Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 14:14

Hej! Mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag följt ett tag nu.

Jag har problem med jordbrum från min skivspelare som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. När jag inte jordar signalen alls så har jag ett extremt högt, pulserande brum. Så högt att det är rent obehagligt för öronen. När jag jordar till RIAA försvinner ca 90% av brummet, men det är fortfarande fullt hörbart.

Efter att testat mig fram insåg jag att jag kan eliminera det sista brummet genom att utöver jordkabel till RIAA även jorda antingen med mig själv genom att hålla ett finger på jordkontakten på skivspelaren, eller att ansluta ytterligare en kabel från skivspelarens jordkontakt till ett av de vattenburna elementen i rummet. Det sista såg jag som en tänkbar lösning ända tills jag googlade lite och blev ytterst osäker på detta ur elsäkerhetssynpunkt.

Jag ska tillägga att jag har ojordade uttag i rummet, och samtliga inblandade apparater (skivspelare, riaa, förstärkare) har ojordade strömkablar. Jag har kopplat ur all annan elektronik i rummet, till ingen nytta. Dessutom har jag tagit med mig skivspelare, riaa och signal/jordkabel till återförsäljaren och kopplat in allt och testat där, för att utesluta fel i någon av komponenterna, och det var knäpptyst då! Uppenbarligen har jag något som stör signalen, antingen via elen, eller om det är en radiosignal. Det känns just nu nästan omöjligt att identifiera själva källan till problemet.

Är det någon som har något förslag på lösning? Är jord via element helt uteslutet?

Skivspelare: Pro-Ject Classic Evo, Ortofon 2M Bronze
RIAA: Pro-Ject Tube Box S2
Förstärkare: Sonos Amp
Högtalare: Guru Junior

Tack på förhand,
Björn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav paa » 2021-03-06 14:40

Välkommen till Faktiskt!
Kan du prova att koppla vidare från jord på ditt RIAA till jordskruv bak på förstärkaren? Jordkabeln bör gå intill signalkablarna hela vägen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-06 15:22

Börja med att prova att tvinna ihop signalkablarna och sedan tvinnar du jordkabeln runt dessa också.
//Johan Lindroos

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav jansch » 2021-03-06 16:24

Jag kan inte se nåt säkerhetsproblem med att ansluta en jord till en tänkt jordanslutning på grammofonen. Jag antar att du menar en vattenradiator....

Du kan också ansluta den till en jordad stickpropp om du har nödvändig kunskap, dock om allt annat är ojordat är det lite av att sätta plåster på tandvärk.

Du kan börja med att vända på stickpropparna i eluttagen, en i taget, och om ingen förändring sker - vänd tillbaka den och prova nästa. Dom som inte har att göra med stereon kan du glömma.

Kolla att det är båda kanaler som har problem och om det ökar/minskar när du väljer annan inställd förstärkning.
Jag antar att brummet givetvis är beroende av volymkontrollen och att andra ingångar ej bummar.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-06 16:31

jansch skrev:Jag kan inte se nåt säkerhetsproblem med att ansluta en jord till en tänkt jordanslutning på grammofonen. Jag antar att du menar en vattenradiator....

Du kan också ansluta den till en jordad stickpropp om du har nödvändig kunskap, dock om allt annat är ojordat är det lite av att sätta plåster på tandvärk.

Du kan börja med att vända på stickpropparna i eluttagen, en i taget, och om ingen förändring sker - vänd tillbaka den och prova nästa. Dom som inte har att göra med stereon kan du glömma.

Kolla att det är båda kanaler som har problem och om det ökar/minskar när du väljer annan inställd förstärkning.
Jag antar att brummet givetvis är beroende av volymkontrollen och att andra ingångar ej bummar.


Håller med. Kan tillägga att ansluta förstärkarchassie och därmed skivspelare till jord är välgörande. Det primära är att all
stereoutrustnings chassien är sammakopplade och anslutna till jord.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 17:58

jansch skrev:Jag kan inte se nåt säkerhetsproblem med att ansluta en jord till en tänkt jordanslutning på grammofonen. Jag antar att du menar en vattenradiator....

