Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 00:50

Micklar och trixar men har lite bekymer i systemet med brus. Högfrekvent, dvs inte jordbrum. Avser RCL i min bio.
Har en Maranzt SR7013 som källa och anslutit pre-out från LCR till en MiniDsp 10x10HD. Till de balanserade ingångarna. Därifrån till tre separata slutsteg, balanserat. Modell T.amp E800. Varje slutsteg tar hand om varsin högtalare. I högtalarna sitter en midbas, AE TD12M samt en B&C DE250 diskant.
Input gain har jag testat lägena 0,77, 26dB och 1,4 där det brusar minst med läget 26dB men inte mkt mer med 1,4. 0,77 däremot brusar rejält.

Bruset är inte obetydligt och jag måste ratta ner gain på stegens framsida rejält för att få någorlunda tyst med resultatet att jag därmed inte får ut nån vidare output i slutändan.
Att alla tre steg skulle vara defekta ser jag som osannolikt. Kom på när jag skriver nu att jag inte testat att gå förbi MiniDsp'n helt men det är ju ett rätt enkelt test så det ska jag göra. Bruset har jag haft sedan grejerna togs i drift helt nya för nån månad sedan men nu har jag tröttnat.

Jag har även kikat en del på de inställningar som MiniDSPn erbjuder under locket där man kan justera utgångskänsligheten. Default är vad jag förstår 4 volt på den balanserade utgången. Kan ändras till 8 volt. Kan detta påverka brusnivån? (kräver att man meckar isär och justerar dip-switchar.

Jag har provat att köra allt helt obalanserat samt även att köra ground lift på stegen men det gör absolut ingen skillnad något av detta.

Andra förslag på brusorsaker mottages tacksamt.
Bilagor
RCL.PNG
RCL.PNG (864.49 KiB) Visad 2059 gånger
brjusljud.PNG
brjusljud.PNG (30.64 KiB) Visad 2061 gånger

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav smile » 2021-03-12 07:19

Prova att dra ur sladdarna mellan reciver och minidsp.
Då märker du om bruset uppstår i reciver eller minidsp.

Hur står output-gain i minidsp, detta ställs för varje ingång i mjukvaran (i alla fall i 2x4) där kan man prova att justera så att brusnivån sänks också, nackdelen är ju att man tappar utgångsnivå, men det beror ju på hur mycket man behöver.

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 07:59

Prova att dra ur sladdarna mellan reciver och minidsp.
Då märker du om bruset uppstår i reciver eller minidsp.

Rättning
Det gör ingen skillnad, bruset uppstår efter. Jag ska som sagt testa att köra utan dsp'n. Sen kan ju bruset uppstå i dsp'n men beroende på att jag sjabblar med något kring gain. Hård- eller mjukvarumässigt. Dvs inte att det behöver vara fel på den... Antar jag.

Hur står output-gain i minidsp, detta ställs för varje ingång i mjukvaran (i alla fall i 2x4) där kan man prova att justera så att brusnivån sänks också, nackdelen är ju att man tappar utgångsnivå, men det beror ju på hur mycket man behöver.


Ser rätt lika ut även i mjukvaran till 10x10HD (har en 2x4HD till basarna). Har inte just rört vare sig input- eller output gain i mjukvaran. Har fått dämpa centerkanalens output gain typ 1 dB tror jag för att utjämna nivåverna. Jag ska prova att ratta ner lite.
Senast redigerad av sibirien 2021-03-12 08:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-12 08:37

sibirien skrev:...jag måste ratta ner gain på stegens framsida rejält för att få någorlunda tyst med resultatet att jag därmed inte får ut nån vidare output i slutändan.

Jag tror att det är just det som du behöver göra! Att dra ner rattarna betyder inte att du minskar stegets output - rattarna är till för att matcha insignalen.

Jag har MiniDSP 2x4HD till mina högtalare och hade också högt brus från början. Mina slutsteg (NAD) saknar volymrattar, men när jag kompletterade med en passiv volymkontroll mellan MiniDSP och slutstegen och kompenserade med att öka output från MiniDSP försvann bruset helt. Jag behövde dämpa signalen till ca hälften med den passiva volymkontrollen. Jag kör dock obalanserat och använder Fostex PC-1 som volymkontroll.

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 08:50

Kalejdokom skrev:Jag tror att det är just det som du behöver göra! Att dra ner rattarna betyder inte att du minskar stegets output - rattarna är till för att matcha insignalen.

OK! Jag får labba lite mer med det då!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav goat76 » 2021-03-12 09:23

Ligger inte problemet i följande skillnad mellan apparater för professionellt bruk och apparater för vanliga konsumenter i hemmamiljö?

"What is the difference between professional line level audio and consumer line level audio? The line level standard for professional audio is +4 dBu, which is about 12 dB greater than the consumer line level standard of -10 dBV. The difference between them is actually about 12 dB."

Kanske kan någon teknisk kunnig berätta hur du ska gå tillväga för att dina apparater ska kunna anpassas bättre till dessa olika nivåer, kanske i form av något motstånd eller inställning så att de "pratar" på samma nivå?
Senast redigerad av goat76 2021-03-12 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav nuffe » 2021-03-12 09:25

På bilden ser det som du använder 2 st miniDSP, är detta korrekt?
Du vet att du ställa in in och utgångs Volten på din miniDSP så det passar dina övriga apparater.
Bara så inte det är något sådant som spökar.

Henrik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-03-12 09:47

sibirien skrev:
Prova att dra ur sladdarna mellan reciver och minidsp.
Då märker du om bruset uppstår i reciver eller minidsp.

Rättning
Det gör ingen skillnad, bruset uppstår efter. Jag ska som sagt testa att köra utan dsp'n. Sen kan ju bruset uppstå i dsp'n men beroende på att jag sjabblar med något kring gain. Hård- eller mjukvarumässigt. Dvs inte att det behöver vara fel på den... Antar jag.

Hur står output-gain i minidsp, detta ställs för varje ingång i mjukvaran (i alla fall i 2x4) där kan man prova att justera så att brusnivån sänks också, nackdelen är ju att man tappar utgångsnivå, men det beror ju på hur mycket man behöver.


Ser rätt lika ut även i mjukvaran till 10x10HD (har en 2x4HD till basarna). Har inte just rört vare sig input- eller output gain i mjukvaran. Har fått dämpa centerkanalens output gain typ 1 dB tror jag för att utjämna nivåverna. Jag ska prova att ratta ner lite.


Du kan kanske ställa ned gainen på dina t amp 800 ?
Ställ inte dessa på max , utan testa att ställa volymen på stegen på kl 10 - 12.
Höj istället utnivån från marantz och dsp:n .

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Solveit » 2021-03-12 13:42

Kan du inte köra digitalt in i minidsp 10x10HD?
Blir alltid mindre brus då.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 13:49

nuffe skrev:På bilden ser det som du använder 2 st miniDSP, är detta korrekt?
Du vet att du ställa in in och utgångs Volten på din miniDSP så det passar dina övriga apparater.
Bara så inte det är något sådant som spökar.

Henrik

10x10HD är den som används för mitt frontsystem
Sen är det en 2x4HD för basarna. Hade jag haft färre bassar hade väl allt kunnat hanteras i 10x10 men nu räcker inte utgångarna till. Sex av dem åtgår till frontarna och då är det bara två analoga kvar. Finns även två digitala men det hjälps inte ;) . Nåt brus i basarna har jag inte. Bara gött muller.
Utgångsvolten är dock det som kan vara lösningen... Ska testa lite av de olika spåren från tråden

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 13:51

Solveit skrev:Kan du inte köra digitalt in i minidsp 10x10HD?
Blir alltid mindre brus då.

Då behöver jag fler kanaler samt en digital källa. Tunnt med digitala ut från min receiver...
MiniDsp 10x10 HD har dessutom bara två digital ingångar. Det är 8+2 kanaler på den.

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-12 13:52

Tangband skrev:Du kan kanske ställa ned gainen på dina t amp 800 ?
Ställ inte dessa på max , utan testa att ställa volymen på stegen på kl 10 - 12.
Höj istället utnivån från marantz och dsp:n .

Jag ska definitivt prova det ikväll!

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav nuffe » 2021-03-12 15:21

Har du provat med en avstörnings filter, ex,
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... end-p24137

Brukar lösa mycket brum o oljud, speciellt om det finns en dator i avspelnings kedjan.

Henrik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-03-12 15:34

sibirien skrev:
Tangband skrev:Du kan kanske ställa ned gainen på dina t amp 800 ?
Ställ inte dessa på max , utan testa att ställa volymen på stegen på kl 10 - 12.
Höj istället utnivån från marantz och dsp:n .

Jag ska definitivt prova det ikväll!


Genom att göra så fick jag ned brusnivån radikalt från mina t amp 150 då jag körde aktivt förut. :)

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav RolffRojs » 2021-03-12 19:33

Maxa output på miniDSP 10x10HD. Det ger 12dB utan disthöjning.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Solveit » 2021-03-12 20:29

Tangband skrev:
sibirien skrev:
Tangband skrev:Du kan kanske ställa ned gainen på dina t amp 800 ?
Ställ inte dessa på max , utan testa att ställa volymen på stegen på kl 10 - 12.
Höj istället utnivån från marantz och dsp:n .

Jag ska definitivt prova det ikväll!


Genom att göra så fick jag ned brusnivån radikalt från mina t amp 150 då jag körde aktivt förut. :)

Det tror jag också på.
Ungefär som mina micingångar på ljudkortet som har lägst brus klockan ett på volumekontrollen.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-16 21:12

Några timmars testande nu till ända...
Grundkonfig.
Signal från pre-out på Marantz till MiniDsp 10X10. Ger brus som går att dämpa ner genom att justera gain på slutstegen till ca kl 10. Denna låga gain ger dock att utnivå blir väldigt dålig. Får ligga på 0dB elller mer för normal filmtittning. Mer van vid att man hamnar kring -20dB. 0, dvs referens endast när man vill dema för polarna ;). Jag har alltså pillat upp utnivån i Marantzen (+6dB) samt höjt både input- och output gain i mjukvaran till MiniDSPn.

Hursom, testat följande nu:

1. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till slutsteg (E-800). Inget brus. (Dvs MiniDSP ute ur leken - ej ett praktiskt alternativ då jag måste ha delningen)
2. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till ett helt annat slutsteg, ett Rotel RB-960BX. Inget brus. (inte heller detta ett praktiskt alternativ)
3. Signalen från pre-out på Marantzen till MiniDSP 10x10HD och vidare efter det till sluteg Rotel RB-960BX. Extremt brus! Ingen justering i på gain i mjukvaran på MiniDSPn påverkar nämnvärt. Oanvändbart. (Förstår det där om volymkontroll på lågnivån...)

Slutsats. Min 10x10HD orsakar brus. Har letat på div. forum om detta men kan just inte hitta något att göra. Funderar på om jag ska försöka få support via MiniDSPs egna forum. Kan den vara defekt på något sätt? Känns som fler hade skrivit om det på olika forum om det var ett vanligt dilemma med signalstyrkan...

Någon med fler/andra tips?

/Jonas

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 21:21

sibirien skrev:Några timmars testande nu till ända...
Grundkonfig.
Signal från pre-out på Marantz till MiniDsp 10X10. Ger brus som går att dämpa ner genom att justera gain på slutstegen till ca kl 10. Denna låga gain ger dock att utnivå blir väldigt dålig. Får ligga på 0dB elller mer för normal filmtittning. Mer van vid att man hamnar kring -20dB. 0, dvs referens endast när man vill dema för polarna ;). Jag har alltså pillat upp utnivån i Marantzen (+6dB) samt höjt både input- och output gain i mjukvaran till MiniDSPn.

Hursom, testat följande nu:

1. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till slutsteg (E-800). Inget brus. (Dvs MiniDSP ute ur leken - ej ett praktiskt alternativ då jag måste ha delningen)
2. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till ett helt annat slutsteg, ett Rotel RB-960BX. Inget brus. (inte heller detta ett praktiskt alternativ)
3. Signalen från pre-out på Marantzen till MiniDSP 10x10HD och vidare efter det till sluteg Rotel RB-960BX. Extremt brus! Ingen justering i på gain i mjukvaran på MiniDSPn påverkar nämnvärt. Oanvändbart. (Förstår det där om volymkontroll på lågnivån...)

Slutsats. Min 10x10HD orsakar brus. Har letat på div. forum om detta men kan just inte hitta något att göra. Funderar på om jag ska försöka få support via MiniDSPs egna forum. Kan den vara defekt på något sätt? Känns som fler hade skrivit om det på olika forum om det var ett vanligt dilemma med signalstyrkan...

Någon med fler/andra tips?

/Jonas


Jag har en vanlig MiniDSP den var oanvändbar men då körde jag i system med horn som har 109dB verkningsgrad. Men även med med högtalare som har mer modest verkningsgrad så fanns bruset där.
Som DSP/Delning till sub som jag använder den till funkar den utan problem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-16 22:19

Jag har en vanlig miniDSP i min anläggning, den brusar inte. Det kan vara olika brusgolv på de apparater som är sammankopplade, det kan säkert redas ut. Vilken utnivå ger miniDSP 10x10? Vilken innivå ska slutstegen ha för max effekt?

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-16 22:33

RogerGustavsson skrev:Jag har en vanlig miniDSP i min anläggning, den brusar inte. Det kan vara olika brusgolv på de apparater som är sammankopplade, det kan säkert redas ut. Vilken utnivå ger miniDSP 10x10? Vilken innivå ska slutstegen ha för max effekt?

MiniDSP 10x10 HD vad jag förstår 4 volt output som standard. Går att öka till 8 volt med dip-switchar. Ej testat.
Vad slutstegen ska ha vet jag inte riktigt. Det jag vet är att ingångskänsligheten kan ställas på 0.77 V / 26 dB / 1.4 dB där 1,4 är det som ger lägst brusnivå.

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-16 22:46

Googlade vidare och hittade denna tråd: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=336866
Verkar mao vara nåt svårt att helt komma runt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-17 10:23

sibirien skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har en vanlig miniDSP i min anläggning, den brusar inte. Det kan vara olika brusgolv på de apparater som är sammankopplade, det kan säkert redas ut. Vilken utnivå ger miniDSP 10x10? Vilken innivå ska slutstegen ha för max effekt?

MiniDSP 10x10 HD vad jag förstår 4 volt output som standard. Går att öka till 8 volt med dip-switchar. Ej testat.
Vad slutstegen ska ha vet jag inte riktigt. Det jag vet är att ingångskänsligheten kan ställas på 0.77 V / 26 dB / 1.4 dB där 1,4 är det som ger lägst brusnivå.


Misstänker i så fall att utnivån från miniDSP kan vara onödigt hög, att dess brusgolv hamnar över slutstegens. Databladet på t-ampen verkar lite galet. 0.775 V in ska ge max uteffekt men det kan inte stämma om förstärkningen är 26 dB. miniDSP 10x10 bör väl inte sättas att jobba på 4 V in-ut? Du har anslutit analogt? Då kan det vara läge välja 2 V in.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-03-17 19:46

sibirien skrev:Några timmars testande nu till ända...
Grundkonfig.
Signal från pre-out på Marantz till MiniDsp 10X10. Ger brus som går att dämpa ner genom att justera gain på slutstegen till ca kl 10. Denna låga gain ger dock att utnivå blir väldigt dålig. Får ligga på 0dB elller mer för normal filmtittning. Mer van vid att man hamnar kring -20dB. 0, dvs referens endast när man vill dema för polarna ;). Jag har alltså pillat upp utnivån i Marantzen (+6dB) samt höjt både input- och output gain i mjukvaran till MiniDSPn.

Hursom, testat följande nu:

1. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till slutsteg (E-800). Inget brus. (Dvs MiniDSP ute ur leken - ej ett praktiskt alternativ då jag måste ha delningen)
2. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till ett helt annat slutsteg, ett Rotel RB-960BX. Inget brus. (inte heller detta ett praktiskt alternativ)
3. Signalen från pre-out på Marantzen till MiniDSP 10x10HD och vidare efter det till sluteg Rotel RB-960BX. Extremt brus! Ingen justering i på gain i mjukvaran på MiniDSPn påverkar nämnvärt. Oanvändbart. (Förstår det där om volymkontroll på lågnivån...)

Slutsats. Min 10x10HD orsakar brus. Har letat på div. forum om detta men kan just inte hitta något att göra. Funderar på om jag ska försöka få support via MiniDSPs egna forum. Kan den vara defekt på något sätt? Känns som fler hade skrivit om det på olika forum om det var ett vanligt dilemma med signalstyrkan...

Någon med fler/andra tips?

/Jonas


Om den inte är trasig så är väl den tråkiga sanningen att mini-dsp:n helt enkelt inte duger - men det kan möjligen även bero på att din marantz ger för låg utsignal ?
Dbx har ett ganska brusfritt allternativ i form av pa2.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-03-17 19:50

Hittade test av storebrodern till din receiver och den ger bara 0,7 v ut från pre-out.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16462/

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 19:56

Tangband skrev:
sibirien skrev:Några timmars testande nu till ända...
Grundkonfig.
Signal från pre-out på Marantz till MiniDsp 10X10. Ger brus som går att dämpa ner genom att justera gain på slutstegen till ca kl 10. Denna låga gain ger dock att utnivå blir väldigt dålig. Får ligga på 0dB elller mer för normal filmtittning. Mer van vid att man hamnar kring -20dB. 0, dvs referens endast när man vill dema för polarna ;). Jag har alltså pillat upp utnivån i Marantzen (+6dB) samt höjt både input- och output gain i mjukvaran till MiniDSPn.

Hursom, testat följande nu:

1. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till slutsteg (E-800). Inget brus. (Dvs MiniDSP ute ur leken - ej ett praktiskt alternativ då jag måste ha delningen)
2. Signalen från pre-out på Marantzen direkt till ett helt annat slutsteg, ett Rotel RB-960BX. Inget brus. (inte heller detta ett praktiskt alternativ)
3. Signalen från pre-out på Marantzen till MiniDSP 10x10HD och vidare efter det till sluteg Rotel RB-960BX. Extremt brus! Ingen justering i på gain i mjukvaran på MiniDSPn påverkar nämnvärt. Oanvändbart. (Förstår det där om volymkontroll på lågnivån...)

Slutsats. Min 10x10HD orsakar brus. Har letat på div. forum om detta men kan just inte hitta något att göra. Funderar på om jag ska försöka få support via MiniDSPs egna forum. Kan den vara defekt på något sätt? Känns som fler hade skrivit om det på olika forum om det var ett vanligt dilemma med signalstyrkan...

Någon med fler/andra tips?

/Jonas


Om den inte är trasig så är väl den tråkiga sanningen att mini-dsp:n helt enkelt inte duger - men det kan möjligen även bero på att din marantz ger för låg utsignal ?
Dbx har ett ganska brusfritt allternativ i form av pa2.


Då jag gått från just MiniDSP till DBX Driverack PA2 så kan jag hålla med om att PA2 är betydligt tystare men i mitt system inte helt tyst, dock kan
det beror det på vilket försteg man matar den med, samt vilket slutsteg det matas till,man har ju släpat in en katt bland hermelinerna iom att det är en PA
pryl så har den ju lite anda nivåer än hemma hifi dock finns omkopplare på baksidan av PA2 för att välja mellan 0,775V / 1,4V.
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-03-17 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-17 20:03

Tangband skrev:Hittade test av storebrodern till din receiver och den ger bara 0,7 v ut från pre-out.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16462/



miniDSP 10x10 har 105 dB dynamikomfång enligt databladet, det bör inte brusa om in- och utsignal ligger i rätt nivå. Om Marantz-receivern bara lämnar 0.7 V bör du ställa miniDSP till 0.9 V på ingången. Det gör en skillnad på 13 dB mot 4 V. Utgången bör också ställas till en för slutstegen passande nivå.

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-22 18:04

Har nu testat alla varianter på nivåer in och ut ur DSP’n. Obalanserat in med default värden 2,0 volt på byglarna för insignalen samt balanserat ut med default 4 volt på dispswicthar ut är det som tycks ge minsta möjliga brus. Bra är det inte men tillsvidare något jag får leva med. En av tre t-amp tycks brusa ngt mer än övriga. Marginellt och kan såklart bero på noggrannheten i gain-vredet som väl troligen kan variera...
Bilagor
D43B60B6-603C-4C38-A4F2-70F7E99EB035.jpeg
D43B60B6-603C-4C38-A4F2-70F7E99EB035.jpeg (799.24 KiB) Visad 1612 gånger

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-03-30 20:05

Fortsatt testa fram och tillbaka med allt möjligt
En sak jag funderar på är följande
Om anläggningen är igång, dvs receiver, minidsp 10x10HD från frontarna, minidsps 2x4HD för subbarna och slutsteg är tillslagna har jag alltså en brusnivå som är allt annat än ok. Håller jag nere gain på slutstegen så möjligen tolererbar nivå.
Om jag i detta läge drar ut lågnivån sub out från receivern blir bruset ca 80% lägre. Drar jag ur lågnivå även frontar och center blir det i princip helt tyst. Tänker då att det kan vara störningar på nåt sätt från de switchade nätdelarna till resp. minidsp och drar ur dessa kablar. Med lågnivå i men strömmen ur så brusar det ändå! Är inte det märkligt? Bruskällan börjar nu kännas som den kan vara receiverns pre-out... ?
Har testat att köra en högtalare direkt mot receiverns inbyggda slutsteg, dvs inte via pre-out, men fortfarande ha subbarna med i kedjan via sub-ut till minidsp 2x4HD och även då finns bruset. Försvinner dock helt om jag drar ur pre-out sub.

Har testat att ha allt annat ur, dvs ingen anslutning från olika ljudkällor såsom dator, blu-rayspelare och apple tv men det gör ingen skillnad. Har dragit ur annat samma vägguttag för att minimera riskerna för skumma elektromagnetiska fält. De kanske finns ändå...

Några förslag mer för att jag ska kunna konstera något säkert?

sibirien
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2019-02-07

Re: Hitta bruskälla försteg, minidsp, slutsteg

Inläggav sibirien » 2021-04-07 21:28

En liten uppföljning. Alltid roar det nån...
Jag har spenderat lite tid att läsa felsökningstrådar på alla möjliga ljudforum runt på nätet sista dagarna. På vinst och förlust fick jag därefter för mig att trots allt testa att eliminera ev. signal/jord-loopar även om jag envist känt att nåt jordbrum är det inte fråga om. Bruset kommer ju nästan uteslutande från diskanterna, dvs inga 50Hz. Hursomhelst så drog jag kabel mellan chassit på alla ingående komponenter samt skärmen på MiniDSP:erna. Det gjorde susen! Jag har inte lyckats få det till noll men i kombination med att jag rattat ner gain på slutstegen och krämat på både input- och output gain i MiniDsp’ns mjukvara rejält är det nästan brusfritt och utnivån tycks räcka till, dvs det går att lyssna högre än man vill.... om man vill :)

Jag vågar inte riktigt ropa hej än då bruset vissa dagar varit mindre och andra mer. Utan att jag rört något. Avvaktar därför några dagar för att se om åtgärderna faktiskt löst problemet. Oavsett är jag iaf något på spåret :wink:

En liten notering; När jag testade att ersätta ett av T-Amp-stegen med mitt rotelsteg började det brusa värre OM jag anslöt chassit till jord. Rätt intressant men kanske pga av att rotelsteget är helt ojordat från vägguttaget medan T.Amp-stegen är jordade.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster