Håller på bli knäpp dedär med dac

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Oeldling

Håller på bli knäpp dedär med dac

Inläggav Oeldling » 2021-03-11 19:08

Har nu provat massa olika dacar i dess olika former
Telefon som dac
Huawei h8
Lg g5
M,m

Förstärkare olika cd spelare
Osv

Nu till min frustration
Av allt jag provat så är Spotify med 3.5mm
Ut från en Microsoft surface pro 2 det bästa
Jag särklass hört!

Största frustrationen är mina senaste inköp

Först en pioneer s502 där jag kört original inspelade
Skivor vs surface 2pro

Och senast en hrt music streamer 2 med Spotify från surface 2 pro

Hur i tusan kan min surface 2 pro låta bäst jag fattar inte vad gör jag
För fel ?

Är det dem guldpläterade monster kabeln 3.5mm till rca som kostade 400kr som är avgörande ?? :lol:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: Håller på bli knäpp dedär med dac

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-11 19:25

Ja, merparten av det som skrivs här på faktiskt talar för att det är just kabeln som gör skillnaden. Anläggningen i övrigt, dac inkluderad, liksom källan är tämligen oviktig.

:wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-11 19:43

Knuttebaloa skrev:Ja, merparten av det som skrivs här på faktiskt talar för att det är just kabeln som gör skillnaden. Anläggningen i övrigt, dac inkluderad, liksom källan är tämligen oviktig.

Haha jomenvisst... jag hoppades verkligen på skillnad men hrt dacen med en enklare kabel lät så mycket sämre måste ju helt enkelt vara monster kabeln som gör det ! :lol:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-11 20:07

Vänta nu detta är ju intressant . Så :
Streamat
CD
Olika DACar
Och denna:
https://support.microsoft.com/sv-se/sur ... 29afebe798
Vad har den för D/A omvandlare i sig månne?

Vilken/ vilka förstärkare och högtalare ? Har du testat med hörlurar med ?

Strunta i det för med kablar, ta det i denna tråden istället :
viewtopic.php?f=10&t=71041

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-11 21:37

Vet inte någon magisk dac måste det vara ! Reltek driver.
Nej inga hörlurar känns inte relevant då jag lyssnar på högtalare !
Jomenvisst rca växel med
Onkyo vl-5
Denon pma 1500R
Denon pma 1060

Högtalare
Kef cadenza 1971
Xtz 99.25
Technics sb-f2 + goodmans b max sub

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-12 00:02

Knuttebaloa skrev:Ja, merparten av det som skrivs här på faktiskt talar för att det är just kabeln som gör skillnaden. Anläggningen i övrigt, dac inkluderad, liksom källan är tämligen oviktig.

Japp, en oomkullrunkelig sanning på just Faktiskt. Borde stå överst i alla trådar. Men en kabel för 400 spänn, den kan väl aldrig duga va??
Sitter nöjd :)

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-12 07:00

hifikg skrev:

Japp, en oomkullrunkelig sanning på just Faktiskt. Borde stå överst i alla trådar. Men en kabel för 400 spänn, den kan väl aldrig duga va??

Nej är nog bäst att den byts ut mot en kabel för 10ggr pengarna , får inte glömma att rca kabeln är viktigaste komponenten i en anläggning :lol:

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-13 00:11

hifikg skrev:

Trodde nog att det skulle bli större skillnad börjar till på det mesta tänk om de gudaberömda oa 52 renoverade och ino pip också bara är en myt kanske bäst att bara skaffa dfömhögtlarna någon gång i livet par b&w 802n för runt 30-40 k och köra med pa steg kanske allt är en myt vad vet jag på detta forum får man ju torrt med svar (smått besviken) skulle jag mot förmodan någon gång o livet komma över par 802n skulle det enbart vara för de har något spår av diamanter i diskanten väger 100kg styck och se om det går att köra med pa steg , finns en stor grupp med hemma bio diy människor dom kör jävligt fina element räknar ut lådor som rena rama matematiker snille och lägger ner helvetes tid på akustik och bygget många av dessa kör oftast pa steg !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-13 00:21

Ja, det mesta är nog myter och historier. OA52 borde vi sluta berätta om, det finns inte så många att de räcker till. Jag tror absolut att ett par 100 kilos B&W kommer fungera jättebra, ibland måste man kompromissa och diamanter är bra för att locka till sig töser har jag förstått.

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-13 13:52

hifikg skrev:Ja, det mesta är nog myter och historier. OA52 borde vi sluta berätta om, det finns inte så många att de räcker till. Jag tror absolut att ett par 100 kilos B&W kommer fungera jättebra, ibland måste man kompromissa och diamanter är bra för att locka till sig töser har jag förstått.

Helvete då skiter jag i dem . Om deras största funktion är att locka till sig töser känns det som ett riskabelt köp då jag är lyckligt gift! . Ganska stora med är nog därför stekarna i sthlm brukar sälja av sitt par då o då.

Nej lungt nu är ju alla oa52 50 51 redan köpta av personer som älskar hifi så går ändå inte få tag i. De som kommer ut kostar på för mycket för mig , du vet måste ju ha råd med dyra dacar, flöjtar och högtalarkablar i platina med annars funkar det ju inte ! . Behöver köpa par tomflaskor med riktigt ren luft också så att tonerna inte fastnar i dammet , vilka problem !

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2021-03-15 22:05

Nja, nu har ju 802n inga diamantdiskanter. Det kom först med 802d.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-15 22:32

Oeldling skrev:
hifikg skrev:Ja, det mesta är nog myter och historier. OA52 borde vi sluta berätta om, det finns inte så många att de räcker till. Jag tror absolut att ett par 100 kilos B&W kommer fungera jättebra, ibland måste man kompromissa och diamanter är bra för att locka till sig töser har jag förstått.

Helvete då skiter jag i dem . Om deras största funktion är att locka till sig töser känns det som ett riskabelt köp då jag är lyckligt gift! . Ganska stora med är nog därför stekarna i sthlm brukar sälja av sitt par då o då.

Nej lungt nu är ju alla oa52 50 51 redan köpta av personer som älskar hifi så går ändå inte få tag i. De som kommer ut kostar på för mycket för mig , du vet måste ju ha råd med dyra dacar, flöjtar och högtalarkablar i platina med annars funkar det ju inte ! . Behöver köpa par tomflaskor med riktigt ren luft också så att tonerna inte fastnar i dammet , vilka problem !

Kommer du över ett par OA52 behöver du inga platinakablar, ombyggnationer eller dyra dacar. Ser man det så är OA52 löjligt billiga, de gånger de bjuds ut till försäljning. Det finns ett par LE ute nu

https://www.blocket.se/annons/skane/carlsson_oa52_le/94135919

Och några 51:or på Torget, t ex

https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_oa51_3_123877.htm

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-16 23:37

hifikg skrev:
Oeldling skrev:

Kommer du över ett par OA52 behöver du inga platinakablar, ombyggnationer eller dyra dacar. Ser man det så är OA52 löjligt billiga, de gånger de bjuds ut till försäljning. Det finns ett par LE ute nu

https://www.blocket.se/annons/skane/carlsson_oa52_le/94135919

Och några 51:or på Torget, t ex

https://hifitorget.se/visa_annons.php/carlsson_oa51_3_123877.htm

Fan det är 5000 kr för.mycket för min psykologiska budget skulle verkligen behöva höra ett par för 20 ts till kan man ju få par
802n om man har tur. Vet inte varför men är en knäpp dröm.hur stod sig oa mot de långa stora dyra du hade på lån ett tag kortfattat ?

Återgå till Teknikforum