Du kan också ansluta den till en jordad stickpropp om du har nödvändig kunskap, dock om allt annat är ojordat är det lite av att sätta plåster på tandvärk.

Du kan börja med att vända på stickpropparna i eluttagen, en i taget, och om ingen förändring sker - vänd tillbaka den och prova nästa. Dom som inte har att göra med stereon kan du glömma.

Kolla att det är båda kanaler som har problem och om det ökar/minskar när du väljer annan inställd förstärkning.
Jag antar att brummet givetvis är beroende av volymkontrollen och att andra ingångar ej bummar.


Men om det skulle bli något fel på skivspelaren och den (mot förmodan) skulle leda ut ström genom jordkabeln så skulle väl samtliga element (vattenradiatorer) kunna bli strömförande?

Jag har testat vända stickpropparna en och en och det gjorde ingen skillnad.

Båda kanalerna har brumproblemet och det ökar om jag höjer volymen på förstärkaren eller höjer gain på riaa. Förstärkaren har bara en analog line-in och när jag kopplar någon annan källa på den så är den tyst. Det är bara med skivspelare det brummar.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 18:01

peterh skrev: Håller med. Kan tillägga att ansluta förstärkarchassie och därmed skivspelare till jord är välgörande. Det primära är att all stereoutrustnings chassien är sammakopplade och anslutna till jord.


Och du ser ingen risk med att jorda till en vattenradiator? Jag känner mig osäker på elsäkerheten. Kanske ska höra mig för med en elektriker...

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav jockewe » 2021-03-06 18:40

Johan_Lindroos skrev:Börja med att prova att tvinna ihop signalkablarna och sedan tvinnar du jordkabeln runt dessa också.


Det här fick mitt brum att försvinna helt, jag gjorde en väldigt (!) lös fläta av de tre kablarna från skivspelaren!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Frisk » 2021-03-06 19:06

Ja, jorda inte i elementet! Blir det ett fel kan strömmen nyttja elementen som retur utan att det märks, beroende på typ av fel jordfelsbrytare etc. Dock blir det potentiellt livsfarligt om någon i framtiden bryter radiatorkretsen av någon anledning. Då blir ju plötsligt den frånskilda delen spänningssatt, dessutom i ökad sannolikhet för blöta händer i god kontakt med bar metall.

Sannolikheten är kanske liten men den typen av olyckor har skett.

Anslutning till jordstiftet i vägguttaget är lämpligare. Eller övriga tips i tråden.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 19:38

jockewe skrev:
Johan_Lindroos skrev:Börja med att prova att tvinna ihop signalkablarna och sedan tvinnar du jordkabeln runt dessa också.


Det här fick mitt brum att försvinna helt, jag gjorde en väldigt (!) lös fläta av de tre kablarna från skivspelaren!


Min signalkabel är en Pro-Ject Connect-it E. Den är tvinnad och jorden löper parallellt. Jag testade att tvinna en separat jordkabel runt den men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Jag har funderat på att köpa någon bättre/dyrare kabel och testa med, kanske Supras, men känslan är att det inte kommer hjälpa. Ingen av apparaterna i setupen är jordad pga ojordade eluttag, så det känns som jag måste ansluta hela kedjan till en riktig jord. Därav att brummet försvinner när jag jordar till en radiator.
Senast redigerad av bjornw 2021-03-06 19:42, redigerad totalt 1 gång.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 19:40

Frisk skrev:Anslutning till jordstiftet i vägguttaget är lämpligare. Eller övriga tips i tråden.


Tyvärr har jag ju inte jordade vägguttag, så det är inte möjlighet utan att dra om elen :(

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-06 19:53

bjornw skrev:
Frisk skrev:Anslutning till jordstiftet i vägguttaget är lämpligare. Eller övriga tips i tråden.


Tyvärr har jag ju inte jordade vägguttag, så det är inte möjlighet utan att dra om elen :(


nästan alla bostäder har jord framdraget till säkringsdosan, detta för elspis kyl etc.

Men är du det minsta osäker så rådfrågar du en elektriker som kan sätta ett jordat uttag intill elskåpet. Sedan drar du en
jordkabel från detta till din stereo. ( ansluter bara jorden i stickproppen och drar denna kabel till stereon)

( om man har ett jordat uttag i ett rum skall alla uttag vara jordade i detta rum, därav att du själv drar jorden från det jordade uttaget)

Rådgör med elektrikern !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav paa » 2021-03-06 20:17

peterh skrev:
bjornw skrev:
Frisk skrev:Anslutning till jordstiftet i vägguttaget är lämpligare. Eller övriga tips i tråden.


Tyvärr har jag ju inte jordade vägguttag, så det är inte möjlighet utan att dra om elen :(


nästan alla bostäder har jord framdraget till säkringsdosan, detta för elspis kyl etc.

Men är du det minsta osäker så rådfrågar du en elektriker som kan sätta ett jordat uttag intill elskåpet. Sedan drar du en
jordkabel från detta till din stereo. ( ansluter bara jorden i stickproppen och drar denna kabel till stereon)

( om man har ett jordat uttag i ett rum skall alla uttag vara jordade i detta rum, därav att du själv drar jorden från det jordade uttaget)

Rådgör med elektrikern !

Men om man drar fram en jordledare själv och kopplar till stereon, så blir ju resultatet precis som att den är ansluten till ett jordat uttag i ett rum med flera ojordade uttag, vilket alltså inte är tillåtet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Kralle » 2021-03-06 20:33

Själv har jag löst ett liknande problem med en isolationstrafo från Kjell.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... end-p24137
Kostar inte så mycket att prova.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 20:46

Kralle skrev:Själv har jag löst ett liknande problem med en isolationstrafo från Kjell.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... end-p24137
Kostar inte så mycket att prova.


Jag var på vippen att köpa ett sådant, men finns inte risken att den filtrerar bort frekvenser jag vill ha kvar också, dvs försämrar ljudet?

Har du den förresten kopplad mellan skivspelare och riaa eller mellan riaa och förstärkare?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-06 20:48

paa skrev:
peterh skrev:
bjornw skrev:
Tyvärr har jag ju inte jordade vägguttag, så det är inte möjlighet utan att dra om elen :(


nästan alla bostäder har jord framdraget till säkringsdosan, detta för elspis kyl etc.

Men är du det minsta osäker så rådfrågar du en elektriker som kan sätta ett jordat uttag intill elskåpet. Sedan drar du en
jordkabel från detta till din stereo. ( ansluter bara jorden i stickproppen och drar denna kabel till stereon)

( om man har ett jordat uttag i ett rum skall alla uttag vara jordade i detta rum, därav att du själv drar jorden från det jordade uttaget)

Rådgör med elektrikern !

Men om man drar fram en jordledare själv och kopplar till stereon, så blir ju resultatet precis som att den är ansluten till ett jordat uttag i ett rum med flera ojordade uttag, vilket alltså inte är tillåtet!


Ja det finns förordningar som man kan ignorera.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 20:53

paa skrev:Men om man drar fram en jordledare själv och kopplar till stereon, så blir ju resultatet precis som att den är ansluten till ett jordat uttag i ett rum med flera ojordade uttag, vilket alltså inte är tillåtet!

Precis vad jag tänkte också. Det är väl samma sak som om jag drog en jord från stereon i vardagsrummet in till ett jordat uttag i köket? Regeln gäller väl rimligtvis att alla apparater i ett rum ska vara antingen jordade eller ojordade? Exakt var man sedan drar jorden från bör inte spela någon roll, men jag får inte blanda jordat och ojordat?

Ursäkta för fyrdubbla inlägg förresten. Min telefon fick fnatt. :P

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Kralle » 2021-03-06 21:27

bjornw skrev:Jag var på vippen att köpa ett sådant, men finns inte risken att den filtrerar bort frekvenser jag vill ha kvar också, dvs försämrar ljudet?
Har du den förresten kopplad mellan skivspelare och riaa eller mellan riaa och förstärkare?


Den är specad 20 Hz till 30 kHz. Det anges dock inte hur mycket nivån har sjunkit vid dessa frekvenser. Kanske är det 3dB.
Jag har isolatorn mellan en dator och min sekundära ljudanläggning. Har inte märkt att den påverkar ljudet negativt.
Kjelle har en trafo från Supra också. Kanske den känns bättre att ha i en fin anläggning.

Du får nog sätta filtret mellan RIAA:t och förstärkaren för att pickuppen ska trivas.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 21:35

Kralle skrev:
bjornw skrev:Jag var på vippen att köpa ett sådant, men finns inte risken att den filtrerar bort frekvenser jag vill ha kvar också, dvs försämrar ljudet?
Har du den förresten kopplad mellan skivspelare och riaa eller mellan riaa och förstärkare?


Den är specad 20 Hz till 30 kHz. Det anges dock inte hur mycket nivån har sjunkit vid dessa frekvenser. Kanske är det 3dB.
Jag har isolatorn mellan en dator och min sekundära ljudanläggning. Har inte märkt att den påverkar ljudet negativt.
Kjelle har en trafo från Supra också. Kanske den känns bättre att ha i en fin anläggning.


Ja jag ska nog köpa från något ställe där jag kan returnera om det inte funkar. Jag funderar lite på hur exakt jag skulle koppla in den bara. Om det är mellan skivspelare och riaa, ska jag då dra nuvarande skärmade phono-kabel till trafo och en vanlig rca från den till riaa? Och drar jag jordkabel från skivspelare till trafo isf, eller fortsatt till riaa? Kanske spelar mindre roll :)

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Kralle » 2021-03-06 21:42

Jag redigerade mitt inlägg ovan men du såg nog inte det :)

"Du får nog sätta filtret mellan RIAA:t och förstärkaren för att pickuppen ska trivas."

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav peterh » 2021-03-06 23:14

Jag kan komplettera mitt inlägg om att skaffa fram jordförbindning till stereon.

Ja, tekniskt sätt får man inte ansluta en jord från ett annat rum till stereon. Men vem bryr sig och vad är risken ?

Men det finns alternativ. Elementet har nämnts, det sitter i äldre fastigheter förbundet med koppar eller järnrör till inkommande vatten och (jordade) varmvattenberedare. En bra jord alltså. ( riktigt moderna hus kan ha plaströr som distribuerar vattnet till elementen)

Ett annat alternativ är centralantennen. Uttagets skärm är jordad i centralanläggningen. Så skaffa en kabel som passar i
uttaget och anslut till stereon. Finns ingen antenningång i stereon kan man montera en ( man behöver bara skruva fast den det
är ju skärmen vi vill ansluta.)

Tredje alternativ är om man bor på nedre botten, kör ner en järnstång i marken en meter eller mer, anslut till stereon.

Fjärde att ansluta till den rostfria diskbänken, den är jordad via vattenkranen.

Vad alla alternativen har gemensamt är att man förhindrar stereon att "flyta" mellan fas och nolla, något som inducerar brum i oskärmade ledare, sådan finns i pickupskal t.ex.

Vad är risken ?
Om man jordar stereon så kan annan utrustning SOM INTE ÄR JORDAD och som har läckström ge stötar. Ta inte på strykjärnets metallyta och stereon är en källa till risk. ( det är inte den jordade stereon som är fel det är strykjärnet i detta fall)
Tanken med att alla apparater i ett rum skall vara ojordade är att det måste vara fel i två apparater och att man har kroppen i förbindelse med båda för att det skall bli farligt.
Denna teoretiska modell spricker om det finns någonting som är förbundet med jord, ett vattenelement, eller en centralantenn vars kontakt är oskyddad. Värden är inte perfekt :-)

Med denna lilla betraktelse i bakhuvudet bestämmer du själv om och hur du jordar din stereo.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-06 23:30

peterh skrev:Jag kan komplettera mitt inlägg om att skaffa fram jordförbindning till stereon...

Tack för uttömmande svar. Jag ska kontakta ”min” elektriker på måndag så får vi se vad han rekommenderar. Jag återkommer med resultat :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Frisk » 2021-03-06 23:58

Tvinnar du kablaget och kopplar samman allt borde det gå få bra utan referens, har du anslutit både från spelare till RIAA och RIAA till försteg/receiver?

Att det elsäkerhetsmässigt finns risker med antenn element etc är ju en sak men att nyttja dessa själv som jord är ju något annat som jag skrev tidigare. Har man en felande apparat som tappat 0-ledaren och kopplar denna via ex elementen fungerar ju allt som det ska utan indikationer på att något är fel. Den dagen rörmokaren kommer och ska byta ut en radiator, värmeväxlare eller annat där slingan bryts mot jord blir ju hela den "frånkopplade" delen spänningsförande. Samma sak gäller ju för antenn. Möjligt man är mer misstänksam kring antennkopplingar, de är ju trots allt avsedda att anslutas till elektrisk apparatur.

Är det elradiatorer är det förstås en annan sak, de bör vara anslutna till skyddsjord, men då får man göra sin egna analys kring vilka risker och strömvägar man skapar.

Vilka av dina apparater har kontaktdon med skyddsjord? Om alla har det kan det eventuellt vara fördelaktigt att bara koppla samman samtliga dessa i t.ex. en skyddsjordad grendosa, även om inte denna sen får skyddsjord i uttaget.

Kolla också fasen på samtliga apparater så kontakten är vriden korrekt. Med ett antal apparater i kedjan finns ju ett par kombinationer att testa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav paa » 2021-03-07 00:00

Prova de andra rekommendationerna först.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav jansch » 2021-03-07 00:32

bjornw skrev:
peterh skrev:Jag kan komplettera mitt inlägg om att skaffa fram jordförbindning till stereon...

Tack för uttömmande svar. Jag ska kontakta ”min” elektriker på måndag så får vi se vad han rekommenderar. Jag återkommer med resultat :)


Du bor antagligen i en gammal fastighet och då kan det bli svårt att koplettera med skyddsjord så att du kan få jordade uttag (kanalisation som går att dra jordledning i saknas).

Dock! det är nåt knas om du inte kan få bort brummet utan separat jordanslutning anser jag. Förstärkeri med obalanserade ingångar/utgångar har en virtuell jord (signaljord) och om allt fungerar korrekt och är rätt kopplat så ska det inte brumma på den nivå du beskriver.
Visserligen är all hifi-utrustning inte genomtänkt i sin konstruktion men en viss "nivå" borde man kunna kräva.

Har du ett mätinstrument/ ohmmeter? Dra ur alla nätsladdar och mät från grammofonens jord till riaa-stegets jord på utgången och konstatera att det inte är avbrott.

Undvik att joxa med isolationstransformator, du försämrar signalen. Visserligen får du mer "rörljud" men det förbättrar definitivt inte kvaliten.
Om du inte har fel på befintligt kablage vinner du inte något på brummet att byta till nån fancy highend kabel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-07 08:39

Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-07 08:59

jansch skrev:
bjornw skrev:
peterh skrev:Jag kan komplettera mitt inlägg om att skaffa fram jordförbindning till stereon...

Tack för uttömmande svar. Jag ska kontakta ”min” elektriker på måndag så får vi se vad han rekommenderar. Jag återkommer med resultat :)


Du bor antagligen i en gammal fastighet och då kan det bli svårt att koplettera med skyddsjord så att du kan få jordade uttag (kanalisation som går att dra jordledning i saknas).

Dock! det är nåt knas om du inte kan få bort brummet utan separat jordanslutning anser jag. Förstärkeri med obalanserade ingångar/utgångar har en virtuell jord (signaljord) och om allt fungerar korrekt och är rätt kopplat så ska det inte brumma på den nivå du beskriver.
Visserligen är all hifi-utrustning inte genomtänkt i sin konstruktion men en viss "nivå" borde man kunna kräva.

Har du ett mätinstrument/ ohmmeter? Dra ur alla nätsladdar och mät från grammofonens jord till riaa-stegets jord på utgången och konstatera att det inte är avbrott.

Undvik att joxa med isolationstransformator, du försämrar signalen. Visserligen får du mer "rörljud" men det förbättrar definitivt inte kvaliten.
Om du inte har fel på befintligt kablage vinner du inte något på brummet att byta till nån fancy highend kabel.

Tyvärr har jag ingen multimeter eller liknande, bara spänningsprovare. Men jag borde kanske investera i det. Det konstiga är ju att jag tog med mig all utrustning förutom receiver till återförsäljarens butik och testade där. Och då var det tyst. Något skulle kunna vara fel på receivern, men kopplar jag någon annan källa på line-in så brummar det inte alls. Jag har dessutom testat en annan förstärkare och även om brummet blev något lägre med den så är principen densamma. Så jag tycker att det lutar åt någon yttre störning i alla fall.

När det gäller isolationsttansformator håller jag med. Jag vill ju helst undvika att filtrera signalen, och särskilt efter att den redan är förstärkt i riaa. Jag vill ju lösa problemet så nära källan som möjligt.

Angående skyddsjord så har vi dragen jord till kök och övervåning. Jag bor som du gissade i en gammal fastighet på tre plan, byggd på 50-talet. Det skulle nog inte vara omöjligt att dra in skyddsjord i vardagsrummet till ett uttag som enbart har jord och ingen fas. Naturligtvis vore det allra bäst att hitta källan till problemet och eliminera det, men en separat jordanslutning är den enda lösning som funkar just nu i alla fall.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav Baffel » 2021-03-07 09:07

Jag fixade en störskyddstransformator. Tänkte att , ähä några tior vad spelar det för roll . Skapade en tråd om det här :
viewtopic.php?f=9&t=70988

Jansch kommentar :'

Om du tycker att den tar bort bruset helt eller delvis så mät inte resultatet för guds skull! Du kommer att bli besviken...

Störskyddstransformatorer kan i viss mån skydda elektronik från lagom starka störningar på elnätet. Den separerar (oftast) apparaturen galvaniskt från nätet, precis som en vanlig transformator.
En hifiprodukt som kräver en skyddstransformator är en usel hifiprodukt. D v s i normala miljöer och normal användning.


Fundera på det ifall du ska köpa någon pryttel med avsikt att minska brum, kolla om det verkligen har någon verkan eller om det bara är något hittepå, som detta när strömmen ska " snyggas" till tex:
viewtopic.php?f=9&t=70917

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav bjornw » 2021-03-07 09:17

Baffel skrev:Om du googlar: pro-ject turntable ground wire
Så kommer det komma fram en PDF där Pro-Ject själva går igenom vad du kan göra. Du ser även vid en gooling se att du inte är ensam med att ha problem med jordning av Pro-Ject. Kolla vad andra gjort.


Jag har kikat på den pdf:en från pro-ject förut och jag har faktiskt testat att köpa deras ”High Power It” strömkabel med skyddsjord. Därefter drog jag en lång skarvsladd från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och kopplade i en förgrenare där jag anslöt skivspelare via den nya jordade strömkabeln samt ojordad riaa och receiver. Detta borde ha åtgärdat problemet, men icke. Konstigt att det funkar att jorda via jordkontakten på skivspelaren men inte via strömkabeln. Sen hade det förstås inte varit någon långsiktig lösning med en skarvkabel genom halva huset, men för felsökningens skull ville jag ändå testa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur lösa knepigt jordbrum från skivspelare?

Inläggav paa » 2021-03-07 09:54

Prova att, tillfälligtvis, dra en lång jordad skarvsladd från jordat uttag i köket och koppla in apparaterna via en jordad grendosa, så märker du om det är jord som fattas, eller om det är något annat fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster