitt fall?

Varför denna skivspelare inte har jordkabel har jag ingen aning om, är den ursprungligen inte menad som att använda i hemmiljö, är den mer en DJ-spelare?

Jag har samma slags brum ut i högtalarna, hörbart men vid låg volym ej irriterande. Musiken tar förstås över men när jag inte spelar en skiva så blir brummet påtagligt när jag dar på volym så det finns ju något som inte är riktigt som det ska.

Fråga: Är kabeln Pro-Ject Connect it-E användbar för att eliminera brummet om jag tar skivspelarens RCA och ansluter via en RCA-adapter (dubbelhona) eller måste jordkabeln vara fast monterad i chassit på skivspelaren om detta ska göra någon verkan?

Jag är osäker om jag förstått Pro-Ject-kabelns funktion, det känns som att jag "byggt ett luftslott", har jag formulerat min egentliga fråga rätt?

"Lätt förvirrad"


/ FocSuiH

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-10 13:19

FocSuiH skrev:Fråga: Är kabeln Pro-Ject Connect it-E användbar för att eliminera brummet om jag tar skivspelarens RCA och ansluter via en RCA-adapter (dubbelhona) eller måste jordkabeln vara fast monterad i chassit på skivspelaren om detta ska göra någon verkan?

Jag är osäker om jag förstått Pro-Ject-kabelns funktion, det känns som att jag "byggt ett luftslott", har jag formulerat min egentliga fråga rätt?

"Lätt förvirrad"


/ FocSuiH

Den skivspelaren ska ha en RCA-kabel med integrerad jordkabel.

"Dual RCA audio cable with integrated ground wire
If your device has a separate ground terminal, connect the RCA cable’s ground wire to it to help minimize any hum."

https://www.audio-technica.com/en-gb/su ... turntable/

Du kan även testa att ansluta valfri kabel mellan till din förstärkares jordskruv och skivspelarens. Om det inte finns någon jordskruv på skivspelaren kanske det finns något annat på chassit att fästa den i?
Senast redigerad av bjornw 2021-03-10 13:43, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-10 13:20

FocSuiH skrev:Jag noterar att jag har ett liknande problem med min vinylsvarv och hoppas att trådskaparen inte blir alltför gramse om jag hakar på och söker råd om detta?

Jag äger en ganska nyligen inköpt Audio-Technica AT-LP120XBT-USB som såldes begagnad till mig men var aldrig uppackad hos tidigare ägaren.

Den har ingen jordkabel alls och RCA-kabeln är fast monterad så jag kan inte ersätta den med t.ex den där Pro-Ject Connect it E-kabeln (inkl. jord) som jag har noterat verkar vara något intressant och kanske användbart i mitt fall?

Varför denna skivspelare inte har jordkabel har jag ingen aning om, är den ursprungligen inte menad som att använda i hemmiljö, är den mer en DJ-spelare?

Jag har samma slags brum ut i högtalarna, hörbart men vid låg volym ej irriterande. Musiken tar förstås över men när jag inte spelar en skiva så blir brummet påtagligt när jag dar på volym så det finns ju något som inte är riktigt som det ska.

Fråga: Är kabeln Pro-Ject Connect it-E användbar för att eliminera brummet om jag tar skivspelarens RCA och ansluter via en RCA-adapter (dubbelhona) eller måste jordkabeln vara fast monterad i chassit på skivspelaren om detta ska göra någon verkan?

Jag är osäker om jag förstått Pro-Ject-kabelns funktion, det känns som att jag "byggt ett luftslott", har jag formulerat min egentliga fråga rätt?

"Lätt förvirrad"


/ FocSuiH

Vad är det för tonarm ?
Ofta kan man ansluta en jordkabel på tonarmsfästet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-10 13:22

Brukar inte jordkabeln vara ansluten till tonarmsröret? Ett exempel på schema från Dual:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Dual.gif

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav FocSuiH » 2021-03-10 15:06

bjornw skrev:
FocSuiH skrev:Fråga: Är kabeln Pro-Ject Connect it-E användbar för att eliminera brummet om jag tar skivspelarens RCA och ansluter via en RCA-adapter (dubbelhona) eller måste jordkabeln vara fast monterad i chassit på skivspelaren om detta ska göra någon verkan?

Jag är osäker om jag förstått Pro-Ject-kabelns funktion, det känns som att jag "byggt ett luftslott", har jag formulerat min egentliga fråga rätt?

"Lätt förvirrad"


/ FocSuiH

Den skivspelaren ska ha en RCA-kabel med integrerad jordkabel.

"Dual RCA audio cable with integrated ground wire
If your device has a separate ground terminal, connect the RCA cable’s ground wire to it to help minimize any hum."

https://www.audio-technica.com/en-gb/su ... turntable/

Du kan även testa att ansluta valfri kabel mellan till din förstärkares jordskruv och skivspelarens. Om det inte finns någon jordskruv på skivspelaren kanske det finns något annat på chassit att fästa den i?




Stämmer, visst har den integrerad jordkabel och det hade jag lyckats förtränga till ditt svar kom !

Men jag har ändå brum i phono-läge, svag volym som blir högre MED volym (utan att spela vinylskiva). Då har det snarare att göra med att skivspelaren och förstärkaren helt enkelt inte står ut med varandra. Test ska göras med annan förstärkare, betydligt yngre än den nyss nämnda. Uppstår brum/hum ÄNDÅ så får jag ansluta valfri kabel mellan GND-skruven i förstärkaren och lämplig del av skivspelaren (tonarms-fästet, typ).

Har hört talas om att brum/hum kan uppstå om skivspelare och förstärkare står för nära varandra men det tycker jag inte att 1 meter är............

Tack för "aha-känslan" !


/ FocSuiH

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-10 15:28

FocSuiH skrev:
bjornw skrev:
FocSuiH skrev:Fråga: Är kabeln Pro-Ject Connect it-E användbar för att eliminera brummet om jag tar skivspelarens RCA och ansluter via en RCA-adapter (dubbelhona) eller måste jordkabeln vara fast monterad i chassit på skivspelaren om detta ska göra någon verkan?

Jag är osäker om jag förstått Pro-Ject-kabelns funktion, det känns som att jag "byggt ett luftslott", har jag formulerat min egentliga fråga rätt?

"Lätt förvirrad"


/ FocSuiH

Den skivspelaren ska ha en RCA-kabel med integrerad jordkabel.

"Dual RCA audio cable with integrated ground wire
If your device has a separate ground terminal, connect the RCA cable’s ground wire to it to help minimize any hum."

https://www.audio-technica.com/en-gb/su ... turntable/

Du kan även testa att ansluta valfri kabel mellan till din förstärkares jordskruv och skivspelarens. Om det inte finns någon jordskruv på skivspelaren kanske det finns något annat på chassit att fästa den i?




Stämmer, visst har den integrerad jordkabel och det hade jag lyckats förtränga till ditt svar kom !

Men jag har ändå brum i phono-läge, svag volym som blir högre MED volym (utan att spela vinylskiva). Då har det snarare att göra med att skivspelaren och förstärkaren helt enkelt inte står ut med varandra. Test ska göras med annan förstärkare, betydligt yngre än den nyss nämnda. Uppstår brum/hum ÄNDÅ så får jag ansluta valfri kabel mellan GND-skruven i förstärkaren och lämplig del av skivspelaren (tonarms-fästet, typ).

Har hört talas om att brum/hum kan uppstå om skivspelare och förstärkare står för nära varandra men det tycker jag inte att 1 meter är............

Tack för "aha-känslan" !


/ FocSuiH

Fast på bilden längst ner i manualen jag länkade till ser det ju ut at vara en löstagbar kabel och det finns en dedikerad jordskruv på skivspelaren. Har du inte den skruven kan du som sagt testa vilen kabel som helst från jordskruven på förstärkare till någon metalldel på skivspelarens chassi, t ex rca-kontakterna. Om det inte hjälper så har du kanske samma problem som jag, där "riktig" jord behövs.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav FocSuiH » 2021-03-10 15:55

bjornw skrev:
FocSuiH skrev:
bjornw skrev:Fast på bilden längst ner i manualen jag länkade till ser det ju ut at vara en löstagbar kabel och det finns en dedikerad jordskruv på skivspelaren. Har du inte den skruven kan du som sagt testa vilen kabel som helst från jordskruven på förstärkare till någon metalldel på skivspelarens chassi, t ex rca-kontakterna. Om det inte hjälper så har du kanske samma problem som jag, där "riktig" jord behövs.



Jag ser på manualen i länken, att den bilden mycket riktigt visar RCA-kabeln MED jordkabel. Men på mitt exemplar är RCA-kabeln fast ansluten och den har INTE jordkabel. Detta exemplar av skivspelare var aldrig uppackad av den person jag köpte den av privat. På vilket sätt är då jordningen "integrerad" och varför uppstår brum/hum via vissa förstärkare och vissa inte? Nu är detta inte ett stort problem utan jag ska som sagt göra försöket med lös kabel ansluten till GND-skruven på förstärkaren och prova olika platser av metall där det i så fall går att fästa den.

Att lägga pengar på Pro-Ject-kabeln för åtminstone 500 kr. känns som en onödig investering då det i mina sinnen inte finns någon garanti i förväg att det fungerar. Den kabeln har tunna spadar i vardera änden, var någonstans skulle jag i så fall fästa den i höljet på skivspelaren??? Borra hål, skruva i skruv och mutter???

Ska sparka igång nyinköpt förstärkare i kväll och kolla om jag i och med det redan har eliminerat problemet?


/FocSuiH

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-10 16:00

FocSuiH skrev:
bjornw skrev:
FocSuiH skrev:



Jag ser på manualen i länken, att den bilden mycket riktigt visar RCA-kabeln MED jordkabel. Men på mitt exemplar är RCA-kabeln fast ansluten och den har INTE jordkabel. Detta exemplar av skivspelare var aldrig uppackad av den person jag köpte den av privat. På vilket sätt är då jordningen "integrerad" och varför uppstår brum/hum via vissa förstärkare och vissa inte? Nu är detta inte ett stort problem utan jag ska som sagt göra försöket med lös kabel ansluten till GND-skruven på förstärkaren och prova olika platser av metall där det i så fall går att fästa den.

Att lägga pengar på Pro-Ject-kabeln för åtminstone 500 kr. känns som en onödig investering då det i mina sinnen inte finns någon garanti i förväg att det fungerar. Den kabeln har tunna spadar i vardera änden, var någonstans skulle jag i så fall fästa den i höljet på skivspelaren??? Borra hål, skruva i skruv och mutter???

Ska sparka igång nyinköpt förstärkare i kväll och kolla om jag i och med det redan har eliminerat problemet?


/FocSuiH

Jag du skulle teoretiskt sett kunna dra i en skruv var som helst. Men du kan ju enkelt testa om det funkar först genom att ansluta en kabel i förstärkarens jordskruv och sedan bara hålla andra änden mot någon del på skivspelarens chassi. Ett annat alternativ är att lämna in den till någon hifi-verkstad som installerar rca-kontakter på den eller en ny kabel med separat jordkabel. Men då får du nog räkna med 500-1000 kr för jobbet.

Project-kabeln finns för 350 kr på amazon.se, men du kan lika gärna använda en separat kabel för jorden, en tunn högtalarkabel t ex.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav radelius » 2021-03-10 16:38

Två gånger har jag haft jordrelaterat brum som var svåra att hitta:
1 Om pickuphus och pickupfästet på tonarmen är av metall kan det uppstå en jordslinga eftersom många pu har ena signalminus ansluten till pickuphöljet. Lösning är att isolera huset elektriskt från fästet.
2 Jag köpte en tonarmskabel från Supra till min SME och de lirar inte ihop med en lågnivåpupp, blir brum hur jag än gjorde. Bytte till annan RG62 och separat jord och det är knäpptyst.

I ditt fall med Project spelaren (som jag inte har någon erfarenhet av) som tystnar hos handlaren skulle jag först prova med en annan förstärkare och se vad som händer.
Det verkar vara en kombo av grejer som av någon anledning inte lirar?!

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-10 16:44

radelius skrev:Två gånger har jag haft jordrelaterat brum som var svåra att hitta:
1 Om pickuphus och pickupfästet på tonarmen är av metall kan det uppstå en jordslinga eftersom många pu har ena signalminus ansluten till pickuphöljet. Lösning är att isolera huset elektriskt från fästet.
2 Jag köpte en tonarmskabel från Supra till min SME och de lirar inte ihop med en lågnivåpupp, blir brum hur jag än gjorde. Bytte till annan RG62 och separat jord och det är knäpptyst.

I ditt fall med Project spelaren (som jag inte har någon erfarenhet av) som tystnar hos handlaren skulle jag först prova med en annan förstärkare och se vad som händer.
Det verkar vara en kombo av grejer som av någon anledning inte lirar?!

Jag har testat med en annan förstärkare och då blev det lite tystare, men det är fortfarande brum. Det är säkert en kombination av olika saker som är källan till problemet och kanske orkar jag fortsätta felsökningen någon dag när jag har tid/ork, men just nu nöjer jag mig nog med att jorda till element eftersom det funkar och min elektriker inte avrådde mig från en sådan lösning.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav FocSuiH » 2021-03-11 14:31

Jag kan nu konstatera att min version av skivspelaren heter AT-LP120USB och den har alltså ingen jordkabel från chassit menad att anslutas i förstärkare.

Versionen som dock heter AT-LP120XBT-USB har jordkabel och således särskild utgång för den från spelaren, mellan RCA-utgångarna och USB-utgången.

Jag får se hur jag gör, om jag ändå tar en lös kabel och ansluter på något vis. Detta beror på om jag får brum och hum i den förstärkare jag anslöt i går.

"Gåtan" löst för min del härmed.


/ FocSuiH

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster